האם מותר לשבת במעורב בחתונות

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

לבי במערב

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
גם מי שהמ''[ב] אצלו אינו כלשכת הגזית, יכול להבין את עומק האבסורד בהצבת 2 ''קבוצות פוסקים' כשהראשונה בראשות הרב עוזיאל, והשניה המ''ב... אוי לאותה בושה.
וכאמור לעיל:
לבי במערב אמר:
הערשלה אמר:
גם הנוהגים אחרת ממנו בענינים שונים וודאי לא ראו אותו שווה ערך לרב עוזיאל שכבודו במקומו מונח.
בודאי, ועדיין - ההערה במקומה (וד"ל).
 

הפונוביזע'ר

משתמש רגיל
חייל של הרבי אמר:
כיוון שישנם מאות אלפים (להערכתי) מתוך ציבור היראים
מי זה המאות אלפים ? ומאיפה בנויה "הערכתך".
פסקי המשנ"ב נתקבלו בכל תפוצות ישראל ממש והחזו"א אמר עליו שהוא פוסק אחרון. (אי"ז כמובן סותר שהוא חולק עליו, כמו שהוא חולק על השו"ע).
אבל כל החסידים וכמובן הליטאים כולם קיבלו את פסקיו ואתה בונה הערכות על "מאות אלפים" ??!!
נס שאתה לא עובד במכון הישראלי לסטטיסטיקה. אחרת היית אומר שלהערכתך ישנם איזה 5 מיליון חרדים בישראל....
 

משולש

משתמש ותיק
'המחדש': זמר חרדי שהגיע לחתונה וגילה כי האירוע מעורב, סירב להופיע - עורך דין שנוכח במקום איים בשם המחותנים לתבוע את הזמר לביהמ"ש, לבסוף הרעיון שהעלה הרב המסדר קידושין: הזמר יופיע בחינם ובתנאי לזה החתונה תהיה נפרדת, הזוג והאורחים הסכימו והעסקה יצאה לפועל.
 

ה' הוא האלוקים

משתמש ותיק
הפונוביזע'ר אמר:
חייל של הרבי אמר:
כיוון שישנם מאות אלפים (להערכתי) מתוך ציבור היראים
מי זה המאות אלפים ? ומאיפה בנויה "הערכתך".
פסקי המשנ"ב נתקבלו בכל תפוצות ישראל ממש והחזו"א אמר עליו שהוא פוסק אחרון. (אי"ז כמובן סותר שהוא חולק עליו, כמו שהוא חולק על השו"ע).
אבל כל החסידים וכמובן הליטאים כולם קיבלו את פסקיו ואתה בונה הערכות על "מאות אלפים" ??!!
נס שאתה לא עובד במכון הישראלי לסטטיסטיקה. אחרת היית אומר שלהערכתך ישנם איזה 5 מיליון חרדים בישראל....


חזרנו שוב לגבולות הצמצום של המושג 'כלל ישראל'.
מיותר לומר שרוב החסידים לא מגדירים את המשנ"ב כשרשרת מסירת התורה יותר מ'הרב שו"ע', או כסנהדרין מולו.
[כמובן שאני מבין את התקוממות על ההשואה לרב עוזיאל, אבל ההערה הייתה על הלשון]
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
לפעמים עדיף להתעלם מהערות לשוניות, גם אם יש להן חשיבות מהותית , במקום שזה עשוי להסיט את הנושא המאד משמעות שעומד לדיון.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
הפונוביזע'ר אמר:
חייל של הרבי אמר:
כיוון שישנם מאות אלפים (להערכתי) מתוך ציבור היראים
מי זה המאות אלפים ? ומאיפה בנויה "הערכתך".
פסקי המשנ"ב נתקבלו בכל תפוצות ישראל ממש והחזו"א אמר עליו שהוא פוסק אחרון. (אי"ז כמובן סותר שהוא חולק עליו, כמו שהוא חולק על השו"ע).
אבל כל החסידים וכמובן הליטאים כולם קיבלו את פסקיו ואתה בונה הערכות על "מאות אלפים" ??!!
נס שאתה לא עובד במכון הישראלי לסטטיסטיקה. אחרת היית אומר שלהערכתך ישנם איזה 5 מיליון חרדים בישראל....

שמעתי איזו שמועה שיש מהפוסקים שמחשיבים את אחב"י יוצאי צפון אפריקה, אסי' ותימן - כיהודים, ויש אומרים אף חלק מכלל ישראל. כבר הגענו לכחצי משלומי אמוני ישראל.

לגבי חסידים, זה נכון שהרוב הולכים כהמשנ"ב אך לא כולם.
​​​​​
 

חודו של מחט

משתמש רגיל
פשוט וברור שכחלק בלתי נפרד מהתהליך שעם ישראל עובר בשנים האחרונות ב"ה
של חיזוק הלכתי בהרבה תחומים כצניעות, חסד, בתי תורה ותפילה, ההדרת ספרים וספרים מבוארים וכדו'
ועוד כהנה וכהנה בספרים מיוחדים וחיזוק על נושאים ספציפים כריבית, מזמור לתודה, מעיינות החסידית שפרים ורבים
שיעורי תורה בכל אתר ואתר, האפשרויות להחמיר ולהדר הם ב"ה הרבה יותר גדולות מפעם, התפילין שלנו מהודרות עשרות מונים מדורות קודמים
ה-ד' מינים, המצות, הספר תורה, וכו' וכו' עוד הרבה, (אכן ואכן עלינו להתחזק באיכות ולא רק בכמות, בחמימות ולא רק בעוצמה)

אשרי העם שככה לו ואשרי העם שד' אלוקיו
וי וי לאותם פרובקטיבים (כשלונו של האמונת אומן)
וי וי לאותם מסכנים שקשה לו במגבלות הרבות שהטלנו על עצמנו
וי וי לאותם גדולי תורה נוחם עדן שרואים את צאן מרעיתם והנה נהפכו לנמרים ודובים וחשך תואר פניהם
אשריהם גדולי תורה מדורות עברו שזכו ורואים את צאן מרעיתם הולכים בדרכם ונהנים להוסיף כהנה וכהנה.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
לפעמים עדיף להתעלם מהערות לשוניות, גם אם יש להן חשיבות מהותית , במקום שזה עשוי להסיט את הנושא המאד משמעות שעומד לדיון.

מה שהערתי עליו לא הי' איזו בחירת לשון לא מוצלחת, אלא היסחפות וגוזמא טיפשית, שיש בה משום בורות וניתוק.

במקום לכתוב שהמשנ"ב הוא בעל משקל יותר משמעותי מהרב עוזיאל,
כותבים שכיום כל היראי שמים הולכים לפי המשנ"ב - זו טעות לשונית? 
זה חוסר חינוך.


ולגבי נושא האשכול... לא נראה לי שהוא רלוונטי למישהו כאן מבחינה מעשית.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
הפונוביזע'ר אמר:
פסקי המשנ"ב נתקבלו בכל תפוצות ישראל ממש והחזו"א אמר עליו שהוא פוסק אחרון. 

א. הפסקים לא נתקבלו בכל תפוצות ישראל, כמש"כ לעיל.
ב. השימוש בהחזו"א כדי להמחיש שהמשנ"ב התקבל גם אצל ספרדים, חב"ד וכד' - תמוה בעיניי. וכי כולם קיבלו את דעת החזו"א?
 

שניאור

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
ב. השימוש בהחזו"א כדי להמחיש שהמשנ"ב התקבל גם אצל ספרדים, חב"ד וכד' - תמוה בעיניי. וכי כולם קיבלו את דעת החזו"א?
בעיני זה תמוה משום סיבה אחרת, הרי כל החזו"אניקים פוסקים כהחזו"א ולא כמשנ"ב, אלא שחלק מפסיקת החזו"א היא לפסוק כמשנ"ב מלבד באותם מקומות שבהם הוא חולק.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
ולגבי נושא האשכול... לא נראה לי שהוא רלוונטי למישהו כאן מבחינה מעשית.
הוא רלוונטי כדי לעדכן את חו"ר הפורום שמקרוב באו, שלא יטעו אחר ההבל של אותו ת"ח שהחמיצה עיסתו.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
הפונוביזע'ר אמר:
והחזו"א אמר עליו שהוא פוסק אחרון. (אי"ז כמובן סותר שהוא חולק עליו, כמו שהוא חולק על השו"ע).
כמדומני שזו טעות נפוצה, שנובעת מאגרת של החזו"א שהדברים בה נופחו ללא פרופורציה והוצאו מהקשרם. וכבר נכב''ב בעבר.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
הרב @פונוביז'ער @לבי במערב @חייל של הרבי
אפשר להסכים על תיקון קטן,
ספר מ''ב הוא כיום ספר ההלכה הנפוץ והנלמד והמשפיע ביותר ברוב שדרות הציבור של כלל ישראל, ת"ח ופשוטי העם,
וממילא העמדת פוסק וחכם בן דורנו מולו והצגת הדברים כ2 צדדים שווים, מביא לידי גיחוך.
 

משולש

משתמש ותיק
חשבתי שזה אשכול על ישיבה מעורבת בחתונות ובגלל זה הדבקתי משהו שקשור לעניין.
אבל אני רואה שזה אשכול על סמכות המשנ"ב אצל החסידים והספרדים ושאר החוגים שאינם בגדר "ירא את דבר השם". ולכן אני מושך את הודעתי שאינה ממין העניין.
 

HaimL

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
הרב @פונוביז'ער @לבי במערב @חייל של הרבי
אפשר להסכים על תיקון קטן,
ספר מ''ב הוא כיום ספר ההלכה הנפוץ והנלמד והמשפיע ביותר ברוב שדרות הציבור של כלל ישראל, ת"ח ופשוטי העם,
וממילא העמדת פוסק וחכם בן דורנו מולו והצגת הדברים כ2 צדדים שווים, מביא לידי גיחוך.
מזל שישנם הספרים של הרב עובדיה זצ"ל, שמכרסמים בפופולריות של המשנ"ב, וככה, אין לך ולאחרים ברירה, אלא להכיר בסמכות  ביכולות, ובהשפעה שיש לרב של, לא רק עדות המזרח אלא עוד רב שהיה רב ראשי לא"י...
 
 

HaimL

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
HaimL אמר:
שמכרסמים בפופולריות של המשנ"ב
מאיזו בחינה בדיוק?! משנ"ב עם פסקי הגרע"י מצוי בשוק, 'יביע אומר' ו'ילקוט יוסף' עם ליקוט דברי המשנ"ב ('מהדורת דרשו') - 'עדיין' לא...
אדרבה, היא הנותנת. הלומדים במשנ"ב נזקקים לפסקיו של הגר"ע, והלומדים בספרי הגר"ע - כביכול די להם בזה

אני כמובן לא בא למעט מכבודו של מרן המשנ"ב זצ"ל, הגאון והצדיק, אני הייתי רוצה למעט בכבודם של אותם הממעטים בכבודם של תלמידי חכמים.
 
 

שלמה1

משתמש ותיק
למרות שמטרת המחיצה לייצר הפרדה, ולא למנוע הסתכלות, פשוט שמחיצה נמוכה או שקופה לא תועיל, כי אמנם היא מייצרת הפרדה אבל יוצרת בעיה חדשה של הסתכלות, כי כשיושבים הרבה שעות גברים ונשים וסועדים במשתה יחד במוזיקה וסדר משותף קשה מאוד למנוע הסתכלות כשהמחיצה נמוכה או שקופה
 

לביא

משתמש ותיק
חימקו אמר:
אז לטעמך רק מצד הנוחות השתמשו בספר משנ"ב?
נראה לי יומרני מידי לטעון זאת.
״צד נוחות״ זה מהצד, משנ״ב מאד הצליח במטרתו לבאר ולפלפל בדיני השו״ע, למה שלא נלמד אותו? עניין הפסיקה שלו הוא עניין טריויאלי, אני משתמש במשנ״ב לצורך לימוד גרידא ואחר כך לומד בכה״ח וחזו״ע לצורך הפסיקה.
באותה מידה אני גם לומד ספרי פסיקה ליטאים אחרים, וזה לא סותר כי זה לצורך לימוד. זה שאני לא פוסק כמו השש״כ לא אומר שזה לא תורה ח״ו, צריך ללמוד את הכל.
 

שייגניסט

משתמש ותיק
חימקו אמר:
שייגניסט אמר:
חימקו אמר:
כף החיים לא מבאר?
א. לא תמיד ב. בכף החיים יש עוד הרבה הוספות שלדוגמא המשנ”ב היה שם אותם בביאור הלכה אך בכף החיים הכל בלול כאחד לכן יותר קשה מבחינת ספר ביאור לשו”ע

אז לטעמך רק מצד הנוחות השתמשו בספר משנ"ב?
נראה לי יומרני מידי לטעון זאת.
לא הבנת כתבתי מפורש ספר שיותר מבאר את השו”ע
 
 

הפונוביזע'ר

משתמש רגיל
אמונת אומן אמר:
כמדומני שזו טעות נפוצה, שנובעת מאגרת של החזו"א שהדברים בה נופחו ללא פרופורציה והוצאו מהקשרם. וכבר נכב''ב בעבר.
עיין במאמרו של יהושע ענבל בקובץ ישורון על דרך פסיקתם של המשנ"ב החזו"א, ואז תגלה מי טועה.
 

הפונוביזע'ר

משתמש רגיל
שניאור אמר:
בעיני זה תמוה משום סיבה אחרת, הרי כל החזו"אניקים פוסקים כהחזו"א ולא כמשנ"ב,
טעות שורשית ללא בסיס אמיתי.
עי' במאמרו של יהושע ענבל על פסיקותיו של החזו"א והמשנ"ב ותווכח לראות אינספור דוגמאות שהחזונישניקים פוסקים כהמשנ"ב.
אם לא יודעים לא כותבים.......
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
גל גל אמר:
 
ב. הבית שמואל (אבה''ע סב, יא) חלוק על דברי הרב משה פיינשטיין וכתב, שאסור לגברים ונשים לשבת ללא מחיצה גם בחתונה, וכן פסק בקיצור שולחן ערוך (קמט, א). בטעם הדבר נימק הלב אברהם (א, קלה) שכפי שכותבת הגמרא, המטרה היא למנוע קלות ראש, ואם כן אין זה משנה עם הערבוב מתבצע בבית כנסת או בחתונה, ובכל מקום שיש חשש ערבוב יש לעשות מחיצה. את ראייתו מהגמרא בפסחים דחו, שעל אף שמדובר באנשים רבים, מדובר שם רק בבני משפחה גרעינית.


אין כאן מחלוקת בין הגרמ"פ לבית שמואל. הבית שמואל רק מצטט את הב"ח שאומר שאין שמחה כשיצה"ר שולט, ומשמע מזה שאינו איסור מוחלט של עבירה על תקנה דרבנן (או דאורייתא לדעת הגרמ"פ) להתקין מחיצה, שא"כ לא היה כותב הלכה למקום שעוברים בו על איסורים, אלא היה כותב שזה איסור ותו לא. ובע"כ שאין זה איסור מוחלט, אלא אינו ראוי משום שיש לחוש ליצה"ר (ואולי הוא בגדר 'אין רוח חכמים נוחה הימנו'). הלבוש טוען על זה שאם הורגלו בכך אין יצה"ר ושוב אין מניעה לומר שהשמחה במעונו, ומסתבר שהב"ח יודה שבמקום שזו המציאות אין בעיה. גם הגרמ"פ מדבר על אופן כזה שאין יצה"ר, וכידוע שנישואי בניו היו בלי הפרדה בשעת הסעודה כמו שהיה נהוג בארה"ב בזמנם, ועל זה אין הכרח שהבית שמואל דיבר. 
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית