לימוד בכולל אחר הנישואין

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

פותח הנושא
החסיד
הודעות: 59
הצטרף: 25 ספטמבר 2018, 21:59
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
סטטוס: לא מחובר

לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי החסיד » 06 אוקטובר 2018, 23:07

הייתי רוצה להבין מה באמת הטעם שבציבור הליטאי מחנכים לכך שכל אחד ואחד ימשיך ללמוד כל החיים ולא יצא לעבוד, [ומי שיוצאים לעבוד נקראים בשם לוואי "חרדים עובדים"] כי אני שומע שיש אומרים שהחזו"א אמר זאת כהוראת שעה, ויש אומרים לי שכך בכלל הייתה דעתו של הגר"ח מוולוז'ין, ובארץ ישראל הצליחו להעמיד שיטתו כדבעי, ועוד שמעתי טוענים שכך הוא מעיקר הדין, דכיוון שיש אפשרות של כולל, מי שהולך לעבוד אין לו שום היתר כלל, והרי עיננו הרואות שאברכי הכוללים לא מתים ברעב, וממילא כיוון שיש אפשרות לקיים והגית בו יומם ולילה ואינו נחשב אנוס לצאת לפרנסתו שוב אין היתר, קיצורו של דבר כל אחד אומר לי אחרת, האם מישהו יכול להביא לי מקורות ברורים לעניין זה.
ואגב אביא מש"כ ביומן טאלנא על עניין זה [כמובן שלצעירי הצאן אסור לקרוא בספר זה, ואומרים להם שזה לא מוסמך..., אבל מי שמתיר לעצמו אינטרנט מסונן מתיר לעצמו גם זה וד"ל]
סיפר הפני מנחם שאביו האמרי אמת תיקן תקנה שישלמו לאברכים שלומדים בכולל דישיבת שפת אמת עד שנתיים מיום חתונתם, ואח"כ שידאגו לפרנסתם - וכשהיה הא"א [ב]ביקור באר"י, באו לפניו מהכוללים הגדולים [א"ה היינו עץ חיים ומאה שערים מן הסתם], והסבירו לפניו בטוב טעם שלאחר תקנתו יפסידו הם את כספי התמיכה מחו"ל כי יאמרו להם מדוע אינכם [צ"ל הינכם] מחזיקים האברכים לאחר שנתיים? וראי' מהרבי מגור -
הא"א [האמרי אמת] לא התייחס ופטרם באומרו: אז תכניסו את האברכים שלי לאחר שנתיים לכוללים שלכם.
לאחר שהלכו קרא לבנו הל"ש [הלב שמחה] ואמר לו להם לא עניתי כי הם לא יבינו, אבל לך אני אומר שאיני אוחז מזה לא ברוחניות ולא בגשמיות לא בזה ולא בבא.
49 . סיפר הפני מנחם להרי"ם [האדמו"ר מטאלנא]: שבעת נשיאות הרבי הבית ישראל בשנתו הראשונה, ביקש מהלב שמחה שהיה נשיא הישיבה שיאריך זמן לימוד האברכים בעוד שנה, והסכים הל"ש, אחר שעברה שנה קרא הב"י להגרפ"מ [הפני מנחם] וביקשו שיבקש מאחיו הל"ש [הלב שמחה] שיאריך בעוד שנה וציוהו [שיבקש] שיאריך בעוד שנה ושלא יאמר שבא בשליחותו, ואמר לו הב"י הוא ישאל אותך האם שלחו אותך? ואתה אל תענה לו -
וכך היה שהל"ש שאל והוא לא ענה - ושאלו הל"ש האם ציוך גם לשתוק? ולקח אותו עמו, ונכנסו שניהם להב"י [לבית ישראל] ושאל הל"ש לפשר הדבר? וענה הב"י: אבינו ציוה על שנתיים ותו לא, וכיבוד אב באמת דבר גדול, אבל אני מרגיש עם החושים שלי שהאויר נהיה אחרת וצריכים 5 שנים. שאל הל"ש- מצוינים? וענה הב"י: מצוינים יכולים להיות יותר מ 5- שנים.
שאל הל"ש: ופחותים יוכלו להחזיק מעמד? חשב הב"י וענה: אתה הרי אדם חכם, הפשוטים אלו שלא אוחזים צריכים ישר לשלחם, שאר האברכים ישארו 5 שנים, והמצוינים- יותר, והסכים הל"ש.


נזהר מצבועים
הודעות: 189
הצטרף: 28 ספטמבר 2018, 01:38
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 92 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי נזהר מצבועים » 06 אוקטובר 2018, 23:34

למה להחליט שהשם 'חרדים עובדים' זה שם לוואי
שם שמזלזל בהם.
איך יקראו להם אברכים עובדים?


פותח הנושא
החסיד
הודעות: 59
הצטרף: 25 ספטמבר 2018, 21:59
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי החסיד » 06 אוקטובר 2018, 23:39

נזהר מצבועים כתב:למה להחליט שהשם 'חרדים עובדים' זה שם לוואי
שם שמזלזל בהם.
איך יקראו להם אברכים עובדים?
פשוט מאוד, להם יקרוא סתם "חרדים", ולאלו שלומדים יקרא "אברכים" או "חרדים לומדים".

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 733
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 213 פעמים
קיבל תודה: 210 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 06 אוקטובר 2018, 23:39

יש ספר "נסיונות" של סיפורים ממקור ראשון שהתפרסמו במשך השנים בביטאון עולם החסידות.
שם מספר אברך ליטאי, שחמיו ביקש אחר כמה שנים של לימוד בכולל להכניסו כעובד בעסק שלו. והלך לשאול דעת תורה אצל אחד מגדולי ישראל, והוא הורה לו שאכן יצא לעבוד אבל לא אצל חמיו, אלא אצל יהודי חסיד, שם מגולל באריכות איך למד ממנו מה זה קביעות עיתים לתורה שלא להפסידו עבור כל ממון ומקרה שבעולם, ואת המשא ומתן אמונה, ואחרי שלמד זאת הורה לו אותו גדול שיכול לעבוד בעסק של חמיו.


נזהר מצבועים
הודעות: 189
הצטרף: 28 ספטמבר 2018, 01:38
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 92 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי נזהר מצבועים » 06 אוקטובר 2018, 23:41

דוד ריזל (העיתונאי) כתב:יש ספר "נסיונות" של סיפורים ממקור ראשון שהתפרסמו במשך השנים בביטאון עולם החסידות.
שם מספר אברך ליטאי, שחמיו ביקש אחר כמה שנים של לימוד בכולל להכניסו כעובד בעסק שלו. והלך לשאול דעת תורה אצל אחד מגדולי ישראל, והוא הורה לו שאכן יצא לעבוד אבל לא אצל חמיו, אלא אצל יהודי חסיד, שם מגולל באריכות איך למד ממנו מה זה קביעות עיתים לתורה שלא להפסידו עבור כל ממון ומקרה שבעולם, ואת המשא ומתן אמונה, ואחרי שלמד זאת הורה לו אותו גדול שיכול לעבוד בעסק של חמיו.
קשה להאמין שגדול בישראל יורה לאברך ליטאי
לסגור את הגמרא ולצאת לעבר פי פחת של העולם.


נזהר מצבועים
הודעות: 189
הצטרף: 28 ספטמבר 2018, 01:38
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 92 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי נזהר מצבועים » 06 אוקטובר 2018, 23:46

החסיד כתב:
נזהר מצבועים כתב:למה להחליט שהשם 'חרדים עובדים' זה שם לוואי
שם שמזלזל בהם.
איך יקראו להם אברכים עובדים?
פשוט מאוד, להם יקרוא סתם "חרדים", ולאלו שלומדים יקרא "אברכים" או "חרדים לומדים".
ואלה שלא לומדים ולא עובדים חרדים בטלנים??..


מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 509
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 249 פעמים
קיבל תודה: 165 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי מלמד להועיל » 06 אוקטובר 2018, 23:50

@החסיד לא הבנתי. הרי כתוב בתורה שצריך ללמוד כל היום וכל הלילה, נכון? אז למה צריך להסביר את הגישה שצריך ללמוד כל החיים אחרי החתונה?
רק מה, בלימוד תורה יש הלכה מיוחדת שמי שאנוס לפרנסתו מותר לו לעבוד, ועם זאת לקבוע עתים לתורה
אבל מי שלא רואה עצמו כאנוס, למה יצא לעבוד?
אגב, רבי יוחנן כשדחיקא ליה שעתא חזר ללמוד בסוף, כך שגם אם לאברך "קשה", אין ספק שעדיף שילמד כל עוד זה בתחום האפשרי

חשוב מאד שלא יגררו את האשכול הזה למקומות של הטחות ושל ביזויים, כי בזמן הקצר שאני בפורום אני ראיתי כמה פעמים שהפכו אשכולות מעניינים לאשכולות שרוצים לקרוא רק בתשעה באב...


פותח הנושא
החסיד
הודעות: 59
הצטרף: 25 ספטמבר 2018, 21:59
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי החסיד » 06 אוקטובר 2018, 23:51

נזהר מצבועים כתב: קשה להאמין שגדול בישראל יורה לאברך ליטאי
לסגור את הגמרא ולצאת לעבר פי פחת של העולם.
לא הבנתי מדוע לאברך ליטאי יש דין אחר מלחסידי?
אגב, אתה מרמז, שיש טעם נוסף חוץ ממה שכתבתי בתחילת ההודעה, והוא פשוט שבמקום "שנתיים" שהיו נצרכים בימי האמרי אמת, וחמש בימי בנו, היום פשוט צריך עשרות שנים, או כל החיים, ואין כאן שום מחלוקת או שאלה עקרונית?


chagold
הודעות: 67
הצטרף: 01 יולי 2017, 22:28
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי chagold » 06 אוקטובר 2018, 23:51

@ החסיד ערבת 2 שאלות. א' מה צריך לעשות - הלכה, ב' איך כנוי העובדים לעומת הלומדים (בתוך חברת ה'חרדים').
בשאלה הראשונה צריך להסתכל בראשונים ובפוסקים (עי' הלכות ת"ת בטושו"ע, ועי' רא"ש ב"ב סימן כו)
ובשאלה השניה צריך להעמיד בצד אחד של המאזניים את כל נסיונות ופיתויי הדור ויצה"ר של האנשים, ובצד השני את יקרותה של מצוות תלמוד תורה וכיצד להחשיב את לומדי התורה, ולהכריע כיצד הנהגת הציבור רצויה שתהיה.


נזהר מצבועים
הודעות: 189
הצטרף: 28 ספטמבר 2018, 01:38
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 92 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי נזהר מצבועים » 06 אוקטובר 2018, 23:52

החסיד כתב:הייתי רוצה להבין מה באמת הטעם שבציבור הליטאי מחנכים לכך שכל אחד ואחד ימשיך ללמוד כל החיים ולא יצא לעבוד, [ומי שיוצאים לעבוד נקראים בשם לוואי "חרדים עובדים"] כי אני שומע שיש אומרים שהחזו"א אמר זאת כהוראת שעה, ויש אומרים לי שכך בכלל הייתה דעתו של הגר"ח מוולוז'ין, ובארץ ישראל הצליחו להעמיד שיטתו כדבעי, ועוד שמעתי טוענים שכך הוא מעיקר הדין, דכיוון שיש אפשרות של כולל, מי שהולך לעבוד אין לו שום היתר כלל, והרי עיננו הרואות שאברכי הכוללים לא מתים ברעב, וממילא כיוון שיש אפשרות לקיים והגית בו יומם ולילה ואינו נחשב אנוס לצאת לפרנסתו שוב אין היתר, קיצורו של דבר כל אחד אומר לי אחרת, האם מישהו יכול להביא לי מקורות ברורים לעניין זה.
ואגב אביא מש"כ ביומן טאלנא על עניין זה [כמובן שלצעירי הצאן אסור לקרוא בספר זה, ואומרים להם שזה לא מוסמך..., אבל מי שמתיר לעצמו אינטרנט מסונן מתיר לעצמו גם זה וד"ל]
סיפר הפני מנחם שאביו האמרי אמת תיקן תקנה שישלמו לאברכים שלומדים בכולל דישיבת שפת אמת עד שנתיים מיום חתונתם, ואח"כ שידאגו לפרנסתם - וכשהיה הא"א [ב]ביקור באר"י, באו לפניו מהכוללים הגדולים [א"ה היינו עץ חיים ומאה שערים מן הסתם], והסבירו לפניו בטוב טעם שלאחר תקנתו יפסידו הם את כספי התמיכה מחו"ל כי יאמרו להם מדוע אינכם [צ"ל הינכם] מחזיקים האברכים לאחר שנתיים? וראי' מהרבי מגור -
הא"א [האמרי אמת] לא התייחס ופטרם באומרו: אז תכניסו את האברכים שלי לאחר שנתיים לכוללים שלכם.
לאחר שהלכו קרא לבנו הל"ש [הלב שמחה] ואמר לו להם לא עניתי כי הם לא יבינו, אבל לך אני אומר שאיני אוחז מזה לא ברוחניות ולא בגשמיות לא בזה ולא בבא.
49 . סיפר הפני מנחם להרי"ם [האדמו"ר מטאלנא]: שבעת נשיאות הרבי הבית ישראל בשנתו הראשונה, ביקש מהלב שמחה שהיה נשיא הישיבה שיאריך זמן לימוד האברכים בעוד שנה, והסכים הל"ש, אחר שעברה שנה קרא הב"י להגרפ"מ [הפני מנחם] וביקשו שיבקש מאחיו הל"ש [הלב שמחה] שיאריך בעוד שנה וציוהו [שיבקש] שיאריך בעוד שנה ושלא יאמר שבא בשליחותו, ואמר לו הב"י הוא ישאל אותך האם שלחו אותך? ואתה אל תענה לו -
וכך היה שהל"ש שאל והוא לא ענה - ושאלו הל"ש האם ציוך גם לשתוק? ולקח אותו עמו, ונכנסו שניהם להב"י [לבית ישראל] ושאל הל"ש לפשר הדבר? וענה הב"י: אבינו ציוה על שנתיים ותו לא, וכיבוד אב באמת דבר גדול, אבל אני מרגיש עם החושים שלי שהאויר נהיה אחרת וצריכים 5 שנים. שאל הל"ש- מצוינים? וענה הב"י: מצוינים יכולים להיות יותר מ 5- שנים.
שאל הל"ש: ופחותים יוכלו להחזיק מעמד? חשב הב"י וענה: אתה הרי אדם חכם, הפשוטים אלו שלא אוחזים צריכים ישר לשלחם, שאר האברכים ישארו 5 שנים, והמצוינים- יותר, והסכים הל"ש.
מה שהובא כאן מיומני טאלנא גם אם נניח שהיומנים הללו הם לא המצאה או פיברוק.
חסידות גור תוכיח כיום שיש עשרות כוללים של תלמידי חכמים גדולים הבקיאים בכל הש"ס והשו"ע ישר והפוך [גם קצת בעיון]
מסתבר ששאיפתו של האמרי אמת לא התגשמה בדורתינו.
ירידת הדורות....

סמל אישי של משתמש

סענדער
הודעות: 160
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 15:30
מיקום: במקום שהמחשבה נמצאת, שם האדם נמצא!
נתן תודה: 83 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי סענדער » 06 אוקטובר 2018, 23:54

נזהר מצבועים כתב:למה להחליט שהשם 'חרדים עובדים' זה שם לוואי
שם שמזלזל בהם.
איך יקראו להם אברכים עובדים?
השאלה היא לא השם.
השאלה היא באיזה קהילה הם נמצאים ובאיזה ת"ת ילדיהם לומדים.


פותח הנושא
החסיד
הודעות: 59
הצטרף: 25 ספטמבר 2018, 21:59
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי החסיד » 06 אוקטובר 2018, 23:55

chagold כתב:@ החסיד ערבת 2 שאלות. א' מה צריך לעשות - הלכה, ב' איך כנוי העובדים לעומת הלומדים (בתוך חברת ה'חרדים').
בשאלה הראשונה צריך להסתכל בראשונים ובפוסקים (עי' הלכות ת"ת בטושו"ע, ועי' רא"ש ב"ב סימן כו)
ובשאלה השניה צריך להעמיד בצד אחד של המאזניים את כל נסיונות ופיתויי הדור ויצה"ר של האנשים, ובצד השני את יקרותה של מצוות תלמוד תורה וכיצד להחשיב את לומדי התורה, ולהכריע כיצד הנהגת הציבור רצויה שתהיה.
טוב שימו בצד עכשיו את הכינוי של העובדים, באמת זו לא הנקודה.
השאלה היא העיקרון, כתבת, שיש להסתכל בפוסקים, ובכן, גם רבותינו החסידיים הסתכלו בפוסקים וגם הליטאיים, ולבסוף יצאו ב' גישות מנוגדות, מה בדיוק הסיבה? ואם בפוסקים כבר מבואר כדעת רבני הליטאיים מדוע עד שבאו לארץ ישראל זה לא היה מקובל כנורמה בכלל, מה השתנה?
במה שכתבו כאן לא לגרור האשכול וכו' גם אני מצטרף בחום.

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 733
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 213 פעמים
קיבל תודה: 210 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 06 אוקטובר 2018, 23:56

נזהר מצבועים כתב: קשה להאמין שגדול בישראל יורה לאברך ליטאי
לסגור את הגמרא ולצאת לעבר פי פחת של העולם.
מכל האברכים שעובדים, נראה לך שאין אפילו אחד שהתייעץ ושאל בדעת רבותיו ?!
ומה הם יאמרו לו כשפרנסתו דחוקה מאוד והוא בחובות עצומים ?

יש לי סיפר ששמעתי מיהודי חסידי שהיה מג"ש, והיה לו מאוד קשה לעבוד כשכיר תחת בוס, וחשקה נפשו ללמוד סופרות כדי להיות עצמאי, ובא לפני רבו אדמו"ר בעל ה'ברכת אברהם' מסלונים זצ"ל, והתנצל לפניו שאינו חושב לעזוב את משרתו בישיבה, אלא שרוצה להוסיף לעצמו פרנסה נוספת כדי שלא יהיה תלוי בגחמותיו של המנהל.
השיב לו הרבי:
אני מסתכל על כך בדיוק הפוך, כשאתה אומר לי שתהיה סופר זה דבר חשוב שיהיה לך פרנסה טובה מזה, אבל את ה'מלומדות' הזאת (כך קראו למג"ש) אני כלל לא צריך!

רק כדי שלא יערער מישהו שלא מכיר ולא שמע על הברכת אברהם, אוסיף מעט שהוא היה מפורסם בשקדנותו, ועד שנותיו האחרונות היה מסיים כל שנה ש"ס בבלי (נדמה לי גם ירושלמי) כל המדרש והזוהר ועוד. היו שנים בהם סיים פעמיים ש"ס.


נזהר מצבועים
הודעות: 189
הצטרף: 28 ספטמבר 2018, 01:38
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 92 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי נזהר מצבועים » 06 אוקטובר 2018, 23:56

החסיד כתב:
נזהר מצבועים כתב: קשה להאמין שגדול בישראל יורה לאברך ליטאי
לסגור את הגמרא ולצאת לעבר פי פחת של העולם.
לא הבנתי מדוע לאברך ליטאי יש דין אחר מלחסידי?
אגב, אתה מרמז, שיש טעם נוסף חוץ ממה שכתבתי בתחילת ההודעה, והוא פשוט שבמקום "שנתיים" שהיו נצרכים בימי האמרי אמת, וחמש בימי בנו, היום פשוט צריך עשרות שנים, או כל החיים, ואין כאן שום מחלוקת או שאלה עקרונית?
החסיד
אין ספק שאילו האמרי אמת היה חי בטינופת של הכפירה וכדומה שיש בדורינו
היה אוחז בגישה אחרת גישה של תלמוד תורה אפילו מתוך צמצום ודחק
ולא לצאת לעבוד עם קביעת דף היומי קטן.
אני מציע שזו גם תהיה התשובה לגישה השונה כיום בגור ובהרבה חסידויות
ממה שסברו מנהיגיה לפני מספר דורות.


נזהר מצבועים
הודעות: 189
הצטרף: 28 ספטמבר 2018, 01:38
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 92 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי נזהר מצבועים » 06 אוקטובר 2018, 23:57

סענדער כתב:
נזהר מצבועים כתב:למה להחליט שהשם 'חרדים עובדים' זה שם לוואי
שם שמזלזל בהם.
איך יקראו להם אברכים עובדים?
השאלה היא לא השם.
השאלה היא באיזה קהילה הם נמצאים ובאיזה ת"ת ילדיהם לומדים.
ובאיזה חברים הם מוקפים בעבודה במשך כל היום..


פותח הנושא
החסיד
הודעות: 59
הצטרף: 25 ספטמבר 2018, 21:59
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי החסיד » 06 אוקטובר 2018, 23:58

נזהר מצבועים כתב:
החסיד כתב:
49 . סיפר הפני מנחם להרי"ם [האדמו"ר מטאלנא]: שבעת נשיאות הרבי הבית ישראל בשנתו הראשונה, ביקש מהלב שמחה שהיה נשיא הישיבה שיאריך זמן לימוד האברכים בעוד שנה, והסכים הל"ש, אחר שעברה שנה קרא הב"י להגרפ"מ [הפני מנחם] וביקשו שיבקש מאחיו הל"ש [הלב שמחה] שיאריך בעוד שנה וציוהו [שיבקש] שיאריך בעוד שנה ושלא יאמר שבא בשליחותו, ואמר לו הב"י הוא ישאל אותך האם שלחו אותך? ואתה אל תענה לו -
וכך היה שהל"ש שאל והוא לא ענה - ושאלו הל"ש האם ציוך גם לשתוק? ולקח אותו עמו, ונכנסו שניהם להב"י [לבית ישראל] ושאל הל"ש לפשר הדבר? וענה הב"י: אבינו ציוה על שנתיים ותו לא, וכיבוד אב באמת דבר גדול, אבל אני מרגיש עם החושים שלי שהאויר נהיה אחרת וצריכים 5 שנים. שאל הל"ש- מצוינים? וענה הב"י: מצוינים יכולים להיות יותר מ 5- שנים.
שאל הל"ש: ופחותים יוכלו להחזיק מעמד? חשב הב"י וענה: אתה הרי אדם חכם, הפשוטים אלו שלא אוחזים צריכים ישר לשלחם, שאר האברכים ישארו 5 שנים, והמצוינים- יותר, והסכים הל"ש.
[/quote]
מה שהובא כאן מיומני טאלנא גם אם נניח שהיומנים הללו אם לא המצאה או פיברוק.
חסידות גור תוכיח כיום שיש עשרות כוללים של תלמידי חכמים גדולים הבקיאים בכל הש"ס והשו"ע ישר והפוך [גם קצת בעיון]
מסתבר ששאיפתו של האמרי אמת לא התגשמה בדורתינו.
ירידת הדורות....[/quote] [/quote]
ראשית, אין אף בר דעת שחושב שיומני טאלנא הם המצאה, אא"כ הוא כלל לא קרוב לעניין, הרי הרבי מטאלנא עצמו כשכתב בכאב נגד פרסום היומן כתב ש"איש שלומי אשר בטחתי בו" וכו', והיינו שהוא באמת כתב את היומן ונתנו לאדם שבטח בו והלה מעל באימון.
מה שכתבת חסידות גור תוכיח זה בדיוק כרצונו של הבית ישראל שהמצויינים ישארו למעלה מחמש שנים, ואין כאן שום "ירידת הדורות".

סמל אישי של משתמש

amsgula.net
הודעות: 117
הצטרף: 07 מאי 2017, 12:17
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי amsgula.net » 06 אוקטובר 2018, 23:59

כתב החפץ חיים זללה"ה [עשין אות יב]:
וּשְׁאָרֵי זְמַנִּים לִפְעָמִים יוֹצֵא הָאָדָם נָקִי מִזֶּה הֶעָוֹן [ביטול תורה] מִדִּין שֶׁל מַעְלָה, עֲבוּר שֶׁעָסַק בְּפַרְנָסָתוֹ, אוֹ שֶׁמְחַשֵׁב בְּרַעֲיוֹנָיו בְּאֵיזֶה אֹפֶן לְהַשִּׂיג אֶת מִחְיָתוֹ וכו', אך גם בזה צריך לזהר מאד, שלא יוציא על זה זמן ליותר מכדי ההכרח האמתי ושלא להניח להיצר את דרכו בזה, כי הוא יאמר שהכל הוא הכרח. ובחן אחי וראה, היאך היצר מסמא את עינינו בזה, כי הלא לפי טבע האדם, אם ייטיב עמו רעהו, אשר הוא בשר ודם כמוהו, במתנת חנם, או אם הוא בעל מלאכה, וישכרנו בעל בית אחד למלאכתו, כל שיתן לו יותר, הוא יותר נכנע ויותר זריז בעבודתו לעשותה על צד הטוב, ואלו בעבודת מלכו של עולם, אשר גם בה אנו נחשבין כשכירי יום, כמאמרם ז''ל: אנן אגירי יומי אנן, היצר הרע מטה את דרכנו לעשותה מהפוך להפוך, כי כל מה שהקדוש ברוך הוא יוסיף לו בטובה וירויח לו בעסקיו יותר, יסיתנו היצר לאמר: כי עתה לפי עשרך שנתן לך הקדוש ברוך הוא, אתה מכרח לדור בדירה נאה יותר ולילך במלבושי רקמה ולהתנהג כדרך בעלי הבתים הגבוהים, שאם לא כן תתבזה לעיני חבריך, ולכן אתה מכרח עתה לבטל בפעם הזאת את הקביעות עתים לתורה שלך ולסע למקום פלוני ופלוני להרויח.
ואחר כך כשיעזור לו הקדוש ברוך הוא ויצליח למעלה מעלה, יסיתנו היצר, שיטול עסקים רבים תחת ידו, וכשלא יהיה ביכלתו בעצמו לפרנס בכל העסקים ההם, יראנו היצר הכרח אחר, ויאמר: שעתה לפי רבוי העסקים שנתן לך הקדוש ברוך הוא, אתה מוכרח ליטול אנשים רבים תחת משמרתך ולהעמיד כל איש על פקודתו, כדי שישרתוך בעסקיך, ויהיו לך לבד כל העסקים. ומידי יום ויום יתרבו עסקיו יותר ויותר וטרדותיו יותר ויותר. בקצור, סוף דבר יהיה כל מה שהקדוש ברוך הוא יוסיף לו בטובה ויתן לו הצלחה בעסקיו, יותר יסיתנו היצר על פי דרכי הכרחיותיו לבטל מתורה ועבודה, עד שלבסוף לא יניח לו פנאי, אפילו לתפלה בצבור, ויראה לו היצר בכל זה, כי הוא מכרח לפי עשרו וכבודו ועסקיו הרבים, וידמה את עצמו כאוהבו באמת ומתכון רק לטובתו, כדי שלא יהיה ללעג ולבזיון בפני שארי חבריו שבעיר, כשלא יעלה מעלה מעלה.
ובעניני עולם הבא ירגילנו היצר במדת ההסתפקות, שיהיה אפילו עני שבעניים, שלא יהיה לו אפילו מקום מחסה להסתר מן הקליפות, כמאמרם ז''ל: בנתה ביתה זו תורה וכו', שכל מי שקנה לו דברי תורה קנה לו בית לעולם הבא וכו', כי סביב הגן עדן הוא הגיהנם, וממילא, חס וחלילה, כשלא יהיה לו בית בגן עדן, מכרח הוא להיות, חס וחלילה, תחת ידי הקליפות רחמנא ליצלן, ותחת שהראה לו היצר בזה העולם פנים צהובות לילך במלבושי רקמה, שם יקטרג הוא בעצמו עליו, שיהיה לבוש בגדים הצואים הנעשים מחלאת עונותיו, כמו שמפרש בזכריה: ''ויהושע היה לבוש בגדים צואים ועומד לפני המלאך וגו' הסירו הבגדים הצואים'' וגו', וכמו שמפרש בספרים הקדושים על כן מאד ומאד צריך להתישב בזה, איזה הוא הכרח אמיתי, שבלתו אי אפשר בשום פנים, והיותר יחרים עכ"ל.


נזהר מצבועים
הודעות: 189
הצטרף: 28 ספטמבר 2018, 01:38
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 92 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי נזהר מצבועים » 07 אוקטובר 2018, 00:00

דוד ריזל (העיתונאי) כתב:
נזהר מצבועים כתב: קשה להאמין שגדול בישראל יורה לאברך ליטאי
לסגור את הגמרא ולצאת לעבר פי פחת של העולם.
מכל האברכים שעובדים, נראה לך שאין אפילו אחד שהתייעץ ושאל בדעת רבותיו ?!
ומה הם יאמרו לו כשפרנסתו דחוקה מאוד והוא בחובות עצומים ?

יש לי סיפר ששמעתי מיהודי חסידי שהיה מג"ש, והיה לו מאוד קשה לעבוד כשכיר תחת בוס, וחשקה נפשו ללמוד סופרות כדי להיות עצמאי, ובא לפני רבו אדמו"ר בעל ה'ברכת אברהם' מסלונים זצ"ל, והתנצל לפניו שאינו חושב לעזוב את משרתו בישיבה, אלא שרוצה להוסיף לעצמו פרנסה נוספת כדי שלא יהיה תלוי בגחמותיו של המנהל.
השיב לו הרבי:
אני מסתכל על כך בדיוק הפוך, כשאתה אומר לי שתהיה סופר זה דבר חשוב שיהיה לך פרנסה טובה מזה, אבל את ה'מלומדות' הזאת (כך קראו למג"ש) אני כלל לא צריך!
'אברכים עובדים'??
ודאי שאברכים חסידים התיעצו עם רבותיהם ועל כך אין תלונתנו.
אבל להביא סיפור על אברך ליטאי שהתיעץ עם גדול ליטאי בלי לספר שהרקע של האילוצים
הוא דחק הפרנסה זה לסטות מן האמת.
אברך שנהנה מלמודו שום גדול לא ייעץ לו לצאת לעבוד רק בגלל בקשת חמיו!


נזהר מצבועים
הודעות: 189
הצטרף: 28 ספטמבר 2018, 01:38
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 92 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי נזהר מצבועים » 07 אוקטובר 2018, 00:03

החסיד כתב: מה שכתבת חסידות גור תוכיח זה בדיוק כרצונו של הבית ישראל שהמצויינים ישארו למעלה מחמש שנים, ואין כאן שום "ירידת הדורות".
האמרי אמת 2
הבית ישראל 5
כיום יש אלפי חסידי גור שעמלים על תלמודם
כמו אברכים ליטאים בלי הגבלה של זמן.
וזה רק מוכיח ככל שהדור נעשה רדוד
גם החסידים מבינים שלשמור על צביון יהודי חסידי פנימי
לא חיצוני גרידא
הם זקוקים יותר מאשר 2 או 5 שנים בכולל
כבשנו של עולם.


פותח הנושא
החסיד
הודעות: 59
הצטרף: 25 ספטמבר 2018, 21:59
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי החסיד » 07 אוקטובר 2018, 00:11

נזהר מצבועים כתב: החסיד
אין ספק שאילו האמרי אמת היה חי בטינופת של הכפירה וכדומה שיש בדורינו
היה אוחז בגישה אחרת גישה של תלמוד תורה אפילו מתוך צמצום ודחק
ולא לצאת לעבוד עם קביעת דף היומי קטן.
אני מציע שזו גם תשובה לגישה השונה כיום בגור ובהרבה חסידויות
ממה שסברו מנהיגיה לפני מספר דורות.
אתה יודע שהתקופה שביקר כאן האמרי אמת [בין שתי המלחמות קרוב יותר למלחמת העולם השניה] הייתה אולי התקופה הכי נוראה בכלל ישראל, כאשר לא היה בית שלא היה שם מי שבחייו נקרא "מת", ואז הוא אמר זאת!!!


נזהר מצבועים
הודעות: 189
הצטרף: 28 ספטמבר 2018, 01:38
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 92 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי נזהר מצבועים » 07 אוקטובר 2018, 00:13

החסיד כתב:
נזהר מצבועים כתב: החסיד
אין ספק שאילו האמרי אמת היה חי בטינופת של הכפירה וכדומה שיש בדורינו
היה אוחז בגישה אחרת גישה של תלמוד תורה אפילו מתוך צמצום ודחק
ולא לצאת לעבוד עם קביעת דף היומי קטן.
אני מציע שזו גם תשובה לגישה השונה כיום בגור ובהרבה חסידויות
ממה שסברו מנהיגיה לפני מספר דורות.
אתה יודע שהתקופה שביקר כאן האמרי אמת [בין שתי המלחמות קרוב יותר למלחמת העולם השניה] הייתה אולי התקופה הכי נוראה בכלל ישראל, כאשר לא היה בית שלא היה שם מי שבחייו נקרא "מת", ואז הוא אמר זאת!!!
אני לא מקבל זאת
תקופתינו היא תקופה קשה
הכפירה לא נמצאת בספרי הגויים המשכילים
הכפירה שוכנת גם בכופרים הלבושים כחרדים
הכפירה והפריצות והטכנולוגיה וכל המריעין בישין
הם באלף דרגות מאשר בזמן האמרי אמת.
תקופת השטעטל...

סמל אישי של משתמש

סענדער
הודעות: 160
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 15:30
מיקום: במקום שהמחשבה נמצאת, שם האדם נמצא!
נתן תודה: 83 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי סענדער » 07 אוקטובר 2018, 00:19

אם כבר מדברים, אז מעניין אותי השאלה הבאה.
מה מורים גדולי ישראל בצד הליטאי של המפה, כשאברך לא מוצא טעם בלימוד, (ויש לו אומץ להגיד את זה - או לחילופין לומר זאת בצורה מכובסת), ורוצה לעזוב את הכולל. מהי ההוראה במקרה כזה?


נזהר מצבועים
הודעות: 189
הצטרף: 28 ספטמבר 2018, 01:38
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 92 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי נזהר מצבועים » 07 אוקטובר 2018, 00:20

החסיד כתב:
נזהר מצבועים כתב: קשה להאמין שגדול בישראל יורה לאברך ליטאי
לסגור את הגמרא ולצאת לעבר פי פחת של העולם.
לא הבנתי מדוע לאברך ליטאי יש דין אחר מלחסידי?
אגב, אתה מרמז, שיש טעם נוסף חוץ ממה שכתבתי בתחילת ההודעה, והוא פשוט שבמקום "שנתיים" שהיו נצרכים בימי האמרי אמת, וחמש בימי בנו, היום פשוט צריך עשרות שנים, או כל החיים, ואין כאן שום מחלוקת או שאלה עקרונית?
פשוט מאד
אברך ליטאי ישאל גדול ליטאי
ואברך חסידי ישאל גדול חסידי
והגישות שכל אחד מהם תופס
הוא רחוק כמזרח ממערב בענין הזה.
ולא אכחד שפעם אברך חסידי שהיה יוצא לעבוד
ידע להשמר בסיוע בגדיו [גם לא רק] יותר מאשר אברך ליטאי
לא היום.


נזהר מצבועים
הודעות: 189
הצטרף: 28 ספטמבר 2018, 01:38
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 92 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי נזהר מצבועים » 07 אוקטובר 2018, 00:21

סענדער כתב:אם כבר מדברים, אז מעניין אותי השאלה הבאה.
מה מורים גדולי ישראל בצד הליטאי של המפה, כשאברך לא מוצא טעם בלימוד, (ויש לו אומץ להגיד את זה - או לחילופין לומר זאת בצורה מכובסת), ורוצה לעזוב את הכולל. מהי ההוראה במקרה כזה?
על פי רוב בעוד שאצל הרב החסידי
בלי לחשוב פעמים יייעץ לו לצאת לעבוד
הרב הליטאי יחפש עצות ודרכים לחזק
אצל האברך המסכן את טעמה של תורה
הטובה מכל סחורה


פותח הנושא
החסיד
הודעות: 59
הצטרף: 25 ספטמבר 2018, 21:59
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי החסיד » 07 אוקטובר 2018, 00:23

נזהר מצבועים כתב:
החסיד כתב:
נזהר מצבועים כתב: החסיד
אין ספק שאילו האמרי אמת היה חי בטינופת של הכפירה וכדומה שיש בדורינו
היה אוחז בגישה אחרת גישה של תלמוד תורה אפילו מתוך צמצום ודחק
ולא לצאת לעבוד עם קביעת דף היומי קטן.
אני מציע שזו גם תשובה לגישה השונה כיום בגור ובהרבה חסידויות
ממה שסברו מנהיגיה לפני מספר דורות.
אתה יודע שהתקופה שביקר כאן האמרי אמת [בין שתי המלחמות קרוב יותר למלחמת העולם השניה] הייתה אולי התקופה הכי נוראה בכלל ישראל, כאשר לא היה בית שלא היה שם מי שבחייו נקרא "מת", ואז הוא אמר זאת!!!
אני לא מקבל זאת
תקופתינו היא תקופה קשה
הכפירה לא נמצאת בספרי הגויים המשכילים
הכפירה שוכנת גם בכופרים הלבושים כחרדים
הכפירה והפריצות והטכנולוגיה וכל המריעין בישין
הם באלף דרגות מאשר בזמן האמרי אמת.
תקופת השטעטל...
הלא דבר זה ניתן לכמת במספרים, תבדוק כמה היו מתקלקלים אז [בפרט בירושלים ששם שכנה ישיבת שפת אמת עליה מדובר בסיפור] וכמה היום, ותראה שעם כל הסברות וההסברים, סוף סוף הסחף אז היה פי כמה יותר נורא.

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 733
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 213 פעמים
קיבל תודה: 210 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 07 אוקטובר 2018, 00:23

סענדער כתב:אם כבר מדברים, אז מעניין אותי השאלה הבאה.
מה מורים גדולי ישראל בצד הליטאי של המפה, כשאברך לא מוצא טעם בלימוד, (ויש לו אומץ להגיד את זה - או לחילופין לומר זאת בצורה מכובסת), ורוצה לעזוב את הכולל. מהי ההוראה במקרה כזה?
בליל הוש"ר שמעתי ממי שדולה ומשקה מתורת גדולי ישראל הדרשן רבי שלמה לוונשטיין,
שגם אברך שלומד שעה אחת בסדר ואפילו שלא ברציפות, שידע להעריך שעה זו ושלא יצא לעבוד.


נזהר מצבועים
הודעות: 189
הצטרף: 28 ספטמבר 2018, 01:38
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 92 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי נזהר מצבועים » 07 אוקטובר 2018, 00:24

החסיד כתב: הלא דבר זה ניתן לכמת במספרים, תבדוק כמה היו מתקלקלים אז [בפרט בירושלים ששם שכנה ישיבת שפת אמת עליה מדובר בסיפור] וכמה היום, ותראה שעם כל הסברות וההסברים, סוף סוף הסחף אז היה פי כמה יותר נורא.
ממש לא. ואין שום ענין להתוכח על מציאות
הנגלית לפנינו יום יום
ועל יושבי הברזלים המכסים כל פינה
גם זו הוירטואלית..


פותח הנושא
החסיד
הודעות: 59
הצטרף: 25 ספטמבר 2018, 21:59
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי החסיד » 07 אוקטובר 2018, 00:25

נזהר מצבועים כתב:
סענדער כתב:אם כבר מדברים, אז מעניין אותי השאלה הבאה.
מה מורים גדולי ישראל בצד הליטאי של המפה, כשאברך לא מוצא טעם בלימוד, (ויש לו אומץ להגיד את זה - או לחילופין לומר זאת בצורה מכובסת), ורוצה לעזוב את הכולל. מהי ההוראה במקרה כזה?
על פי רוב בעוד שאצל הרב החסידי
בלי לחשוב פעמים יייעץ לו לצאת לעבוד
הרב הליטאי יחפש עצות ודרכים לחזק
אצל האברך המסכן את טעמה של תורה
הטובה מכל סחורה
אם הסיבה היא כהבנתך, שהרחוב מקולקל, אם כן מן הראוי היה להורות לו בכל אופן להישאר בכולל, אף אם אין לו שום טעם בזה? הלא כן?


נזהר מצבועים
הודעות: 189
הצטרף: 28 ספטמבר 2018, 01:38
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 92 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי נזהר מצבועים » 07 אוקטובר 2018, 00:26

החסיד כתב: אם הסיבה היא כהבנתך, שהרחוב מקולקל, אם כן מן הראוי היה להורות לו בכל אופן להישאר בכולל, אף אם אין לו שום טעם בזה? הלא כן?
הלא כן?
כן ממש.
ושאלתך צריך להפנות
לגורמים הרלונטיים..


פותח הנושא
החסיד
הודעות: 59
הצטרף: 25 ספטמבר 2018, 21:59
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד בכולל אחר הנישואין

שליחה על ידי החסיד » 07 אוקטובר 2018, 00:28

נזהר מצבועים כתב:ממש לא ואין שום ענין להתוכח על מציאות
הנגלית לפנינו יום יום
ועל יושבי הברזלים המכסים כל פינה
גם זו הוירטואלית..
זו כלל לא הדרך לבדוק, כי הבדיקה היא תמיד באחוזים יחסיים, תקח את מספר הבוחרים למפלגות החרדיות, תוריד פרומיל אחד בשביל כמה חילוניים שבחרו מסיבותיהם להצביע להם, ומתוך זה ישובי הברזלים הוא אחוז קטן, אם כי הוא הרבה מאוד, מאידך תבדוק ברישומי ההיסטוריה כמה בחורים ישבו אז בישיבות בכלל, ומצתא שזה אחוז מזערי מהציבור שעדיין נשאר אז שומר מצוות.

נעול הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים