הֲלֹא עַל כִּי אֵין אֱלֹהַי בְּקִרְבִּי מְצָאוּנִי הָרָעוֹת הָאֵלֶּה - ביאור המלבי"ם

רוצה להתעלות

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
דבר שמופרך לדעתי מקיומם של עמים נוספים שגם הם נרדפים עד עפר שנים רבות וארוכות.
קשקוש.
אין עם שסובל קרוב לאלפיים שנה כמו העם היהודי.
יש מדי פעם מלחמות בין עמים שהגיבור מנצח, או תופעות גזעניות פה ושם,
כמו היהודים שבאופן שיטתי ורצוף - אין.
 

שמעיה

משתמש ותיק
רוצה להתעלות אמר:
שמעיה אמר:
דבר שמופרך לדעתי מקיומם של עמים נוספים שגם הם נרדפים עד עפר שנים רבות וארוכות.
קשקוש.
אין עם שסובל קרוב לאלפיים שנה כמו העם היהודי.
יש מדי פעם מלחמות בין עמים שהגיבור מנצח, או תופעות גזעניות פה ושם,
כמו היהודים שבאופן שיטתי ורצוף - אין.
הבנתי. החלטת סופית להתעלם מן המציאות. איך אמר מישהו על משהו מתי שהו? תענוג.
 
 

רוצה להתעלות

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
רוצה להתעלות אמר:
שמעיה אמר:
כנראה שלא קראת את הערך על הצוענים, ולא מודע להיסטוריה העגומה שלהם באירופה. אך, לא נורא. נתעמק ונתבונן רק בגורלינו אנו, וכך נוכל להגיע למסקנות משמחות לב ומענגות נפש אודות ייחודיותנו

לאנשים עם טענות כאלה בכלל אין את שאלת האשכול.
היה מלחמה גדולה מתו מליונים רוסים, בריטים, צוענים, וכן גם יהודים, נו אז מה.. כך טבעו של מלחמה שמתים מליונים... אז נכון היו תאי גזים.. זה חלק ממלחמה, וכמו במלחמה בין ארה"ב ליפן מתו אלפי איש ואף א' לא שואל אפוא היה ה' כך במלחמת העולם השניה,
הכל טבעי מסודר ומובן,
ובכלל לא מובן מה השאלה "אפוא היה ה' בשואה" - למה הוא צריך להיות שם בכלל ??
תענוג.
אכן. (רק התענוג מיותר.)
 
שיערתי שזה יהיה תגובתך - וע"ז יש רק לצטט את האני מאמין הראשון:
אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא בּוֹרֵא וּמַנְהִיג לְכָל הַבְּרוּאִים. וְהוּא לְבַדּוֹ עָשָׂה וְעוֹשֶׂה וְיַעֲשֶׂה לְכָל הַמַּעֲשִׂים

כל עוד הינך מאשר את מה שכתבתי הרי הינך לא מאמין בעיקר זה, ויינך נסך.
 

רוצה להתעלות

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
רוצה להתעלות אמר:
שמעיה אמר:
דבר שמופרך לדעתי מקיומם של עמים נוספים שגם הם נרדפים עד עפר שנים רבות וארוכות.
קשקוש.
אין עם שסובל קרוב לאלפיים שנה כמו העם היהודי.
יש מדי פעם מלחמות בין עמים שהגיבור מנצח, או תופעות גזעניות פה ושם,
כמו היהודים שבאופן שיטתי ורצוף - אין.
הבנתי. החלטת סופית להתעלם מן המציאות. איך אמר מישהו על משהו מתי שהו? תענוג.
 
נו - אולי כבודו יביא דוגמא?
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
הכתיבה בגופן קטן הייתה על מנת להמשיך את ההתעלמות.
לא הבנתי, אתה רוצה שיתעלמו מדבריך? אז אל תכתוב אותם...
שמעיה אמר:
יפה. כל זה טוב ויפה אם אתה יודע ממקורות אחרים שהעם היהודי הוא הנבחר. אך אין בצרות שעברנו ולו שמץ של הוכחה לטיעון - נכון לכשעצמו - זה.
קס"ד שבאתי להביא את הראיה הניצחת ש"יש אלוקים"?! אם כך, אפשר להתחיל שוב מהתחלה. חשבתי שאנשי הפורום כאן מאמינים באמונה שלמה, ולא צריכים ראיות ממין זה. ממילא גם אין טעם להתווכח עם טיעון שלא נטען.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
תיובתא אמר:
כמה אחוז מהעם הצועני נרצח בשואה?
קשה לאמוד במדויק (לא קיימים רישומי־אוכלוסין מסודרים כדי הצורך), אך ככל הנראה - בין רבע למחצית מכלל צועני אירופה.
 

ההוא גברא

משתמש ותיק
מזה ראיה ששנא גם את הצוענים הצוענים באמת היו עם בזוי היהודים לפחות המשכילים ביניהם בעיני הגויים היו מעורים ומעורבים בחיי הגויים והיטלר רדף אותם כמה דורות קדימה ואפילו רק מי שצד אחד שלו יהודי
 

לבי במערב

משתמש ותיק
לעיקר האשכול,
אינני מבין מהו הטעם בהעלאת דברים שכאלה בימי התשובה, זמן בו מן הראוי להרבות בשבחן של ישראל (ולא להפך ח"ו).

עכ"פ, ההשקפה שצוינה לעיל אודות 'צדקת השי"ת' בארועי שנות הזעם ת"ש־תש"ה אינה מקובלת על הכל,
ויש מגדולי־ישראל - אף הם מנצולי הזוועות - דס"ל להפך ממש:
לטענתם, רובם המוחלט של הנרצחים על קדושת שמו ית' היו יראים ושלמים, גאונים וצדיקים,
ועל אותה שעה ראוי לקרוא "הַמַּשְׂכִּ֛יל בָּעֵ֥ת הַהִ֖יא יִדֹּ֑ם"; אין לנו עסק בחשבונות שמים, והשי"ת אינו זקוק לצידוקים מצדנו על מעשיו.

ומסיימין בטוב,
שנחתם לשנה טובה ומתוקה - בטוב הנראה והנגלה - בתוככי כלל ישראל, אכי"ר.
 

תיובתא

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
תיובתא אמר:
כמה אחוז מהעם הצועני נרצח בשואה?
קשה לאמוד במדויק (לא קיימים רישומי־אוכלוסין מסודרים כדי הצורך), אך ככל הנראה - בין רבע למחצית מכלל צועני אירופה.
יש"כ. למידע הזה גם אני הגעתי, אבל אותי מעניין הסטטיסטיקה הכלל עולמית.
 

ה' הוא האלוקים

משתמש ותיק
כבר אמר גדול אחד: מי שחי עם הקב"ה וראה אותו לפני השואה ולאחריה - אין מפריע לו השאלה היכן היה בשואה.
השאלה מפריעה בעיקר לאלו שלא הכירהו לפני השואה. [לפני ההתקפות-גם יהודי חרדי יכול לחיות 60 שנה ולא להרגיש איך הקב"ה מנווט אותו על כל שעל ושעל]
 

לבי במערב

משתמש ותיק
תיובתא אמר:
אותי מעניין הסטטיסטיקה הכלל עולמית.
איך יהיו נתונים כאלה, כשלא הי' קיים כלל באותן שנים רישום אוכלוסין מסודר של הצוענים?

אגב, יעוי' במאמר המצורף -
בו עומד על נקודות שוני וקוים משותפים בין מסעות ההשמדה של צבא הרייך: הצג קובץ מצורף הצוענים - באואר, יד ושם.pdf
 

אור זרוע

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
אור זרוע אמר:
שמעיה אמר:
כנראה שלא קראת את הערך על הצוענים, ולא מודע להיסטוריה העגומה שלהם באירופה. אך, לא נורא. נתעמק ונתבונן רק בגורלינו אנו, וכך נוכל להגיע למסקנות משמחות לב ומענגות נפש אודות ייחודיותנו

קראתי. בהודעה של הרב @שמש מרפא לא נטען שרק היהודים סבלו, אלא ניתן מבט אמוני על הבנת ייחודו של העם הנבחר. גם הצוענים נהרגו בגזירת שמים, אבל לא בגלל שהם העם הנבחר.

אם אתה מתנחם בצרות שהיו מנת חלקם של הכושים באמריקה ושל הצוענים באירופה ושל הארמנים בתורכיה, ורואה את האומות הללו כשווי ערך לעם היהודי, שיערב לך.

יפה. כל זה טוב ויפה אם אתה יודע ממקורות אחרים שהעם היהודי הוא הנבחר. אך אין בצרות שעברנו ולו שמץ של הוכחה לטיעון - נכון לכשעצמו - זה.



לא עלה על דעתי להבין כך את הודעתו של הרב @שמש מרפא, וגם בעצמי כתבתי שמדובר במבט אמוני לחיזוק. שוב ראיתי שכבר קדמני הרב @שמש מרפא
 

תיובתא

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
תיובתא אמר:
אותי מעניין הסטטיסטיקה הכלל עולמית.
איך יהיו נתונים כאלה, כשלא הי' קיים כלל באותן שנים רישום אוכלוסין מסודר של הצוענים?

אגב, יעוי' במאמר המצורף - בו עומד על נקודות שוני וקוים משותפים בין מסעות ההשמדה של צבא הרייך.הצוענים - באואר, יד ושם.pdf
ציפיתי שכפי שיש הערכות גסות לגבי אירופה כך תהיינה הערכות כאלו או אחרות לגבי חלק\שאר העולם. מבחינתי גם אם נדע כמה היו בחלק מהמדינות שאינם באירופה והסכום יתכנס לסכום משמעותי, הדבר משנה את ההסתכלות על חומרת "שואה" זו.
 

אלי פלדמן

משתמש ותיק
ההשוואה בין מה שעבר על הצוענים למה שעבר על היהודים הינה טעות מוחלטת, אין מה להשוות.
הייתי מאריך אבל כעת זה לא הזמן.

אכן מבחינת אורך ועומק הצרות שעברו על העם היהודי יש הוכחה שמדובר בעם שאלוקים מתייחס אליו אחרת.
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
ברוךווייס אמר:
הרי קשה לדמיין בן אנוש יורד לרמת אכזריות שירדו בשואה

על גויים קשה לדמיין??

 ואין האכזריות והעזות מצויה אלא בעכו"ם עובדי ע"ז אבל זרעו של אברהם אבינו כו' [רמב"ם סוף עבדים]
ניחא

אבל אלו ששואלים שאלות כאלו ונוהגים על פיהם גם אינם מוכנים לקבל הבדלים בין ישראל לעמים
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
תיובתא אמר:
ציפיתי שכפי שיש הערכות גסות לגבי אירופה כך תהיינה הערכות כאלו או אחרות לגבי חלק\שאר העולם.
ה-ROM מתחלקים ל-5 ישויות משניות: KALDERASH במזרח אירופה ובבלקן; SINTI באיטלי', בשוויץ ומעט גם בצרפת; JITANOS בצרפת, בחצי האי האיברי ובמרוקו. GYPSY בסקנדינבי', בבריטני', באמריקה ובהונגרי'; MANOSH באיטלי', בגרמני' ובאוסטרי'. כיצד קוראים להם באיראן? באפגניסטן? בפקיסטן? לא קוראים להם. בארצות אלה, מסתבר, הפיצול האנושי כל כך גדול, שספק רב אם יש אפשרות לבודד היום אוכלוסיות ולהורות עליהן כקשורות גנאלוגית לצוענים של אירופה.
יש כמובן נסיונות, לקשור את הקורבטים, הנודדים של איראן מחבל זרגר לאבותיהם של הצוענים האירופאים, כמו הנסיונות לשחזר במדוייק את נתיב היציאה מהודו דרך מעבר בולאן דוקא. אנו כאן, במסגרת הזו, לא נוכל לתקוף את התיאוריות האלה שרק מיעוטן נשען על עובדות בלשניות של ממש. אפשר רק להמשיך ולצטט את מוסכמת המחקר, כי אי-שם במפנה המאות 11-12, התפצלו שוב, מסיבה לא נהירה, הצוענים של איראן, והחלו לשעוט בשיירות (וורידו) – מערבה. רובם, נאמר כבר, דרך אנטולי' והבלקן, ומיעוטם פנו לסורי', הדרימו משם לארץ ישראל ולמצרים, ומשם דרך ארצות צפון-אפריקה והמגרב. הגל הזה נעצר אי שם במאה ה-16 בספרד. ללמדנו, שגם הגל שבא מהבלקן וגם זה שעבר את צפון אפריקה נעצרו בחצי האי האיברי. לעובדות הגיאוגרפיות האלה תהי' משמעות מאוחר יותר, כשהמוזיקה תהפוך לאחד מסימני ההיכר של הצוענים.


 חברה, מיעוט או עם?
מאחר שדנו בפרשת המעבר מהודו ותפוצת ה-ROM על פני אירופה, יהי' זה מן הראוי לציין, שאין אנו יודעים כלל כמה אנשים יצאו משם. הם, בכל אופן, מכנים את הסאגה הזו – דוקריפן, כלומר המסע. עוד יותר מוזר יהי' לציין שהיום, כמעט אלף שנים מאוחר יותר, עדיין אין מספר מדוייק של הצוענים בעולם. יש טוענים – מיליון. יש המרחיבים ל-4 מיליונים. גם אלה וגם המקסימליסטים, המורים על כ-10 מיליון בכל קשת תנועתם העתיקה ועד צפון אמריקה, אינם יכולים לבסס את הערכותיהם על שום מיפקד, אלא על אומדנים בלבד.

הסיבות לאי־הבהירות הסטטיסטית הזו נעוצות בעיקרן במאפייני החברה הצוענית:
1. אין להם כתב.
2. שפתם היא מזיגה של ניבים "רומאניים" עם שפת הארץ הספציפית שבה הם חיים.
3. אין להם כל שייכות או זיקה טריטוריאלית או מדינית.
4. בארצות קאתוליות לטיניות הם קאתולים; בארצות מוסלמיות הם מוסלמים. אשר לזרמים פגאניים, ובעיקר שמאניים, אכן יש כאלה במידה מסויימת ובחברות הצועניות, אלא שקשה מאוד להבדיל היום בין הגרעין האמיתי של הפגאניזם ובין יכולתם הפנטסטית של הצוענים לספק את דרישתם הקלוקלת של התיירים ל"רומנטיקה" ול"אותנטיות" בפרוטה.
5. הם חסרים מיסוד חברתי משותף לכל החברות שלהם הפזורות על פני ארבע יבשות.

כאן המקום לציין שאין, ומעולם לא הי', לצוענים מלך. "ברון הצוענים", דמות אגדית שמצאה דרכה ליצירות מוסיקליות וספרותיות של המאה ה-19, הוא שיבוש מתוך חוסר ידיעה של התואר הצועני ROM BARO שפירושו – ראש משפחה, וכאלה יש בין הודו לארה"ב אלפים. גם השרלטן ומאחז העיניים, הצועני הצרפתי מסי' אבאנוביל מרחוב ויקטור הוגו 77, בפריס, שהציג עצמו בזמנו כמלך ואידה ואובוד ה-3, לא הי' אלא סוחר רעיונות זריז, שמכר כמה ראיונות טובים לעתונות האירופית מוכת רגשי האשמה בשנות ה-50, אחרי שנחשפה פרשת הזוועה של השואה הצוענית.
 

נוברדוק'ר

משתמש ותיק
ה' הוא האלוקים אמר:
כבר אמר גדול אחד: מי שחי עם הקב"ה וראה אותו לפני השואה ולאחריה - אין מפריע לו השאלה היכן היה בשואה.
השאלה מפריעה בעיקר לאלו שלא הכירהו לפני השואה. [לפני ההתקפות-גם יהודי חרדי יכול לחיות 60 שנה ולא להרגיש איך הקב"ה מנווט אותו על כל שעל ושעל]


אולי מישהו יוכל להסביר מדוע שאלת 'צדיק ורע לו - רשע וטוב לו' קשה רק לאנשים מזן מסויים, כמו משה רבינו, הנביאים, והתנאים הקדושים, ואילו לאחרים היא 'אינה מפריעה'.

רק כדאי לקרוא קצת את דבריהם של גדולינו שחוו זאת על בשרם (ר' דוד וסרמן בנו של ר' אלחנן, לדוגמא, או הרב גלצלער חתנו של הרב דסלר) - ולהבין, כפי שכתבו לעיל, שהמשכיל בעת ההיא ידום. השואה היא מאורע שאין לנו אפשרות להבינו. הסיפורים שאנו קוראים עליהם הם תיאורים יבשים שהעלו ניצולים על הכתב, שמהווים פתח קטן להתרחשותם של מאורעות אימה וזוועות מעולם על - טבעי שחוו אנשים על בשרם, עולם ששונה לחלוטין מהעולם כפי שאנו מכירים אותו.

אין לנו תשובה. והשאלה איומה. אבל זה לא גורם לנו לזוז מאמונתינו, שמבוססת על מעמד הר סיני שבו ניתנה לנו התורה. אנכי ה' אלוקיך. הוא - ולא אנחנו.
 

ה' הוא האלוקים

משתמש ותיק
נוברדוק'ר אמר:
ה' הוא האלוקים אמר:
כבר אמר גדול אחד: מי שחי עם הקב"ה וראה אותו לפני השואה ולאחריה - אין מפריע לו השאלה היכן היה בשואה.
השאלה מפריעה בעיקר לאלו שלא הכירהו לפני השואה. [לפני ההתקפות-גם יהודי חרדי יכול לחיות 60 שנה ולא להרגיש איך הקב"ה מנווט אותו על כל שעל ושעל]


אולי מישהו יוכל להסביר מדוע שאלת 'צדיק ורע לו - רשע וטוב לו' קשה רק לאנשים מזן מסויים, כמו משה רבינו, הנביאים, והתנאים הקדושים, ואילו לאחרים היא 'אינה מפריעה'.

רק כדאי לקרוא קצת את דבריהם של גדולינו שחוו זאת על בשרם (ר' דוד וסרמן בנו של ר' אלחנן, לדוגמא, או הרב גלצלער חתנו של הרב דסלר) - ולהבין, כפי שכתבו לעיל, שהמשכיל בעת ההיא ידום. השואה היא מאורע שאין לנו אפשרות להבינו. המאורעות שאנו קוראים עליהם הם תיאורים יבשים שהעלו ניצולים על הכתב, שמהווים פתח לזוועות מעולם על - טבעי שחוו אנשים על בשרם, עולם ששונה לחלוטין מהעולם כפי שאנו מכירים אותו.

אין לנו תשובה. והשאילה איומה. אבל זה לא גורם לנו לזוז מאמונתינו, שמבוססת על מעמד הר סיני שבו ניתנה לנו התורה. אנכי ה' אלוקיך. הוא - ולא אנחנו.

אתה מבין לבד שהגמרא לא תצטט את בן גוריון שואל כזאת שאלה, כן?
יש הבדל גדול בין הנסיון להבין מדוע עשה כן הקב"ה, לבין הנסיון לתהות האם אכן היה כאן הקב"ה.
מלבד כך שלדעה אחת בגמרא התשובה הייתה 'וחנותי את אשר אחון-אע"פ שאינו כדאי וכו', או בסגנון שונה 'שתוק, כך עלה במחשבה לפני'.
 

נוברדוק'ר

משתמש ותיק
'שתוק כך עלתה במחשבה לפני' זה בדיוק מה שטענתי. השאלה קשה ונוקבת עד תהום, אך היא מהדברים העומדים ברומו של עולם, בהדי כבשי דרחמנא.

'שתוק כך עלתה במחשבה לפני' אין פירושו שהשאלה לא מפריעה, אלא פירושו שאין ביד בן אנוש בהשגתו המוגבלת להבין את התשובה.
 

שמעיה

משתמש ותיק
רוצה להתעלות אמר:
שמעיה אמר:
רוצה להתעלות אמר:
לאנשים עם טענות כאלה בכלל אין את שאלת האשכול.
היה מלחמה גדולה מתו מליונים רוסים, בריטים, צוענים, וכן גם יהודים, נו אז מה.. כך טבעו של מלחמה שמתים מליונים... אז נכון היו תאי גזים.. זה חלק ממלחמה, וכמו במלחמה בין ארה"ב ליפן מתו אלפי איש ואף א' לא שואל אפוא היה ה' כך במלחמת העולם השניה,
הכל טבעי מסודר ומובן,
ובכלל לא מובן מה השאלה "אפוא היה ה' בשואה" - למה הוא צריך להיות שם בכלל ??
תענוג.
אכן. (רק התענוג מיותר.)
שיערתי שזה יהיה תגובתך - וע"ז יש רק לצטט את האני מאמין הראשון:
אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא בּוֹרֵא וּמַנְהִיג לְכָל הַבְּרוּאִים. וְהוּא לְבַדּוֹ עָשָׂה וְעוֹשֶׂה וְיַעֲשֶׂה לְכָל הַמַּעֲשִׂים

כל עוד הינך מאשר את מה שכתבתי הרי הינך לא מאמין בעיקר זה, ויינך נסך.
דמגוגיה במירעה.
אתה באמת חושב שאני לא מאמין בכל מה שכתבת?
לצד זאת, השאלה הרגשית 'היכן היה אלוקים בשואה' מקורה בהצטמצמות אנושית במרחב הכאוב האישי ללא העפת מבט אל העולם הגדול שבחוץ.
 
 

שמעיה

משתמש ותיק
רוצה להתעלות אמר:
שמעיה אמר:
רוצה להתעלות אמר:
קשקוש.
אין עם שסובל קרוב לאלפיים שנה כמו העם היהודי.
יש מדי פעם מלחמות בין עמים שהגיבור מנצח, או תופעות גזעניות פה ושם,
כמו היהודים שבאופן שיטתי ורצוף - אין.
הבנתי. החלטת סופית להתעלם מן המציאות. איך אמר מישהו על משהו מתי שהו? תענוג.
נו - אולי כבודו יביא דוגמא?
הבאתי, צוענים.
וכך המוני עמים אחרים שסבלו קשות ומרות. אלא שבעוד הם נטמעו בין החזקים והכובשים ונעלמו, אנו המשכנו להתקיים כבודדים, ולכן השנאה עדיין מפעפעת.
 
 

שמעיה

משתמש ותיק
שמש מרפא אמר:
שמעיה אמר:
הכתיבה בגופן קטן הייתה על מנת להמשיך את ההתעלמות.
לא הבנתי, אתה רוצה שיתעלמו מדבריך? אז אל תכתוב אותם...
שמעיה אמר:
יפה. כל זה טוב ויפה אם אתה יודע ממקורות אחרים שהעם היהודי הוא הנבחר. אך אין בצרות שעברנו ולו שמץ של הוכחה לטיעון - נכון לכשעצמו - זה.
קס"ד שבאתי להביא את הראיה הניצחת ש"יש אלוקים"?! אם כך, אפשר להתחיל שוב מהתחלה. חשבתי שאנשי הפורום כאן מאמינים באמונה שלמה, ולא צריכים ראיות ממין זה. ממילא גם אין טעם להתווכח עם טיעון שלא נטען.
ידידי, כאשר אתה מביא לי חיזוק באמונה והשגחה פרטית מכך שהטענתי הרב קו, ותיקפתי אותו באוטובוס ו... הפלא ופלא, הוא צפצף באישור מאושר ומאשר, אינך יכול לתהות לפליאה שאני מציג לתוקף טיעונך.
אתה רוצה לטעון שאנו עם נבחר? לבריאות. אתה רוצה לטעון שניתן להתחזק בטיעון זה על בסיס הצרות שסבלנו? מגוחך בעיניי. זה הכל.
 
 

שמעיה

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
שמעיה אמר:
אור זרוע אמר:
קראתי. בהודעה של הרב @שמש מרפא לא נטען שרק היהודים סבלו, אלא ניתן מבט אמוני על הבנת ייחודו של העם הנבחר. גם הצוענים נהרגו בגזירת שמים, אבל לא בגלל שהם העם הנבחר.

אם אתה מתנחם בצרות שהיו מנת חלקם של הכושים באמריקה ושל הצוענים באירופה ושל הארמנים בתורכיה, ורואה את האומות הללו כשווי ערך לעם היהודי, שיערב לך.

יפה. כל זה טוב ויפה אם אתה יודע ממקורות אחרים שהעם היהודי הוא הנבחר. אך אין בצרות שעברנו ולו שמץ של הוכחה לטיעון - נכון לכשעצמו - זה.



לא עלה על דעתי להבין כך את הודעתו של הרב @שמש מרפא, וגם בעצמי כתבתי שמדובר במבט אמוני לחיזוק. שוב ראיתי שכבר קדמני הרב @שמש מרפא. 
מזכיר אתה לי את אותו תמהוני שישב וסיפר לי סיפור השגחה פרטית שאני ידעתי את הזיוף שבו. לאחר שהכיתי את הסיפור שוק על ירך הוא אומר לי: מה אתה רוצה? זה בכל זאת מחזק...
אין חיזוק אמוני במשהו שלא מוכיח לך את מה שאתה רוצה להתחזק בו.

 
 

אלי פלדמן

משתמש ותיק
האשכול עוסק בסוגיה חשובה והגם שיש בכך כמה דעות.
הכותרת לא טובה ומן הסתם הניסוח היה כדי למשוך סקרנות.

מתבקש לשנותה, הייתי מציע:
הֲלֹא עַל כִּי אֵין אֱלֹהַי בְּקִרְבִּי מְצָאוּנִי הָרָעוֹת הָאֵלֶּה - ביאור המלבי"ם
 

שמעיה

משתמש ותיק
אלי פלדמן אמר:
ההשוואה בין מה שעבר על הצוענים למה שעבר על היהודים הינה טעות מוחלטת, אין מה להשוות.
הייתי מאריך אבל כעת זה לא הזמן.

אכן מבחינת אורך ועומק הצרות שעברו על העם היהודי יש הוכחה שמדובר בעם שאלוקים מתייחס אליו אחרת.


ברור, זה אני וזה הוא.
 
 
חלק עליון תַחתִית