המלבי"ם חשש מהצנזור?

מבין ענין

משתמש ותיק
בכמה מקומות מצאתי שהמלבי"ם כותב דברים קשים נגד הנצרות אבל "בהסתר" וברמז... ציינתי כאן [בתוך סוגריים מרובעים] את פענוח רמזיו:
הנבואה היא ביחזקאל לה - נבואה נגד אדום - (א) וַיְהִ֥י דְבַר־ה֖' אֵלַ֥י לֵאמֹֽר: (ב) בֶּן־אָדָ֕ם שִׂ֥ים פָּנֶ֖יךָ עַל־הַ֣ר שֵׂעִ֑יר וְהִנָּבֵ֖א עָלָֽיו:
(י) יַ֣עַן אֲ֠מָרְךָ אֶת־שְׁנֵ֨י הַגּוֹיִ֜ם וְאֶת־שְׁתֵּ֧י הָאֲרָצ֛וֹת לִ֥י תִהְיֶ֖ינָה וִֽירַשְׁנ֑וּהָ וַֽה֖' שָׁ֥ם הָיָֽה:
מלבי"ם יען אמרך. שאח"כ בימי הגלות רצית שישראל יהיו משועבדים תחתיך לעולם וא"י תהיה שלך
עד שאמרת 'את שני הגוים' שהם יהודה ועשרת השבטים 'ושתי ארצותיהם לי תהיינה וירשנוה',
'וה' שם היה' - ואתה אומר שתירש גם את ה' אשר שָם היה, כי אתה אומר שאדום נכנס תחת ישראל, שישראל חיללו את ה', ואתם הגוי אשר בחר ה' [כפי שאמרו הנוצרים שה' זנח את ישראל ובחר בהם עפ"ל], (ואמר נגד מ"ש את שני הגוים):


(יא) לָכֵ֣ן חַי־אָ֗נִי נְאֻם֘ אֲדֹנָ֣י ה֒' וְעָשִׂ֗יתִי כְּאַפְּךָ֙ וּכְקִנְאָ֣תְךָ֔ אֲשֶׁ֣ר עָשִׂ֔יתָה מִשִּׂנְאָתֶ֖יךָ בָּ֑ם וְנוֹדַ֥עְתִּי בָ֖ם כַּאֲשֶׁ֥ר אֶשְׁפְּטֶֽךָ:
מלבי"ם לכן חי אני ועשיתי כאפך. שעי"ז עשית לישראל רעות רבות בימי הגלות ע"י אף וקנאה
כאילו קנאת קנאת אלהים [על שהרגו את "המשיח" י'מח ש'מו ו'זכרו]- וזה עשית משנאתך,
ונודעתי בם - שאז כאשר אשפטך אודיע שהם עמי ואנכי אלהיהם ויודע האמונה האמתית:
מלבי"ם ביאור המילות בם. מוסב על פעל עשית:

(יג) וַתַּגְדִּ֤ילוּ עָלַי֙ בְּפִיכֶ֔ם וְהַעְתַּרְתֶּ֥ם עָלַ֥י דִּבְרֵיכֶ֑ם אֲנִ֖י שָׁמָֽעְתִּי:
מלבי"ם (ונגד מ"ש וה' שם היה - שירשו גם את ה') ותגדילו עלי בפיכם. ענין הספורים המהבילים [בכל הספרים נפלה ט"ס - מבהילים] באלהות, והעתרתם עלי דבריכם - הפרטים שספרו על האלהות שיש בהם מהגנאי והדופי וההבל [בענין רוה"ק שעיברה לבעולה הטמאה],
גם זה אני שמעתי שנוגע לכבודי [שכביכול הקב"ה מתחבר לאשה עפ"ל]:
רד"ק ותגדילו - שהייתם אומרים שאינני שומע דבריכם הרעים:
והעתרתם - ענין רבוי דברים חזקים וכן נעתרות נשיקות שונא ועתר ענן הקטרת עולה וכן תירגם יונתן ואסגיתון עלי פתגמיכון:
(יד) כֹּ֥ה אָמַ֖ר אֲדֹנָ֣י ה֑' כִּשְׂמֹ֙חַ֙ כָּל־הָאָ֔רֶץ שְׁמָמָ֖ה אֶעֱשֶׂה־לָּֽךְ:
מלבי"ם כה אמר ה'. (נגד מה ששמחת על מפלת ישראל) אעשה לך שממה,
בעת שתשמח כל הארץ ע"י שישראל ישבו בשמחה ובשלוה, עד שתראה שמחת ישראל קודם מפלתך:
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
דוגמא נוספת:
(זכריה יג - ז) חֶ֗רֶב עוּרִ֤י עַל־רֹעִי֙ וְעַל־גֶּ֣בֶר עֲמִיתִ֔י נְאֻ֖ם יְהֹוָ֣ה צְבָא֑וֹת הַ֤ךְ אֶת־הָרֹעֶה֙ וּתְפוּצֶ֣יןָ הַצֹּ֔אן וַהֲשִׁבֹתִ֥י יָדִ֖י עַל־הַצֹּעֲרִֽים׃
חרב עורי – התנבא עוד כי בימים האלה תתעורר חרב על האיש שהוא אומר שהוא רועה של ה׳, ר״ל על נביא הישמעאלים והמאמינים בדתו שהיה אומר שה׳ שלחו להיות רועה העולם, ועל הגבר שהוא אומר שהוא עמיתו וחברו של ה׳ והוא שוה אליו. [כאן רמז לאותו האיש שע"פ השילוש הטמא הוא שווה אליו ית' עפ"ל]
הך את הרועה ותפוצין הצאן הישמעאלים המאמינים בו, ונגד גבר עמיתו אמר והשבתי ידי על הצערים הם הכהנים שאחריו המצערים עצמם לכבודו להיות פרושים כנודע. [כאן מתכוין לכמרים ולנזירים].
 

כותר

משתמש ותיק
@מבין ענין
ההודעות מרתקות, לגבי ההודעה הקודמת - כדאי להיזהר לא להעתיק שם ה' שלא יבוא לידי מחיקה ע"י מאן דהוא
 

עתניאל בן קנז

משתמש רגיל
קודם כל, אין צריך שיחשוש מהצנזורה דייקא. מספיק שיחשוש שפרסום הדברים עלול לעורר חמתם של נוצרים, וההסתה שתבוא בעקבותיה, לא שוה את פרסום הדברים.

ומדוע בעצם הנך מעלה סימן שאלה האם חשש מהצנזור, מדוע שלא יחוש, וכי היה לו 'פרוטקציה' אצלם?
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
דוד ריזל (העיתונאי) אמר:
@מבין ענין
ההודעות מרתקות, לגבי ההודעה הקודמת - כדאי להיזהר לא להעתיק שם ה' שלא יבוא לידי מחיקה ע"י מאן דהוא

מי אמר לכבודו שיש בעיה של מחיקה במחשב, זה נקרא כתב ממש? אשמח לידע
אמנם אין מקומו באשכול זה ואולי כדאי לפתוח אשכול חדש על זה
 

דרומאי

משתמש ותיק
רוצה לדעת אמר:
דוד ריזל (העיתונאי) אמר:
@מבין ענין
ההודעות מרתקות, לגבי ההודעה הקודמת - כדאי להיזהר לא להעתיק שם ה' שלא יבוא לידי מחיקה ע"י מאן דהוא

מי אמר לכבודו שיש בעיה של מחיקה במחשב, זה נקרא כתב ממש? אשמח לידע
אמנם אין מקומו באשכול זה ואולי כדאי לפתוח אשכול חדש על זה
שמעתי מר' עזריאל ש''ן, שם שכתוב במחשב לא חשיב כתיבה ומותר למחקו. אולם מן הראוי שלא לעשות בדרך של מחיקה להדיא משום בזיון. עכ''ד.
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
רוצה לדעת אמר:
דוד ריזל (העיתונאי) אמר:
@מבין ענין
ההודעות מרתקות, לגבי ההודעה הקודמת - כדאי להיזהר לא להעתיק שם ה' שלא יבוא לידי מחיקה ע"י מאן דהוא

מי אמר לכבודו שיש בעיה של מחיקה במחשב, זה נקרא כתב ממש? אשמח לידע
אמנם אין מקומו באשכול זה ואולי כדאי לפתוח אשכול חדש על זה
שמעתי מר' עזריאל ש''ן, שם שכתוב במחשב לא חשיב כתיבה ומותר למחקו. אולם מן הראוי שלא לעשות בדרך של מחיקה להדיא משום בזיון. עכ''ד.

ייש"כ
אחרת גם היה אסור לסגור המחשב כאשר פתוח ספר עם שם ה' מפורש.
 

כותר

משתמש ותיק
]בשבט הלוי כתב הרבה צדדים להקל, והוסיף שמן הנכון להתנות מפורש שכל שם שיכתוב במחשב הוא
שלא לשם קדושת השם
 

אברך

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
שמעתי מר' עזריאל ש''ן, שם שכתוב במחשב לא חשיב כתיבה ומותר למחקו. אולם מן הראוי שלא לעשות בדרך של מחיקה להדיא משום בזיון. עכ''ד.
מי זה ר' עזריאל ש"ן?
 

דרומאי

משתמש ותיק
אברך אמר:
דרומאי אמר:
שמעתי מר' עזריאל ש''ן, שם שכתוב במחשב לא חשיב כתיבה ומותר למחקו. אולם מן הראוי שלא לעשות בדרך של מחיקה להדיא משום בזיון. עכ''ד.
מי זה ר' עזריאל ש"ן?
אויערבך.
ש''ן ראשי תיבות: שיאיר נרו.
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
מצאתי אכן שלמלבי"ם הייתה סיבה טובה לחשוש מלכתוב על הנוצרים ימש"ו, כפי שהובא ב"ספר המלבי"ם" [רוטנברג, לתולדות חייו]
 

קבצים מצורפים

  • מלבים נגד נצרות.jpeg
    מלבים נגד נצרות.jpeg
    145.4 KB · צפיות: 44
חלק עליון תַחתִית