דרשות חז"ל לעקור פשט הכתוב

נושאים שונים

פותח הנושא
באמונתו יחיה
מאמרים: 0
הודעות: 90
הצטרף: 07 אוקטובר 2018, 15:36
נתן תודה: 52 פעמים
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

דרשות חז"ל לעקור פשט הכתוב

שליחה על ידי באמונתו יחיה » 12 אוקטובר 2018, 14:55

מצינו בחז"ל שדרשו דרשות שמוציאות פשט הכתוב ודרשו פשט הכתוב מסוף הפסוק לדוגמא לא יומתו אבות על בנים" דרשי' לענין עדות אב על הבן לפסול קרוב ומשמעותו הפשוטה של הפסוק שאין אבות נהרגים על חטאי בנים דרשי' מסיפא דקרא "איש בחטאו יומת" עי' תוס' כתובות דף כט אם יש למישהו מקומות נוספים דומים אשמח


החסיד
מאמרים: 0
הודעות: 59
הצטרף: 25 ספטמבר 2018, 21:59
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 71 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: דרשות חז"ל לעקור פשט הכתוב

שליחה על ידי החסיד » 12 אוקטובר 2018, 16:34

כתיב [דברים כ"ה ו] וְהָיָה הַבְּכוֹר אֲשֶׁר תֵּלֵד יָקוּם עַל שֵׁם אָחִיו הַמֵּת וְלֹא יִמָּחֶה שְׁמוֹ מִיִּשְׂרָאֵל:
ופירשו חז"ל
(ו) והיה הבכור - גדול האחים הוא מייבם אותה:
אשר תלד - פרט לאילונית שאינה יולדת:
יקום על שם אחיו - זה שייבם את אשתו יטול נחלת המת בנכסי אביו:
ולא ימחה שמו - פרט לאשת סריס ששמו מחוי:


החסיד
מאמרים: 0
הודעות: 59
הצטרף: 25 ספטמבר 2018, 21:59
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 71 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: דרשות חז"ל לעקור פשט הכתוב

שליחה על ידי החסיד » 12 אוקטובר 2018, 16:41

כתיב [במדבר כ"ז י"א]
וְאִם אֵין אַחִים לְאָבִיו וּנְתַתֶּם אֶת נַחֲלָתוֹ לִשְׁאֵרוֹ הַקָּרֹב אֵלָיו מִמִּשְׁפַּחְתּוֹ וְיָרַשׁ אֹתָהּ
הפשט הפשוט הוא שאם אין אחים לאבא נותנים את הירושה למי שהכי קרוב ממשפחתו, והוא יורש אותה היינו את הירושה, ואילו חז"ל [ב"ב ק"ט] דורשים-
שארו זו אשתו מלמד שהבעל יורש את אשתו
והגמ' בדף קי"א דנה בזה ואומרת-
והא קראי לאו הכי כתיבי אמר אביי תריץ הכי ונתתם את נחלתו לקרוב אליו, שארו וירש אותה, אמר רבא סכינא חריפא מפסקא קראי? אלא אמר רבא הכי קאמר ונתתם את נחלת שארו לו, קא סבר גורעין ומוסיפין ודורשין


אפרקסתא דעניא
מאמרים: 0
הודעות: 16
הצטרף: 09 פברואר 2016, 14:20
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרשות חז"ל לעקור פשט הכתוב

שליחה על ידי אפרקסתא דעניא » 13 אוקטובר 2018, 21:35

החסיד כתב:כתיב [דברים כ"ה ו] וְהָיָה הַבְּכוֹר אֲשֶׁר תֵּלֵד יָקוּם עַל שֵׁם אָחִיו הַמֵּת וְלֹא יִמָּחֶה שְׁמוֹ מִיִּשְׂרָאֵל:
ופירשו חז"ל
(ו) והיה הבכור - גדול האחים הוא מייבם אותה:
אשר תלד - פרט לאילונית שאינה יולדת:
יקום על שם אחיו - זה שייבם את אשתו יטול נחלת המת בנכסי אביו:
ולא ימחה שמו - פרט לאשת סריס ששמו מחוי:
שם כמדומני אין בכלל פשוטו של מקרא.


החסיד
מאמרים: 0
הודעות: 59
הצטרף: 25 ספטמבר 2018, 21:59
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 71 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: דרשות חז"ל לעקור פשט הכתוב

שליחה על ידי החסיד » 13 אוקטובר 2018, 22:38

אפרקסתא דעניא כתב:
החסיד כתב:כתיב [דברים כ"ה ו] וְהָיָה הַבְּכוֹר אֲשֶׁר תֵּלֵד יָקוּם עַל שֵׁם אָחִיו הַמֵּת וְלֹא יִמָּחֶה שְׁמוֹ מִיִּשְׂרָאֵל:
ופירשו חז"ל
(ו) והיה הבכור - גדול האחים הוא מייבם אותה:
אשר תלד - פרט לאילונית שאינה יולדת:
יקום על שם אחיו - זה שייבם את אשתו יטול נחלת המת בנכסי אביו:
ולא ימחה שמו - פרט לאשת סריס ששמו מחוי:
שם כמדומני אין בכלל פשוטו של מקרא.
ראה דברי הבכור שור שם וז"ל
(ו) והיה הבכור: מצוה בגדול ליבם, אשר תלד: פרט לאיילונית שאינה יולדת. ולא ימחה שמו: פרט לאשת - סריס ששמו מחוי ועומד. יקום על שם - אחיו לנחלה, שנוטל חלקו וחלק - אביהם בנחלת - אביהם, ולכך קריה "בכור" שנוטל פי - שנים.והמקרא יוצא מידי - פשוטו, כי לפי - הפשט היה - נראה דהכי - קאמר: "והיה הבכור אשר תלד", כלומר: הוולד - [ה]ראשון שתלד ליבם, "יקום על שם אחיו" של יבם - המת, שאם היה שמו שמעון קורין לו שמעון ואם ראובן ראובן.


יחצאל
מאמרים: 0
הודעות: 20
הצטרף: 14 יוני 2018, 15:18
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרשות חז"ל לעקור פשט הכתוב

שליחה על ידי יחצאל » 13 אוקטובר 2018, 23:10

פשט הפסוק הוא לא שיקראו לו בשם של המת אלא שהנולד "יקום על שם אחיו", כלומר שתהיה לו הקמת שם בזה שנולד בן מאשתו ע"י אחיו
ככתוב "ונתתי להם בביתי ובחומותי יד ושם טוב מבנים ומבנות"
כלומר שהבנים והבנות הם שמו של האדם, ויש שם טוב יותר מבנים ובנות, ובן מאחיו הוא ג"כ הקמת שם תחת בן ממנו


גבריאל פולארד
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 400
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 661 פעמים
קיבל תודה: 211 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרשות חז"ל לעקור פשט הכתוב

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 13 אוקטובר 2018, 23:13

החסיד כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:
החסיד כתב:כתיב [דברים כ"ה ו] וְהָיָה הַבְּכוֹר אֲשֶׁר תֵּלֵד יָקוּם עַל שֵׁם אָחִיו הַמֵּת וְלֹא יִמָּחֶה שְׁמוֹ מִיִּשְׂרָאֵל:
ופירשו חז"ל
(ו) והיה הבכור - גדול האחים הוא מייבם אותה:
אשר תלד - פרט לאילונית שאינה יולדת:
יקום על שם אחיו - זה שייבם את אשתו יטול נחלת המת בנכסי אביו:
ולא ימחה שמו - פרט לאשת סריס ששמו מחוי:
שם כמדומני אין בכלל פשוטו של מקרא.
ראה דברי הבכור שור שם וז"ל
(ו) והיה הבכור: מצוה בגדול ליבם, אשר תלד: פרט לאיילונית שאינה יולדת. ולא ימחה שמו: פרט לאשת - סריס ששמו מחוי ועומד. יקום על שם - אחיו לנחלה, שנוטל חלקו וחלק - אביהם בנחלת - אביהם, ולכך קריה "בכור" שנוטל פי - שנים.והמקרא יוצא מידי - פשוטו, כי לפי - הפשט היה - נראה דהכי - קאמר: "והיה הבכור אשר תלד", כלומר: הוולד - [ה]ראשון שתלד ליבם, "יקום על שם אחיו" של יבם - המת, שאם היה שמו שמעון קורין לו שמעון ואם ראובן ראובן.
עי' יבמות כד.


