נשים לאו מישראל?

נושאים שונים

פותח הנושא
שמואל דוד
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 219
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

נשים לאו מישראל?

שליחה על ידי שמואל דוד » 12 אוקטובר 2018, 02:00

לכאורה השם ישראל כולל זכרים ונקבות, הגם שאשה נקראת ישראלית.
אולם ראה זה פלא בגמרא מנחות סא: ותנופה עצמה בישראל ולא בידי נשים


נדיב לב
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 1219
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 308 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נשים לאו מישראל?

שליחה על ידי נדיב לב » 12 אוקטובר 2018, 02:03

והלא בכמה מקומות מיעט הפסוק ויצאו נשים מכלל ישראל.


פותח הנושא
שמואל דוד
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 219
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נשים לאו מישראל?

שליחה על ידי שמואל דוד » 12 אוקטובר 2018, 02:36

לא הבנתי כוונתך


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 818 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נשים לאו מישראל?

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 15 אוקטובר 2018, 23:49

שמואל דוד כתב:לכאורה השם ישראל כולל זכרים ונקבות, הגם שאשה נקראת ישראלית.
אולם ראה זה פלא בגמרא מנחות סא: ותנופה עצמה בישראל ולא בידי נשים
לענ"ד הביאור בזה פשוט. הנה ברש"י שם ד"ה מצינו מביא את התו"כ -"בני ישראל סומכין ואין העובדי כוכבים בני ישראל סומכין ואין בנות ישראל סומכות" ע"כ. הרי שהגויים התמעטו בתנופה מהמילה ישראל, ונשים מהמילה 'בני'. וכבר הוזכר בגמ' קידושין לו. למעט נשים מכמה מצות בין השאר גם תנופה מהמילה 'בני' ודורשת הגמ' בני ישראל ולא בנות ישראל. וראה גם מה שהעיר בפנ"י (שם ד"ה א"ד וקשה להר"ם) "ואע"ג דברוב המצות כתיב בני ישראל ולא ממעטי" ומרחיב לבאר. (ומקום נוסף מצינו שנתמעטו מהמילה 'בני' בפטירת משה שנאמר בני ישראל ולא נשים ואילו אצל אהרון כתוב כל בית ישראל עיין שם במדרש) וממילא לפי כ"ז דברי הגמ' במנחות -"ותנופה עצמה בישראל אבל לא בידי נשים" לעולם המיעוט של נשים מתנופה הוא מהמילה 'בני', ונקט ישראל לשון קיצור, כך לענ"ד זה פשטות ד' הגמ'.
נ.ב ישר כח גדול על השאלות התורניות והמחכימות שאתה מעלה בפורום.


בן ישיבה
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 389
הצטרף: 15 פברואר 2016, 17:58
נתן תודה: 124 פעמים
קיבל תודה: 146 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נשים לאו מישראל?

שליחה על ידי בן ישיבה » 16 אוקטובר 2018, 00:39

הפקדתי שומרים כתב:
שמואל דוד כתב:לכאורה השם ישראל כולל זכרים ונקבות, הגם שאשה נקראת ישראלית.
אולם ראה זה פלא בגמרא מנחות סא: ותנופה עצמה בישראל ולא בידי נשים
לענ"ד הביאור בזה פשוט. הנה ברש"י שם ד"ה מצינו מביא את התו"כ -"בני ישראל סומכין ואין העובדי כוכבים בני ישראל סומכין ואין בנות ישראל סומכות" ע"כ. הרי שהגויים התמעטו בתנופה מהמילה ישראל, ונשים מהמילה 'בני'. וכבר הוזכר בגמ' קידושין לו. למעט נשים מכמה מצות בין השאר גם תנופה מהמילה 'בני' ודורשת הגמ' בני ישראל ולא בנות ישראל. וראה גם מה שהעיר בפנ"י (שם ד"ה א"ד וקשה להר"ם) "ואע"ג דברוב המצות כתיב בני ישראל ולא ממעטי" ומרחיב לבאר. (ומקום נוסף מצינו שנתמעטו מהמילה 'בני' בפטירת משה שנאמר בני ישראל ולא נשים ואילו אצל אהרון כתוב כל בית ישראל עיין שם במדרש) וממילא לפי כ"ז דברי הגמ' במנחות -"ותנופה עצמה בישראל אבל לא בידי נשים" לעולם המיעוט של נשים מתנופה הוא מהמילה 'בני', ונקט ישראל לשון קיצור, כך לענ"ד זה פשטות ד' הגמ'.
נ.ב ישר כח גדול על השאלות התורניות והמחכימות שאתה מעלה בפורום.
לכאו' הדבר פשוט כמו שכתבת,
ואולי יש להביא לזה את דברי התוס' בד"ה בישראל ולא באחרים שהביאו בזה ב' שיטות אם שייך תנופה בקרבן עכו"ם ע"י הכהן, עכ"פ לשיטה אחת שם בתוס' הרי שחלוק דין עכו"ם מדין נשים דבעכו"ם לא שייך תנופה ואילו בקרבן נשים אף דאין מניפות אבל איכא תנופה ע"י הכהן, ולכאו' מוכח דהוי ב' ילפותות, ויל"ד בזה,


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 818 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נשים לאו מישראל?

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 16 אוקטובר 2018, 00:41

ר' @בן ישיבה ראיה נפלאה.


נדיב לב
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 1219
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 308 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נשים לאו מישראל?

שליחה על ידי נדיב לב » 16 אוקטובר 2018, 20:10

שמואל דוד כתב:לא הבנתי כוונתך
כונתי פשוטה. הפסוק לא מוציא את הנשים מכלל ישראל בתואר אלא כלפי המצוה, שהישראל האמור לגבי תנופה מכוון לחלק הגברים שבו ולא לנשים. כמו שכהנים בכלל ישראל ולגבי דברים מסוימים דינם חלוק.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 818 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נשים לאו מישראל?

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 16 אוקטובר 2018, 20:30

נדיב לב כתב:
שמואל דוד כתב:לא הבנתי כוונתך
כונתי פשוטה. הפסוק לא מוציא את הנשים מכלל ישראל בתואר אלא כלפי המצוה, שהישראל האמור לגבי תנופה מכוון לחלק הגברים שבו ולא לנשים. כמו שכהנים בכלל ישראל ולגבי דברים מסוימים דינם חלוק.
ר' @נדיב לב לא הבנתי כ"כ איך זה מתרץ את השאלה:
שמואל דוד כתב:לכאורה השם ישראל כולל זכרים ונקבות, הגם שאשה נקראת ישראלית. אולם ראה זה פלא בגמרא מנחות סא: ותנופה עצמה בישראל ולא בידי נשים
השואל יוצא מנקודת הנחה שהתואר ישראל כולל הן נשים והן גברים בלא חלוקה ואילו בתירוצכם אתם יוצאים מנקודת הנחה הפוכה, שיש אפשרות לחלק בין נשים לגברים, ועל זה גופא שאלתו, האם יתכן לחלק שם ישראל בין נשים לגברים ודוק'. וראה מה שכתבנו ליישב ולענ"ד הדברים יתישבו בזה היטב.


י.א.ל
Articles: 0
הודעות: 128
הצטרף: 29 אוגוסט 2017, 14:49
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נשים לאו מישראל?

שליחה על ידי י.א.ל » 16 אוקטובר 2018, 21:21

ע' תו מנחו' סא ב' ד''ה כהן לגבי חציצה בתנופה מביאין ירושלמי שמשע מדבריו שאין חציצה התנופה במנחת סוטה כאשר הכהן מניף יחד עם האשה ומביא מפה על מנת לא לגעת בה, ואולי לא מביא ע' שם ממילא אולי מנחת סוטה יוצאת מהכלל אבל נרא פשוט שם שיש תנופה באישה שם.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] | 2 אורחים