חרם יריחו ומעילת עכן

כללי הפורום
  • פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של החומש/הפרשה, ולציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
  • אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי חומש/פרשה. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם החומש/הפרשה, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא לחומש/פרשה המבוקש/ת.
  • יש אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.

פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1040
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 327 פעמים
קיבל תודה: 330 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

חרם יריחו ומעילת עכן

שליחה על ידי יצחק » 12 אוקטובר 2018, 09:51

ביהושע פרק ו - ז מובא הענין של החרם ביריחו והמעילה של עכן,
והנה מפורש בפסוק "וכל כסף וזהב וכלי נחשת וברזל קדש הוא לה' אוצר ה' יבוא" כלומר שהכלים הללו יצאו מן הכלל ואינם בשריפה כמו כל המטלטלין של העיר אלא הם שייכים להקדש.
ולכאורה כאשר עכן מעל בחרם ולקח זהב וכסף (וגם אדרת שנער) לכאורה היה צריך להיות שהזהב והכסף הזה ילך לאוצר בית ה'
ולכאורה קשה למה שכאשר סקלו את עכן ושרפו את כל רכושו אז שרפו גם את הכסף והזהב שלקח לעצמו מהחרם, כמו שמפורש בפסוק
"ויקח יהושע את עכן בן זרח ואת הכסף ואת האדרת ואת לשון הזהב ואת בניו ואת בנתיו ואת שורו ואת חמרו ואת צאנו ואת אהלו ואת כל אשר לו וכל ישראל עמו ויעלו אתם עמק עכור ויאמר יהושע מה עכרתנו יעכרך ה' ביום הזה וירגמו אתו כל ישראל אבן וישרפו אתם באש ויסקלו אתם באבנים"


תיובתא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 575
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 275 פעמים
קיבל תודה: 158 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חרם יריחו ומעילת עכן

שליחה על ידי תיובתא » 12 אוקטובר 2018, 10:58

אולי מאותה סיבה שנאמר
לֹא תָבִיא אֶתְנַן זוֹנָה וּמְחִיר כֶּלֶב בֵּית ה אֱלֹקיךָ לְכָל נֶדֶר כִּי תוֹעֲבַת ה' אֱלֹקיךָ גַּם שְׁנֵיהֶם.
והנ"ל מוגדר כדבר שנעבדה בו עבירה


פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1040
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 327 פעמים
קיבל תודה: 330 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חרם יריחו ומעילת עכן

שליחה על ידי יצחק » 12 אוקטובר 2018, 12:13

תיובתא כתב:אולי מאותה סיבה שנאמר
לֹא תָבִיא אֶתְנַן זוֹנָה וּמְחִיר כֶּלֶב בֵּית יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְכָל נֶדֶר כִּי תוֹעֲבַת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ גַּם שְׁנֵיהֶם.
והנ"ל מוגדר כדבר שנעבדה בו עבירה
\
אבל בפסוקים מבואר שהיה לזה דין שריפה כמו לשאר הרכוש של עכן (או מדין שאר מטלטלין של ירחו) וזה צ"ב

סמל אישי של משתמש

סענדער
מאמרים: 0
הודעות: 177
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 15:30
מיקום: במקום שהמחשבה נמצאת, שם האדם נמצא!
נתן תודה: 84 פעמים
קיבל תודה: 88 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חרם יריחו ומעילת עכן

שליחה על ידי סענדער » 12 אוקטובר 2018, 12:43

סתם שאלה, למה מביאים כאן שם ה' במלואו.
לא שזה בעיה הלכתית, אבל לשם מה?


תיובתא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 575
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 275 פעמים
קיבל תודה: 158 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חרם יריחו ומעילת עכן

שליחה על ידי תיובתא » 12 אוקטובר 2018, 14:23

סענדער כתב:סתם שאלה, למה מביאים כאן שם ה' במלואו.
לא שזה בעיה הלכתית, אבל לשם מה?
שגגת העתקה. תודה על ההערה. שונה.


אלימלך
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1000
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 115 פעמים
קיבל תודה: 411 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חרם יריחו ומעילת עכן

שליחה על ידי אלימלך » 12 אוקטובר 2018, 14:40

עיין רש"י סנהדרין מד.
"וקנס היה לרדות את האחרים"


פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1040
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 327 פעמים
קיבל תודה: 330 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חרם יריחו ומעילת עכן

שליחה על ידי יצחק » 12 אוקטובר 2018, 14:49

אלימלך כתב:עיין רש"י סנהדרין מד.
"וקנס היה לרדות את האחרים"
זה ביחס לכל הרכוש של עכן, אני שאלתי על הדברים שהוא לקח משלל יריחו שהם הקדש לה' למה שרפו גם אותם.


פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1040
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 327 פעמים
קיבל תודה: 330 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חרם יריחו ומעילת עכן

שליחה על ידי יצחק » 13 אוקטובר 2018, 21:18

כעת עלה בדעתי לתרץ בשני אופנים. א. שבאמת לא שרפו אותם רק לקחו אותם למקום הסקילה והשריפה להראות לכולם על מה הוא נסקל ונשרף, וכמו שבאו לשם כל ישראל לראות ברידויו כך גם הוצרכו להראות על מה הוא נרדה. אולם במצודות מפורש ששרפו גם את האדרת וכו'.
ב. יתכן דהא דקיי"ל אמירתו לגבוה כמסירתו להדיוט היינו משום דלהקדש סגי באמירה בדבר שהוא ברשותו של אדם והוא חייב לקיים דבריו, אבל שלל המלחמה הרי לא היה ברשותם בשעה שהקדישו אותו, ועוד לפני שבא לרשותו של עכן כבר היה דעתו למעילה בחרם וא"כ מעולם לא חלה עליו קדושה וכבר קנה אותו עכן וע"ז לא חל החרם, ואמנם הוא עבר על הסכמת החרם בזה גופא שלקח אותם לעצמו אבל השתא שנעשו שלו לא מוטל עליו להקדיש אותם מכח החרם. וצ"ע בסברא זו.


ענבשהל
מאמרים: 0
הודעות: 71
הצטרף: 06 אפריל 2017, 17:05
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חרם יריחו ומעילת עכן

שליחה על ידי ענבשהל » 13 אוקטובר 2018, 21:33

יראה לי שיש לדמות לסקילת בהמה והריגת גויה שבא עליהן ישראל (רמב"ם הלכות איסורי ביאה פרק י"ב) שמפורש בסנהדרין (נה.) שזה משום תקלה וקלון הבאה על ידם שלא יעברו ברחוב ויאמרו שבהם נכשל ישראל, כך היה צריך לשרוף את רכוש עכן, שלא ירננו אחריו הבריות לומר שבזה נכשל, ויזכירו עוונו.


פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1040
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 327 פעמים
קיבל תודה: 330 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חרם יריחו ומעילת עכן

שליחה על ידי יצחק » 13 אוקטובר 2018, 21:58

ענבשהל כתב:יראה לי שיש לדמות לסקילת בהמה והריגת גויה שבא עליהן ישראל (רמב"ם הלכות איסורי ביאה פרק י"ב) שמפורש בסנהדרין (נה.) שזה משום תקלה וקלון הבאה על ידם שלא יעברו ברחוב ויאמרו שבהם נכשל ישראל, כך היה צריך לשרוף את רכוש עכן, שלא ירננו אחריו הבריות לומר שבזה נכשל, ויזכירו עוונו.
זה לא נוגע לשאלה שלי, אני שאלתי על מה ששרפו את החפצים שעכן מעל בהם.
בנוגע לכל הרכוש, ע' ברש"י בסנהדרין דף מד. שהשריפה היתה לרדותן.


ענבשהל
מאמרים: 0
הודעות: 71
הצטרף: 06 אפריל 2017, 17:05
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חרם יריחו ומעילת עכן

שליחה על ידי ענבשהל » 13 אוקטובר 2018, 23:19

יצחק כתב:
ענבשהל כתב:יראה לי שיש לדמות לסקילת בהמה והריגת גויה שבא עליהן ישראל (רמב"ם הלכות איסורי ביאה פרק י"ב) שמפורש בסנהדרין (נה.) שזה משום תקלה וקלון הבאה על ידם שלא יעברו ברחוב ויאמרו שבהם נכשל ישראל, כך היה צריך לשרוף את רכוש עכן, שלא ירננו אחריו הבריות לומר שבזה נכשל, ויזכירו עוונו.
זה לא נוגע לשאלה שלי, אני שאלתי על מה ששרפו את החפצים שעכן מעל בהם.
בנוגע לכל הרכוש, ע' ברש"י בסנהדרין דף מד. שהשריפה היתה לרדותן.
כוונתי ב"רכוש עכן" הייתה לחפצים בהם מעל, ומחילה מכבודו שלא דקדקתי בלשון. ר"ל שהחפצים בהם מעל עכן התחייבו כליה משום שאם לא היו מכלים אותם, ומשתמשים בהם בתורת הקדש היו מזכירים את עוונו ויש בהם תקלה וקלון (בדומה לבהמה וגויה וע"ש). ושאר רכושו של עכן נתחייב כליה כפי שכבודו הביא בשם רש"י.


יוסי יעבץ
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 207
הצטרף: 23 ספטמבר 2018, 03:16
נתן תודה: 208 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חרם יריחו ומעילת עכן

שליחה על ידי יוסי יעבץ » 15 אוקטובר 2018, 00:59

יצחק כתב:כעת עלה בדעתי לתרץ בשני אופנים. א. שבאמת לא שרפו אותם רק לקחו אותם למקום הסקילה והשריפה להראות לכולם על מה הוא נסקל ונשרף, וכמו שבאו לשם כל ישראל לראות ברידויו כך גם הוצרכו להראות על מה הוא נרדה. אולם במצודות מפורש ששרפו גם את האדרת וכו'.
ב. יתכן דהא דקיי"ל אמירתו לגבוה כמסירתו להדיוט היינו משום דלהקדש סגי באמירה בדבר שהוא ברשותו של אדם והוא חייב לקיים דבריו, אבל שלל המלחמה הרי לא היה ברשותם בשעה שהקדישו אותו, ועוד לפני שבא לרשותו של עכן כבר היה דעתו למעילה בחרם וא"כ מעולם לא חלה עליו קדושה וכבר קנה אותו עכן וע"ז לא חל החרם, ואמנם הוא עבר על הסכמת החרם בזה גופא שלקח אותם לעצמו אבל השתא שנעשו שלו לא מוטל עליו להקדיש אותם מכח החרם. וצ"ע בסברא זו.
כל זה טוב ויפה לפני שעכן נלכד. אחרי כן השלל שבידיו עבר לידי האוצר ושוב מדוע לא יחול ההקדש מכח אותה חרם שהטילו על יריחו שנידונה לשריפה והשלל לאוצר.


פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1040
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 327 פעמים
קיבל תודה: 330 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חרם יריחו ומעילת עכן

שליחה על ידי יצחק » 15 אוקטובר 2018, 08:53

יוסי יעבץ כתב:
יצחק כתב:כעת עלה בדעתי לתרץ בשני אופנים. א. שבאמת לא שרפו אותם רק לקחו אותם למקום הסקילה והשריפה להראות לכולם על מה הוא נסקל ונשרף, וכמו שבאו לשם כל ישראל לראות ברידויו כך גם הוצרכו להראות על מה הוא נרדה. אולם במצודות מפורש ששרפו גם את האדרת וכו'.
ב. יתכן דהא דקיי"ל אמירתו לגבוה כמסירתו להדיוט היינו משום דלהקדש סגי באמירה בדבר שהוא ברשותו של אדם והוא חייב לקיים דבריו, אבל שלל המלחמה הרי לא היה ברשותם בשעה שהקדישו אותו, ועוד לפני שבא לרשותו של עכן כבר היה דעתו למעילה בחרם וא"כ מעולם לא חלה עליו קדושה וכבר קנה אותו עכן וע"ז לא חל החרם, ואמנם הוא עבר על הסכמת החרם בזה גופא שלקח אותם לעצמו אבל השתא שנעשו שלו לא מוטל עליו להקדיש אותם מכח החרם. וצ"ע בסברא זו.
כל זה טוב ויפה לפני שעכן נלכד. אחרי כן השלל שבידיו עבר לידי האוצר ושוב מדוע לא יחול ההקדש מכח אותה חרם שהטילו על יריחו שנידונה לשריפה והשלל לאוצר.
בגלל שתמיד כשאני מקדיש דבר שאינו ברשותי אז אני אומר שההקדש יחול על חפץ פלוני וכאשר החפץ הזה בא לרשותי מיד הוא קדוש, אבל כאן לא הקדישו חפץ מסוים אלא רק את "נכסי יריחו" וכאשר החפץ בא לרשותי כבר איננו שייך ליריחו, לכן כל החיוב שלי לקיים את החרם הוא רק לפני שהחפץ נכנס לרשותי אבל אחרי שהוא נכנס לרשותי כבר לא שייך לקיים בו את החרם.


