ראש השנה ד. אמר לו רבי יצחק מטונך וכו'.
(לטובת הלומדים שלא מספיקים דף היומי:
הגמ' דנה על דריוש/כורש/ארתחשסתא שהיה מלך כשר והחמיץ.
הגמ' מקשה על הנאמר שהחמיץ מהמבואר בעזרא שהוא שלח את כל מה שהיו צריכים לבית המקדש (שמן, קרבנות, חיטים, מלח ועוד) ועונה הגמ' שמשם רואים ש????(יתבאר להלן) כיון שהוא שלח את זה להנאתו.
הגמ' שואלת מה הבעיה לשלוח להנאתו שהרי האומר סלע זה לצדקה ע"מ שיחיו בני הרי זה צדיק גמור ועונה כאן בישראל שנותן גם על דעת שלא יחיו ותולה את היסורין בעונו וכאן בעכו"ם שאם לא מטיבין לו מתחרט וקורא תגר)
מרש"י משמע שדחיית הגמ' היא רק שלא רואים שהוא היה מלך כשר אבל רבינו חננאל כותב שמשם ראיה שהחמיץ.
דהיינו שיש בעיה ועבירה ביד עובד כוכבים שנותן שלא לשם שמים.
אני מנסה להבין מה הבעיה שמישהו נותן צדקה שלא לשם שמים אלא להנאתו, אשמח לקבל הסבר מהלומדים כאן.
יישר כח
(לטובת הלומדים שלא מספיקים דף היומי:
הגמ' דנה על דריוש/כורש/ארתחשסתא שהיה מלך כשר והחמיץ.
הגמ' מקשה על הנאמר שהחמיץ מהמבואר בעזרא שהוא שלח את כל מה שהיו צריכים לבית המקדש (שמן, קרבנות, חיטים, מלח ועוד) ועונה הגמ' שמשם רואים ש????(יתבאר להלן) כיון שהוא שלח את זה להנאתו.
הגמ' שואלת מה הבעיה לשלוח להנאתו שהרי האומר סלע זה לצדקה ע"מ שיחיו בני הרי זה צדיק גמור ועונה כאן בישראל שנותן גם על דעת שלא יחיו ותולה את היסורין בעונו וכאן בעכו"ם שאם לא מטיבין לו מתחרט וקורא תגר)
מרש"י משמע שדחיית הגמ' היא רק שלא רואים שהוא היה מלך כשר אבל רבינו חננאל כותב שמשם ראיה שהחמיץ.
דהיינו שיש בעיה ועבירה ביד עובד כוכבים שנותן שלא לשם שמים.
אני מנסה להבין מה הבעיה שמישהו נותן צדקה שלא לשם שמים אלא להנאתו, אשמח לקבל הסבר מהלומדים כאן.
יישר כח