סתירה בדברי הכלי יקר

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
תלמיד צעיר
הודעות: 156
הצטרף: 19 ספטמבר 2018, 22:40
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

סתירה בדברי הכלי יקר

שליחה על ידי תלמיד צעיר » 11 אוקטובר 2018, 15:25

עיין כלי יקר פ׳ ו׳ פסוק כא שכתב גבי קח לך וכ"ו וז"ל כן עשה לך תיבה שבדרך הטבע תכיל אותך לבד(שזה גם מוזר הרי בוודאי שמספיק לו תיבה פחות גדולה? ) ועל צד הנס תחזיק כל הבעלי חיים כמו פילים וראמים" עכ"ד.
ואילו בפ׳ ח׳ פסוק טז צא מן התיבה, מבאר שהסיבה שלא פרו ורבו בתיבה כיון שלא היה מקום לעוד בריות אלא התיבה היתה בדיוק לכל מי שהיה שם ולכך היה אסור להם לשמש כיון שלא היה מקום וז"ל ואם תמצא לומר שגם הנכנסים שמה עמדו בנס, מכל מקום למה יעשה הקב"ה נס ללא צורך בפרט לאותם שאין מצטערים בזמן שכל העולם שרוי בצער. עכ"ד ומבואר שם א"כ שלא היה נס זה שהיו בתיבה כל הבהמות.

ערכים:


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2750
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 749 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סתירה בדברי הכלי יקר

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 11 אוקטובר 2018, 18:27

הכ"י ברור מאד. בשביל להבטיח את קיום המין של בעלי החי 'בעולם החדש' היה צורך לעשות נס שהתיבה תכיל את כל הבהמות שנכנסו לתיבה, ואילו לגבי 'תולדותם' שאין צורך באותה עת, משמים לא עושים נס בחינם אם לא מצד ההכרח, דבר שלא שייך בתולדותם כאמור.


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1225
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 80 פעמים
קיבל תודה: 348 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סתירה בדברי הכלי יקר

שליחה על ידי כלפי ליא » 11 אוקטובר 2018, 19:14

התמיה לא מתחילה בכלל, מלבד הדברים הנכונים שכתב ר' הפקדתי [שהם מפורשים בדברי הכלי יקר עצמו], האמת היא עוד יותר מכך [ומסתבר שגם לזה כוונת הכ"י].
על שנים מכל חי, ושבעה שבעה מהטהורים, היה ציווי להכניס לתיבה, ועליהם היה נס, כי הם נכנסו בדבר ה'.
על כל משהו מעבר לכך, לא היה ציווי ה' שיהיו בתיבה, וממילא הנס לא היה יכול להיות עליהם.
ופשוט בתכלית הפשיטות.


פותח הנושא
תלמיד צעיר
הודעות: 156
הצטרף: 19 ספטמבר 2018, 22:40
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סתירה בדברי הכלי יקר

שליחה על ידי תלמיד צעיר » 11 אוקטובר 2018, 19:19

הפקדתי שומרים כתב:הכ"י ברור מאד. בשביל להבטיח את קיום המין של בעלי החי 'בעולם החדש' היה צורך לעשות נס שהתיבה תכיל את כל הבהמות שנכנסו לתיבה, ואילו לגבי 'תולדותם' שאין צורך באותה עת, משמים לא עושים נס בחינם אם לא מצד ההכרח, דבר שלא שייך בתולדותם כאמור.
אם היית רואה מה שכתב הכ"י מדוע לא אמור הקב"ה לעשות עמם נס לא היית כותב זאת הוא אומר שהסיבה היא כיון שכל העולם שרוי בצער לא יעשה נס למי שלא שרוי בו ומה הקשר לוולודתיהם


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1225
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 80 פעמים
קיבל תודה: 348 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סתירה בדברי הכלי יקר

שליחה על ידי כלפי ליא » 11 אוקטובר 2018, 19:27

ר' תלמיד צעיר.
לאט לך. ולא צריך להתעקש על "תמיה" שלא מתחילה וחסרת כל פשר
ר' הפקדתי ראה טוב את דברי הכלי יקר. והוא גם הבין טוב את הכלי יקר.
הכלי יקר אומר שלא נעשה נס ללא צורך, במיוחד כשכל העולם שרוי בצער. ולכן כיון שולדותיהם זה ללא צורך, אין הקב"ה יעשה להם נס בזמן כזה שכל העולם בצער. והדברים פשוטים ומבוארים בתכלית הפשיטות.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2750
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 749 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סתירה בדברי הכלי יקר

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 11 אוקטובר 2018, 19:28

תלמיד צעיר כתב:
הפקדתי שומרים כתב:הכ"י ברור מאד. בשביל להבטיח את קיום המין של בעלי החי 'בעולם החדש' היה צורך לעשות נס שהתיבה תכיל את כל הבהמות שנכנסו לתיבה, ואילו לגבי 'תולדותם' שאין צורך באותה עת, משמים לא עושים נס בחינם אם לא מצד ההכרח, דבר שלא שייך בתולדותם כאמור.
אם היית רואה מה שכתב הכ"י מדוע לא אמור הקב"ה לעשות עמם נס לא היית כותב זאת הוא אומר שהסיבה היא כיון שכל העולם שרוי בצער לא יעשה נס למי שלא שרוי בו ומה הקשר לוולודתיהם
למה. תעיין שוב בדברי הכלי יקר, ותמצא שדברי אינם אלא דבריו ממש. ומש"כ הטעם של 'צער' זה נימוק נלווה שאין ענין לעשות נס שהתיבה תכיל את הולדות ויצטערו.


פותח הנושא
תלמיד צעיר
הודעות: 156
הצטרף: 19 ספטמבר 2018, 22:40
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סתירה בדברי הכלי יקר

שליחה על ידי תלמיד צעיר » 11 אוקטובר 2018, 19:31

הוולדות יצטערו בתיבה מדוע?


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2750
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 749 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סתירה בדברי הכלי יקר

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 11 אוקטובר 2018, 19:35

מה שלא פרשתי בדברי הכ"י שהקב"ה לא עושה נס בזמן שהעולם מצטער משום לשונו שכתב "נס ללא צורך בפרט לאותם שאין מצטערים". אולם בפשטות צריך לפרש כמו שפירש ר' כלפיא ליא שלא יעשה נס לחיות והבהמות שבין כה לא מצטערות. ומ"מ מה שלא יהיה זה נימוק נלוה והביאור כמו שכתבו לך כאן.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2750
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 749 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סתירה בדברי הכלי יקר

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 11 אוקטובר 2018, 19:43

ואם נפשך חפצה למצוא סתירה בדברי הכלי יקר היא במה שנקט אחרי שכתב "כי לא נעשית כ"א בשעור לכל הנכנסים בה" הקשה ואת"ל שגם הנכנסים שמה עמדו וכו' ומשמע בתחילת דבריו שלא היה דרך נס, ואילו רק בואת"ל מניח שהיה דרך נס וזאת בשונה ממה שפירש בפרק ו שציינת וי"ל.

כלי יקר שם צא מן התיבה אתה ואשתך. ובכניסתם הזכיר הזכרים לבד והנקבות לבד היינו כדי שלא יפרו וירבו בתיבה, דאל"כ יש לחוש שיראו מהם כל שאר הבעלי חיים ויפרו וירבו בתיבה ואז לא תכיל אותם התיבה כי לא נעשית כ"א בשעור לכל הנכנסים בה, ואת"ל שגם הנכנסים שמה עמדו בנס מ"מ למה יעשה הקב"ה נס ללא צורך בפרט לאותם שאין מצטערים בזמן שכל העולם שרוי בצער:


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1225
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 80 פעמים
קיבל תודה: 348 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סתירה בדברי הכלי יקר

שליחה על ידי כלפי ליא » 11 אוקטובר 2018, 20:01

זה גם לא סתירה בכלל.
כוונתו פשוטה בדרך וא"ת, כלשונו במקומות רבים. ובוודאי כוונתו מתחילת הדברים שהנס לא נעשה כ"א בשיעור לכל הנכנסים בה. והכל נס כמו שביאר הכ"י.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים