האם מי ששר "מכניסי רחמים" עובר על איסור ע"ז?!

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 1002
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 178 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

האם מי ששר "מכניסי רחמים" עובר על איסור ע"ז?!

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 11 אוקטובר 2018, 21:28

ברצוני לשתף את הציבור בדבר מפליא שראיתי היום.

יש דרשה של הרמב"ן בשם "תורת ד' תמימה". היא מאוד מעניינת. ומדברת הרבה על ענייני ספר בראשית (בריאת העולם. המבול. עשרה ניסיונות. ועוד). ומומלצת לתקופה זו!!

הרמב"ן מסביר שם שיש שלושה סוגים של עבודה זרה. והסוג השלישי הוא לעבוד למלאכים.
ותוך הדברים הוא מביא ירושלמי (אני כותב מזכרוני. לא מילה במילה. מי שיש בידו לצטט יבורך) שהקב"ה אינו כמלך בשר ודם. שדרך בני אדם שמי שיש לו פטרון והוא צריך להכנס אליו. עומד בפתח ושולח את משרתי הפטרון והם אומרים לו פלוני ממתין בחוץ. וכו'. אבל הקב"ה אינו כן שאין אנו מתפללים ומבקשים ממיכאל ומגבריאל. אלא מהקב"ה עצמו.

בסיום הדברים כותב הרמב"ן שיש לו ספק על "מכניסי רחמים" שאולי אסור לאומרו. ומביא שכך גם נראה מהרמב"ם.



כשהראתי את זה לאברכים בכולל. שאלני אחד מברכת יעקב "המלאך הגואל... יברך את הנערים". ופתחנו יחד וראינו שרש"י והאב"ע ועוד פירשו שזה מלאך כפשוטו. אך האור החיים כותב בהדיא שאין הכוונה למלאך אלא לקב"ה עצמו. כי אין אנו צריכים לאמצעי ביננו לבינו.

זם זכורני שבמ"ב כתוב שבקברים אין לשים מגמתנו אל המתים. אלא רק לבקש מהקב"ה שיושענו בזכותם.

אני מאמין שאל השאלה העקרונית אם מותר להתפלל למלאכים יש הרבה מקורות. אך האם יש מי שיודע משהו בנידון הזה "הלכה למעשה" מפוסקי דורנו?

ערכים:


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2750
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 749 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מי ששר "מכניסי רחמים" עובר על איסור ע"ז?!

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 11 אוקטובר 2018, 21:36

ראיתי בהקשר לתפילת ר' ישמעאל כהן גדול מביאים כאן את ד' המהר”ל מפראג בספרו נתיבות עולם ובשו”ת חתם סופר או”ח סי’ קסו שאין לומר תפילה זו, משום שאסור לפנות למלאכים כלל בתפילה, אולם רבים הקלו בזה, ואמרו שכיון שאין אנו פונים למלאכים שהם יסייעונו אלא רק שיתפללו עבורינו, אין חשש, כך כתבו שבלי הלקט שו”ת מהר”י ברונא סי’ רעה, ובאלף המגן בתחילת הל’ ראש השנה. מחלוקת זו אמורה גם לגבי הפיוט מידת הרחמים עלינו התגלגלי ולפני קונך תחינתנו הפילי. הלכה למעשה יש בכך מנהגים חלוקים והמיקל יש לו על מי לסמוך ע"כ.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2750
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 749 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מי ששר "מכניסי רחמים" עובר על איסור ע"ז?!

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 11 אוקטובר 2018, 21:41

וכאן ראיתי שמאריכים בכל הנושא. העתקתי רק את תמצית השאלות.
א. בפיוטים רבים אנו פונים בבקשות אל המלאכים: "מַכְנִיסֵי רַחֲמִים הַכְנִיסוּ רַחֲמֵינוּ"; "מַלְאֲכֵי רַחֲמִים מְשָׁרְתֵי עֶלְיוֹן, חַלּוּ נָא פְּנֵי אֵל בְּמֵיטַב הִגָּיוֹן, אוּלַי יָחוֹס עַם עָנִי וְאֶבְיוֹן, אוּלַי יְרַחֵם". וצ"ע מדוע אין בכך סתירה לאחד מי"ג עיקרי האמונה "שֶׁהַבּוֹרֵא ית"ש לוֹ לְבַדּוֹ רָאוּי לְהִתְפַּלֵּל, וְאֵין לְזוּלָתוֹ רָאוּי לְהִתְפַּלֵּל".
ב. מאידך, אמר רבי יוחנן: "לעולם יבקש אדם רחמים שיהיו הכל מאמצים את כוחו ואל יהיו לו צרים מלמעלה", ומשמע שמותר לבקש מהמלאכים שלא יפריעו לקבלת תפילותינו, וצ"ב מה מותר ומה אסור לבקש מהמלאכים.
ג. במסכת בבא בתרא דרש רבי פנחס בר חמא: "כל שיש לו חולה בתוך ביתו, ילך אצל חכם, ויבקש עליו רחמים", ודין זה נפסק בשו"ע. והרמב"ן ביאר את הכתוב "וַתֵּלֶךְ לִדְרשׁ אֶת ה'", שרבקה אמנו ביקשה מהנביא שיתפלל עליה. וגם כאן צ"ע מדוע אין בבקשה זו סתירה לייחוד ה' ש"לוֹ לְבַדּוֹ רָאוּי לְהִתְפַּלֵּל", והאם יש הבדל בין פניה למלאכים שיתפללו עלינו לפניה לצדיקים.
ד. וכן צ"ע מה ההבדל בין פניה למלאכים שיתפללו עלינו להשתטחות על קברי צדיקים בבקשה שימליצו טוב בעדינו.
ה. בליל שבת רבים נוהגים לומר "בָּרְכוּנִי לְשָׁלוֹם מַלְאֲכֵי הַשָּׁלוֹם", וצ"ב האם מותר לבקש ברכה מהמלאכים [ביאור דברי יעקב אבינו למלאך (בראשית לב, כו) "לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ כִּי אִם בֵּרַכְתָּנִי"].
ו. האם אסור להתפלל למלאכים או שהאיסור הוא רק לעבוד אותם.
ז. תפילה להצלחת שליחות המלאכים.
ח. ביאור הפיוט: "מִדַּת הָרַחֲמִים עָלֵינוּ הִתְגַּלְגְּלִי וְלִפְנֵי קוֹנֵךְ תְּחִנָּתֵנוּ הַפִּילִי", והאם ראוי לומר בנוסח זה, או לומר ""מִדַּת הָרַחֲמִים עָלֵינוּ נִתְגַּלְגְּלָה".
ט. אמירת: "זְבַדְיָה יִשְׁמְרֵנוּ וִיחַיֵּנוּ, כֵּן יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ אֱלֹקִים חַיִּים וּמֶלֶךְ עוֹלָם, אֲשֶׁר בְּיָדְךָ נֶפֶשׁ כָּל חָי, אָמֵן", לאחר סיום ההלל.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 1002
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 178 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מי ששר "מכניסי רחמים" עובר על איסור ע"ז?!

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 11 אוקטובר 2018, 22:49

תודה לר' @הפקדתי שומרים על הדברים הנפלאים.
מכל מלמדי השכלתי כתב: אני מאמין שעל השאלה העקרונית אם מותר להתפלל למלאכים יש הרבה מקורות. אך האם יש מי שיודע משהו בנידון הזה "הלכה למעשה" מפוסקי דורנו?


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1224
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 80 פעמים
קיבל תודה: 346 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מי ששר "מכניסי רחמים" עובר על איסור ע"ז?!

שליחה על ידי כלפי ליא » 11 אוקטובר 2018, 22:59

  • תחל שנה וברכותיה לראש צדיק ונשגב הרב המאה"ג המפואר ומהולל המופלג בתורה וירא ה' כש"ת מו"ה מאיר נ"י אב"ד דק"ק יארמוט:
    יקרתו הגיעני. ראשית דבריו תמה על הגאון מהר"ל מפראג בספר נתיבות עולם נתיב עבודה פי"ב, שמיאן לומר פיוט מכניסי רחמים שאין לנו עם מלאכים כלום כי אם ה' אלקינו שומע קול תפלה, ופר"מ נתקשה הרי כל הספרים ספרי נביאים מלאים ותלך לדרוש את ה' להתפלל כמ"ש הרמב"ן על התורה [בראשית כ"ה כ"ב] ואין צורך להאריך, תמהתי הלא הגאון הנ"ל נשמר מזה באותו הפרק תוך כדי דיבור, ויען כי דבריו סתומים קצת ע"כ אפרש, כי דרך להעמיד מליץ בין מלך להדיוט כשאין ההדיוט חשוב וספון לפני המלך או אינו יכול להטעים דבריו כראוי, ויען ישראל לפנים ממלאכי השרת ואינם צריכים מליץ לפני אוהבם ית"ש והוא מקבל בסבר פנים יפות אפילו בלשון עלגים וגמגום, אם כן המליץ הלז אינו אלא קטנות אמונה חלילה, אך כל ישראל שותפים וגוף אחד ונפש א' וכשאחד מצטער גם חבירו מרגיש ועמו מצער, ועד"ז המתפלל על חבירו צריך שיחלה עצמו עליו [ברכות י"ב ע"ב] פי' שיראה שגם הוא חולה וכיון ששניהם בצער טוב יותר שיכנס הראש משיכנס הרגל, ע"ד משל התלמיד חכם הוא הראש, והמצטער שהוא עתה שרוי בדין הוא בבחינת רגל וקצת נזוף, טוב להכניס הראש כיון ששניהם בעלי דברים ולא כמליץ בעד אחר, ולדברי הגאון הנ"ל גם פזמון מלאכי רחמים וסליחה י"ג מדות האמורות בחנינה יש למנוע, מ"מ אנו אומרים עם הצבור הן אל כביר לא ימאס ודלוגו עלי אהבה, אך מכניסי רחמים דרכי להאריך בנפילת אפים עד שהגיע שליח ציבור לשומר ישראל:
    ה' ישמור עמו ישראל מכל פגע ויחתמנו לשנה טובה שנת גאולה וישועה אמן. פ"ב יום ד' דסליחות תקפ"ט לפ"ק: משה"ק סופר מפפד"מ

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 1002
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 178 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מי ששר "מכניסי רחמים" עובר על איסור ע"ז?!

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 11 אוקטובר 2018, 23:43

@כלפי ליא ייש"כ. תוכל רק להוסיף מראה מקום לחת"ס שציטטת?


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2750
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 749 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מי ששר "מכניסי רחמים" עובר על איסור ע"ז?!

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 12 אוקטובר 2018, 00:00

בהודעה כאן הובא מקור החת"ס שמשיג ע"ד המהר"ל בשו"ת חת"ס או"ח סי' קס"ו.

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 733
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 213 פעמים
קיבל תודה: 210 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מי ששר "מכניסי רחמים" עובר על איסור ע"ז?!

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 12 אוקטובר 2018, 00:16

מכל מלמדי השכלתי כתב:תודה לר' @הפקדתי שומרים על הדברים הנפלאים.
מכל מלמדי השכלתי כתב: אני מאמין שעל השאלה העקרונית אם מותר להתפלל למלאכים יש הרבה מקורות. אך האם יש מי שיודע משהו בנידון הזה "הלכה למעשה" מפוסקי דורנו?
המנהג פשט לאומרו


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2750
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 749 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מי ששר "מכניסי רחמים" עובר על איסור ע"ז?!

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 12 אוקטובר 2018, 00:33

ספר נתיבות עולם א - נתיב העבודה - פרק יב
אבל שיתפלל ולומר למלאכים אל תהיו צרים לי זה אין ראוי רק שיהיה זה דרך התפלה אל הש"י. אבל אנו נוהגים לומר מכניסי רחמים הכניסו רחמינו לפני בעל הרחמים וגו', ואין זה ראוי כי דבר זה כאילו מתפלל אל מלאכים שיכניסו רחמינו ולא מצאנו זה. והא דאמרינן במסכת תענית (ט"ז, ע"א) שכאשר גזרו תענית היו יוצאים לבית הקברות כדי שיתפללו עלינו המתים רחמים, אין זה שאנו מבקשים מן המתים שיתפללו עלינו רק שאנו הולכים לבה"ק ומתחברים למתים שגם המתים יתחברו לחיים ויבקשו רחמים על ישראל, כי המתים ג"כ ישראל והם אוהבים ישראל ומבקשים רחמים על ישראל, אבל לומר למלאכים הכניסו רחמינו זה אין ראוי. ואפי' אם מותר לומר לאדם אחר התפלל עלי, זהו אצל האדם שהוא עושה חסד עם חבירו ולפיכך יכול לומר עשה אתי חסד זה והתפלל עלי, אבל במלאכים לא שייך לומר כך רק היא דרך תפלה ובקשה וח"ו שיתפלל כך. וי"ל כי מה שאנו אומרים מכניסי רחמים הכניסו וכו' אין זה בקשה כלל רק שהאדם מצוה כך למלאכים שהם מכניסים התפלה להכניס התפלה לפני הש"י, ויש כח לאדם לצוות למלאכים שהם ממונים על זה שיביאו תפלתו לפני הש"י. ועם כל זה הוא דבר שאין ראוי רק שיהיה מכניסי רחמים תפלה על דרך שאמרו ז"ל שיתפלל האדם שיהיו הכל מאמצים את כחו ולא יהיה לו צרים, ויהיה מתפלל אצל הש"י ע"ז, ולכך מה שמבקש מכניסי רחמים הוא תפלתו אל הש"י כי מכניסי רחמים יכניסו רחמינו. ולפי זה ראוי להגיה מכניסי רחמים יכניסו רחמינו, משמיעי תפלה ישמיעו תפלתינו, מכניסי דמעה יכניסו דמעותינו, ולכך ישתדלו וירבו תחינה ובקשה וכך ראוי שהתפלה היא אל הש"י שמכניסי רחמים יכניסו רחמינו. וכך היא ג"כ בתחינה שהוא לש"ץ קודם התפלה, ואותה היא ראויה בודאי שמתפלל אל הש"י שיעמיד לו המלאכים הממונים על התפלה שיכניסו תפלה שלו לפני הש"י. רק שבני אדם טועים ומפסיקים ואומרים בקשה זאת תוך הברכות קודם ישתבח, וזה בודאי הפסקה דמה ענין זה אל הברכות רק יש לומר אותה קודם שמתחיל תפלת י"ח בקול רם, וזה בודאי י"ל. אבל שיאמר מכניסי רחמים הכניסו רחמינו בתפלה זה אין לומר כלל רק יאמר מכניסי רחמים יכניסו רחמינו וכו'. ומכל מקום יש ליישב כיון שתכלית הבקשה הוא להכניס תפלתו לפני הש"י, אף שהוא אומר למלאכים הכניסו רחמינו אין זה יוצא מן השם ית' כלל שהרי התכלית של הכל הוא השם ית'. ומכל מקום כיון שלא מצאנו רק שיתפלל שיהיו הכל מאמצין כחו היה נראה לומר כמו שאמרנו מכניסי רחמים יכניסו רחמינו:

בדברי החת"ס (שהעלה ר' @כלפי ליא) כתב שהמהר"ל 'מיאן לומר פיוט מכניסי רחמים שאין לנו עם מלאכים וכו', אולם כשראיתי את ד' המהר"ל במקורם, עם זאת שסייג וטען כנגד הנוסח הנהוג וכמו גם שמסיים "היה נראה לומר כמו שאמרנו". אבל בסוף דבריו הוא גם מוצא לבאר את הנוסח הנהוג ש"אין זה יוצא מן השם יתברך כלל וכו'.


שואל ומשיב
הודעות: 192
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:34
נתן תודה: 90 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מי ששר "מכניסי רחמים" עובר על איסור ע"ז?!

שליחה על ידי שואל ומשיב » 12 אוקטובר 2018, 11:44

מכל מלמדי השכלתי כתב:תודה לר' @הפקדתי שומרים על הדברים הנפלאים.
מכל מלמדי השכלתי כתב: אני מאמין שעל השאלה העקרונית אם מותר להתפלל למלאכים יש הרבה מקורות. אך האם יש מי שיודע משהו בנידון הזה "הלכה למעשה" מפוסקי דורנו?
זכור לי שבסליחות הוצאת אוריתא (בהקדמה) מביאים מה שעשו הגרש''ז והגריש''א.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים