הלוח שנה של היום אדרבה יותר מסתבר משום שעומד בכל החישובים וכו'.שש אנוכי אמר:[ושאלתך היא אולי כלפי הלוח שנה דהיום ומסתבר דאף בו יש כח במציאות מדלא העירו שאינו קיים מציאות כזה
שש אנוכי אמר:מה הקושיה איך עובד המציאות של ירח - וסת?
או מה מייחד את יום החודש?
אם השאלה היא א' אז לי יותר קשה איך עובד וסת הגוף של אכילות [וענינו לרופאים כמובן].
ואם ב' הא אפי' מציאות הבתולים תלויה בקידוש החודש.
[ושאלתך היא אולי כלפי הלוח שנה דהיום ומסתבר דאף בו יש כח במציאות מדלא העירו שאינו קיים מציאות כזה].
לפי המדע אין הסבר, לפי התורה לא צריך הסבר, יש משמעות רוחנית לתאריך התורני והיא משפיעה על האדם.בן אבנר אמר:האם יש למישהו הסבר הגיוני כיצד שייך שיהיה וסת ליום החודש אחר שאינו בהפלגה קבועה,
[איני מצליח מספיק להבין את ההשפעות של הלבנה על וסת האשה, במיוחד שע"פ כללי קביעות החודשים ראש חודש יכול לזוז עד יומים מהמולד].
עת הזמיר אמר:הלוח שנה של היום אדרבה יותר מסתבר משום שעומד בכל החישובים וכו'.שש אנוכי אמר:[ושאלתך היא אולי כלפי הלוח שנה דהיום ומסתבר דאף בו יש כח במציאות מדלא העירו שאינו קיים מציאות כזה
לעומת זמן קידוש החודש שהיו יכולים לעבר שנה לא רק מפני התקופה כמבואר בסנהדרין אלא מהרבה סיבות שלא בהכרח תאמו עם החישובים, וכ"ש במקום שהיו מוטעין שחל הקידוש של בי"ד, ואפ"ה בכח קידוש בי"ד להשפיע על גוף האשה.
ובכ"ז כמדו' שהאחרונים [ואולי כבר הראשונים] כתבו הסבר של השפעות הלבנה,כמעיין המתגבר אמר:לפי המדע אין הסבר, לפי התורה לא צריך הסבר, יש משמעות רוחנית לתאריך התורני והיא משפיעה על האדם.בן אבנר אמר:האם יש למישהו הסבר הגיוני כיצד שייך שיהיה וסת ליום החודש אחר שאינו בהפלגה קבועה,
[איני מצליח מספיק להבין את ההשפעות של הלבנה על וסת האשה, במיוחד שע"פ כללי קביעות החודשים ראש חודש יכול לזוז עד יומים מהמולד].
בן אבנר אמר:ובכ"ז כמדו' שהאחרונים [ואולי כבר הראשונים] כתבו הסבר של השפעות הלבנה,כמעיין המתגבר אמר:לפי המדע אין הסבר, לפי התורה לא צריך הסבר, יש משמעות רוחנית לתאריך התורני והיא משפיעה על האדם.בן אבנר אמר:האם יש למישהו הסבר הגיוני כיצד שייך שיהיה וסת ליום החודש אחר שאינו בהפלגה קבועה,
[איני מצליח מספיק להבין את ההשפעות של הלבנה על וסת האשה, במיוחד שע"פ כללי קביעות החודשים ראש חודש יכול לזוז עד יומים מהמולד].
ועוד כמו שכתבתי מקודם שלכאו' התהליך היה הפוך, שהיו הנשים רגילות לראות בסדר מסויים, ולכן קבעו חז"ל שיש לחשוש לו, והוא חידוש גדול לומר שעוד קודם שקבעו כן חז"ל כבר התנהג גוף הנשים ע"פ התאריך התורני.
בן אבנר אמר:האם יש למישהו הסבר הגיוני כיצד שייך שיהיה וסת ליום החודש אחר שאינו בהפלגה קבועה,
[איני מצליח מספיק להבין את ההשפעות של הלבנה על וסת האשה, במיוחד שע"פ כללי קביעות החודשים ראש חודש יכול לזוז עד יומים מהמולד].
לכאו' אדרבה, בלוח דידן יש גם סטיות קבועות שלא היו מוכרחות בזמנםעת הזמיר אמר:הלוח שנה של היום אדרבה יותר מסתבר משום שעומד בכל החישובים וכו'.שש אנוכי אמר:[ושאלתך היא אולי כלפי הלוח שנה דהיום ומסתבר דאף בו יש כח במציאות מדלא העירו שאינו קיים מציאות כזה
לעומת זמן קידוש החודש שהיו יכולים לעבר שנה לא רק מפני התקופה כמבואר בסנהדרין אלא מהרבה סיבות שלא בהכרח תאמו עם החישובים, וכ"ש במקום שהיו מוטעין שחל הקידוש של בי"ד, ואפ"ה בכח קידוש בי"ד להשפיע על גוף האשה.
בן אבנר אמר:שש אנוכי אמר:מה הקושיה איך עובד המציאות של ירח - וסת?
או מה מייחד את יום החודש?
אם השאלה היא א' אז לי יותר קשה איך עובד וסת הגוף של אכילות [וענינו לרופאים כמובן].
ואם ב' הא אפי' מציאות הבתולים תלויה בקידוש החודש.
[ושאלתך היא אולי כלפי הלוח שנה דהיום ומסתבר דאף בו יש כח במציאות מדלא העירו שאינו קיים מציאות כזה].
וסת הגוף של אכילות מובן מאד (שישנם חומרים שיכולים להשפיע על זירוז המחזור), משא"כ קשר של ירח וסת נשמע מופקע לפי המדע בזמנינו,
ובמיוחד כמו שציינתי שיום החודש (במיוחד בזמנינו) אינו תמיד באותו יחס למיקום הלבנה.
[וענין הבתולים שתלויים בקידוש החודש יש להרחיב בו ג"כ, אך אי"ז מקומו וניתן לפתוח ע"ז אשכול נוסף]
פינחס רוזנצוויג אמר:אמנם יש מחקרי זמנינו שטוענים שיש קשר בין הלבנה לוסת האשה, וכל מיני אנשים נהנים לצטט אותם, הרי הנסיון מראה שכמעט ולא מצוי וסת החודש קבוע ליותר מחדשים שלושה, וצריך לומר שהוא גדר של חז"ל כשאר דינים כגון ניפול הנמצא תוך חמישים אמה וקטנה בת שלוש שאין בתוליה חוזרים.
פינחס רוזנצוויג אמר:אמנם יש מחקרי זמנינו שטוענים שיש קשר בין הלבנה לוסת האשה, וכל מיני אנשים נהנים לצטט אותם, הרי הנסיון מראה שכמעט ולא מצוי וסת החודש קבוע ליותר מחדשים שלושה, וצריך לומר שהוא גדר של חז"ל כשאר דינים כגון ניפול הנמצא תוך חמישים אמה וקטנה בת שלוש שאין בתוליה חוזרים.
בן אבנר אמר:פינחס רוזנצוויג אמר:אמנם יש מחקרי זמנינו שטוענים שיש קשר בין הלבנה לוסת האשה, וכל מיני אנשים נהנים לצטט אותם, הרי הנסיון מראה שכמעט ולא מצוי וסת החודש קבוע ליותר מחדשים שלושה, וצריך לומר שהוא גדר של חז"ל כשאר דינים כגון ניפול הנמצא תוך חמישים אמה וקטנה בת שלוש שאין בתוליה חוזרים.
היכן ניתן למצא את המחקרים?
פינחס רוזנצוויג אמר:הרי הנסיון מראה שכמעט ולא מצוי וסת החודש קבוע ליותר מחדשים שלושה,
כמעיין המתגבר אמר:אם לא מספק אותך מה שכתבתי לעיל, אני יכול להוסיף שגאות ושפל הימים והנהרות תלויה בירח, כי כח המשיכה שלו יוצר גאות וחוסר כח המשיכה שלו יוצר שפל, ועל כן באמצע החודש שהירח גדול יהיה גאות.
וסת החודש או וסת הפלגה? [האחרונה אכן מצויה בזמנינו, הראשונה קוראת ע"י פאשלות, בכמה חודשים שאשה רואה בסביבות 30 יום כמעט לא ימלט שיהיו שלשה חודשים רצופים שתראה באותו היום או ב' ממעיין סתום וא' ממעיין פתוח].מסיח לפי תומו אמר:פינחס רוזנצוויג אמר:הרי הנסיון מראה שכמעט ולא מצוי וסת החודש קבוע ליותר מחדשים שלושה,
אתה צודק שכך אוהבים המדריכים לומר.
אבל בעשר שנים האחרונות זה הולך ונהיה יותר ויותר נפוץ.
שוחחתי עם כמה מורי הוראה שיש להם קשר עם אברכים צעירים, שנעזרים בהם לסידור ימי הווסת. והם אישרו לי שכיום מצוי בהחלט נשים שרואות בתאריך קבוע ובעונה קבועה במשך תקופות ארוכות הרבה יותר מחודשיים שלושה.
בן אבנר אמר:כמעיין המתגבר אמר:אם לא מספק אותך מה שכתבתי לעיל, אני יכול להוסיף שגאות ושפל הימים והנהרות תלויה בירח, כי כח המשיכה שלו יוצר גאות וחוסר כח המשיכה שלו יוצר שפל, ועל כן באמצע החודש שהירח גדול יהיה גאות.
אני יודע שישנה השפעה מינורית של הירח על כדור הארץ (שגורמת לגאות ושפל),
אך עדיין זה מופקע לענ"ד לומר שגוף הנשים מצליח להרגיש זאת ולסדר את המערכת ההורמונלית על פיו,
[אגב, הירח באמצע החודש אינו גדל כלל, אלא אנו רואים יותר אחוזים מהחלק המואר בגלל מצבו ביחס לשמש ולכדור הארץ, אך האם זה משפיע גם על הגאות והשפל? ועל גוף האשה?]
אני יודע שזה מוכח מדעית, ושאלתי רק על אמצע החודש האם מוכח מדעית שזה גורם לשינויים בגאות ובשפל.כמעיין המתגבר אמר:בן אבנר אמר:כמעיין המתגבר אמר:אם לא מספק אותך מה שכתבתי לעיל, אני יכול להוסיף שגאות ושפל הימים והנהרות תלויה בירח, כי כח המשיכה שלו יוצר גאות וחוסר כח המשיכה שלו יוצר שפל, ועל כן באמצע החודש שהירח גדול יהיה גאות.
אני יודע שישנה השפעה מינורית של הירח על כדור הארץ (שגורמת לגאות ושפל),
אך עדיין זה מופקע לענ"ד לומר שגוף הנשים מצליח להרגיש זאת ולסדר את המערכת ההורמונלית על פיו,
[אגב, הירח באמצע החודש אינו גדל כלל, אלא אנו רואים יותר אחוזים מהחלק המואר בגלל מצבו ביחס לשמש ולכדור הארץ, אך האם זה משפיע גם על הגאות והשפל? ועל גוף האשה?]
(מה שכתבתי גאות ושפל הוא מוכח מדעית, מה שכתבתי על אמצע החודש הוא שמועה שמישהו אמר לי, ואפשר דזה טעות).
בן אבנר אמר:וסת החודש או וסת הפלגה? [האחרונה אכן מצויה בזמנינו, הראשונה קוראת ע"י פאשלות, בכמה חודשים שאשה רואה בסביבות 30 יום כמעט לא ימלט שיהיו שלשה חודשים רצופים שתראה באותו היום או ב' ממעיין סתום וא' ממעיין פתוח].
כ' הכו"פ בסוף דבריו "ובחיבורי במחקרי טיבעי ולימודי ותורני עשיתי לדברי הרשב"א סימוכים מטעם אחר טבעי ואכ"מ".כמעיין המתגבר אמר:לפי המדע אין הסבר
הביא דעת הרא"ה שכתב כן, ולא פסק כמותו. קפט ס"ק יג.דחד יומא אמר:כמדומה שדעת הש"ך דווסת החודש מחשבים לפי ימים למולד ולא לפי התאריך,
ואיני זוכר מקומו אשמח אם יבואו היודעים ויציינו.
ייש"כ.אורח 2 אמר:הביא דעת הרא"ה שכתב כן, ולא פסק כמותו. קפט ס"ק יג.דחד יומא אמר:כמדומה שדעת הש"ך דווסת החודש מחשבים לפי ימים למולד ולא לפי התאריך,
ואיני זוכר מקומו אשמח אם יבואו היודעים ויציינו.
בשונה מוסתות אחרות?פינחס רוזנצוויג אמר:אמנם יש מחקרי זמנינו שטוענים שיש קשר בין הלבנה לוסת האשה, וכל מיני אנשים נהנים לצטט אותם, הרי הנסיון מראה שכמעט ולא מצוי וסת החודש קבוע ליותר מחדשים שלושה, וצריך לומר שהוא גדר של חז"ל כשאר דינים כגון ניפול הנמצא תוך חמישים אמה וקטנה בת שלוש שאין בתוליה חוזרים.
כן.סנגורן של ישראל אמר:בשונה מוסתות אחרות?פינחס רוזנצוויג אמר:אמנם יש מחקרי זמנינו שטוענים שיש קשר בין הלבנה לוסת האשה, וכל מיני אנשים נהנים לצטט אותם, הרי הנסיון מראה שכמעט ולא מצוי וסת החודש קבוע ליותר מחדשים שלושה, וצריך לומר שהוא גדר של חז"ל כשאר דינים כגון ניפול הנמצא תוך חמישים אמה וקטנה בת שלוש שאין בתוליה חוזרים.
חלילה מלחשוב שחודשי זמנינו אין בהם 'לקל גומר עלי'דחד יומא אמר:לגבי קביעות החדשים בזמנינו שאין לנו ב"ד, הרי ידוע מחלוקת הראשונים אם מעיקרא קידשו לכל החדשים מכאן ולהבא, או דהחשבון הוא ה"מקדש" כל חודש מחדש.
בודאי, הגאות והשפל נגרמים על ידי מיקום הירח מעל הכדור, השמש משפיעה גם על הגאות והשפל הרבה פחות, אבל בטו בחודש ובא' בחודש, השמש מסייעת לירח ולכן הגאות והשפל משמעותיים יותר ובז ובכב לחודש כיוון השמש הוא בניצב לירח ולכן הגאות והשפל הם פחותים.בן אבנר אמר:אגב, הירח באמצע החודש אינו גדל כלל, אלא אנו רואים יותר אחוזים מהחלק המואר בגלל מצבו ביחס לשמש ולכדור הארץ, אך האם זה משפיע גם על הגאות והשפל?
מה שייך 'מוכח מדעית'? זה מציאות נראת.בן אבנר אמר:ושאלתי רק על אמצע החודש האם מוכח מדעית שזה גורם לשינויים בגאות ובשפל.