יוסי יעבץ
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 207
הצטרף: 23 ספטמבר 2018, 03:16
נתן תודה: 208 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חרם יריחו ומעילת עכן

שליחה על ידי יוסי יעבץ » 16 אוקטובר 2018, 02:42

יצחק כתב:
יוסי יעבץ כתב:
יצחק כתב:כעת עלה בדעתי לתרץ בשני אופנים. א. שבאמת לא שרפו אותם רק לקחו אותם למקום הסקילה והשריפה להראות לכולם על מה הוא נסקל ונשרף, וכמו שבאו לשם כל ישראל לראות ברידויו כך גם הוצרכו להראות על מה הוא נרדה. אולם במצודות מפורש ששרפו גם את האדרת וכו'.
ב. יתכן דהא דקיי"ל אמירתו לגבוה כמסירתו להדיוט היינו משום דלהקדש סגי באמירה בדבר שהוא ברשותו של אדם והוא חייב לקיים דבריו, אבל שלל המלחמה הרי לא היה ברשותם בשעה שהקדישו אותו, ועוד לפני שבא לרשותו של עכן כבר היה דעתו למעילה בחרם וא"כ מעולם לא חלה עליו קדושה וכבר קנה אותו עכן וע"ז לא חל החרם, ואמנם הוא עבר על הסכמת החרם בזה גופא שלקח אותם לעצמו אבל השתא שנעשו שלו לא מוטל עליו להקדיש אותם מכח החרם. וצ"ע בסברא זו.
כל זה טוב ויפה לפני שעכן נלכד. אחרי כן השלל שבידיו עבר לידי האוצר ושוב מדוע לא יחול ההקדש מכח אותה חרם שהטילו על יריחו שנידונה לשריפה והשלל לאוצר.
בגלל שתמיד כשאני מקדיש דבר שאינו ברשותי אז אני אומר שההקדש יחול על חפץ פלוני וכאשר החפץ הזה בא לרשותי מיד הוא קדוש, אבל כאן לא הקדישו חפץ מסוים אלא רק את "נכסי יריחו" וכאשר החפץ בא לרשותי כבר איננו שייך ליריחו, לכן כל החיוב שלי לקיים את החרם הוא רק לפני שהחפץ נכנס לרשותי אבל אחרי שהוא נכנס לרשותי כבר לא שייך לקיים בו את החרם.
לא ברור. יהושע הטיל חרם על כל נכסי יריחו כל דבר שיגיע לידיו של הישראל הרי הוא בכלל נכסי יריחו.


יוסי יעבץ
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 207
הצטרף: 23 ספטמבר 2018, 03:16
נתן תודה: 208 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חרם יריחו ומעילת עכן

שליחה על ידי יוסי יעבץ » 16 אוקטובר 2018, 02:55

יצחק כתב:
אלימלך כתב:עיין רש"י סנהדרין מד.
"וקנס היה לרדות את האחרים"
זה ביחס לכל הרכוש של עכן, אני שאלתי על הדברים שהוא לקח משלל יריחו שהם הקדש לה' למה שרפו גם אותם.
וגם זה בכלל בעיקר שכל המטרה לרדותן את האחרים
שלא יחטאו במה שחטא עכן

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא

חזור אל “תנ"ך ופרשת שבוע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים