ככר - מישור

כללי הפורום
  • פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של החומש/הפרשה, ולציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
  • אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי חומש/פרשה. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם החומש/הפרשה, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא לחומש/פרשה המבוקש/ת.
  • יש אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.

פותח הנושא
שמואל דוד
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 234
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ככר - מישור

שליחה על ידי שמואל דוד » 18 אוקטובר 2018, 00:33

לך לך יג יא

ככר פירש״י מישור כתרגומו.

קשה מדוע לא פירש כן לעיל בפסוק י ״וירא את כל ככר הירדן״ וצ״ע


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 822 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ככר - מישור

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 18 אוקטובר 2018, 00:47

פרוש הט"ז על התורה - בראשית פרק יג פסוק יא-
ככר, מישור כתרגומו. יש לתמוה למה לא כתב כן על ככר שנאמר קודם לכן וגם שם יש בתרגום מישור. ונראה דכאן יש נ"מ בזה דקשה למה לי כאן ככר הירדן לא היה לו לומר אלא ויבחר לו לוט דהא קאי על מה שנזכר קודם לזה, ע"כ פירושו דנכתב שנית על כוונה דהבחירה למה בחר שם, והיינו ע"פ מה דאיתא בגמ' ביומא (דף ע"ד) על הפסוק כי יתן בכוס עינו יתהלך במישרים דמיירי בשכור שהכל לפניו כמישור דכל הנשים שוות לפניו, והנה פסוק שלפני הזה מדבר מזנות כמו שזכרנו אבל לעיל אין נפקותא במה שתרגומו מישור אע"פ שהאמת הוא כן, (כנ"ל נכון מאוד בס"ד ודו"ק):


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 822 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ככר - מישור

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 18 אוקטובר 2018, 01:05

שמואל דוד כתב:לך לך יג יא

ככר פירש״י מישור כתרגומו.

קשה מדוע לא פירש כן לעיל בפסוק י ״וירא את כל ככר הירדן״ וצ״ע
ולענ"ד עוד נראה ליישב בזה. רש"י בפסוק יא' בא לבאר את הענין שבגינו בחר לוט להתגורר בארץ ירדן עם צאנו כמו שאומר הפוסק "ויבחר לו לוט" (שהלא מסיבה שלא היה מקום לצאנו וצאן אברהם הוא נפרד מעליו) והצאן דרכו לרעות במקום צמחים, וכמו שכתב האבן עזרא לפרש את המילה 'כיכר הירדן 'מקום צמחים', וזה וזה אותו רעיון, שמקום הצמחים ועשב הוא ע"ד כלל במקום מישור. ולכן הוזקק רש"י לפרש את המילה בפסוק יא' ואילו הפסוק הקודם לא עוסק במה בחר לוט אלא את מה ראה. ויל"ד.
וראה מה שכ' כאן וכאן


פותח הנושא
שמואל דוד
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 234
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ככר - מישור

שליחה על ידי שמואל דוד » 18 אוקטובר 2018, 02:37

אלפי תודות


יהודה1
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1553
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 320 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ככר - מישור

שליחה על ידי יהודה1 » 18 אוקטובר 2018, 09:21

עוד בזה ראיתי ברמב"ן (פרק י"ד פסוק כו) שמפרש שכיכר הוא מלשון מרוצה וחולק על רש"י בענין מישור ומפרש איל וככר ואילוני. והוא סובר שככר הירדן נקרא על שם שהמים במרוצתם עברו שם. (אלא שמשמע בדבריו שכל מישור נקרא ככר על שם זה)
"איל פארן" - כתרגומו מישר פארן ואני אומר שאין איל לשון מישור אלא מישור של פארן איל שמו ושל ממרא אלוני שמו ושל ירדן ככר שמו ושל שטים אבל שמו וכולם מתורגמין מישרא וכל אחד שמו עליו לשון רש"י ואלו היה כן היה אונקלוס מתרגם בשמם "אילא דפארן" "אלוני דממרא" כמנהגו בשמות ומי הגיד לו במקומות הרבים ההם המישור הם כולם או הרים הגבוהים ו"ממרא" שם האיש האמורי אחי אשכול ואחי ענר בעלי ברית אברם והמקום ההוא שלו כמו שאמר (להלן פסוק יג) אלוני ממרא האמורי כאשר פרשתי (לעיל יב ו) אבל "איל פארן" מקום אילים כי יבשו מאילים אשר חמדתם (ישעיהו א כט) ו"אלוני" מקום אלונים כאלה וכאלון (שם ו יג) אלונים מבשן (יחזקאל כז ו) והנהוג בהם להיותם נטועים במישור לפני המדינות להיות לעיר כמו מגרש וכן תרגום "אלון בכות" (להלן לה ח) "מישור בכותא" ושם איננו שם העצם למקום רק הוא שם לאלון הנטוע שם כמו שמפורש (שם) תחת האלון אלא שהוא רודף הענין לא המלות והתרגום הירושלמי אמר ב"איל פארן" ו"אלוני ממרא" "מישרא" כדברי אונקלוס ואמר ב"אלון בכות" "בלוט בכותא" כי "אלון בכות" אצלו שם לאילן לא למקום ואונקלוס סבר שהוא שם למקום כי היו בו אלונים רבים כמו "אלוני ממרא" ולכך אמר "האלון" והנה כולם שמות תאר אבל "ככר הירדן" לשון מישור ממש הוא כי כן יקרא בלשון הקודש המקום שהנהרות מתפשטין בהם במרוצת המים הנגרים השוטפים שם ולכן אמר (להלן יט יז) ואל תעמוד בכל הככר ההרה המלט וכן כר נרחב (ישעיהו ל כג) לבשו כרים הצאן ועמקים יעטפו בר (תהלים סה יד) פעמים יכפלו המלה ופעמים יסירו הכפל כמו בת עין (שם יז ח) וזולתם רבים ויקראו גם כן השלוחים המהירים בשם הזה לכרי ולרצים (מלכים ב יא ד) שרי המאות ואת הכרי (שם יט) וכן בכרכרות (ישעיהו סו כ) שם לגמלים המריצין שהזכירום בתלמוד (מכות ה) "גמלא פרחא" וממנו "מכרכר" כפולים ואבל השטים (במדבר לג מט) וכן "אבל מחולה" (שופטים ז כב) תרגמו אותו "מישר" הוא המקום הנחרב אין בו נטע ולא בנין כי הלשון אצלם לשון חרבה ושממה כמו ויאבל חיל וחומה (איכה ב ח) אבל תירוש אומללה גפן (ישעיהו כד ז)

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • ככר זהב טהור - פרשת תרומה/ויקהל
    על ידי well » 03 מרץ 2019, 01:35 » ב תרומה
    1 תגובות
    175 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי שאר לעמו
    03 מרץ 2019, 11:05

חזור אל “תנ"ך ופרשת שבוע”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח