הגעלת כלים בזמנינו

כל מה שקשור לכשרות, בצורה ענינית בלבד
כללי הפורום
כל אשכול שיסטה מענינו, ימחק לאלתר. כל משתמש שידון לגופם של אנשים או יכנס לענינים פוליטים וכיוצ"ב יורחק לצמיתות.

פותח הנושא
קנקן
הודעות: 15
הצטרף: 11 יולי 2018, 23:10
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי קנקן » 14 יולי 2018, 23:40

כפי שנראה שונה מהותית הכלים שהיו בדורות קודמים לכלים שלנו,
בכלים שלהם בבישול שני באותו יום היו מרגישים בדרך כלל את הטעם של הבישול הקודם, וטעם זה היה יוצא על ידי הגעלה וליבון,
בכלים שלנו מחמת שיטות העיבוד החדשות של המתכת לא שייך שירגישו בטעם של מה שהתבשל קודם לכן,
מדוע אם כן יש צורך בהגעלת כלים בזמנינו?.
האם יש פוסק שמתיר היתר שהתבשל בכלי של איסור מחמת שינוי זה? או שמצרף את זה לסניף להקל?
(יתכן ולשיטת הרמ"א יו"ד בסי' צ"ח סעי' א' "אין אנו סומכים אטעימת עכו"ם ומשערים הכל בס'" גם זה נכנס בכלל, אבל לשו"ע שסומכים על טעימה א"כ בזמנינו שוודאי שלא ירגישו שום טעימת איסור יתכן להקל?)


אור זרוע
משתמש ותיק
הודעות: 701
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 215 פעמים
קיבל תודה: 285 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי אור זרוע » 15 יולי 2018, 00:20

קראתי פעם שצפיפות החומר בסירים של ימינו שהיא גדולה יותר מאשר בעבר, גורמת למיעוט כמות הבליעות. אבל גם בימינו יש בליעות ופליטות והדבר בא לידי ביטוי לאלרגנים שרגישים לכמות מזערית של האלרגן שהם רגישים אליו.

מכל מקום, ההלכה אינה משתנה ואינה ניתנת לשיעורים לפי צפיפות החומר בכל כלי שבא לידינו, ועל כן קבעו חכמים את השיעור הגדול ביותר של הרגשת הטעם שהוא פי ששים מכמות האיסור.


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1040
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי יעבץ » 15 יולי 2018, 00:37

על פי הלכה לא צריך פי שישים אם קפילא טועם ולא מורגש טעם האיסור (לרוב ראשונים). כך שאין לומר שההלכה קבועה בזה.
למעשה כתב הרמ"א שאנו לא נוהגים לסמוך על קפילא, ובזה השאלה אם ברור לנו שאין טעם בתבשיל מחמת צפיפות הכלים, האם אפשר להתיר.
בשעתו היה במעיין סדרת מאמרים בנושא, אולי מי שזוכר יעלה לכאן את מספרי החוברות בהם נידון הדבר.


יושבי יעבץ
הודעות: 83
הצטרף: 28 ינואר 2018, 09:02
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי יושבי יעבץ » 15 יולי 2018, 07:06

אני לקחתי את סיר הצ'ונט של שבת (לא במוצ"ש זה...) ובישלתי בו במים, וכמו"כ בסיר אחר מהארון, ולא היה שום הבדל בטעם.
כל מורי ההוראה ששאלתי, התחמקו מלענות.


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1351
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 95 פעמים
קיבל תודה: 360 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי אחד התלמידים » 15 יולי 2018, 08:08

זה ידוע שבסירים מודרניים אין טעם מורגש, שלא כבסירים מסוג הישן. ועד היום יש מסעדות יוקרתיים שמשתמשים עם סירים מסוג הישן מטעם זה. הם מבשלים תבלינים בהסיר ומקבלים מה שנקרא סירים מתובלים, ושוב מבלשים בהם מאכלים אחרים.
להלכה לא נראה שיש בזה נ"מ. חז"ל גזרו על בליעות בלי לעשות חשבון עם באופן הספציפי הזה יש טעם ואסור בכל אופן. אם יטעם קפילא ויאמר שאין טעם יש מה לדון, אבל באופן מעשי בד"כ אם אין הפסד מרובה יותר קל לוותר על זה.


אריך
משתמש ותיק
הודעות: 1158
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 108 פעמים
קיבל תודה: 324 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי אריך » 15 יולי 2018, 08:13

נכתבו בענין זה מאמרים בקובץ 'המעין'.
עם זאת, הרבנים אכן מתחמקים, מפני הבעייתיות בדבר זה, שכאילו ההלכה משתנית וכו'.


ישי בן ישראל
הודעות: 160
הצטרף: 25 מרץ 2018, 18:18
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 60 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי ישי בן ישראל » 16 יולי 2018, 19:39

שמעתי שהגרש"ז היה מצרף סברא זו להתיר - האם יש למישהו מקור לשמועה זו?


נ.ר
הודעות: 4
הצטרף: 27 מאי 2018, 20:31
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי נ.ר » 26 יולי 2018, 17:47

ישי בן ישראל כתב:שמעתי שהגרש"ז היה מצרף סברא זו להתיר - האם יש למישהו מקור לשמועה זו?
בספר 'מגילת ספר' לרב אוריאל אייזנטל מביא את הדבר הזה וכן בשם בנו הגר"ש זצ"ל, והוא עצמו מנסה לדחות זאת בטענות דחוית לענ"ד...
למעשה ודאי שהמציאות שהכלי אינם בולעים, אבל הפוסקים התייחסו לזה בבחינת 'מפני שאנו מדמין נעשה מעשה' וזו דרכם של הפוסקים בדורות האחרונים, להימנע ככל שניתן מחידושים (אף שכאן זה בעצם מציאות חדשה, והיה אפ"ל שלא ע"ז דיברו)...
שמעתי בשם כמה מו"צים שמצרפים את זה 'מתחת לשלחן' כאשר יש עוד צדדים, ובנוס"א שמעתי שזה טוב בתור צירוף חמישי, ואולי זה הפשט במה שהובא כאן שהיו שהתחמקו לענות...
פעם ראיתי מלמעלה שיש על זה בקובץ 'תחומין' כמה מאמרים...


גבריאל פולארד
משתמש ותיק
הודעות: 384
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 649 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 26 יולי 2018, 18:46

אני שמעתי כן פעם בשם ר' גדליה נדל.
אפשר לברר את זה, וזה גם מאוד מתאים לסגנון שלו.


מ.רז
הודעות: 23
הצטרף: 19 יוני 2018, 23:19
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי מ.רז » 26 יולי 2018, 20:54

ואני שמעתי לחלק משום שהיום אין רגילות למשוח הכלים בשמן כלל


הבוחן
משתמש ותיק
הודעות: 355
הצטרף: 30 יולי 2017, 23:27
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי הבוחן » 26 יולי 2018, 21:11

מ.רז כתב:ואני שמעתי לחלק משום שהיום אין רגילות למשוח הכלים בשמן כלל
אתה מדבר על החומרה להגעיל כלי חדש שהיה אשכול שלם בעבר ע"ז, מה שדברו פה בעיקר זה על כלי בשר שבשלו בו חלב וכדומה להתיר כי כיום אין כמעט בליעות בכלי.
לגופו של ענין נראה לי טעם לאסור מפני שמחר יצא כלי שיש בו בליעות ולא ניתן כל פעם לומר אחרת, וכיון שקבעו חז"ל שיש בליעות בכלים ויש לחשוש לזה אז מעין לא פלוג בכל הכלים.
אם כי יש קצת סתירה לדברי שמצינו שבכלים מסוג חדש לגמרי שיש שמקילים כמו סיליקון וכדו' (ידוע לי שהרב וואזנר החמיר אבל שמעתי מכמה מורי הוראה שדעתם להקל) ואם כן אולי יש להגדיר את כל הכלים היום כסוג חדש? ויש לחלק.


פרלמן משה
משתמש ותיק
הודעות: 680
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 195 פעמים
קיבל תודה: 113 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי פרלמן משה » 26 יולי 2018, 21:29

יושבי יעבץ כתב:אני לקחתי את סיר הצ'ונט של שבת (לא במוצ"ש זה...) ובישלתי בו במים, וכמו"כ בסיר אחר מהארון, ולא היה שום הבדל בטעם.
כל מורי ההוראה ששאלתי, התחמקו מלענות.
וכי לפי זה בונים נפק"מ להלכה?


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1040
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי יעבץ » 26 יולי 2018, 21:40

פרלמן משה כתב:
יושבי יעבץ כתב:אני לקחתי את סיר הצ'ונט של שבת (לא במוצ"ש זה...) ובישלתי בו במים, וכמו"כ בסיר אחר מהארון, ולא היה שום הבדל בטעם.
כל מורי ההוראה ששאלתי, התחמקו מלענות.
וכי לפי זה בונים נפק"מ להלכה?
אלא איך?!


הבוחן
משתמש ותיק
הודעות: 355
הצטרף: 30 יולי 2017, 23:27
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי הבוחן » 27 יולי 2018, 13:20

יעבץ כתב:
פרלמן משה כתב:
יושבי יעבץ כתב:אני לקחתי את סיר הצ'ונט של שבת (לא במוצ"ש זה...) ובישלתי בו במים, וכמו"כ בסיר אחר מהארון, ולא היה שום הבדל בטעם.
כל מורי ההוראה ששאלתי, התחמקו מלענות.
וכי לפי זה בונים נפק"מ להלכה?
אלא איך?!
כוונתו לכאורה שלא ניתן להסיק מניסוי חד פעמי שעשית בביתך שאכן כך המציאות שהרי ישנם הרבה משתנים (כמות הזמן שעמד בו תבשיל מקודם כמה הוא היה מתובל ועוד) שמשנים את המציאות. מלבד זאת שבפשטות שישים הוא גדר שרוב המאכלים (מלבד מילתא דעבידא לטעמא תבלינים) לא נותנים טעם ביותר משישים כנגדם, וא"כ ברור שישנם מאכלים שכבר בשלושים פג טעמם, ורק לא פלוג ועשו גדר וכו' וא"כ אין מזה ראיה. ואוסיף שכל מה שמחשבים סיר כנגד כולו וא"כ אין שישים בסיר כנגדו (מלבד סיר שנחושתה דק ורחב מאוד כמבואר בשו"ע) זה גם חומרא של חז"ל כי לא ידעינן כמה בלע וא"כ גם כאן יכול להיות שהיה שישים ולכן לא חש בטעם.
ולסיכום ברור ופשוט שאין כל ראיה מסיפורו! (כמובן לפי מה שנוקטים היום להלכה לאשכנזים שלא סומכים על טעימא כלל אף של ישראל אין בכלל מה לדבר).


פותח הנושא
קנקן
הודעות: 15
הצטרף: 11 יולי 2018, 23:10
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי קנקן » 06 אוגוסט 2018, 16:55

ברצוני למקד את השאלה
האם לבני ספרד שהולכים אחר פסיקת השו"ע שדבר איסור שהתערב בתבשיל, או בשר שנפל לתבשיל חלב, אפשר לסמוך על גוי מסל"ת (כל גוי ולא צריך מומחה לטעמים, כמבואר ביו"ד סי' צ"ח) ואם לדבריו אין בתבשיל טעם איסור התבשיל מותר האם יהיה מותר לסמוך על זה שסירים נקיים בזמנינו אינם נותנים טעם בתבשיל (ויתכן שזה בגדר של אנן סהדי)


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי דרומאי » 06 אוגוסט 2018, 17:00

קנקן כתב:ברצוני למקד את השאלה
האם לבני ספרד שהולכים אחר פסיקת השו"ע שדבר איסור שהתערב בתבשיל, או בשר שנפל לתבשיל חלב, אפשר לסמוך על גוי מסל"ת (כל גוי ולא צריך מומחה לטעמים, כמבואר ביו"ד סי' צ"ח) ואם לדבריו אין בתבשיל טעם איסור התבשיל מותר האם יהיה מותר לסמוך על זה שסירים נקיים בזמנינו אינם נותנים טעם בתבשיל (ויתכן שזה בגדר של אנן סהדי)
מי אמר שיש גדר אנן סהדי בדבר שאנו בודין מלבנו?! אין זה אלא גדר 'מפני שאנו מדמין נעשה מעשה', וללא טעימת קפילא בכל פעם לא נוכל להתיר לכאורה.


יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 1277
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי יהושע » 07 אוגוסט 2018, 00:42

אני חושב שאם ההנחה שסירים מסוג הישן כן מורגש הטעם, אז יש פה סברא שלא חלקו חכמים בין סיר לסיר, כיון שאין נדע הגדר מה נכלל בכלל סוג הישן ומה לא, וכיון שחכמים פסקו לנו שיש לחוש בכלי שנשאר טעם הדין לא משתנה מפני שהמציאות השתנה, כמו שבוודאי גם אם יש חמשים נגד הכלי ברור כשמש שלא נותן טעם כיון שגם בכלי שבולע הוא מעט מאוד, אלא מאי לא חלקו חכמים, כן הדבר שלא חלקו חכמים בין כלי פרימיטיבי לכלי מודרני.


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 698 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי סבא » 07 אוגוסט 2018, 09:54

בלי להיכנס לעצם הדיון ולעניין מעשה כמובן, [בפרט שלדעתי מסוכן הדבר לדון בהתירים כאלו, והטעם פשוט], אבל לפלפולא בעלמא ראיתי להזכיר לגבי מה שטענו כאן שאין הדבר הזה בידינו להכריע על פי ראיה מה בולע ומה לא, וזה לא נקרא אנן סהדי, שלכאו' מלשון הגמ' בעבודה זרה דף ל"ד משמע קצת שתלוי בראייתינו שהגמ' אומרת שם "אנא חזינא להו דמדייתי וכיון דמדייתי ודאי בלעי ואסירי".
ושוב, זהו רק לפלפולא בעלמא, לעניין מעשה, אין מקום לדון לחדש שום דבר עפ"י ראייתינו, ואין מסור הדבר אלא לפוסקי הדור.


אברך כולל
הודעות: 183
הצטרף: 15 אוקטובר 2017, 20:27
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי אברך כולל » 07 אוגוסט 2018, 14:13

הרב יושבי יעבץ האם בשני כלים ישנים גם עשית ניסוי או שבזה אתה סומך על השמועה


אור זרוע
משתמש ותיק
הודעות: 701
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 215 פעמים
קיבל תודה: 285 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי אור זרוע » 07 אוגוסט 2018, 19:20

יושבי יעבץ כתב:אני לקחתי את סיר הצ'ונט של שבת (לא במוצ"ש זה...) ובישלתי בו במים, וכמו"כ בסיר אחר מהארון, ולא היה שום הבדל בטעם.
כל מורי ההוראה ששאלתי, התחמקו מלענות.
מה ראיה היא זו?
גם בזמן חז"ל אמרו שאפשר לסמוך על טעימת קפילא. כלומר, שגם בזמנם היה מצב שלא חשים שום טעם במים.


ראובן
משתמש ותיק
הודעות: 221
הצטרף: 12 דצמבר 2017, 12:53
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי ראובן » 07 אוגוסט 2018, 20:39

קנקן כתב:כפי שנראה שונה מהותית הכלים שהיו בדורות קודמים לכלים שלנו,
בכלים שלהם בבישול שני באותו יום היו מרגישים בדרך כלל את הטעם של הבישול הקודם, וטעם זה היה יוצא על ידי הגעלה וליבון,
בכלים שלנו מחמת שיטות העיבוד החדשות של המתכת לא שייך שירגישו בטעם של מה שהתבשל קודם לכן,
מדוע אם כן יש צורך בהגעלת כלים בזמנינו?.
האם יש פוסק שמתיר היתר שהתבשל בכלי של איסור מחמת שינוי זה? או שמצרף את זה לסניף להקל?
(יתכן ולשיטת הרמ"א יו"ד בסי' צ"ח סעי' א' "אין אנו סומכים אטעימת עכו"ם ומשערים הכל בס'" גם זה נכנס בכלל, אבל לשו"ע שסומכים על טעימה א"כ בזמנינו שוודאי שלא ירגישו שום טעימת איסור יתכן להקל?)
לדברי השו"ע שסומכים על טעימה יש לטעום לכאורה ולא לסמוך על סברא שמסתמא לא יטעם.


ראובן
משתמש ותיק
הודעות: 221
הצטרף: 12 דצמבר 2017, 12:53
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי ראובן » 07 אוגוסט 2018, 20:41

למעשה לדברי הרמ"א גם יש לשאול כי כל מה שאמרו שלא סומכים על טעימת קפילא משום שאיננו בקיאים או שהוא לא נאמן. אבל אם יהיה ודאי לנו שאין טעם, אמור להיות מותר.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי דרומאי » 07 אוגוסט 2018, 20:43

ראובן כתב:למעשה לדברי הרמ"א גם יש לשאול כי כל מה שאמרו שלא סומכים על טעימת קפילא משום שאיננו בקיאים או שהוא לא נאמן. אבל אם יהיה ודאי לנו שאין טעם, אמור להיות מותר.
הכל בכלל אין אנו בקיאין, שאם על טעימת קפילא אין אנו סומכין, כ''ש שלא נסמוך על אומדנא וסברא שבדינו מליבנו שאין הטעם מורגש.


סתם איש
הודעות: 95
הצטרף: 05 מרץ 2016, 21:56
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי סתם איש » 08 אוקטובר 2018, 10:37

גם בזמנינו יש מעט מאוד בליעות וכל הרוצה יכול לבדוק ע"י מסיר שומנים. אלא שלכאורה אין בבליעות כדי ליתן טעם, אבל יתכן מאוד שזה כבר נכלל במש"כ בגמ' [עכ"פ לפי מה שנפסק להלכה] שמשערים כנגד כל הסיר על אף שברור שאין כל הסיר כולו מלא בליעות.

סמל אישי של משתמש

מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 260
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 96 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 10 דצמבר 2018, 23:01

לענ"ד באמת תלוי הנידון הנ"ל במח' מרן והרמ"א, דלמרן שסמכינן על קפילא יתכן איזה צד שיהא ניתן לברר את בליעתם על ידי בדיקה מדוקדקת, ואילו למור"ם שס"ל שאין אנו בקיאים, וודאי שגם על נד"ד י"ל שאין אנו בקיאים.
ועדיין גם לדעת מרן יש לפקפק בעצם השאלה, כי חז"ל נתנו לנו כח רק בטעימת כל תבשיל ותבשיל ולא נתנו לנו כח לברר מציאות של כלים. ולא נראה לענ"ד להקל בזה כי אם כסניף רחוק ו'מתחת לשולחן' כמ"ש אחד החכמים כאן.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1853
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 179 פעמים
קיבל תודה: 633 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי מבקש אמת » 11 דצמבר 2018, 03:06

שאלה זו מפריעה לי זה זמן רב, וכל הטענות ש"אין אנו בקיאים" וכדומה אינם כלום, כיון שכבר בדקו ועשו ניסויים בצורה מדעית כמה וכמה פעמים וראו שפליטת הטעם בכלים המודרניים הינה פחות ממאית או אלפית האחוז, שזה רחוק מאד מאחד בשישים, ופשוט שלא ע"ז אמר הרמ"א שאין אנו סומכים על טעימת קפילא.

גם מה שטוענים שכיון שנאסר שוב אי אפשר לשנות את הדין אף אם המציאות שונה והוא כעין לא פלוג אינו נכון כלל, שהרי רואים בחז"ל ובראשונים שהדין משתנה לפי הטעם כמו שאמרו בקפילא, וכן הרשב"א בתשובה ח"א רלג כתב שאין בליעה בכלי זכוכית משום שעיננו רואות שאינם בולעים, וכ"כ המור וקציעה (תנא) והכנסת הגדולה (יו"ד קכא בהגהות הטור אות כו) לגבי כלי זכוכית ופורצלן. וע"כ לא ברור כלל מה מקום יש לאסור בכלים דידן שעיננו רואות שאינם בולעים. והסיבה היחידה שהצלחתי למצוא בשלה אין הפוסקים רוצים להקל בזה הוא משום שזה זעזוע מדי גדול לבטל את כל הלכות תערובות בזמננו, ונשמע כרפורמה וכו', אבל אם כן זו סיבה השקפתית ולא הלכתית ואין סיבה שמי שיודע את האמת יאסור בזה.
(ובאמת בעצם ההשקפה יל"ע שאם נאמר כן הרי בכל דבר יש לנו לעשות בדיוק כמו שעשו פעם ולא לשנות כלום לפי המציאות לעולם, והרי יש שינויים רבים בהלכה לפי המציאות גם בזמננו וצ"ע. ועוד יותר קשה שא"כ נתת חרב ביד הטוענים עלינו שכל האיסורים הם המצאות של הרבנים בגלל השקפות וכו' וצריך לעשות חילוק בין איסורים עפ"י הלכה לאיסורים עפ"י השקפה).


תריג מצוות
הודעות: 19
הצטרף: 17 אפריל 2019, 00:39
קיבל תודה: 4 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי תריג מצוות » 18 אפריל 2019, 11:37

מצורף מאמר שראיתי בספר 'סיכום הלכות פסח' (הרב שמואל ברוכיאן) שהביא את דברי האחרונים בענין כלים של זמנינו.
כלים של זמנינו.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 536
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 252 פעמים
קיבל תודה: 126 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי שניאור » 23 יוני 2019, 19:55

הבוחן כתב:
27 יולי 2018, 13:20
לפי מה שנוקטים היום להלכה לאשכנזים שלא סומכים על טעימא כלל אף של ישראל אין בכלל מה לדבר
מי אומר לך שלא סומכים על טעימה של ישראל? עיין ש"ך יו"ד סי' צ"ח סק"ה ונו"כ שם ותראה שזו מח' גדולה.


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 963
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 223 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי איש ווילנא » 23 יוני 2019, 20:49

קנקן כתב:
14 יולי 2018, 23:40
כפי שנראה שונה מהותית הכלים שהיו בדורות קודמים לכלים שלנו,
בכלים שלהם בבישול שני באותו יום היו מרגישים בדרך כלל את הטעם של הבישול הקודם, וטעם זה היה יוצא על ידי הגעלה וליבון,
בכלים שלנו מחמת שיטות העיבוד החדשות של המתכת לא שייך שירגישו בטעם של מה שהתבשל קודם לכן,
מדוע אם כן יש צורך בהגעלת כלים בזמנינו?.
האם יש פוסק שמתיר היתר שהתבשל בכלי של איסור מחמת שינוי זה? או שמצרף את זה לסניף להקל?
(יתכן ולשיטת הרמ"א יו"ד בסי' צ"ח סעי' א' "אין אנו סומכים אטעימת עכו"ם ומשערים הכל בס'" גם זה נכנס בכלל, אבל לשו"ע שסומכים על טעימה א"כ בזמנינו שוודאי שלא ירגישו שום טעימת איסור יתכן להקל?)
הטעם שלשיטת הרמ"א אין סומכים על טעימת עכו"ם הוא משום דלא מהיימינן ליה כך דעת רוב הפוסקים 
ולכן מקובל כמדומה בשם המהרי"ל דיסקין שספרדי יתן לגוי לטעום ואחר כן יטעמנו הספרדי ועל פי הספרדי יאכל האשכנזי
וממיילא תיקשי גם לדידן 

וראיתי רבנים שלמעשה פוסקים שאפשר לסמוך על טעימה במילתא דהתיירא כגון שביעית וממיילא הקושיא תיקשי ביותר עוז 

ועי' בתשובות והנהגות להר"מ שטרנבוך שעמד בזה וכתב לאסור בתוקף אבל לא פירט רק סיבות של השקפה שלא לזוז מפסקי השולחן ערוך 


 


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 536
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 252 פעמים
קיבל תודה: 126 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הגעלת כלים בזמנינו

שליחה על ידי שניאור » 24 יוני 2019, 08:14

איש ווילנא כתב:
23 יוני 2019, 20:49
ולכן מקובל כמדומה בשם המהרי"ל דיסקין שספרדי יתן לגוי לטעום ואחר כן יטעמנו הספרדי ועל פי הספרדי יאכל האשכנזי
בירושלים מקובל שזה רעיון של הרב מטעפליק, שהוא רבם של רוב הרבנים בזמנינו.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים