רש"י, רשב"ם אבן עזרא ורמב"ן לא פירשו כך.גאלד אמר:אין מקרא יוצא מידי פשוטו.
התשובה פשוטה. שם החזיקו את כל האוכל לשנה שלימהסענדער אמר:בשבת עלה בליבי תמיהה, נניח שאכן אפשר בדרך הטבע לדחוס את כל החיות שבעולם לתוך התיבה.
אבל עדיין יש כאן פלא נוסף.
כל חיות העולם נדחסו בקומה אחת.
ואילו נח ובניו ונשותיהם, ס"ה 8 איש, מקום מגוריהם השתרע על פני קומה שלימה וענקית - הקומה העליונה.
זה לכאורה לא מידתי.
וצ"ל שבזה התבטא העליונות של בני האדם - כאשר הם מתנהגים כראוי - על בעלי החיים,
עליונות שהתבטאה לימים בהיתר הריגת בע"ח לצורך אכילת בשרם.
מירושלמי שהבאת לכאורה סתירה לכל נדידת היבשות. שהרי לפי זה חצי מים התיכון כבר נעשה בימי אנושגאלד אמר:כתוב פסוק מפורש (בראשית י' כ''ה): וּלְעֵבֶר יֻלַּד שְׁנֵי בָנִים שֵׁם הָאֶחָד פֶּלֶג כִּי בְיָמָיו נִפְלְגָה הָאָרֶץ.
בפשטות מפורש בפסוק [אין מקרא יוצא מידי פשוטו] שבתחילה היו כל היבשות יבשה אחת, ואח"כ בימי פלג - הרבה אחרי המבול - הם התחלקו ליבשות שונות.
ורואים את זה גם כיום, באמצעות החפיפה של חופי אמריקה לחופי אפריקה. ועוד ועוד.
ובזה מובן איך הגיעו החיות וכו' לכל חלקי העולם.
[בנוסף, בירושלמי (שקלים דף יז.) מפורש שהים התיכון נוצר בימי דור אנוש ודור הפלגה, ע"י התפרצות מי האוקיינוס].
ודאי שהיה כמו שפירשו רבותינו, שאז התפלגו השפות ונחלקו העמים למדינות שונות.יהודה1 אמר:רש"י, רשב"ם אבן עזרא ורמב"ן לא פירשו כך.גאלד אמר:אין מקרא יוצא מידי פשוטו.
אברך כולל אמר:מירושלמי שהבאת לכאורה סתירה לכל נדידת היבשות. שהרי לפי זה חצי מים התיכון כבר נעשה בימי אנושגאלד אמר:כתוב פסוק מפורש (בראשית י' כ''ה): וּלְעֵבֶר יֻלַּד שְׁנֵי בָנִים שֵׁם הָאֶחָד פֶּלֶג כִּי בְיָמָיו נִפְלְגָה הָאָרֶץ.
בפשטות מפורש בפסוק [אין מקרא יוצא מידי פשוטו] שבתחילה היו כל היבשות יבשה אחת, ואח"כ בימי פלג - הרבה אחרי המבול - הם התחלקו ליבשות שונות.
ורואים את זה גם כיום, באמצעות החפיפה של חופי אמריקה לחופי אפריקה. ועוד ועוד.
[בנוסף, בירושלמי (שקלים דף יז.) מפורש שהים התיכון נוצר בימי דור אנוש ודור הפלגה, ע"י התפרצות מי האוקיינוס].
למה רשב''ם האמון על פשוטו של מקרא לא 'עלה' על הרעיון המהפכני שלך? (רמז: פירושך אינו 'פשט'.)גאלד אמר:ודאי שהיה כמו שפירשו רבותינו, שאז התפלגו השפות ונחלקו העמים למדינות שונות.יהודה1 אמר:רש"י, רשב"ם אבן עזרא ורמב"ן לא פירשו כך.גאלד אמר:אין מקרא יוצא מידי פשוטו.
אמנם מכל מקום הרי אין מקרא יוצא מידי פשוטו, ולכן צריך לומר שהיה גם כפשוטו ממש, שהארץ התחלקה ליבשות שונות.
נ.ב. ואולי זה תלוי בזה, שהיה גם התפלגות העמים עקב שינוי השפות, וגם התפלגות היבשות, וכל עם הלך לחלק מיבשת אחרת.
ר' @גאלד יטען בפניך חילוק פשוט. בלי קשר אם זה הפירוש הפשוט או לא.שמעיה אמר:למה רשב''ם האמון על פשוטו של מקרא לא 'עלה' על הרעיון המהפכני שלך? (רמז: פירושך אינו 'פשט'.)
והאם גם במצוות תפילין תסכים לקבל, שודאי כמו שפרשו רבותינו שצריך להניח תפילין על הראש, אך אין מקרא יוצא מידי פשוטו ולכן צריך לומר שצריך 'גם' להניח בין העיניים?
אי משום הא לא איריא, קודם כל לא נמצא בידינו פי' הרשב"ם לפרשיות אלו. אכן גם אם נמצא את פירושו בטוח אני שלא נמצא פי' כזו בדבריו, כי תיאוריית נדידת היבשות עוד לא נתחדשה בימיו.שמעיה אמר:למה רשב''ם האמון על פשוטו של מקרא לא 'עלה' על הרעיון המהפכני שלך? (רמז: פירושך אינו 'פשט'.)גאלד אמר:ודאי שהיה כמו שפירשו רבותינו, שאז התפלגו השפות ונחלקו העמים למדינות שונות.יהודה1 אמר:רש"י, רשב"ם אבן עזרא ורמב"ן לא פירשו כך.
אמנם מכל מקום הרי אין מקרא יוצא מידי פשוטו, ולכן צריך לומר שהיה גם כפשוטו ממש, שהארץ התחלקה ליבשות שונות.
נ.ב. ואולי זה תלוי בזה, שהיה גם התפלגות העמים עקב שינוי השפות, וגם התפלגות היבשות, וכל עם הלך לחלק מיבשת אחרת.
והאם גם במצוות תפילין תסכים לקבל, שודאי כמו שפרשו רבותינו שצריך להניח תפילין על הראש, אך אין מקרא יוצא מידי פשוטו ולכן צריך לומר שצריך 'גם' להניח בין העיניים?
גאלד אמר:ודאי שהיה כמו שפירשו רבותינו, שאז התפלגו השפות ונחלקו העמים למדינות שונות.יהודה1 אמר:רש"י, רשב"ם אבן עזרא ורמב"ן לא פירשו כך.גאלד אמר:אין מקרא יוצא מידי פשוטו.
אמנם מכל מקום הרי אין מקרא יוצא מידי פשוטו, ולכן צריך לומר שהיה גם כפשוטו ממש, שהארץ התחלקה ליבשות שונות.
נ.ב. ואולי זה תלוי בזה, שהיה גם התפלגות העמים עקב שינוי השפות, וגם התפלגות היבשות, וכל עם הלך לחלק מיבשת אחרת.
גאלד אמר:ולגבי איך היה מקום לכל החיות בתיבה:
הרי פשוט שהיה זה בנס,
וכפי שכל התיבה היה בנס,
וכל המבול היה בנס.
התכוונתי שאי אפשר לומר שזה הפשט שהרי המפרשים הנ"ל הם תמיד מחפשים פירוש על דרך הפשט ולא עלתה על ליבם לומר כן. ובעניין זה כדאי לראות גם את הרמב"ן על ספר המצוות בשורש שאין למנות מצוה שנלמדה מדרשה במניין המצוות.גאלד אמר:ודאי שהיה כמו שפירשו רבותינו, שאז התפלגו השפות ונחלקו העמים למדינות שונות.יהודה1 אמר:רש"י, רשב"ם אבן עזרא ורמב"ן לא פירשו כך.גאלד אמר:אין מקרא יוצא מידי פשוטו.
אמנם מכל מקום הרי אין מקרא יוצא מידי פשוטו, ולכן צריך לומר שהיה גם כפשוטו ממש, שהארץ התחלקה ליבשות שונות.
נ.ב. ואולי זה תלוי בזה, שהיה גם התפלגות העמים עקב שינוי השפות, וגם התפלגות היבשות, וכל עם הלך לחלק מיבשת אחרת.
כמו שכתבתי לעיל, אין שום ראיה משתיקת הראשונים שחיו טרם שנתגלה התאוריה של נדידת היבשות, תאוריה זו נתגלה רק אחרי ששמו אל לב והבחינו שהיבשות מתאימים זו לזו אם מנסים לחברם. בתקופת הראשונים לא היה שייך לברר ולגלות דבר כזה, וממילא לא עלתה על לבם לחשוב בכיוון כזה.יהודה1 אמר:התכוונתי שאי אפשר לומר שזה הפשט שהרי המפרשים הנ"ל הם תמיד מחפשים פירוש על דרך הפשט ולא עלתה על ליבם לומר כן. ובעניין זה כדאי לראות גם את הרמב"ן על ספר המצוות בשורש שאין למנות מצוה שנלמדה מדרשה במניין המצוות.גאלד אמר:ודאי שהיה כמו שפירשו רבותינו, שאז התפלגו השפות ונחלקו העמים למדינות שונות.יהודה1 אמר:רש"י, רשב"ם אבן עזרא ורמב"ן לא פירשו כך.
אמנם מכל מקום הרי אין מקרא יוצא מידי פשוטו, ולכן צריך לומר שהיה גם כפשוטו ממש, שהארץ התחלקה ליבשות שונות.
נ.ב. ואולי זה תלוי בזה, שהיה גם התפלגות העמים עקב שינוי השפות, וגם התפלגות היבשות, וכל עם הלך לחלק מיבשת אחרת.
הנצי"ב (פרק ז פסוק א) אומר שנח הכניס לתיבה עבדים(!)יחי אמר:ומעוג לא קשיא, דהוא אדם, ובאנשים מפורש דנכנסו רק שמונה.
ישר כח. וזה יתרץ במעט את הקושיא של ר' @סענדער כאןהכהן אמר:הנצי"ב (פרק ז פסוק א) אומר שנח הכניס לתיבה עבדים(!)יחי אמר:ומעוג לא קשיא, דהוא אדם, ובאנשים מפורש דנכנסו רק שמונה.
הפשט הוא שאנשי הארץ נחלקו, ואולי הדרש הוא שהיבשה עצמה נחלקה. שיש לשאול למה לא נכתב נפלגו עמי הארץ. כך נראה לכאורה ממה שלא פירשו כן בעלי הפשט.גאלד אמר:יש בתורה ארבע חלקים: פשט רמז דרוש סוד.
יתכן שהפשט [או הדרש] בפסוק כִּי בְיָמָיו נִפְלְגָה הָאָרֶץ הוא, שעמי הארץ התפלגו לשפות ומדינות שונות.
והדרש [או הפשט] יהיה, שהארץ עצמה התחלקה לחלקים שונים.
אם לומר שנדידת היבשות לא היתה ידועה זה גרם שלא יפרשו כן, אם כן הקושיא אינה קושיא שהרי נכתב כדי שיבינו אלא שהלשון "נפלגה הארץ" לא ידעו ליישב עד שהתגלה. אבל לי לא ניחא לומר כן שאי אפשר שמה שאפשר להבין מלשון הפסוק ויש מדרש על זה שהארץ נחלקה לא רצו הראשונים לפרש רק בגלל ש"לא ידעו". ויותר נראה שאפילו שיכלו לשער כן מעצמם היה להם הוכחה שאינו כן.רמתים צופים אמר:כמו שכתבתי לעיל, אין שום ראיה משתיקת הראשונים שחיו טרם שנתגלה התאוריה של נדידת היבשות, תאוריה זו נתגלה רק אחרי ששמו אל לב והבחינו שהיבשות מתאימים זו לזו אם מנסים לחברם. בתקופת הראשונים לא היה שייך לברר ולגלות דבר כזה, וממילא לא עלתה על לבם לחשוב בכיוון כזה.
אמנם, הבעיה בכל הפשטים האלה, שהתורה ניתנה כדי להבין אותו, לא יתכן שהתורה תכתוב דברים סתומים שלא יובנו רק כעבור כמה אלפי שנים, לא יתכן שבמשך אלפי שנות דור יטעו הלומדים בפירוש כוונת הפסוק, התורה ניתנה כדי להבין ולא כחידה סתומה.
נדידת היבשות
נאמר בתורה, בפרשת הבריאה: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יִקָּווּ הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם אֶל מָקוֹם אֶחָד, וְתֵרָאֶה הַיַּבָּשָׁה, וַיְהִי כֵן" (בראשית א, ט). הפסוק בתורה מדבר על יבשה אחת, שנראתה לאחר שהמים, אשר כיסו את פני כל כדור הארץ, נקוו אל מקום אחד. כלומר, אוקיינוס אדיר אחד הקיף את היבשת היחידה שהייתה קיימת על פני כדור הארץ.
הזוהר, שנכתב לפני כאלפיים שנה, מדווח על שינויים גיאולוגים משמעותיים ביותר, שהתרחשו בכדור הארץ לאחר בריאת העולם, וכך נאמר שם: "ארץ אחת ממש הוציאו המים, וממנה נתהוו שבע ארצות" (זוהר חדש י"ב, א'). כלומר: בשעת הבריאה הייתה יבשת אחת בלבד, אולם בשלב מסוים היא נחלקה לשבע יבשות, שהלכו והתרחקו זו מזו, כאשר מי האוקיינוס חודרים אל החלל שנוצר ביניהם, ויוצרים בכך את האוקיינוסים והימים השונים.
רק לפני כ-80 שנה חלה תפנית בעולם המדע, כאשר הראשון שדיבר על נדידת היבשות, הוא חוקר בשם וגנר (1924), שטען כי כל היבשות היו בתחילה מאוחדות כיבשת אחת גדולה, ורק בשלב מאוחר יותר נדדו והתרחקו זו מזו. כהוכחה לדבריו הצביע על הדמיון המדהים שבין קווי המתאר של יבשת אפריקה לקווי החוף המזרחי של יבשת אמריקה הדרומית, כאילו היו שני חלקי פאזל. במחקרים נוספים שערך, הראה דמיון בין מקומות החיבור של שתי היבשות מבחינת הצמחייה, בעלי החיים והמבנה הגיאוכימי של המחצבים השונים, דבר המוכיח, כי בתחילה היו כל היבשות צמודות יחדיו.
ועתה נתבונן: מי מלבד בורא היקום, היה יכול לדעת לפני אלפי שנים – עוד בטרם היו בידי אדם כלשהו תרשימי צורת היבשות – כי כל היבשות היו אי-פעם יבשת אחת, שנחלקה לחלקים, אשר נעו והתרחקו זה מזה? יתירה מכך: כיצד היו מגיבים אז אנשי המדע על קביעת הזוהר, לפני כאלפיים שנה, שיש שבע יבשות בעולם, כאשר עדיין לא התגלו יבשות אמריקה הצפונית והדרומית, יבשת אוסטרליה ועוד?...
אט אזוי. עתה אתה כותב לעניין. יתכן? כן, יתכן...גאלד אמר:יש בתורה ארבע חלקים: פשט רמז דרוש סוד.
יתכן שהפשט [או הדרש] בפסוק כִּי בְיָמָיו נִפְלְגָה הָאָרֶץ הוא, שעמי הארץ התפלגו לשפות ומדינות שונות.
והדרש [או הפשט] יהיה, שהארץ עצמה התחלקה לחלקים שונים.
לא הבנתי אף מילה.יהודה1 אמר:אם לומר שנדידת היבשות לא היתה ידועה זה גרם שלא יפרשו כן, אם כן הקושיא אינה קושיא שהרי נכתב כדי שיבינו אלא שהלשון "נפלגה הארץ" לא ידעו ליישב עד שהתגלה. אבל לי לא ניחא לומר כן שאי אפשר שמה שאפשר להבין מלשון הפסוק ויש מדרש על זה שהארץ נחלקה לא רצו הראשונים לפרש רק בגלל ש"לא ידעו". ויותר נראה שאפילו שיכלו לשער כן מעצמם היה להם הוכחה שאינו כן.רמתים צופים אמר:כמו שכתבתי לעיל, אין שום ראיה משתיקת הראשונים שחיו טרם שנתגלה התאוריה של נדידת היבשות, תאוריה זו נתגלה רק אחרי ששמו אל לב והבחינו שהיבשות מתאימים זו לזו אם מנסים לחברם. בתקופת הראשונים לא היה שייך לברר ולגלות דבר כזה, וממילא לא עלתה על לבם לחשוב בכיוון כזה.
אמנם, הבעיה בכל הפשטים האלה, שהתורה ניתנה כדי להבין אותו, לא יתכן שהתורה תכתוב דברים סתומים שלא יובנו רק כעבור כמה אלפי שנים, לא יתכן שבמשך אלפי שנות דור יטעו הלומדים בפירוש כוונת הפסוק, התורה ניתנה כדי להבין ולא כחידה סתומה.
[highlight=yellow]מדרש רבה!!![/highlight]שמעיה אמר:חז"ל???נזהר מצבועים אמר:ביקשת דוגמא יביא לך אחת מהפרשה שתעבור
[highlight=yellow]כך כתב הרמב"ן בראשית ו ד בשם חז"ל[/highlight]
והנכון בעיני, כי אדם ואשתו יקראו בני האלהים בעבור שהיו מעשה ידיו והוא אביהם, אין להם אב זולתו והוא הוליד בנים רבים ככתוב ויולד בנים ובנות והיו האנשים האלה הנולדים ראשונים מאב ואם בשלמות גדולה מן הגובה והחוזק, כי נולדו בדמות אביהם ככתוב בשת ויולד בדמותו כצלמו ויתכן שהיו כל בני הקדמונים אדם שת אנוש נקראים בני האלהים, כי היו ג' האנשים האלה בדמות אלהים ואז הוחל לעבוד עבודה זרה, והוחל לבא באנשים חולשה ורפיון וכך אמרו [highlight=yellow]בבראשית רבה [כד ו][/highlight]זה ספר תולדות אדם, ואין הראשונים תולדות, ומה הן
????!!!!נזהר מצבועים אמר:רמב"ן לא ממציא דברים מדעתו!!!