בקשה קטנה - בתקווה להבנה

בת עין

משתמש ותיק
לאחרונה ישנם הרבה אשכולות המדברים מענייני חסידות לכאורה, אך למרבה הצער כולם נתפסים לזוטות שבזוטות,

בעיקר עסוקים רבים בנושא של ה'צדיק' בחסידות, עניין מורכב שבכל הדורות מראשית החסידות התקשו רבים לקשר עצמם לצדיק אמת, היו אף כאלו שהסתובבו אצל צדיקים רבים ולא מצאו מנוח,
ועד היום הנושא מעסיק כל חסיד המבקש לקיים את אחד מיסודות החסידות להיות מקושר ל'עמוד אחד בעולם וצדיק שמו', 'דאחיד בשמיא וארעא', מתוך רצון לבוא לתיקון הנפש בעולם הזה, וכנגד זה לתיקון השכינה הבא על ידי היסוד צדיק בעולמות העליונים.

הנושא מאד רגיש, במסורת החסידית כבר ישנן התבטאויות מהבעש"ט הקדוש שעתיד להיות בלבול גדול בעניין זה, והדבר חוזר על עצמו בספרים שונים.

אני חושב שאין ראוי למי שלא התעסק בעניין זה, והתקשרות לצדיק ותיקון הנפש מעניין אותו כשלג דאשתקד, לא ראוי שיתייחס לנושא, ואל נא יחטט בחיבוטי נפשו של רעהו, שבסך הכל נפשו משתוקק למלא את חובתו מחד ואת השתוקקותו מאידך.

בטבעו של האדם הוא רוצה בדמות גדולה להידבק בה, ניתן לראות את זאת על אין ספור אנשים, וגם כל אחד יכול למצוא זאת בתוך נפשו פנימה.

צורך נפשי זה הנמצא בעומק רצונו של האדם, הוא בבואה למה שקיים בעולמות העליונים, שכידוע ליודעי ח"ן כל היחס בעולמות הוא בין משפיע למקבל, והמקבל מעלה מיין נוקבין על ידי השתוקקותו לקבל ורצונו להתקשר במה שעליון ממנו, (והמשפיע גם הוא צריך למקבל, כידוע, ובבחינת 'יותר ממה שבעה"ב עושה עם העני העני עושה עם בעל הבית', ורמזו בעלי הסוד שהעני הוא מידת המלכות 'דלית לה מגרמה כלום', ועל ידי ההשפעה בא אור עליון לז"א המשפיע, והוא צריך למקבל וכו')

וכמו כל הדברים העליונים שפעל הבעש"ט הקדוש להוריד את האורות העליונים עד למטה לארץ, כך גם עניין ה'צדיק' המשיך בפועל בעולם הזה. וכך הרווה לנפשם של הצמאים לעבודת ה' באמת, שהיא היא העונה על צרכיו הנפשיים של האדם.

ואכן מי שמצא את מקומו אצל צדיק אמת, יודע בעצמו עד כמה הוא מרגיש כאדם השלם בעבודת ה', וקשה להסביר זאת במלים כיון שמדובר בעניינים דקים שבנפש, וכאמור הכל מיוסד על תורת הסוד שהאורות עוברים בצורה של משפיע ומקבל דווקא, ועל ידי התקשרות יחוד וזיווג, ואין דרך אחרת.

ולמרבה הצער דווקא בעניין זה הנצרך כל כך יש בלבול כה גדול, ואנכי היודע ועד כמה באים לשאול ולהיוועץ בנושא זה.

לכן בקשה קטנה לי אל התלמידי חכמים העוסקים בדבר, הניחו נא לעניין זה, מדובר בנושא מדי עמוק בנפש מאשר לדון בו בפורום בצורה גסה כזאת, כפיל בחנות חרסינה, ואין בכך שום תועלת.

ניתן לראות בחוש במקרה מסויים כמה זעזועים נגרמו מכל העניין הזה, ולכן יפה השתיקה, והקב"ה יזכנו להתדבק בצדיק אמת, ולתקו נפשותינו הכלולות בתוך תיקון השכינה, ולזכות להתגלות הצדיק אמת בבחינת 'יחידה' הוא משיח צדקנו שיבא לגאלנו במהרה בימינו.
 
אם יורשה להביע דעה שונה, חושבני כי כחם של זקני וחסידי הפורום לבאר את העניינים בקצרה ככל שהשיגו הם, דווקא בגלל הניקים שאינם חסידים, ומינייהו תרווח ליה לשמעתתא.

כמובן שאי''צ להגיב להודעות פוגעניות או לועגות מטוב ועד רע, כדי שלא להסית או להסיט את הדיון, ולדווח על הודעה לא נאותה. 

טרולים לא נעלמים, הם מתחלפים / מחליפים שמות ניק... 
 

בן ראם

משתמש ותיק
בת עין אמר:
לכן בקשה קטנה לי אל התלמידי חכמים העוסקים בדבר, הניחו נא לעניין זה, מדובר בנושא מדי עמוק בנפש מאשר לדון בו בפורום בצורה גסה כזאת, כפיל בחנות חרסינה, ואין בכך שום תועלת.
יש בפורום לא מעט נושאים עדינים ופנימיים (בית מדרש הגר"א, שבת קודש, צורת הלימוד ועוד ועוד), והרוצה שלא להפגע- שלא ייכנס אליהם. באופן כללי  הפורום הוא בית מדרש, שבשונה מבית מדרש רגיל- אין בו היררכיה, וכל אחד יכול להביע דעתו ומחשבותיו, כך שגם מתנגדים יכולים לדבר על חסידות, וחסידים על התנגדות, אף שפשוט שגם אם בגדרי ההלכה אינני בטוח שחלים כל דיני בין אדם לחבירו בצורה אנונימית, מ"מ ראוי לשמור על דיון מכובד כיאה ללומדי ומבקשי תורה. מי שלא נח לו צורת דיון כזו- מוזמן להדיר רגליו ואין בכך שום פגיעה.
 
 

בן ראם

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
עדיין, באשכולות 'בית מדרש הגר"א' ודומיהן לא נצפית השתתפות יתרה של חברינו החסידים...
וחבל, כי למיטב ידיעתי דווקא ביהמ"ד שקרוי ע"ש המתנגד הגדול לחסידות, פתוח באופן מוחלט גם לרעיונות ותורות חסידיות, והוא אינו מקטלג דברים על שם אומרם אלא מתייחס לגופם, וזו חלק מהמהומה סביבו..
 
 

אברהם משה

משתמש ותיק
ישר א-ל אמר:
בן ראם אמר:
ישר א-ל אמר:
בצורה המעקרת אותם מתוכנם ומהותם
שמעת שיעורים שם?

אין מן הצורך.
דעותיהם ידועות.
וגם מכיר באופן אישי חלק מהנפשות הפועלות.
וכנראה זה גם הטעם שנטפרי חסמו את האתר שלהם:
חסימת בית מדרש הגר"א
האתר והתכנים שלו נחסמו בנטפרי בהוראתו הישירה של הגאון הגדול רבי משה הלל הירש שליט"א.
הגרמ"ה אישר לומר זאת בשמו ואף ציין שזו היא דעתם של רבנים נוספים: הגאון הגדול רבי דוד כהן שליט"א, הרב הגאון רבי אשר אריאלי שליט"א, והרב הגאון רבי ישראל בונם שרייבר שליט"א.
 

מחכים

משתמש ותיק
בת עין אמר:
לאחרונה ישנם הרבה אשכולות המדברים מענייני חסידות לכאורה, אך למרבה הצער כולם נתפסים לזוטות שבזוטות,

בעיקר עסוקים רבים בנושא של ה'צדיק' בחסידות, עניין מורכב שבכל הדורות מראשית החסידות התקשו רבים לקשר עצמם לצדיק אמת, היו אף כאלו שהסתובבו אצל צדיקים רבים ולא מצאו מנוח,
ועד היום הנושא מעסיק כל חסיד המבקש לקיים את אחד מיסודות החסידות להיות מקושר ל'עמוד אחד בעולם וצדיק שמו', 'דאחיד בשמיא וארעא', מתוך רצון לבוא לתיקון הנפש בעולם הזה, וכנגד זה לתיקון השכינה הבא על ידי היסוד צדיק בעולמות העליונים.

הנושא מאד רגיש, במסורת החסידית כבר ישנן התבטאויות מהבעש"ט הקדוש שעתיד להיות בלבול גדול בעניין זה, והדבר חוזר על עצמו בספרים שונים.

אני חושב שאין ראוי למי שלא התעסק בעניין זה, והתקשרות לצדיק ותיקון הנפש מעניין אותו כשלג דאשתקד, לא ראוי שיתייחס לנושא, ואל נא יחטט בחיבוטי נפשו של רעהו, שבסך הכל נפשו משתוקק למלא את חובתו מחד ואת השתוקקותו מאידך.

בטבעו של האדם הוא רוצה בדמות גדולה להידבק בה, ניתן לראות את זאת על אין ספור אנשים, וגם כל אחד יכול למצוא זאת בתוך נפשו פנימה.

צורך נפשי זה הנמצא בעומק רצונו של האדם, הוא בבואה למה שקיים בעולמות העליונים, שכידוע ליודעי ח"ן כל היחס בעולמות הוא בין משפיע למקבל, והמקבל מעלה מיין נוקבין על ידי השתוקקותו לקבל ורצונו להתקשר במה שעליון ממנו, (והמשפיע גם הוא צריך למקבל, כידוע, ובבחינת 'יותר ממה שבעה"ב עושה עם העני העני עושה עם בעל הבית', ורמזו בעלי הסוד שהעני הוא מידת המלכות 'דלית לה מגרמה כלום', ועל ידי ההשפעה בא אור עליון לז"א המשפיע, והוא צריך למקבל וכו')

וכמו כל הדברים העליונים שפעל הבעש"ט הקדוש להוריד את האורות העליונים עד למטה לארץ, כך גם עניין ה'צדיק' המשיך בפועל בעולם הזה. וכך הרווה לנפשם של הצמאים לעבודת ה' באמת, שהיא היא העונה על צרכיו הנפשיים של האדם.

ואכן מי שמצא את מקומו אצל צדיק אמת, יודע בעצמו עד כמה הוא מרגיש כאדם השלם בעבודת ה', וקשה להסביר זאת במלים כיון שמדובר בעניינים דקים שבנפש, וכאמור הכל מיוסד על תורת הסוד שהאורות עוברים בצורה של משפיע ומקבל דווקא, ועל ידי התקשרות יחוד וזיווג, ואין דרך אחרת.

ולמרבה הצער דווקא בעניין זה הנצרך כל כך יש בלבול כה גדול, ואנכי היודע ועד כמה באים לשאול ולהיוועץ בנושא זה.

לכן בקשה קטנה לי אל התלמידי חכמים העוסקים בדבר, הניחו נא לעניין זה, מדובר בנושא מדי עמוק בנפש מאשר לדון בו בפורום בצורה גסה כזאת, כפיל בחנות חרסינה, ואין בכך שום תועלת.

ניתן לראות בחוש במקרה מסויים כמה זעזועים נגרמו מכל העניין הזה, ולכן יפה השתיקה, והקב"ה יזכנו להתדבק בצדיק אמת, ולתקו נפשותינו הכלולות בתוך תיקון השכינה, ולזכות להתגלות הצדיק אמת בבחינת 'יחידה' הוא משיח צדקנו שיבא לגאלנו במהרה בימינו.

היטבת לדבר
ומעבר לתודה שכבר צירפתי להודעתך
הנני מרגיש שממש הוצאת לי מילים מהפה- הלב, והטבת לנסח כיד ה' הטובה עליך
יישר כחך
ויש להוסיף שחבל שגם בדו"ד שהי' לאחרונה בעניין הצדיק במשנת ברסלב וכו', נתפסו לזוטות, וחבל לי שכמה גדולים וטובים ממני טרחו ודנו בעניינים אלו שאין בהם שום משמעות תוכנית (כגון מי גדול יותר הבעש"ט או צדיקים אחירים) ויכולת לדון בכגון דא.
 
אני היחיד שהאשכול הזה מעלה לו ניחוח של סלקטיביות?

(וכי חסרים כאן נושאים אחרים שלדעת חברים אחרים נידונים שלא כפי ערכם ובצורה שמחטיאה את העיקר ומדגישה את הטפל וצורמת וכואבת לאחרים איש כענינו ומהללו? ובפרט על החברים האחוזים בידיעה שכל דבר שורשו למעלה למעלה תגדל התמיהה).
 

בת עין

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב בשבת תחכמוני אמר:
אני היחיד שהאשכול הזה מעלה לו ניחוח של סלקטיביות?

(וכי חסרים כאן נושאים אחרים שלדעת חברים אחרים נידונים שלא כפי ערכם ובצורה שמחטיאה את העיקר ומדגישה את הטפל וצורמת וכואבת לאחרים איש כענינו ומהללו? ובפרט על החברים האחוזים בידיעה שכל דבר שורשו למעלה למעלה תגדל התמיהה).

יחיד ומיוחד.

(אל נא תיתמם, אין נושא שמתקרב בכלל לאותה רגישות שיש בנושא זה וכו', גם אם לך צרם פה ושם דבר או שנים שעסקו בו חסידים).
 
בת עין אמר:
יושב בשבת תחכמוני אמר:
אני היחיד שהאשכול הזה מעלה לו ניחוח של סלקטיביות?

(וכי חסרים כאן נושאים אחרים שלדעת חברים אחרים נידונים שלא כפי ערכם ובצורה שמחטיאה את העיקר ומדגישה את הטפל וצורמת וכואבת לאחרים איש כענינו ומהללו? ובפרט על החברים האחוזים בידיעה שכל דבר שורשו למעלה למעלה תגדל התמיהה).

יחיד ומיוחד.

(אל נא תיתמם, אין נושא שמתקרב בכלל לאותה רגישות שיש בנושא זה וכו', גם אם לך צרם פה ושם דבר או שנים שעסקו בו חסידים).
תודה על המחמאה.

ובאמת שלא התכונתי להיתמם או משהו כזה. <ולגופו של אשכול, התקשיתי מעט לעקוב אחריו, כמובן, אבל הוא לא צרם לי בייחוד יותר מאחרים>.

ואגב, זקני זצ"ל שהיה גברא רבה וחסיד מובהק אמר לאחד מידידיו תקופה קודם שנלב"ע שהיה מתאוה להקבר ליד מי שהיה לו 'רבי חי', ולמעשה אותו ידיד שמע מפטירתו רק אחר הקבורה, ובשעת מעשה קברוהו במקום שמצד אחד נטמן אכן יהודי חסיד <כמדומה מחסידי גור, לא בטוח> וצדו השני היה פנוי, ואמנם במשך ימי השבעה נפטר יהודי חסידי אחר - אינני זוכר מחסידי מי היה, ועכ"פ היה כזה שנתברך במעלה הנ"ל - שהיה רעו משכבר הימים, ונטמן בקבר הסמוך לו - בלי ידיעת המשפחה - וככלות השבעה כשעלו לקברו נוכחו שנתמלא רצונו מן שמיא.

התכוונתי בעיקר להעיר לאידך גיסא, שגם לי הקט - לדוגמא, אני בטוח שגם לאחרים כ"א לפי ענינו - יש תחושות כאלו ביחס לאשכולות כאלו ואחרים, <עי' לדוגמא דבריי באשכול על פשש"מ>, אבל לא עלתה על דעתי לנהוג כך. אבל אולי זה רק ענין של טעם.
 
חלק עליון תַחתִית