במנהג סדר הנענועין

בן ישיבה

משתמש ותיק
הנה מצינו כמה מנהגים בסדר הנענועין,
אך 2 מנהגים הם הנהוגים ביותר בימינו
המחבר בשו"ע פסק דמשום כל פינות שאדם פונה לימין הוא פונה לכן יש לעשות סדר הנענועין מזרח צפון מערב דרום מעלה מטה,

והנה שמתי לב כי רוב האנשים אשר נוהגים כהמחבר בזה הרי שהם עומדים ופניהם למזרח ואז פונים לימין לצפון ואז למערב, אלא כשמגיעים לדרום מקום להמשיך דרך ימין הם חוזרים עד למזרח ואז פונים לשמאל לדרום,
וכבר שאלתי לכמה דלכאורה בזה הם מאבדים את דרך הימין והרי כל מקור מנהג זו הוא משום לימין הוא פונה,

ועל פניו חשבתי כי נתערבבו בזה ב' מנהגים אחרים, דהנה יש פוסקים שכתבו שכל הנענועים יעשה כשפניו למזרח, אך מאידך יש שכתבו שיש לעשות ההולכה וההבאה ממול החזה ועל כן יש להסתובב לכל רוח כשמנענע לאותו רוח כדי שיהא ממול החזה, (יעו' ביכורי יעקב ועוד),
ומה שחשבתי כי ב' מנהגים אלו נתשרבבו בטעות, דלשיטה זו שעומד ופניו למזרח ואינו מסובבב את גופו לכל רוח הרי שרק עם ידיו הוא מסובב לכל רוח ואז אין הוא במציאות לפנות לדרום רק כשיחזיר את ידיו למזרח, אך אם מסובב את הגוף לכל רוח ודאי שיש להמשיך לדרום דרך ימין ולא לחזור למזרח,
אלא שראיתי הרבה תלמידי חכמים גדולים שמסובבים את גופם לכל רוח ואעפ"כ אין ממשיכים לדרום דרך ימין אלא חוזרים למזרח אז דרך שמאל לדרום וקשה לומר עליהם כי טועים הם,
אשמח מאד למי שיש לו הסבר המניח את הדעת במנהג זה
 

בן ישיבה

משתמש ותיק
פותח הנושא
מכל מלמדי השכלתי אמר:
בן ישיבה אמר:
יהודי אמר:
רוב הנהוגים כהמחבר עושים כדברי האר"י בזה.

לא זכיתי להבין כוונתו
מסתמא כוונתו שרוב הספרדים שנוהגים בד"כ כמרן המחבר. בעניין זה נוהגים כאר"י.

אך שאלתי בעינה עומדת כלפי אלו הנוהגים כהמחבר, כמדומני כי רוב הציבור הליטאי נוהג כך, ויש הרבה וביניהם ראיתי גדולי תלמידי חכמים כאשר לאחר הנענועים בצד מעריב במקום להמשיך דרך ימין הם חוזרים לשמאל, ובזה אתמהה
 

רמתים צופים

משתמש ותיק
בן ישיבה אמר:
הנה מצינו כמה מנהגים בסדר הנענועין,
אך 2 מנהגים הם הנהוגים ביותר בימינו
המחבר בשו"ע פסק דמשום כל פינות שאדם פונה לימין הוא פונה לכן יש לעשות סדר הנענועין מזרח צפון מערב דרום מעלה מטה,

והנה שמתי לב כי רוב האנשים אשר נוהגים כהמחבר בזה הרי שהם עומדים ופניהם למזרח ואז פונים לימין לצפון ואז למערב, אלא כשמגיעים לדרום מקום להמשיך דרך ימין הם חוזרים עד למזרח ואז פונים לשמאל לדרום,
וכבר שאלתי לכמה דלכאורה בזה הם מאבדים את דרך הימין והרי כל מקור מנהג זו הוא משום לימין הוא פונה,

ועל פניו חשבתי כי נתערבבו בזה ב' מנהגים אחרים, דהנה יש פוסקים שכתבו שכל הנענועים יעשה כשפניו למזרח, אך מאידך יש שכתבו שיש לעשות ההולכה וההבאה ממול החזה ועל כן יש להסתובב לכל רוח כשמנענע לאותו רוח כדי שיהא ממול החזה, (יעו' ביכורי יעקב ועוד),
ומה שחשבתי כי ב' מנהגים אלו נתשרבבו בטעות, דלשיטה זו שעומד ופניו למזרח ואינו מסובבב את גופו לכל רוח הרי שרק עם ידיו הוא מסובב לכל רוח ואז אין הוא במציאות לפנות לדרום רק כשיחזיר את ידיו למזרח, אך אם מסובב את הגוף לכל רוח ודאי שיש להמשיך לדרום דרך ימין ולא לחזור למזרח,
אלא שראיתי הרבה תלמידי חכמים גדולים שמסובבים את גופם לכל רוח ואעפ"כ אין ממשיכים לדרום דרך ימין אלא חוזרים למזרח אז דרך שמאל לדרום וקשה לומר עליהם כי טועים הם,
אשמח מאד למי שיש לו הסבר המניח את הדעת במנהג זה
כשאדם עומד ופניו למזרח, הצד הימיני שלו זה דרום ולא צפון, והצד השמאלי זה צפון ולא דרום. כנראה כוונתך להיפך, ואינו אלא פליטת קולמוס.
 

רמתים צופים

משתמש ותיק
עד עתה היה לי לפלא קצת דברי המשנה 'קטן היודע לנענע חייב בלולב', איזה קטן אינו יודע לנענע. כעת נתבהר לי קצת...
 

בן ישיבה

משתמש ותיק
פותח הנושא
רמתים צופים אמר:
בן ישיבה אמר:
הנה מצינו כמה מנהגים בסדר הנענועין,
אך 2 מנהגים הם הנהוגים ביותר בימינו
המחבר בשו"ע פסק דמשום כל פינות שאדם פונה לימין הוא פונה לכן יש לעשות סדר הנענועין מזרח צפון מערב דרום מעלה מטה,

והנה שמתי לב כי רוב האנשים אשר נוהגים כהמחבר בזה הרי שהם עומדים ופניהם למזרח ואז פונים לימין לצפון ואז למערב, אלא כשמגיעים לדרום מקום להמשיך דרך ימין הם חוזרים עד למזרח ואז פונים לשמאל לדרום,
וכבר שאלתי לכמה דלכאורה בזה הם מאבדים את דרך הימין והרי כל מקור מנהג זו הוא משום לימין הוא פונה,

ועל פניו חשבתי כי נתערבבו בזה ב' מנהגים אחרים, דהנה יש פוסקים שכתבו שכל הנענועים יעשה כשפניו למזרח, אך מאידך יש שכתבו שיש לעשות ההולכה וההבאה ממול החזה ועל כן יש להסתובב לכל רוח כשמנענע לאותו רוח כדי שיהא ממול החזה, (יעו' ביכורי יעקב ועוד),
ומה שחשבתי כי ב' מנהגים אלו נתשרבבו בטעות, דלשיטה זו שעומד ופניו למזרח ואינו מסובבב את גופו לכל רוח הרי שרק עם ידיו הוא מסובב לכל רוח ואז אין הוא במציאות לפנות לדרום רק כשיחזיר את ידיו למזרח, אך אם מסובב את הגוף לכל רוח ודאי שיש להמשיך לדרום דרך ימין ולא לחזור למזרח,
אלא שראיתי הרבה תלמידי חכמים גדולים שמסובבים את גופם לכל רוח ואעפ"כ אין ממשיכים לדרום דרך ימין אלא חוזרים למזרח אז דרך שמאל לדרום וקשה לומר עליהם כי טועים הם,
אשמח מאד למי שיש לו הסבר המניח את הדעת במנהג זה
כשאדם עומד ופניו למזרח, הצד הימיני שלו זה דרום ולא צפון, והצד השמאלי זה צפון ולא דרום. כנראה כוונתך להיפך, ואינו אלא פליטת קולמוס.

אכן כן, יש לי בעיה בזה כי כל פעם אני מתבלבל בזה,
ותודה על התיקון
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
בן ישיבה אמר:
אך שאלתי בעינה עומדת כלפי אלו הנוהגים כהמחבר, כמדומני כי רוב הציבור הליטאי נוהג כך, ויש הרבה וביניהם ראיתי גדולי תלמידי חכמים כאשר לאחר הנענועים בצד מעריב במקום להמשיך דרך ימין הם חוזרים לשמאל, ובזה אתמהה
גדו"י שאני ראיתי לנענע, רבותינו הגדולים מרנן הגראמ"ש הגריש"א והגראיל"ש זצוק"ל, לא הסתובבו בגופם, אלא רק הטו את הלולב.
אמנם רבים אכן מסתובבים, ורבים אכן עושים כמו שאתה מתאר שמסתובבים בחזרה, ונראה לי שהם לא מתכוונים להסתובב לגמרי, אלא שמטים עצמם לצד שמנענעים, כי הם לא רוצים לנענע בלי לראות לאן הלולב פונה, וזה הסיבה שהם קצת מסתובבים לכיוון הנענוע, אבל הם לא מתכוונים להטיית הגוף אלא להטיית הלולב, ולכן הם לא מסתובבים לגמרי אלא חוזרים ומטים עצמם כלפי שמאל.
 

