סענדער אמר:
כבוד הרב @רמתים צופים.
דבר ראשון רציתי לומר לך כי נהניתי מאוד מגישתך המקורית והיחודית, החכמתי ממך.
בפרט נהניתי מהסברא החדשה בענין אתרוג מורכב [בלי להכנס עד כמה זה משפיע על ההלכה, וכן בלי לדון על ההקשר בו רעיון זה נידון באשכול כאן].
ועתה ברצוני לשאול, מנין לך דבר זה?
ממי שמעת זאת? או היכן קראת על כך?
קרא בויקי' על הרכבה אלה הם דברים בסיסיים
הנידון בקצרה כפי הבנתי (אחרי כל הרעש העצבני שהיה כאן)
מצד אחד כיון שאין שינוי בגנטיקה של הפרי (עכ"פ לא שינוי גדול, אמרו פה שיש מחקרים חדשים שאומרים שקיים שינוי מעט וכמדומני שהסכימו פה שזה לא משפיע על הדור הבא)
א"כ נראה שהוא כמין הרוכב,
מצד שני כיון שהאילן החדש (שכולל את הרוכב והכנה) נעשה אילן אחד גדול יש סברא לומר שהפרי מתיחס לכללות האילן ולכן המין שלו נקבע כפי הטבע הפרטי (הגנים) שלו אלא לפי המין של האילן וכיון שהאילן מורכב משני מינים יש כאן פרי "מורכב". וזה מה שהתכוונו כשכתבו כאן שההלכה לא מתחשבת בגנטיקה. לפי הסברא הזו הגדר הוא שהפרי הוא בן של האילן והמין נקבע לפי האילן.
על גבי הסברא הזו בא ענין נוסף שרצו להוכיח מהדין של "בטלה ילדה בזקינה" שכיון שלענין ערלה רואים שהאילן נקבע לפי הכנה ולא מתיחסים לרוכב א"כ מוכח שהמין הוא כפי הכנה, ולפ"ז אין כאן בכלל "מורכב", ואם למשל מרכיבים אתרוג ע"ג לימון אז יש כאן רק לימון. ואם מרכיבים לימון על אתרוג יש כאן רק אתרוג (אלא שבמקרה כזה כיון שהפרי נראה כמו לימון יתכן שאפשר לפסול מטעם אחר - שאי"ז פרי עץ הדר שאמרה תורה הגם שהמין הוא מין אתרוג. כמדומני שסברא זו לא נאמרה לעיל).
עד כאן תמצית מה שהבנתי מכל הדברים שנאמרו עד עכשיו.
כמדומני שאפשר קצת לדמות את השאלה הזו למה שדנו פוסקי הזמן בהשתלת שחלות (לא ביציות!) שהגנטיקה של הילדים נקבעת אצל התורם אבל השחלה מושתלת כאבר בגוף של המושתל שבזה יש סברא לומר שכיון שנעשה אבר מאיבריו הוא מתיחס אחריו אפילו שמבחינה גנטית הוא לא "שלו". נראה לי שבעומק הדברים זו אותה שאלה.
בנוגע לכל המהומה שהיתה פה אני רוצה לכתוב גם את דעתי, נראה לי שכל זמן שהפוסקים לא מתיחסים לחידוש הגדול הזה ולא עושים עסק מהנידון הזה ודאי שהסברא הישרה היא שהם לא ידעו את המציאות. לא יעזור כלום, זה מה שנראה (לי) ההגיון הישר.
יש שיקול שמשתמשים בו מידי פעם שאומרים שאפשר לסמוך שמשמים שמרו עליהם שלא יכשלו בטעויות (סברות כאלו אמרו חלק מהרבנים בענין עופות הפטם, וע' בפוסקים לגבי אם בזמן הזה אומרים חזקה על צדיקים שאין הקב"ה מביא תקלה על ידם).