חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

נושאים שונים
סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 814
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 278 פעמים
קיבל תודה: 241 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 21 אוקטובר 2018, 13:46

בנוגע לחובת השתתפות בבחירות, מצאתי 2 מכתבים בספר 'ברכת אברהם' לאדמו"ר מסלונים זצ"ל.
לגבי הדעות אם המחאה יותר טובה, בהצבעה בבחירות או במניעה, הוא כותב "וכן החליטו רבותה"ק בכנסי' הגדולה שהשתתפו רוב גדולי ישראל", וע"ז כותב במכתב השני, "ואין כח לשום ב"ד שאינו גדול מהם בחכמה ובמנין לחלוק על דבריהם ותקנותיהם.
ואגב, הוסיף מה ששמעתי מיהודי ומאוד נהניתי.
הוא סיפר שהוא וקהילתו מאוד לא רוצים להצביע עבור מועמד פלוני, ויש להם חשק לירוק על מפלגתו. ואף יש לו עדיפות להצביע למועמד השני מכיון שעזר לו,
אבל אחרי כל ההסברים הוא מציית לדעת רבו בניגוד לרצונו ודעתו, ואף שיתכן בהחלט שרבו לא קיבל את כלל הנתונים, (כאן הוא התנצל אולי זה ישמע מוזר אבל זאת דעתו) שמשמיים סובבו איזה אנשים יציגו את הדברים לפני רבו ואיזה נתונים ישמע, ולכן משמיים הנחו אותו לומר כך.
מכתבים 1.PNG
מכתבים 2.PNG
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

ערכים:


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי יוספזון » 21 אוקטובר 2018, 14:37

אני מצרף כאן האיסורים מטעם גדולי ישראל בשנים שעברו.
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי יוספזון » 21 אוקטובר 2018, 14:45

והנה מודעה מטעם הנהלת העדה החרדית שהתפרסמה בימים האחרונים
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי יוספזון » 21 אוקטובר 2018, 21:54

מצאתי בס"ד את האיסור על בחירות נשים עליה חתומים מרנא הח"ח זי"ע והאור שמח זי"ע ושאר גדולי ישראל ולתועלת הרבים אני מצרפו כאן
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 814
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 278 פעמים
קיבל תודה: 241 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 22 אוקטובר 2018, 14:54

יוספזון כתב:מצאתי בס"ד את האיסור על בחירות נשים עליה חתומים מרנא הח"ח זי"ע והאור שמח זי"ע ושאר גדולי ישראל ולתועלת הרבים אני מצרפו כאן
שים לב לניסוח:
על פי דין תורה אין לאשה שום זכות לבחור ולהיבחר, לא כתוב כאן איסור.
ולכן אפשר לומר שאחרי שמועצת גדולי התורה הכריעה שיש בהצבעה גדר של 'מחאה' אז גם נשים מחוייבים בזה.


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי יוספזון » 22 אוקטובר 2018, 15:27

תגיד לי, אתה רציני? כשמרנא הח"ח כותב במשנה ברורה ש'על פי דין תורה' אין וכו', האם גם אז תאמר את אותם הדברים? תמיהני עליך אתה נראה לי בן תורה וחלילה לנו לומר על ראשונים כמלאכים שהיו חלילה בגדר 'עורכי דין' שמתנסחים כך ומתכוונים למשהוא אחרת...
אם תרצה, אתה יכול לומר שהמועצג"ת חולק על דעתם, ויתכן שזה בסדר. אבל לסלף את דברי מרן הח"ח והאור שמח והראגיטשובי נראה לי הזוי.
וכי לשם מה הם כתבו את המכתב? האם הם כתבו כדי למצא חן בעיני מאן דהו, ובאמת סברו אחרת? חלילה למי שרגלי אבותיו עמדו על הר סיני להתנסח בצורה כזאת.


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי יוספזון » 22 אוקטובר 2018, 15:31

דוד ריזל (העיתונאי) כתב:
יוספזון כתב:מצאתי בס"ד את האיסור על בחירות נשים עליה חתומים מרנא הח"ח זי"ע והאור שמח זי"ע ושאר גדולי ישראל ולתועלת הרבים אני מצרפו כאן
שים לב לניסוח:
על פי דין תורה אין לאשה שום זכות לבחור ולהיבחר, לא כתוב כאן איסור.
ולכן אפשר לומר שאחרי שמועצת גדולי התורה הכריעה שיש בהצבעה גדר של 'מחאה' אז גם נשים מחוייבים בזה.
עוד נקודה, כידוע דעת חז"ל דרכו של איש לקדם ולא דרכה של אישה לקדם, שבשביל טעם זה התירו את רות המואביה לבא בקהל. וכי דרכה של אישה 'למחות'? חוץ מגזירת גיוס בנות האם ראית אי פעם ששלחו את הנשים למחות? כל כבודה בת מלך פנימה...


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1917
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 192 פעמים
קיבל תודה: 667 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי מבקש אמת » 22 אוקטובר 2018, 18:28

אינני מבין למה קשה לאנשים לעכל את העובדה הפשוטה שיש מחלוקות בין גדולי הדור וכל אחד נוהג על פי רבו ומורה דרכו. לא ראיתי אף אחד מנסה לשכנע את חבירו להחליף את הנוסח שלו או לפסוק על פי המחבר כנגד הרמ"א או להיפך. כל אחד מבין שכך היא דרכה של תורה. למה כשזה נוגע לעניני השקפה לא מסכימים לקבל את המושג שיש דעות שונות?


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1917
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 192 פעמים
קיבל תודה: 667 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי מבקש אמת » 22 אוקטובר 2018, 18:32

בנוגע לעצם השאלה איך מסתדרת דעת גדולי הדור של זמננו ושל הדור שעבר שמורים לנשים לבחור עם דעת גדולי הדור של אז שאסרו את הענין, לכאורה התשובה פשוטה: לא מצינו שום איסור בתורה או בחז"ל לנשים לבחור. אלא שמבחינה השקפתית, מאחר ואין תפקידן של נשים לעסוק בעניני ציבור כמו שרואים בכמה וכמה דינים בתורה (עדות, שררות וכד'), ע"כ כתבו החפץ חיים ושאר גדולי הדור דאז שאין לנשים להשתתף במערכת הבחירות הנוגעת לעניני ציבור.
אלא שכל זה רק לגבי השאלה איך לייסד מלכתחילה מערכת בחירות עפ"י התורה, אבל בזמננו שכבר נתקבל אצל שאר בני המדינה שנשים בוחרות, אם אצל החרדים הנשים לא יבחרו נמצא שמקבלים ייצוג לא הוגן וזה ימעט את יכולת הנציגים לפעול, וממילא לדעת גדולי הדור של דורנו והדור שעבר שיקול זה גובר על השיקול שאין לנשים להתעסק בעניני ציבור.


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי יוספזון » 22 אוקטובר 2018, 18:37

מבקש אמת כתב:אינני מבין למה קשה לאנשים לעכל את העובדה הפשוטה שיש מחלוקות בין גדולי הדור וכל אחד נוהג על פי רבו ומורה דרכו. לא ראיתי אף אחד מנסה לשכנע את חבירו להחליף את הנוסח שלו או לפסוק על פי המחבר כנגד הרמ"א או להיפך. כל אחד מבין שכך היא דרכה של תורה. למה כשזה נוגע לעניני השקפה לא מסכימים לקבל את המושג שיש דעות שונות?
נמק את דבריך, למה אתה מתכוון?


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי יוספזון » 22 אוקטובר 2018, 18:40

מבקש אמת כתב:בנוגע לעצם השאלה איך מסתדרת דעת גדולי הדור של זמננו ושל הדור שעבר שמורים לנשים לבחור עם דעת גדולי הדור של אז שאסרו את הענין, לכאורה התשובה פשוטה: לא מצינו שום איסור בתורה או בחז"ל לנשים לבחור. אלא שמבחינה השקפתית, מאחר ואין תפקידן של נשים לעסוק בעניני ציבור כמו שרואים בכמה וכמה דינים בתורה (עדות, שררות וכד'), ע"כ כתבו החפץ חיים ושאר גדולי הדור דאז שאין לנשים להשתתף במערכת הבחירות הנוגעת לעניני ציבור.
אלא שכל זה רק לגבי השאלה איך לייסד מלכתחילה מערכת בחירות עפ"י התורה, אבל בזמננו שכבר נתקבל אצל שאר בני המדינה שנשים בוחרות, אם אצל החרדים הנשים לא יבחרו נמצא שמקבלים ייצוג לא הוגן וזה ימעט את יכולת הנציגים לפעול, וממילא לדעת גדולי הדור של דורנו והדור שעבר שיקול זה גובר על השיקול שאין לנשים להתעסק בעניני ציבור.
אז למה שלא נאמר שכל המשנה ברורה פסק מרנא הח"ח או לפחות הספר חפץ חיים ושמירת הלשון על פי 'השקפה'? וכי נראה לך שהשקפה זה חלק נפרד מ'ההלכה' חלילה? זאת אומרת שאם ההשקפה נוגדת את ההלכה האם זהו השקפת התורה?
אני חוזר ואומר, אין לי בעיה שתאמר שכך קבעו גדולי ישראל שאתה נשמע לדעתם, זה בסדר גמור. אבל לבא ולהטיל בוקי סרוקי במרנא הח"ח זי"ע ובאור שמח ובבעל צפנת פענח, נראה לי הזוי אם לא חוצפה...
דרך אגב, גם בשעתו היה זה אותו נושא, אם מכיר הנך את ההסטוריה, ואין נפק"מ בין אז להיום, גם אז החילונים היו חלק מהבחירה, ואף על פי כן, ולמרות שעל פי החוק הבריטי ששלט אז בארץ גם נשים יכולות להיות מהבוחרות והנבחרות, אז אני לא מבין מה נשתנה?
ויתר על כך, כל עוד היית כותב שאתה מציית לגדולי ישראל שאתה הולך לאורם בלי להבין, הייתי מבין, אבל כשאתה מנסה להסביר את דעתם, זה כבר בעיה, כי ממתי השיטה של 'המטרה מקדשת את האמצעים' היה חלק מכלל ישראל? אם בחירות נשים אסור, זה אסור גם אם לא נקבל יצוג הולם, וכמובן זה הפך דעת התורה, כי על פי התורה לא הותר לעבור עבירות כדי לזכות ביצוג הולם... וד"ל..


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1556
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי יהודה1 » 22 אוקטובר 2018, 19:49

יוספזון כתב:
מבקש אמת כתב:אינני מבין למה קשה לאנשים לעכל את העובדה הפשוטה שיש מחלוקות בין גדולי הדור וכל אחד נוהג על פי רבו ומורה דרכו. לא ראיתי אף אחד מנסה לשכנע את חבירו להחליף את הנוסח שלו או לפסוק על פי המחבר כנגד הרמ"א או להיפך. כל אחד מבין שכך היא דרכה של תורה. למה כשזה נוגע לעניני השקפה לא מסכימים לקבל את המושג שיש דעות שונות?
נמק את דבריך, למה אתה מתכוון?
האם הרב שך לא מספיק גדול בעיניך או הסטייפלר, האם מותר להטיל בהם דופי שהם היו נגועים ברצון להתקרב לע"ז וכו' או שרוח הטומאה השפיעה עליהם? למה לא מובן שאלה המצביעים על פי דעתם עושים כדין? ואם היית כותב שאסור להשתכנע מהם אני מקבל אבל למה להתווכח על זה אם אחרים. ובאמת גם לצד השני וכי האוסרים לא מספיק גדולים כדי שלא יכתבו לשונות חמורים על הנמנעים מהצבעה כאילו שלא איכפת להם כבוד שמיים או הגזרות שהרי הם יכולים להשפיע ואינם עושים כן.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1917
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 192 פעמים
קיבל תודה: 667 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי מבקש אמת » 22 אוקטובר 2018, 20:24

כבוד הרב שליט"א כנראה לא הבין את כוונת הדברים.

יש כאן שני שאלות שונות:
א. בהלכות ציבור - האם יש לציבור לערב נשים בכל הנוגע לניהול ענינים ציבוריים, ובכללם מתן זכות בחירה לנציגי הציבור.
ב. על מעשה היחיד - האם עצם מעשה ההצבעה בבחירות ע"י נשים הוא בעייתי או לא.

השאלה הא' היא כשבאים לקבוע נורמה ציבורית, האם יש לקובעה באופן שנשים משתתפות בבחירות או לא. השאלה הב' היא האם באופן שכבר הונהגה נורמה ציבורית בה נשים בוחרות, האם יש בעיה לאשה לממש את זכותה לבחור או לא. אלו שני שאלות נפרדות לחלוטין.

(ישנם כמה וכמה דוגמאות בהלכה של חילוק בין חובת הציבור לחובת היחיד. לדוגמא, ישנה חובה על הציבור לקיים קריאת התורה בב' וה', ואעפ"כ לדעת רוב הפוסקים אין חיוב על כל יחיד ויחיד ללכת לשמוע קריאת התורה. והיה אם נמצא יחיד בקרב ציבור שאינו נוהג כהלכה ואינו מקיים קריאת התורה, האם עובר היחיד בכך שאיננו שומע קרה"ת? לא, כיון שהחיוב הוא ציבורי ולא עליו באופן אישי. כנ"ל במחיית עמלק ובניית בית המקדש והעמדת מלך ועוד מצוות רבות)


בשנת תרפ"ו היה דיון ציבורי סוער במדינת פלשתין דאז האם להכליל נשים בבחירות או לא. הדיון היה בקרב כל תושבי המדינה - גם החילוניים - וזאת מאחר ומתן זכות בחירה לנשים לא היה אז בנורמה הציבורית בעולם. לא כל מדינות העולם אז העניקו זכות בחירה לנשים: ארה"ב העניקה זכות בחירה לנשים רק בשנת תר"פ, ואילו בצרפת רק בשנת תש"ד ובשוויץ רק בשנת תשל"א. במשך שש שנים, בין תר"פ לתרפ"ו, התקיים הדיון הציבורי הנ"ל, וגדולי הדור דאז חיוו את דעתם שמבחינת התורה אין לנשים זכות בנושא הבחירות, בגלל שהשקפת התורה היא שאין לנשים לעסוק בעניני ציבור, ולכן אין לציבור לתת את זכות הבחירה אלא לגברים בלבד.

אחרי שבשנת תרפ"ו הוכרע הויכוח מבחינה מעשית הענין ע"י הציונים בעד מתן זכות בחירה לנשים (נגד דעת גדולי הדור), נתעוררה שאלה חדשה: לאור המציאות העכשוית ששאר הנשים במדינה בוחרות, האם יש בעיה בעצם מעשה ההצבעה ע"י נשים. הן אמת שאילו היתה המדינה בשליטה חרדית היינו קובעים שרק גברים בוחרים כדעת התורה וכפי שכתבו הח"ח וגדולי הדור שעמו, אבל עכשיו שבין כך זהו המצב הרי שאין כאן שאלה האם הציבור יתן זכות בחירה לנשים או לא, אלא האם הנשים יממשו את הזכות שניתנה להן. השאלה כאן על מעשה היחיד ולא על קביעת החוק ע"י הציבור. וע"ז הכריעו גדולי הדור שאחרי קום המדינה שאין מניעה מלתת לנשים לממש את זכותן להצביע, ואדרבה עליהן לעשות זאת כדי למנוע ייצוג בלתי הולם לציבור החרדי.

כמובן שגדולי הדור האוסרים על השתתפות בבחירות סוברים שעצם ההשתתפות בבחירות הנעשות נגד רצון התורה הינו איסור חמור, אבל זה לא רק בנוגע לנשים אלא גם בנוגע לגברים, מאחר והמדינה נוהגת נגד רצון התורה בהרבה דברים אחרים - חמורים בהרבה ממתן זכות בחירה לנשים, ואכן הם אסורים את הבחירות לכולם, הם לנשים והן לגברים. אך גדולי הדור החולקים עליהם סוברים שאין בהצבעה משום הסכמה למעשי המדינה שהינם נגד רצון התורה, כפי שאין בהצבעה בארה"ב או באנגליה או בכל מדינה אחרת משום מתן לגיטימציה לכל חוקי המדינות ההן, אלא רק דרך להשיג דברים כאלו ואחרים מהמדינה.

בקצרה: הויכוח על מעשה ההצבעה של נשים הינו שייך לויכוח על עצם ההצבעה בבחירות, ואינו שייך לנושא שהתעורר בשנת תרפ"ו איך החוק הציבורי אמור להתנהל לפי התורה.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1917
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 192 פעמים
קיבל תודה: 667 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי מבקש אמת » 22 אוקטובר 2018, 20:27

נ.ב. על כל הנ"ל יש להוסיף את הנקודה שציינתי לעיל, כי כל הנידון איננו שאלה של איסור והיתר, שהרי לא מצאנו בתורה או בחז"ל שום איסור לנשים לבחור, אלא מה ההשקפה הנכונה בקביעת הנורמה הציבורית.

לדוגמא: דומני שגדולי הדור מסכימים שדבר רצוי הוא מבחינה השקפת התורה לקבוע נורמה בתחבורה הציבורית בה יש הפרדה בין נשים לגברים, אולם אף אחד לא טוען שבתחבורה בה נורמה זו איננה נהוגה (קרי: כל התחבורה הציבורית בעולם למעט כמה קוי מהדרין בודדים) יש איסור ליסוע בתחבורה זו שלא בהפרדה.


משה בן
הודעות: 15
הצטרף: 14 אוקטובר 2018, 21:38
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי משה בן » 22 אוקטובר 2018, 20:38

ראיתי מי שכותב שיש צד בדברי הרמב"ם דאסור מדאוריתא למנות נשים, הלכות מלכים פרק א הלכה ה: אין מעמידין אשה במלכות שנאמר עליך מלך ולא מלכה, וכן כל משימות שבישראל אין ממנים בהם אלא איש.


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי יוספזון » 22 אוקטובר 2018, 20:43

אני לא זוכר כרגע את המראי מקומות, אבל דומני שאיסור בחירות נשים, הוא דבר המוסכם בחז"ל לכאורה מקורו מ'שום תשים עליך מלך' אם זכרוני לא משטה בי. בכל מקרה, לא נראה לי שמרנא הח"ח ודעימיה כתבו 'על פי דין תורה' על דבר שלא כתוב בתורה.
לגבי כל הפלפול שהבאת ו'המציאיות' אני לא יכול להתווכח, כי מעולם לא בדקתי את זה, וכן את ההנחה שהמצאת יש לחלק.
ותו, אשתמטותיה הבנה בסיסית בענין איסור בחירות נשים, שאם יש מציאות כזאת של בחירות נשים, אז אסור גם לגברים להשתתף, כי כל הבחירות הוא נגד התורה.
ושוב, למי ששאל מקודם למה אין אומרים במחלו' זו כבית שמאי ובית הלל והרמ"א והבית יוסף, אין לי טענות על לשונות חריפים בין גדולים, זה היה תמיד, ובסוף עבדו רבנן שלמא בהדיהו. אבל השאלה תפנה לאלו שמנסים במשך כל השנים לשכנע את אלו שנהגו לאיסור שכן יצביעו...


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי יוספזון » 22 אוקטובר 2018, 20:44

משה בן כתב:ראיתי מי שכותב שיש צד בדברי הרמב"ם דאסור מדאוריתא למנות נשים, הלכות מלכים פרק א הלכה ה: אין מעמידין אשה במלכות שנאמר עליך מלך ולא מלכה, וכן כל משימות שבישראל אין ממנים בהם אלא איש.
כתבתי את הסברא הזאת ממה שזכרתי בע"פ והנני מודה לך על שהארת את עיני, ראיתי את דבריך רק לאחר שהגבתי.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1917
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 192 פעמים
קיבל תודה: 667 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי מבקש אמת » 22 אוקטובר 2018, 20:57

טענה זו מדברי הרמב"ם נוגעת רק לבחירה באשה כראשת ממשלה, שרה, ראשת עיר וכד' (ואולי גם ח"כ), ולא להצבעת נשים בבחירות.

אך יש לציין שבאגרות משה יו"ד ח"ב סי' מד הוכיח שרוב הראשונים חולקים על הרמב"ם (רש"י ותוס' ורשב"א ור"ן ורא"ש והחינוך).


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1917
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 192 פעמים
קיבל תודה: 667 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי מבקש אמת » 22 אוקטובר 2018, 21:09

כפי שנתבאר, האיסור משום תשים עליך מלך הוא לגבי בחירת אשה לשררה, ולא נוגע כלל לשאלה האם אשה יכולה להצביע. (זאת מלבד העובדה שדעת הרמב"ם היא דעת יחיד כנ"ל)

הלשון היא שעל פי דין תורה אין זכות בחירה לנשים. אין זה אומר שיש איסור לבחור, אלא שאין להם זכות, וזאת משום שאין לנשים עסק בעניני ציבור. הדבר דומה לשאלה האם עפ"י דין תורה יש לקטן זכות לבחור - התשובה היא שעפ"י התורה אין קטנים מתעסקים בעניני ציבור היות ואין להם דעת, אבל כל בר דעת מבין שאין איסור בכך, לא עשה ולא לאו.
אבל אפילו לו יצוייר שהיה איסור מ"מ אין זה נוגע אלא לקביעת הנורמה הציבורית ולא למעשה היחיד, וכמו שנתבאר.

וראיה פשוטה לדבר: הלא בחו"ל כולי עלמא מודים שמותר להצביע בבחירות - אף לנשים - ואין אומרים שמאחר וזה נגד רצון התורה יש כאן איסור, אלא ע"כ כו"ע מודים לחילוק שכתבתי בין קביעת הנורמה הציבורית שנעשתה ע"י גויים, לבין מעשה ההצבעה של היחיד. אלא שיש מגדולי הדור שטוענים שממשלה יהודית כופרת גרע טפי מגויים - שהרי הממשלה קובעת את החוקים נגד דין תורה - וע"כ אוסרים השתתפות בממשלתם, ויש סוברים שעדיין אין בכך כדי לאסור מאחר ואין אנו מודים לחוקיהם אלא רק מנסים להשיג תועלת כזו או אחרת.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1917
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 192 פעמים
קיבל תודה: 667 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי מבקש אמת » 22 אוקטובר 2018, 21:10

"ושוב, למי ששאל מקודם למה אין אומרים במחלו' זו כבית שמאי ובית הלל והרמ"א והבית יוסף, אין לי טענות על לשונות חריפים בין גדולים, זה היה תמיד, ובסוף עבדו רבנן שלמא בהדיהו. אבל השאלה תפנה לאלו שמנסים במשך כל השנים לשכנע את אלו שנהגו לאיסור שכן יצביעו..."

מסכים במאת האחוזים. זו גופא היתה תמיהתי למה אנשים לא מוכנים לקבל את העובדה שיש מחלוקות בין גדולים וכל אחד נוהג עפ"י רבו.


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1556
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי יהודה1 » 22 אוקטובר 2018, 21:25

מבקש אמת כתב:"ושוב, למי ששאל מקודם למה אין אומרים במחלו' זו כבית שמאי ובית הלל והרמ"א והבית יוסף, אין לי טענות על לשונות חריפים בין גדולים, זה היה תמיד, ובסוף עבדו רבנן שלמא בהדיהו. אבל השאלה תפנה לאלו שמנסים במשך כל השנים לשכנע את אלו שנהגו לאיסור שכן יצביעו..."

מסכים במאת האחוזים. זו גופא היתה תמיהתי למה אנשים לא מוכנים לקבל את העובדה שיש מחלוקות בין גדולים וכל אחד נוהג עפ"י רבו.
וגם אני תמה על זה. ומיהו כנראה שזה משום ששני הצדדים מורים להשפיע על כל מי שאפשר. וזה נכלל בתגובה שנענתה שם.


איטשע מאיר לורנץ
משתמש ותיק
הודעות: 261
הצטרף: 18 דצמבר 2017, 20:41
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי איטשע מאיר לורנץ » 23 אוקטובר 2018, 23:27

יוסי יעבץ כתב:
יוספזון כתב:בלי להכנס לוויכוחים כעת. ראיתי שנכתב כאן כדבר הפשוט והברור שגדולי ישראל הורו להצביע. לכן הנני להזכירכם שישנם גדולי ישראל שאסרו באיסור חמור להצביע, לכן על הכותבים להבהיר את הדברים לפי דעת גדולי ישראל שהורו להצביע. בתקוה להבנה.
האם יש צורך להבהיר בגלל מיעוט שבמיעוט?
ושאלתי היא מה זה מיעוט שבמיעוט??


יוסי יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 207
הצטרף: 23 ספטמבר 2018, 03:16
נתן תודה: 211 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי יוסי יעבץ » 24 אוקטובר 2018, 01:15

6264376 כתב:
יוסי יעבץ כתב:
יוספזון כתב:בלי להכנס לוויכוחים כעת. ראיתי שנכתב כאן כדבר הפשוט והברור שגדולי ישראל הורו להצביע. לכן הנני להזכירכם שישנם גדולי ישראל שאסרו באיסור חמור להצביע, לכן על הכותבים להבהיר את הדברים לפי דעת גדולי ישראל שהורו להצביע. בתקוה להבנה.
האם יש צורך להבהיר בגלל מיעוט שבמיעוט?
ושאלתי היא מה זה מיעוט שבמיעוט??
ותשובתי פשוטה קח לצורך הדוגמא את הפורום כמדגם מייצג את הציבור החרדי [גם קצת מאחינו המזרחניקים אבל הם מיעוט]
כמה מבין החברים אוחזים בדעה כשלך?


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי יוספזון » 24 אוקטובר 2018, 11:03

אולי יש לתרץ, שמהציבור שלנו יותר ממושמעים לגדולי ישראל, והרבה יותר מנותקים מהאינטרנט אפילו הכשר 8-)


איטשע מאיר לורנץ
משתמש ותיק
הודעות: 261
הצטרף: 18 דצמבר 2017, 20:41
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי איטשע מאיר לורנץ » 24 אוקטובר 2018, 12:45

יהודה1 כתב:
מבקש אמת כתב:"ושוב, למי ששאל מקודם למה אין אומרים במחלו' זו כבית שמאי ובית הלל והרמ"א והבית יוסף, אין לי טענות על לשונות חריפים בין גדולים, זה היה תמיד, ובסוף עבדו רבנן שלמא בהדיהו. אבל השאלה תפנה לאלו שמנסים במשך כל השנים לשכנע את אלו שנהגו לאיסור שכן יצביעו..."

מסכים במאת האחוזים. זו גופא היתה תמיהתי למה אנשים לא מוכנים לקבל את העובדה שיש מחלוקות בין גדולים וכל אחד נוהג עפ"י רבו.
וגם אני תמה על זה. ומיהו כנראה שזה משום ששני הצדדים מורים להשפיע על כל מי שאפשר. וזה נכלל בתגובה שנענתה שם.
להזכירכם חברים יקרים שלא רק האוסרים תמיד ניסו לשכנע למתירים (למרות שיש בהם עדיפות של שב ואל תעשה) אלא היו גם הרבה מערכות בחירות לאורך ההיסטוריה שהיה ההיפך


איטשע מאיר לורנץ
משתמש ותיק
הודעות: 261
הצטרף: 18 דצמבר 2017, 20:41
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי איטשע מאיר לורנץ » 24 אוקטובר 2018, 12:51

ומה עם יהדות ארצות הברית ???

שם המיעוט הוא לא בדיוק מיעוט
מאי חזית דפלוג הכי


אור זרוע
משתמש ותיק
הודעות: 701
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 215 פעמים
קיבל תודה: 285 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי אור זרוע » 24 אוקטובר 2018, 14:28

יוספזון כתב:מצאתי בס"ד את האיסור על בחירות נשים עליה חתומים מרנא הח"ח זי"ע והאור שמח זי"ע ושאר גדולי ישראל ולתועלת הרבים אני מצרפו כאן
יש לציין עוד לקונטרס דעת הרבנים שכתב הרב מנחם מנדל כשר בפולין נגד בחירות נשים. הדבר מעניין מאוד כי הנ"ל ידוע בנטייתו לציונות. הקונטרס נמצא כאן
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
הודעות: 470
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 494 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי אברך » 24 אוקטובר 2018, 14:51

אור זרוע כתב:יש לציין עוד לקונטרס דעת הרבנים שכתב הרב מנחם מנדל כשר בפולין נגד בחירות נשים. הדבר מעניין מאוד כי הנ"ל ידוע בנטייתו לציונות.
עיין עליו בספר דת הציונות חלק ב עמ' ע-עג.

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 814
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 278 פעמים
קיבל תודה: 241 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 02 נובמבר 2018, 01:54

בבחירות בפולין בשנת תרפ"ו לא היה לנשים זכות בחירה ולא בחרו בנשים ?
מי יודע ?
בהמכלול כתוב:
בשנת 1838 הצטרף האי פיטקרן לאימפריה הבריטית והעניק זכות בחירה גם לנשים, הגם שהקהילה באי הייתה קטנה ביותר. המדינה הריבונית הראשונה להעניק זכות בחירה לנשים, שעדיין קיימת, היא ניו זילנד אשר העניקה לנשים זכות בחירה, לקראת הבחירות בשנת 1893. אמנם לנשים לא ניתנה עדיין הזכות להיבחר לבית הנבחרים, אך באותה שנה נבחרה האישה הראשונה לראש עיר באונהונגה, אליזבת ייטס, שכיהנה בתפקיד למשך שנה. פינלנד העניקה לנשים את הזכות לבחור ולהיבחר בשנת 1906. רוסיה העניקה לנשים זכות בחירה בשנת 1917, אנגליה וגרמניה בשנת 1918. ארצות הברית אשררה את התיקון ה-19 לחוקה אשר העניק זכות בחירה לנשים בכל המדינות, בשנת 1920. בספרד ניתנה זכות בחירה לנשים על ידי הממשלה הרפובליקנית בשנת 1930. בצרפת ניתנה לנשים זכות בחירה רק בשנת 1944 ובשווייץ רק בשנת 1971‏.[1] עם מתן זכויות הצבעה לנשים בסעודיה בשנת 2011, בכל המדינות בעולם (שנערכות בהן בחירות) ניתנת זכות הצבעה לנשים.
בפולין לא ידוע לי אם נשים השתתפו בבחירות. מדובר על לפני פחות ממאה שנה, אם כן, זוהי סתירה בדעת החפץ חיים שבבחירות בשנת תרפ"ו הורה כן להצביע.
במכתב של גאוני וצדיקי פולין כתוב מפורש שהשתתפו בבחירות גם החפשיים, רואים שלא חששו מהתחברת לרשעים.
גאוני וצדיקי פולין להשתתף בבחירות.jpg
מהריד מבעלזא להשתתף בבחירות.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 814
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 278 פעמים
קיבל תודה: 241 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חיוב עשיית "ככל אשר יורוך" בבחירות מונציפליות

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 02 נובמבר 2018, 02:06

גאוני וצדיקי פולין.PNG
מהריד מבעלז.PNG
אני מביא שוב אני השתדלתי כמה שאני יכול שיהיה יותר קריא:
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אמונת אומן | 0 אורחים