בן ישיבה

משתמש ותיק
פותח הנושא
כלפי ליא אמר:
בן ישיבה אמר:
אך שאלתי בעינה עומדת כלפי אלו הנוהגים כהמחבר, כמדומני כי רוב הציבור הליטאי נוהג כך, ויש הרבה וביניהם ראיתי גדולי תלמידי חכמים כאשר לאחר הנענועים בצד מעריב במקום להמשיך דרך ימין הם חוזרים לשמאל, ובזה אתמהה
גדו"י שאני ראיתי לנענע, רבותינו הגדולים מרנן הגראמ"ש הגריש"א והגראיל"ש זצוק"ל, לא הסתובבו בגופם, אלא רק הטו את הלולב.
אמנם רבים אכן מסתובבים, ורבים אכן עושים כמו שאתה מתאר שמסתובבים בחזרה, ונראה לי שהם לא מתכוונים להסתובב לגמרי, אלא שמטים עצמם לצד שמנענעים, כי הם לא רוצים לנענע בלי לראות לאן הלולב פונה, וזה הסיבה שהם קצת מסתובבים לכיוון הנענוע, אבל הם לא מתכוונים להטיית הגוף אלא להטיית הלולב, ולכן הם לא מסתובבים לגמרי אלא חוזרים ומטים עצמם כלפי שמאל.

שוב האם להסתובב או לא הוא מחלוקת בפוסקים, אם צריך שיהא פניו למזרח ואז אכן לא מסתובבים בגוף רק מטים את הלולב, או שצריך שיהא הולכה והבאה מול החזה ולפי זה צריך להסתובב, (כמדומני שבביכורי יעקב האריך בזה אך אינו תחת ידי כעת),
מה שאני דן כלפי אלו שכן מסתובבים והוא כפי הנראה בגלל שנוהגים כהשיטה שצריך הולכה והבאה מול החזה, ועליהם אני דן שיש הרבה שנהגו להסתובב, ואעפ"כ כשמגיעים למעריב במקום להמשיך לצפון דרך ימין, הם חוזרים לשמאל עד למזרח ומשם פונים לצפון, וראיתי גדולי תלמידי חכמים נוהגים כן, וכן ביררתי על הרבה מגדולי התלמידי חכמים (ולדוגמא ביררתי אצל תלמידי בריסק אצל רוב בני הרב מבריסק ביררתי אצל תלמידי הגרי"ד אצל תלמידי הגר"מ ולהבחל"ח אצל תלמידי הגרמ"ד, וכן ביררתי על עוד, אך בבריסק כידוע מקפידים לא לשנות כלום ואם בני הגרי"ז נוהגים כן זאת אומרת שראו כן אצל אביהם), ושמעתי שנהגו כן והוא פלא,
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
בן ישיבה אמר:
כלפי ליא אמר:
בן ישיבה אמר:
אך שאלתי בעינה עומדת כלפי אלו הנוהגים כהמחבר, כמדומני כי רוב הציבור הליטאי נוהג כך, ויש הרבה וביניהם ראיתי גדולי תלמידי חכמים כאשר לאחר הנענועים בצד מעריב במקום להמשיך דרך ימין הם חוזרים לשמאל, ובזה אתמהה
גדו"י שאני ראיתי לנענע, רבותינו הגדולים מרנן הגראמ"ש הגריש"א והגראיל"ש זצוק"ל, לא הסתובבו בגופם, אלא רק הטו את הלולב.
אמנם רבים אכן מסתובבים, ורבים אכן עושים כמו שאתה מתאר שמסתובבים בחזרה, ונראה לי שהם לא מתכוונים להסתובב לגמרי, אלא שמטים עצמם לצד שמנענעים, כי הם לא רוצים לנענע בלי לראות לאן הלולב פונה, וזה הסיבה שהם קצת מסתובבים לכיוון הנענוע, אבל הם לא מתכוונים להטיית הגוף אלא להטיית הלולב, ולכן הם לא מסתובבים לגמרי אלא חוזרים ומטים עצמם כלפי שמאל.

שוב האם להסתובב או לא הוא מחלוקת בפוסקים, אם צריך שיהא פניו למזרח ואז אכן לא מסתובבים בגוף רק מטים את הלולב, או שצריך שיהא הולכה והבאה מול החזה ולפי זה צריך להסתובב, (כמדומני שבביכורי יעקב האריך בזה אך אינו תחת ידי כעת),
מה שאני דן כלפי אלו שכן מסתובבים והוא כפי הנראה בגלל שנוהגים כהשיטה שצריך הולכה והבאה מול החזה, ועליהם אני דן שיש הרבה שנהגו להסתובב, ואעפ"כ כשמגיעים למעריב במקום להמשיך לצפון דרך ימין, הם חוזרים לשמאל עד למזרח ומשם פונים לצפון, וראיתי גדולי תלמידי חכמים נוהגים כן, וכן ביררתי על הרבה מגדולי התלמידי חכמים (ולדוגמא ביררתי אצל תלמידי בריסק אצל רוב בני הרב מבריסק ביררתי אצל תלמידי הגרי"ד אצל תלמידי הגר"מ ולהבחל"ח אצל תלמידי הגרמ"ד, וכן ביררתי על עוד, אך בבריסק כידוע מקפידים לא לשנות כלום ואם בני הגרי"ז נוהגים כן זאת אומרת שראו כן אצל אביהם), ושמעתי שנהגו כן והוא פלא,
לא שמת לב כנראה שעניתי על זה משהו כי לא התייחסת לטיעון הזה, למרות שהוא לא בדיוק יישוב, אבל זה מסביר משהו.
ולכן אחזור שוב:
נראה לי שהם לא מתכוונים להסתובב לגמרי, אלא שמטים עצמם לצד שמנענעים, כי הם לא רוצים לנענע בלי לראות לאן הלולב פונה, וזה הסיבה שהם קצת מסתובבים לכיוון הנענוע, אבל הם לא מתכוונים להטיית הגוף אלא להטיית הלולב, ולכן הם לא מסתובבים לגמרי אלא חוזרים ומטים עצמם כלפי שמאל.
 

בן ישיבה

משתמש ותיק
פותח הנושא
כלפי ליא אמר:
בן ישיבה אמר:
כלפי ליא אמר:
גדו"י שאני ראיתי לנענע, רבותינו הגדולים מרנן הגראמ"ש הגריש"א והגראיל"ש זצוק"ל, לא הסתובבו בגופם, אלא רק הטו את הלולב.
אמנם רבים אכן מסתובבים, ורבים אכן עושים כמו שאתה מתאר שמסתובבים בחזרה, ונראה לי שהם לא מתכוונים להסתובב לגמרי, אלא שמטים עצמם לצד שמנענעים, כי הם לא רוצים לנענע בלי לראות לאן הלולב פונה, וזה הסיבה שהם קצת מסתובבים לכיוון הנענוע, אבל הם לא מתכוונים להטיית הגוף אלא להטיית הלולב, ולכן הם לא מסתובבים לגמרי אלא חוזרים ומטים עצמם כלפי שמאל.

שוב האם להסתובב או לא הוא מחלוקת בפוסקים, אם צריך שיהא פניו למזרח ואז אכן לא מסתובבים בגוף רק מטים את הלולב, או שצריך שיהא הולכה והבאה מול החזה ולפי זה צריך להסתובב, (כמדומני שבביכורי יעקב האריך בזה אך אינו תחת ידי כעת),
מה שאני דן כלפי אלו שכן מסתובבים והוא כפי הנראה בגלל שנוהגים כהשיטה שצריך הולכה והבאה מול החזה, ועליהם אני דן שיש הרבה שנהגו להסתובב, ואעפ"כ כשמגיעים למעריב במקום להמשיך לצפון דרך ימין, הם חוזרים לשמאל עד למזרח ומשם פונים לצפון, וראיתי גדולי תלמידי חכמים נוהגים כן, וכן ביררתי על הרבה מגדולי התלמידי חכמים (ולדוגמא ביררתי אצל תלמידי בריסק אצל רוב בני הרב מבריסק ביררתי אצל תלמידי הגרי"ד אצל תלמידי הגר"מ ולהבחל"ח אצל תלמידי הגרמ"ד, וכן ביררתי על עוד, אך בבריסק כידוע מקפידים לא לשנות כלום ואם בני הגרי"ז נוהגים כן זאת אומרת שראו כן אצל אביהם), ושמעתי שנהגו כן והוא פלא,
לא שמת לב כנראה שעניתי על זה משהו כי לא התייחסת לטיעון הזה, למרות שהוא לא בדיוק יישוב, אבל זה מסביר משהו.
ולכן אחזור שוב:
נראה לי שהם לא מתכוונים להסתובב לגמרי, אלא שמטים עצמם לצד שמנענעים, כי הם לא רוצים לנענע בלי לראות לאן הלולב פונה, וזה הסיבה שהם קצת מסתובבים לכיוון הנענוע, אבל הם לא מתכוונים להטיית הגוף אלא להטיית הלולב, ולכן הם לא מסתובבים לגמרי אלא חוזרים ומטים עצמם כלפי שמאל.

אז אבהיר שוב, יש בזה 2 שיטות שיטה אחת שיהיו פניו למזרח, ושיטה אחת שיסתובב, אם אחד הפנה את פניו ממזרח בשעת הנענועים לדרום או למערב, אין כבר שום טעם שלא יסתובב, כי כל הענין לא להסתובב הוא שיהיו פניו למזרח, ברגע שסובב את ראשו לצד דרום ומערב, הרי עדיף שיסתובב לגבמרי כי אם הוא לא מסתובב הוא נשאר קרח מכאן ומכאן גם פניו לא היו למזרח וגם לא היה לו הולכה והבאה מול החזה,

ולעצם הדברים אני מדבר על אלו שהם כן מסתובבים כמו שראיתי אנשים תלמידי חכמים מופלגים שמסתובבים (לא מטים עצמם אלא מסתובבים כפשוטו) לדרום ולמערב, ואז חוזרים חלילה ומסתובבים לצפון, וכן ביררתי הרבה על מגדולי התלמידי חכמים ביניהם בנ הרב מבריסק שהזכרתי שהם מסתובבים ולא רק מטים עצמם,

וכלפי זה אני דן
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
אין ענין מסויים בפניו למזרח. השאלה היא מה ההגדרה של נענוע לד' רוחות, האם הכוונה שהאדם עומד במקומו ומטה רק את הלולב לכל הכיוונים, או שהוא מטה את עצמו לכיוונים והלולב כל פעם ממקומו הולך לכיוון פניו. ולכן כן יש מקום לטיעון.

לגופו, גם בהגבהה יש כאלה שרק מתחילים בפניה לימין, וכשמגיעים לאמצע הסיבוב מחזירים פניהם ומסובבים חזרה לכיוון השני בסיבוב שלם הפוך. וכנראה שס"ל שבכל פנות שאתה פונה לימין די בכך שמתחילים את ההיקף לימין. אף שבמקור במזבח זה סיבוב שלם.
 

בן ישיבה

משתמש ותיק
פותח הנושא
כלפי ליא אמר:
אין ענין מסויים בפניו למזרח. השאלה היא מה ההגדרה של נענוע לד' רוחות, האם הכוונה שהאדם עומד במקומו ומטה רק את הלולב לכל הכיוונים, או שהוא מטה את עצמו לכיוונים והלולב כל פעם ממקומו הולך לכיוון פניו. ולכן כן יש מקום לטיעון.

לגופו, גם בהגבהה יש כאלה שרק מתחילים בפניה לימין, וכשמגיעים לאמצע הסיבוב מחזירים פניהם ומסובבים חזרה לכיוון השני בסיבוב שלם הפוך. וכנראה שס"ל שבכל פנות שאתה פונה לימין די בכך שמתחילים את ההיקף לימין. אף שבמקור במזבח זה סיבוב שלם.


לגבי מה שנקטת בפשיטות שאין ענין מסויים בפניו למזרח, איני יודע מנין לך, עי' ביכורי יעקב (אינו תחת ידי כרגע להעתיק לשונו) דשם הביא גם מהמהרי"ל וגם מהמגן אברהם שיעמוד כשפניו למזרח בשעת הנענונעים, והיינו שיש ענין בפניו למזרח, (גם לשון המחבר עצמו אם איני טועה שכ' רק מטה ידו משמע כך אך אינו תחת ידי) אך מאידך הביא שם מהכתבים, שההבאה יהא נגד החזה ועל כן צריך להסתובב, ומסיק שם דהם 2 מנהגים, והמנהגים חלוקים בזה עיי"ש,
(דרך אגב כאן גם המקום להר' רמתים צופים שהתפלא על המשנה של קטן היודע לנענע מי שלומד את הראשונים והאחרונים כמה שיטות יש בנענועים רואה שכמעט ואין גדולים היכולים לנענע, בביכורי יעקב כמדומני מסכם את כל השיטות באופן נפלא וגם כותב שם דרך איך לצאת כל השיטות),

ולגבי מה שהוספת כי העיקר הוא מה שמתחיל דרך ימין, אך עדיין צריך להבין מה מצאו לנכון להסתובב חזרה למה שלא ימשיכו דרך ימין לצפון,
ומה שהבאת מהגבהת הספר תורה גם שם מצינו ב' מנהגים בזה או לעשות סיבוב אחד שלם או חצי חצי, ואלו שנוהגים חצי חצי עליהם להסתובב חזרה
 
חלק עליון תַחתִית