ד"ת שנתחדשו לר' יצחק הוטנר לאחר שנחטף במטוס

תלמיד המשגיח

משתמש ותיק
דורות אמר:
לבי במערב אמר:
+*[
\כמוכח מהדוגמא שבצדה, כוונת דבריך היא כי הגר"י הוטנער כלל לא הכיר את תורת חב"ד (ורק 'בטעות' כיוון בכמה דברים למבואר שם). במכתב הנז' מפורש להדיא דלא כן.
מלבד זאת, יתכן שכך הוא אופי לומדי ביהמ"ד ד'פחד יצחק', לחדש 'צוויי דינים' בעיקר התורה והלך הנפש, אך לדידי לא ניחא כלל בפלפולים וחילוקים כגון אלו.
חזרה למעלה
להכיר את תורת חב"ד יש בעיה? עכ"פ אין שייכות בין זה למאמרי הפחד יצחק, מאמרי ר' יונתן, ושיחות ר' חיים יצחק.
וחלילה להשמיץ את לומדי בית המדרש פחד יצחק בגלל ניק אחד. אצלנו לא אהבו [רק] את דרך הפלפול, אלא הנחות יסוד שורשיות ומציאותיות.


זה לא נכון. אני שמעתי בעצמי מהגרח"י קפלן כמה פעמים שיש דברים שהם דברים שבלב ושייכים לבעל נפש וגנוזים שם. ויש דברים ששייכים לעיקר התורה. ולדוג' אמר לי על בשם הגר"י הוטנר על גדול אחד שהיה חסר לו בחוש הלמדני כיון שהתעסק רבות בבעיה שיש במושג של חזקת כשרות עם העניין של גלגול נשמות. וכמו כן בנושא של הציונות אמר לי שיש כאן שני נושאים, יש את התהליך שהקב"ה מוביל את כלל"י, והוא מדברים שבלב ושייך לנפש, ויש את ההגדרה הלמדנית של המצב. וכהנה -רבות.
 
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
תלמיד המשגיח אמר:
במושג של חזקת כשרות עם העניין של גלגול נשמות.
אגב כדאי לדייק.
כוונתו להראי"ה קוק
הנידון אינו חזקת כשרות אלא חזקת ממון
ומבואר כבר בזוהר ריש פרשת משפטים...
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
לגופן של דברים ראתי מביאים פעם דברים שאמר שלעשיו היה בית חם ואוהב משא"כ ישמעאל.
מלבד שלא מתאימים הדברים כל כך לדרכו, לא נמצא כעי"ז בכתובים וברשימותיו שהתפרסמו (כמדומני) ולא שמעתי מעולם מתלמידיו דבר זה.
מ"מ אשמח אם מאן דהו ידע לאשש אמרה זאת מפיו או מפי תלמידיו, או לפרוך אותה.
https://www.hidabroot.org/article/214958
 

זאב בודד

משתמש ותיק
עת הזמיר אמר:
מלבד שלא מתאימים הדברים כל כך לדרכו
אמת שלספריו זה לא מתאים, אך דומני שבמאמריו שבעל פה דברים אלו היו משתבצים במידה רבה יותר של התאמה.
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
זאב בודד אמר:
עת הזמיר אמר:
מלבד שלא מתאימים הדברים כל כך לדרכו
אמת שלספריו זה לא מתאים, אך דומני שבמאמריו שבעל פה דברים אלו היו משתבצים במידה רבה יותר של התאמה.

יורשה לי לחלוק עליך, סגנון זה מתאים להרש"ר הירש כדוגמת ויגדלו הנערים או דבריו על בן סורר ומורה.
אבל בבית מדרש הנ"ל אף האמרות בע"פ ויסודות החינוך הינם קשורים בד בבד עם עומק פנמיות המושגים של האבות וכדו'.
 

תלמיד המשגיח

משתמש ותיק
עת הזמיר אמר:
תלמיד המשגיח אמר:
במושג של חזקת כשרות עם העניין של גלגול נשמות.
אגב כדאי לדייק.
כוונתו להראי"ה קוק
הנידון אינו חזקת כשרות אלא חזקת ממון
ומבואר כבר בזוהר ריש פרשת משפטים...
יודע אני מי הוא הגדול המדובר, ובכוונה לא הוזכר שמו.
אינני יודע מהזוהר אבל אני שמעתי את העניין על חזקת כשרות, ואלי ידוע לך שבדברים אלו עסק אותו גדול.
 
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
תלמיד המשגיח אמר:
עת הזמיר אמר:
תלמיד המשגיח אמר:
במושג של חזקת כשרות עם העניין של גלגול נשמות.
אגב כדאי לדייק.
כוונתו להראי"ה קוק
הנידון אינו חזקת כשרות אלא חזקת ממון
ומבואר כבר בזוהר ריש פרשת משפטים...
יודע אני מי הוא הגדול המדובר, ובכוונה לא הוזכר שמו.
אינני יודע מהזוהר אבל אני שמעתי את העניין על חזקת כשרות, ואלי ידוע לך שבדברים אלו עסק אותו גדול.
 

אגב כל שיטתו של אותו גדול בענין תורת ארץ ישראל ושאיפתו ועידודו לעסק בזה הוא בדיוק בנושא זה של שילוב הנגלה עם הנסתר כמבואר הרבה באיגרותיו ובכתביו.
(יש גדולים שחלקו עליו בתפיסת המושג תורת ארץ ישראת)
 

תלמיד המשגיח

משתמש ותיק
עת הזמיר אמר:
תלמיד המשגיח אמר:
עת הזמיר אמר:
אגב כדאי לדייק.
כוונתו להראי"ה קוק
הנידון אינו חזקת כשרות אלא חזקת ממון
ומבואר כבר בזוהר ריש פרשת משפטים...
יודע אני מי הוא הגדול המדובר, ובכוונה לא הוזכר שמו.
אינני יודע מהזוהר אבל אני שמעתי את העניין על חזקת כשרות, ואלי ידוע לך שבדברים אלו עסק אותו גדול.

אגב כל שיטתו של אותו גדול בענין תורת ארץ ישראל ושאיפתו ועידודו לעסק בזה הוא בדיוק בנושא זה של שילוב הנגלה עם הנסתר כמבואר הרבה באיגרותיו ובכתביו.
(יש גדולים שחלקו עליו בתפיסת המושג תורת ארץ ישראת)
הזכרתי גם אני למעלה כעין דבריך, שהגישה לציונות תלויה גם בנושא הזה.
 
 

זאב בודד

משתמש ותיק
עת הזמיר אמר:
זאב בודד אמר:
עת הזמיר אמר:
מלבד שלא מתאימים הדברים כל כך לדרכו
אמת שלספריו זה לא מתאים, אך דומני שבמאמריו שבעל פה דברים אלו היו משתבצים במידה רבה יותר של התאמה.

יורשה לי לחלוק עליך, סגנון זה מתאים להרש"ר הירש כדוגמת ויגדלו הנערים או דבריו על בן סורר ומורה.
אבל בבית מדרש הנ"ל אף האמרות בע"פ ויסודות החינוך הינם קשורים בד בבד עם עומק פנמיות המושגים של האבות וכדו'.


דרכו של הפחד יצחק הייתה דווקא לקחת חילוקים טכניים שכאלה ולחלץ תפיסות עומק. ואי''ה אביא לך דוגמאות.
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
זאב בודד אמר:
דרכו של הפחד יצחק הייתה דווקא לקחת חילוקים טכניים שכאלה ולחלץ תפיסות עומק. ואי''ה אביא לך דוגמאות.
מאמר ליל שני דסוכות תשל"א - נדון האשכול - אינו דוגמא טובה לכך?
 

צדיקוש

משתמש ותיק
זאב בודד אמר:
דורות אמר:
היכן דיבר המשגיח שליט"א, ומהו תו"ד?
בשמחת חג שנערכה על ידו. דיבר על כך שביום הראשון השני והרביעי אומרים שעיר עזים, ובשאר הימים שעיר בלבד וביאר ומקורו מהגר''א, ששבעים השעירים הם כנגד שבעים אומות וחצים כנגד שורש ישמעאל וחצים כנגד אדום, היכן שכתוב שעיר עזים היינו ישמעאל והיכן שכתוב שעיר בלבד וכיון ששני הימים הראשונים יוצאים יחד עשרים וחמישה , יחד עם היום השלישי יוצאים שלושים וששה ולכך היום השלישי הוא כנגד עשו והיום הרביעי הוא כנגד ישמעאל והסביר שהוא מה שהיום השלישי הוא האושפיזין של יעקב, כל מקום שמופיע עשו מופיע יעקב כנגדו, והאריך בזה.

אשמח למקור בדברי הגרא
 

זאב בודד

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
זאב בודד אמר:
דרכו של הפחד יצחק הייתה דווקא לקחת חילוקים טכניים שכאלה ולחלץ תפיסות עומק. ואי''ה אביא לך דוגמאות.
מאמר ליל שני דסוכות תשל"א - נדון האשכול - אינו דוגמא טובה לכך?
במאמר זה, הוא לוקח חיבור טכני ומרחיב אותו, אני דווקא חשבתי על מקרים בהם הוא כותב חילוק טכני ומראה כיצד אותו יחס מתקיים גם בדברים עמוקים יותר. אך באמת כדבריך, אגב, מנין הבקיאות העצומה בכל התחומים האלה, או שמדובר במחשב?
 
 

זאב בודד

משתמש ותיק
דורות אמר:
זאב בודד אמר:
דורות אמר:


אגדיר זאת יותר במדויק:
אין להבדיל בין בניינו הנפשי לבניינו התורני של הגר''י כפי שניכר לכל הוגה בתורתו.


הרבה הרבה כוחות יש בנפש, וראה האמור למעלה בין רב מובהק, לזה שאינו.
ראה פחד יצחק חלק איגרות וכתבים איגרת קע''ד. ושמא יואיל הרב @לבי במערב להעלות?
 
 

צפרא טבא

משתמש ותיק
תשאל את הרב הוטנער ובית מדרשו
כפי מה שהבנתי ממקור מוסמך.
אמת שהרב הוטנר היה בעל ראש רחב והקיף הרבה מתורת הקבלה, כולל מהר"ל וכן גדולי החסידות לרבות חב"ד.
אבל לא היתה לו שייכות ייחודית לחב"ד דוקא.
 

משיב דבר

משתמש ותיק
כפי מה שהבנתי ממקור מוסמך.
אמת שהרב הוטנר היה בעל ראש רחב והקיף הרבה מתורת הקבלה, כולל מהר"ל וכן גדולי החסידות לרבות חב"ד.
אבל לא היתה לו שייכות ייחודית לחב"ד דוקא.
וזאת בשונה ממה שכתב בפירוש במכתבו...
תשאל כל ילד שגדל בפחד יצחק, בעיקר בזירת ר' חיים יצחק שיחי', יש שם הערכה מופלגת וכבוד רב לתורת חב"ד.
 

צפרא טבא

משתמש ותיק
תשאל כל ילד שגדל בפחד יצחק, בעיקר בזירת ר' חיים יצחק שיחי', יש שם הערכה מופלגת וכבוד רב לתורת חב"ד.
כפי המובן מדבריי, לא היתה כוונה לשלול יחס של כבוד לתורת חב"ד באופן כללי, אלא לשלול יחס מועדף מעבר למהר"ל ועוד.
 

צפרא טבא

משתמש ותיק
כפי המובן מדבריי, לא היתה כוונה לשלול יחס של כבוד לתורת חב"ד באופן כללי, אלא לשלול יחס מועדף מעבר למהר"ל ועוד.
נדמה לי שיותר מזה לא כתוב שם.
בפרט למי שמכיר את רוחב דעתו ועומק מושגיו של הרב הוטנר.
כפי שגם הוזכר באותו אשכול התבטא הפחד יצחק בסגנון די דומה על תורת המהר"ל.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
נדמה לי שיותר מזה לא כתוב שם. בפרט למי שמכיר את רוחב דעתו ועומק מושגיו של הרב הוטנר. כפי שגם הוזכר באותו אשכול התבטא הפחד יצחק בסגנון די דומה על תורת המהר"ל.
מר הוא ש'הכניס' את תורת המהר"ל לדיון... ואם לדעתי ישאל, אדרבא (כתבי המהר"ל הם - במדה רבה - יסוד ובסיס לחלק נכבד בתורת חב"ד).
כל שנטען לעיל הוא:
אנא הבא לי ליטאים שמסכימים איתך (שיש בימינו קירבה רעיונית בין חב"ד לליטאים)
תשאל את הרב הוטנער ובית מדרשו (היום זה כבר לא נישה, אלא משגיח נערץ בישיבת חברון שהוגה והגה רבות בתורת חב"ד. אבל לא רק.
על כך השיב מר:
כפי מה שהבנתי ממקור מוסמך[?!]. אמת שהרב הוטנר היה בעל ראש רחב והקיף הרבה מתורת הקבלה, כולל מהר"ל וכן גדולי החסידות לרבות חב"ד. אבל לא היתה לו שייכות ייחודית לחב"ד דוקא.
ובמענה לטענה זו - הוזכר מכתב הגר"י הנ"ל (" . . חלק הגון מעולמי הנפשי שתול הוא על מעיני חב"ד. אם הי' אחד מרוקן אותי מיניקה זו היתה ההתרוקנות הזו גורמת שינוי בכל מלא הויתי"). הא ותול"מ.
 
חלק עליון תַחתִית