'יתברך באלהים ובשם המיוחד' - פירוש?

חימקו

משתמש ותיק
כך הם דברי התוס' בביצה (דף יד. ד"ה איכא בינייהו) שהמחמיר לדוך התבלינים מערב יו"ט יתברך באלהים ובשם המיוחד.

א. למה זכינו בברכה מיוחדת מתוס' לגבי חומרא זאת?
ב.מה פירוש הברכה?
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
מתחילה רציתי לומר שאי''ז לשון התוס' כי אם הוספת גליון מאוחרת שהרי כתב שם 'ואף לפירוש התוספות דאזלינן לחומרא' אך במהרש''ל כתב רק 'דהיינו פי' ר''י' ותל''מ
 

יחיה

משתמש ותיק
חימקו אמר:
כך הם דברי התוס' בביצה (דף יד. ד"ה איכא בינייהו) שהמחמיר לדוך התבלינים מערב יו"ט יתברך באלהים ובשם המיוחד.

א. למה זכינו בברכה מיוחדת מתוס' לגבי חומרא זאת?
ב.מה פירוש הברכה?

לפי פשוטו, היא מעין לשון המקובל: המחמיר תבוא עליו ברכה, ובעלי תוספות מתפייטים בחריזה: והמחמיר לדוכן מעי"ט הרבה ביחד - יתברך באלהים ובשם המיוחד.
הרי שם המיוחד קודם לשם א-לוהים בכל מקום, בעוד כאן נהפכו, ודאי מפני החריזה. 
 
 

יחיה

משתמש ותיק
מבשן אשיב אמר:
יחיה אמר:
ובעלי תוספות מתפייטים בחריזה
מצאתי פייטנות גם במסכת מגילה [שנלמדה כעת] ל''א: ד''ה ראש
ולא כדברי רב החובל [מי זה ? ] ההופך ומבלבל
אלא כדברי רבינו תם עם ישרים נחתם

מיהו רב החובל, עיין המצורף פה:
 

קבצים מצורפים

  • דף ל ריינר על רב החובל.jpg
    דף ל ריינר על רב החובל.jpg
    56.9 KB · צפיות: 53

בשלמא

משתמש ותיק
חימקו אמר:
ב.מה פירוש הברכה?
על דרך הפלפול יתברך הן מצד מדת הדין והן מצד מדת החסד
(כמש"כ התוי"ט על נברך אלוקינו שאכלנו שהמזון בא לנו במדת הדין ולא רק בחסד)
 

אברהם לוי

משתמש ותיק
כהמשך לכל הנ"ל, יש להוסיף שנקטו לשון הכתוב [ישעיה סה, טז] והמתברך יתברך באלהי אמן.
ומחמת החרוזה כתבו: באלהים ובשם המיוחד, וזהו אלהי אמ"ן ודאי.
 
חלק עליון תַחתִית