פותח הנושא
באמונתו יחיה
מאמרים: 0
הודעות: 90
הצטרף: 07 אוקטובר 2018, 15:36
נתן תודה: 52 פעמים
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרשות חז"ל לעקור פשט הכתוב

שליחה על ידי באמונתו יחיה » 15 אוקטובר 2018, 21:38

תודה לכולם !!!
אני התכוונתי למקרים שבהם פשט הכתוב נצרך גם כן ונלמד ממקום אחר (כמו במקרה שהבאתי שנלמד מסיפא דקרא איש בחטאו יומת שלא הורגים אבות על בנים)
ולא הבנתי אם לזה עורר "אפרקסתא דעניא"


איש בנימין
מאמרים: 0
הודעות: 153
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 11:24
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרשות חז"ל לעקור פשט הכתוב

שליחה על ידי איש בנימין » 18 אוקטובר 2018, 18:54

מש"כ @באמונתו יחיה, שלא יומתו אבות על בנים חז"ל הוציאוהו מפשוטו, יש בזה תימה יותר גדולה, שהרי מפורש במלכים (ב', י"ד, ו) לגבי אמציה: וְאֶת בְּנֵי הַמַּכִּים לֹא הֵמִית כַּכָּתוּב בְּסֵפֶר תּוֹרַת מֹשֶׁה אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה לֵאמֹר לֹא יוּמְתוּ אָבוֹת עַל בָּנִים וּבָנִים לֹא יוּמְתוּ עַל אָבוֹת כִּי אִם אִישׁ בְּחֶטְאוֹ (ימות) יוּמָת. הרי שאמציה כן תפס את פירוש הכתוב כפשוטו ולא כדרשת חז"ל. וע"כ שגם כשחז"ל מוציאים קרא מפשוטו אי"ז שאין בו אלא מדרשו, אלא הוא בנוסף לפשט.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 824 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרשות חז"ל לעקור פשט הכתוב

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 18 אוקטובר 2018, 20:58

איש בנימין כתב:מש"כ @באמונתו יחיה, שלא יומתו אבות על בנים חז"ל הוציאוהו מפשוטו, יש בזה תימה יותר גדולה, שהרי מפורש במלכים (ב', י"ד, ו) לגבי אמציה: וְאֶת בְּנֵי הַמַּכִּים לֹא הֵמִית כַּכָּתוּב בְּסֵפֶר תּוֹרַת מֹשֶׁה אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה לֵאמֹר לֹא יוּמְתוּ אָבוֹת עַל בָּנִים וּבָנִים לֹא יוּמְתוּ עַל אָבוֹת כִּי אִם אִישׁ בְּחֶטְאוֹ (ימות) יוּמָת. הרי שאמציה כן תפס את פירוש הכתוב כפשוטו ולא כדרשת חז"ל. וע"כ שגם כשחז"ל מוציאים קרא מפשוטו אי"ז שאין בו אלא מדרשו, אלא הוא בנוסף לפשט.
הר"ן כתב את הדברים שם סנהדרין כז: וז"ל-
לא יומתו אבות בעדות בנים. וא"ת והא איצטרך קרא לגופי' שלא יומתו האבות בעון בניהם כדכתיב באמציה ואת בני המכים לא המית ככתוב בתורת משה לא יומתו אבות על בנים, איכא למימר דמקרא אינו יוצא מידי פשוטו דפשטי' דקרא הוא שלא יומתו אבות בעון בנים ומדרשו שלא יומתו בעדות בנים ומקרא אחד מתחלק לכמה טעמים כדכתיב אחת דבר אלהים שתים זו שמענו (לק' ל"ד א'), א"נ משום סיפיה דקרא דכתיב איש בחטאו יומתו.


פותח הנושא
באמונתו יחיה
מאמרים: 0
הודעות: 90
הצטרף: 07 אוקטובר 2018, 15:36
נתן תודה: 52 פעמים
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרשות חז"ל לעקור פשט הכתוב

שליחה על ידי באמונתו יחיה » 19 אוקטובר 2018, 10:50

הפקדתי שומרים כתב:
איש בנימין כתב:מש"כ @באמונתו יחיה, שלא יומתו אבות על בנים חז"ל הוציאוהו מפשוטו, יש בזה תימה יותר גדולה, שהרי מפורש במלכים (ב', י"ד, ו) לגבי אמציה: וְאֶת בְּנֵי הַמַּכִּים לֹא הֵמִית כַּכָּתוּב בְּסֵפֶר תּוֹרַת מֹשֶׁה אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה לֵאמֹר לֹא יוּמְתוּ אָבוֹת עַל בָּנִים וּבָנִים לֹא יוּמְתוּ עַל אָבוֹת כִּי אִם אִישׁ בְּחֶטְאוֹ (ימות) יוּמָת. הרי שאמציה כן תפס את פירוש הכתוב כפשוטו ולא כדרשת חז"ל. וע"כ שגם כשחז"ל מוציאים קרא מפשוטו אי"ז שאין בו אלא מדרשו, אלא הוא בנוסף לפשט.
הר"ן כתב את הדברים שם סנהדרין כז: וז"ל-
לא יומתו אבות בעדות בנים. וא"ת והא איצטרך קרא לגופי' שלא יומתו האבות בעון בניהם כדכתיב באמציה ואת בני המכים לא המית ככתוב בתורת משה לא יומתו אבות על בנים, איכא למימר דמקרא אינו יוצא מידי פשוטו דפשטי' דקרא הוא שלא יומתו אבות בעון בנים ומדרשו שלא יומתו בעדות בנים ומקרא אחד מתחלק לכמה טעמים כדכתיב אחת דבר אלהים שתים זו שמענו (לק' ל"ד א'), א"נ משום סיפיה דקרא דכתיב איש בחטאו יומתו.
עי' בתוס' כתובות כט ד"ה ועל הכותית שציינתי לעיל שכתב כתי' ב' של הר"ן.
ונראה להוסיף בבי' דברי התוס' והר"ן דמה שנכתב איש בחטאו יומת הוא רק כדי שנוכל לדרוש מלא יומתו ענין עדות, דלולא זה לא היינו דורשים עדות אך למעשה אמציה דרש מלא יומתו ולא מאיש בחטאו


מבין ענין
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 490
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 280 פעמים
קיבל תודה: 126 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרשות חז"ל לעקור פשט הכתוב

שליחה על ידי מבין ענין » 03 אפריל 2019, 20:17

חיוב שבועה במודה במקצת - אשר יאמר כי הוא זה - כלל לא כתוב בהלואה, אלא בשבועת השומרים, וחז"ל בגמ' ב"ק דף ק"ז דעירוב פרשיות כתב כאן. וכי הוא זה דכתיב בפרשת שומרים שדי בפרשת אם כסף תלוה.


מבין ענין
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 490
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 280 פעמים
קיבל תודה: 126 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרשות חז"ל לעקור פשט הכתוב

שליחה על ידי מבין ענין » 03 אפריל 2019, 20:20

לא תבשל גדי בחלב אמו - גם בחלב אחרת, גם פרה או שור או צבי או איל כו' גם אכילה וגם הנאה.

אותו ואת בנו - יש דעות בחז"ל שמותר, ורק 'אותה' ואת בנה אסור.


חדא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 239
הצטרף: 07 ספטמבר 2018, 01:45
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 82 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרשות חז"ל לעקור פשט הכתוב

שליחה על ידי חדא » 04 אפריל 2019, 03:31

הפקדתי שומרים כתב:
18 אוקטובר 2018, 20:58
איש בנימין כתב:מש"כ @באמונתו יחיה, שלא יומתו אבות על בנים חז"ל הוציאוהו מפשוטו, יש בזה תימה יותר גדולה, שהרי מפורש במלכים (ב', י"ד, ו) לגבי אמציה: וְאֶת בְּנֵי הַמַּכִּים לֹא הֵמִית כַּכָּתוּב בְּסֵפֶר תּוֹרַת מֹשֶׁה אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה לֵאמֹר לֹא יוּמְתוּ אָבוֹת עַל בָּנִים וּבָנִים לֹא יוּמְתוּ עַל אָבוֹת כִּי אִם אִישׁ בְּחֶטְאוֹ (ימות) יוּמָת. הרי שאמציה כן תפס את פירוש הכתוב כפשוטו ולא כדרשת חז"ל. וע"כ שגם כשחז"ל מוציאים קרא מפשוטו אי"ז שאין בו אלא מדרשו, אלא הוא בנוסף לפשט.
הר"ן כתב את הדברים שם סנהדרין כז: וז"ל-
לא יומתו אבות בעדות בנים. וא"ת והא איצטרך קרא לגופי' שלא יומתו האבות בעון בניהם כדכתיב באמציה ואת בני המכים לא המית ככתוב בתורת משה לא יומתו אבות על בנים, איכא למימר דמקרא אינו יוצא מידי פשוטו דפשטי' דקרא הוא שלא יומתו אבות בעון בנים ומדרשו שלא יומתו בעדות בנים ומקרא אחד מתחלק לכמה טעמים כדכתיב אחת דבר אלהים שתים זו שמענו (לק' ל"ד א'), א"נ משום סיפיה דקרא דכתיב איש בחטאו יומתו.
וראה ברוקח בסידור התפילה [על למנצח מזמור לדוד עמוד עח] "טוב לדעת המקרא, כי מצות רבות נלמוד [פירושם] מדברי קבלה, כמצות 'לא תאכלו על הדם' מדברי שאול, 'לא יומתו' [מדברי אמציה].


יהודי של פעם
מאמרים: 0
הודעות: 163
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרשות חז"ל לעקור פשט הכתוב

שליחה על ידי יהודי של פעם » 04 אפריל 2019, 14:10

הגר"א כותב באדרת אליהו ריש משפטים
שברוב התורה הדרש היפך הפשט
והלכה עוקרת מקרא
ויש ענין מכוון שהדרש והפשט הפוכים עי"ש

ומעניני דיומא לפי פשוטו של מקרא ימי המילואים היו אחרי הקמת המשכן מא' בחודש עד ח'
כמש"כ הרמב"ן בפרשת נשא והאבן עזרא ומלבי"ם ריש פקודי וכמבואר לכל ששם לב לפשט הכתובים
[ולפי"ז נדב ואביהוא מתו בח' ניסן והנשיאים הקריבו מח' עד יט' כמש"כ הרמב"ן, ושעיר שנשרף לא היה של ר"ח ולא נאמר עד פרשת פנחס]
ועי' ספרי ריש שמיני 'שמיני זה איני יודע מהו אם שמיני בחודש או למילואים' עי"ש.
וחז"ל דרשו שהמילואים קדמו להקמת המשכן והקדימו איתערותא דלתתא [חינוך הכהנים לעבודה] לאיתערותא דלעילא.


יהודי של פעם
מאמרים: 0
הודעות: 163
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרשות חז"ל לעקור פשט הכתוב

שליחה על ידי יהודי של פעם » 04 אפריל 2019, 21:00

| .

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח