מדוע אין איסור עקירה בקניית פרחים ברחוב בשמיטה?

סלקא דעתך

משתמש ותיק
צריך להבין איך מותר לקנות פרחים ברחוב בשמיטה, הרי אף אם גידלו פרחים במצע מנותק, מ"מ המכירה נעשית ברחוב לא במצע מנותק והנוף ודאי נמצא מעבר לדלי ויונק מהקרקע? ומדוע לא נאסר מצד עקירה?
והשאלה היא אף על גידולי שישית שהרי אם מנתקים אותם מהקרקע נחשב כעקירה ולגבי עקירה אי"ז משנה גידולי שישית או שביעית ורק בפירות שיש דין קדושת שביעית יש לדון לפי חנטה ולקיטה ולא בעץ עצמו.
אנא האירו עיני.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
סלקא דעתך אמר:
צריך להבין איך מותר לקנות פרחים ברחוב בשמיטה, הרי אף אם גידלו פרחים במצע מנותק, מ"מ המכירה נעשית ברחוב לא במצע מנותק והנוף ודאי נמצא מעבר לדלי ויונק מהקרקע?
והשאלה היא אף על גידולי שישית שהרי אם מנתקים אותם מהקרקע נחשב כעקירה ולגבי עקירה אי"ז משנה גידולי שישית או שביעית ורק בפירות שיש דין קדושת שביעית יש לדון לפי חנטה ולקיטה ולא בעץ עצמו.
אנא האירו עיני.
מנא לן איסור סחורה בעצי שביעית?
 
 

אין חכמה

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
סלקא דעתך אמר:
צריך להבין איך מותר לקנות פרחים ברחוב בשמיטה, הרי אף אם גידלו פרחים במצע מנותק, מ"מ המכירה נעשית ברחוב לא במצע מנותק והנוף ודאי נמצא מעבר לדלי ויונק מהקרקע?
והשאלה היא אף על גידולי שישית שהרי אם מנתקים אותם מהקרקע נחשב כעקירה ולגבי עקירה אי"ז משנה גידולי שישית או שביעית ורק בפירות שיש דין קדושת שביעית יש לדון לפי חנטה ולקיטה ולא בעץ עצמו.
אנא האירו עיני.
מנא לן איסור סחורה בעצי שביעית?
לדעת האור לציון יש קדושה בפרחי נוי שלדעתו נחשב הדבר כהנאתו וביעורו שווה 
[וכמדומה שהוא דעת יחיד בזה]
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
אין חכמה אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
סלקא דעתך אמר:
צריך להבין איך מותר לקנות פרחים ברחוב בשמיטה, הרי אף אם גידלו פרחים במצע מנותק, מ"מ המכירה נעשית ברחוב לא במצע מנותק והנוף ודאי נמצא מעבר לדלי ויונק מהקרקע?
והשאלה היא אף על גידולי שישית שהרי אם מנתקים אותם מהקרקע נחשב כעקירה ולגבי עקירה אי"ז משנה גידולי שישית או שביעית ורק בפירות שיש דין קדושת שביעית יש לדון לפי חנטה ולקיטה ולא בעץ עצמו.
אנא האירו עיני.
מנא לן איסור סחורה בעצי שביעית?
לדעת האור לציון יש קדושה בפרחי נוי שלדעתו נחשב הדבר כהנאתו וביעורו שווה 
[וכמדומה שהוא דעת יחיד בזה]
הנאתו וביעורו שווה היינו שהנאתו נוצרת מחמת ביעורו ולא ששניהם נעשים יחד.
 
 

בן עזאי

משתמש ותיק
אם העצים בעלי ריח הירושלמ ישביעית ז א':’בשמים מהו שיהא עליהן קדושת שביעית’. ונשאר בספק, והשבה"ל כ' להחמיר בזה.

ומצד איסור ספיחין יש וויכוח בדעת החזו"א אם נוהג גם במה שאין בו קדושת פירות שביעית
 

סלקא דעתך

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
סלקא דעתך אמר:
צריך להבין איך מותר לקנות פרחים ברחוב בשמיטה, הרי אף אם גידלו פרחים במצע מנותק, מ"מ המכירה נעשית ברחוב לא במצע מנותק והנוף ודאי נמצא מעבר לדלי ויונק מהקרקע?
והשאלה היא אף על גידולי שישית שהרי אם מנתקים אותם מהקרקע נחשב כעקירה ולגבי עקירה אי"ז משנה גידולי שישית או שביעית ורק בפירות שיש דין קדושת שביעית יש לדון לפי חנטה ולקיטה ולא בעץ עצמו.
אנא האירו עיני.
מנא לן איסור סחורה בעצי שביעית?
 

לא שאלתי על סחורה, ע"ז מצאתי דברים כתובים, שאלתי על עקירת פרחים שכולם כעציץ נקוב, משום הימצאם ברחוב.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
סלקא דעתך אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
סלקא דעתך אמר:
צריך להבין איך מותר לקנות פרחים ברחוב בשמיטה, הרי אף אם גידלו פרחים במצע מנותק, מ"מ המכירה נעשית ברחוב לא במצע מנותק והנוף ודאי נמצא מעבר לדלי ויונק מהקרקע?
והשאלה היא אף על גידולי שישית שהרי אם מנתקים אותם מהקרקע נחשב כעקירה ולגבי עקירה אי"ז משנה גידולי שישית או שביעית ורק בפירות שיש דין קדושת שביעית יש לדון לפי חנטה ולקיטה ולא בעץ עצמו.
אנא האירו עיני.
מנא לן איסור סחורה בעצי שביעית?

לא שאלתי על סחורה, ע"ז מצאתי דברים כתובים, שאלתי על עקירת פרחים שכולם כעציץ נקוב, משום הימצאם ברחוב.
מסתבר שיש שיעור זמן עד שמתבצעת יניקה מהאויר, ותלוי לפי המרחק וכוח האילן ובאדמה ואם היא מכובה במדרכה וכו'.
 
 

סלקא דעתך

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
סלקא דעתך אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
מנא לן איסור סחורה בעצי שביעית?

לא שאלתי על סחורה, ע"ז מצאתי דברים כתובים, שאלתי על עקירת פרחים שכולם כעציץ נקוב, משום הימצאם ברחוב.
מסתבר שיש שיעור זמן עד שמתבצעת יניקה מהאויר, ותלוי לפי המרחק וכוח האילן ובאדמה ואם היא מכובה במדרכה וכו'.
 

א"כ מדוע דנו על מעבר דירה כשיש עציצים או להעביר עציץ ממקום למקום בגינה
 

אבי חי

משתמש ותיק
כנראה הנידון הוא על קניית פרחים בעציץ, וא"י עד כמה זה מצוי בשמיטה.

כי פרחים תלושים לכ' אינם יונקים, כמו שמלפפון תלוש אינו יונק.

ד"א - כמדו' שליניקת הנוף אין שיעור בזמן.
אבל (גם אם לגבי שבת חשיבא עקירה) מה הבעיה לעקור בשביעית?
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
סלקא דעתך אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
סלקא דעתך אמר:
לא שאלתי על סחורה, ע"ז מצאתי דברים כתובים, שאלתי על עקירת פרחים שכולם כעציץ נקוב, משום הימצאם ברחוב.
מסתבר שיש שיעור זמן עד שמתבצעת יניקה מהאויר, ותלוי לפי המרחק וכוח האילן ובאדמה ואם היא מכובה במדרכה וכו'.

א"כ מדוע דנו על מעבר דירה כשיש עציצים או להעביר עציץ ממקום למקום בגינה
כמו שהעיר בצדק הגאון @אבי חי אין שום איסור בעקירה, אמנם השאלה היא אולי מחמת הנטיעה כשמניחו במקום אחר.
ולגבי מה שכתבתי לעיל שצריך שיעור זמן, אין קושיה ממה שכתבת כי שם איירי שהוא מונח באותו מקום כפי שיעור זמן שכבר התחבר וינק.
 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
למעיישה
ברחובות ימכרו פרחים עם הכשר של הרב אפרתי
כנראה יבול חו"ל

לא כן?
 

אין חכמה

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
אין חכמה אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
מנא לן איסור סחורה בעצי שביעית?
לדעת האור לציון יש קדושה בפרחי נוי שלדעתו נחשב הדבר כהנאתו וביעורו שווה 
[וכמדומה שהוא דעת יחיד בזה]
הנאתו וביעורו שווה היינו שהנאתו נוצרת מחמת ביעורו ולא ששניהם נעשים יחד.
יתכן
יש לך ראיה?
 
 

nls

משתמש ותיק
ראשית, פרח תלוש אינו יונק, רק מה שיש לו שורשים יונק (ואין קשר לעציץ שאינו נקוב, עדיין יש שורשים, משא"כ בתלוש)
שנית, אין שום איסור לעקור בשביעית, הנידון של הפוסקים של מעבר דירה הוא בגוונא שהעציץ יחדש יניקה במקום אחר לאחר שיהיה ברכב ותיפסק יניקתו ובכה"ג היה זורע
 
חלק עליון תַחתִית