מדוע קילל רבי אליעזר את תלמידו - רבי עקיבא???!!

טוב וחסד

משתמש רגיל
חז"ל הק' מביאים דבר פלא פלאים בפסחים (דף סט, ע"א):
אמר לו רבי אליעזר: "עקיבא, בשחיטה השבתני - בשחיטה תהא מיתתו". הפלא היותר גדול הוא מדוע ר"ע לא מפייס את רבו שיבטל את רוע הגזרה?

כמובן שרבי אליעזר הגדול לא מסתפק בכך, אלא לפני פטירתו הוא מגלה לתלמידו הקדוש רבי עקיבא: "[המיתה] שלך קשה משלהן" (סנהדרין דף סח, ע"א). ואכן הדברים קוימו הלכה למעשה - "בשעה שהוציאו את רבי עקיבא להריגה... היו סורקים את בשרו במסרקות של ברזל" (ברכות דף סא, ע"ב).
דברים קשים כגידים אנו למדים כאן! ומכאן השאלה למה?
 

אלימלך

משתמש ותיק
טוב וחסד אמר:
הפלא היותר גדול הוא מדוע ר"ע לא מפייס את רבו שיבטל את רוע הגזרה?
אולי אי אפשר לבטל ועיין ב"ק פ. רב מילתא בעלמא הרי שלא ביטל קללתו אלא"כ נאמר שקללתו לא לוקמוה בני התקימה מיד בשעת הקללה שמתו בניו של שמואל.
טוב וחסד אמר:
חז"ל הק' מביאים דבר פלא פלאים בפסחים (דף סט, ע"א):
אמר לו רבי אליעזר: "עקיבא, בשחיטה השבתני - בשחיטה תהא מיתתו".
ואכן הדברים קוימו הלכה למעשה - "בשעה שהוציאו את רבי עקיבא להריגה... היו סורקים את בשרו במסרקות של ברזל" (ברכות דף סא, ע"ב).
דברים קשים כגידים אנו למדים כאן! ומכאן השאלה למה?
מוטב ליענש בעוה"ז מהעוה"ב.
ועוד שקיללו מחמת כבוד התורה עיין בדברי החזו"א.
קבצים
 

קבצים מצורפים

  • וורט.PDF
    258.9 KB · צפיות: 3
  • חזון איש.PDF
    222.7 KB · צפיות: 4

טוב וחסד

משתמש רגיל
פותח הנושא
אלימלך אמר:
טוב וחסד אמר:
הפלא היותר גדול הוא מדוע ר"ע לא מפייס את רבו שיבטל את רוע הגזרה?
אולי אי אפשר לבטל ועיין ב"ק פ. רב מילתא בעלמא הרי שלא ביטל קללתו אלא"כ נאמר שקללתו לא לוקמוה בני התקימה מיד בשעת הקללה שמתו בניו של שמואל.
טוב וחסד אמר:
חז"ל הק' מביאים דבר פלא פלאים בפסחים (דף סט, ע"א):
אמר לו רבי אליעזר: "עקיבא, בשחיטה השבתני - בשחיטה תהא מיתתו".
ואכן הדברים קוימו הלכה למעשה - "בשעה שהוציאו את רבי עקיבא להריגה... היו סורקים את בשרו במסרקות של ברזל" (ברכות דף סא, ע"ב).
דברים קשים כגידים אנו למדים כאן! ומכאן השאלה למה?
מוטב ליענש בעוה"ז מהעוה"ב.
ועוד שקיללו מחמת כבוד התורה עיין בדברי החזו"א.
קבצים
כמובן שמה עשו משום כבוד התורה לא שייך לומר זאת על רבי עקיבא
 

טעם ודעת

משתמש ותיק
כאן בקובץ המצורף יש לך תשובה ערוכה מבעל הקב הישר זיע"א בספרו של אביו הק' בעל הברכת שמואל.
 

קבצים מצורפים

  • לילה כיום יאיר.pdf
    96.5 KB · צפיות: 9

טעם ודעת

משתמש ותיק
ובדרך אגב זהוי גם החילוק מה שאנו מצאים בין משה רבינו ע"ה השלום לבין התנא האלוקי רבי עקיבא בן יוסף, שכתב הרמ"ע מפאנו כמה פעמים בספרו שכמו שמשה רבינו היה מחצב שורש התורה שבכתב, כך היה רבי עקיבא מחצב שורש 'תורה שבעל פה', והתורה שבכתב שהוא בחינת 'השמש' בתוקפה מאירה וזוהרת מתוך 'היום' ופני משה כפני החמה, ואילו התורה שבע"פ ניתנה לנו בגלות למען יאיר לנו מתוך החושך דייקא על כן רבי עקיבא נסתרק במסריקות של ברזל שמתוך זה העומק 'ההסתרה' האיר לן מאוד תורתו [על כל קוץ וקוץ] כל התורה שבע"פ.
 
חלק עליון תַחתִית