'מי שבירך' ליולדת תאומות


פותח הנושא
משה נפתלי
הודעות: 3485
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 292 פעמים
קיבל תודה: 1806 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

'מי שבירך' ליולדת תאומות

שליחה על ידי משה נפתלי » 27 אוקטובר 2021, 17:10

נתגלגל לידי מאחד מבתי הכנסת בביתר עילית.
מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב
משֶׁה וְאַהֲרֹן דָּוִד וּשְׁלֹמֹה, שָׂרָה רִבְקָה רָחֵל
וְלֵאָה, הוּא יְבָרֵךְ וִירַפֵּא אֶת־הָאִשָּׁה הַיּוֹלֶדֶת
רוֹיזֶא בַּת שֶׁבַע־בְּרָכָה וְאֶת־בְּנוֹתֶיהָ שֶׁנּוֹלְדוּ
לָהּ בְּמַזָּל טֹוב, וְיִקָּרְאוּ שְׁמוֹתָן בְּיִשְׂרָאֵל:
הַבְּכִירָה רִבְקָה לֵאָה בַּת מַתִּתְיָהוּ
וְהַצְּעִירָה מִרְיָם גִיטְל בַּת מַתִּתְיָהוּ
בַּעֲבוּר שֶׁבַּעְלָהּ וַאֲבִיהֶן מְבָרֵךְ אוֹתָן וְיִתֵּן
בַּעֲבוּרָן _________ שְׁקָלִים לְבֵית הַכְּנֶסֶת.
בִּשְׂכַר זֶה הַקָּדֹושׁ בָּרוּךְ הוּא יִמָּלֵא רַחֲמִים
עֲלֵיהֶן לְהַחְלִימָן וּלְרַפֹּאתָן וּלְהַחֲזִיקָן וּלְהַחֲיוֹתָן,
וְיִשְׁלַח לָהֶן מְהֵרָה רְפוּאָה שְׁלֵמָה מִן־הַשָּׁמַיִם
לְכָל־אֵבְרֵיהֶן וּלְכָל־גִּידֵיהֶן בְּתוֹךְ שְׁאָר חוֹלֵי יִשְׂרָאֵל,
רְפוּאַת הַנֶּפֶשׁ וּרְפוּאַת הַגּוּף, וְיִזְכּוּ אֲבִיהֶן וְאִמָּן
לְגַדְּלָן לְחֻפָּה וּלְמַעֲשִׂים טֹובִים, וְנֹאמַר אָמֵן.


בשלמא
הודעות: 4957
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 1399 פעמים
קיבל תודה: 3071 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'מי שבירך' ליולדת תאומות

שליחה על ידי בשלמא » 27 אוקטובר 2021, 17:44

ניסוחו של השפע חיים אדמו"ר מצאנז קלויזנבורג זצ"ל (עם תקוני לשון קלים)

סמל אישי של משתמש

איש מזרע אהרן
הודעות: 1716
הצטרף: 10 מאי 2019, 09:47
נתן תודה: 870 פעמים
קיבל תודה: 1345 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: 'מי שבירך' ליולדת תאומות

שליחה על ידי איש מזרע אהרן » 27 אוקטובר 2021, 18:17

יעויין בסידור ווילנא שהביא מי שברך לתאומים, לתאומות ולבן ובת. צ"ע אמאי לא הוסיף לשלישיות...
ויש לדון אם אחר שקראו להן כך, אם אפשר עכשיו להפוך ולקרוא לבכירה מרים גיטל לצעירה רבקה לאה


הצעיר שבחבורה
הודעות: 4718
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 5009 פעמים
קיבל תודה: 2541 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: 'מי שבירך' ליולדת תאומות

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 27 אוקטובר 2021, 18:21

איש מזרע אהרן כתב:
27 אוקטובר 2021, 18:17
יעויין בסידור ווילנא שהביא מי שברך לתאומים, לתאומות ולבן ובת. צ"ע אמאי לא הוסיף לשלישיות...
ויש לדון אם אחר שקראו להן כך, אם אפשר עכשיו להפוך ולקרוא לבכירה מרים גיטל לצעירה רבקה לאה
מי שברך לתאומות - סידור ווילנא.png
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


צאנזע חסיד
הודעות: 176
הצטרף: 17 אוגוסט 2021, 14:07
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 143 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'מי שבירך' ליולדת תאומות

שליחה על ידי צאנזע חסיד » 27 אוקטובר 2021, 19:23

בשלמא כתב:
27 אוקטובר 2021, 17:44
ניסוחו של השפע חיים אדמו"ר מצאנז קלויזנבורג זצ"ל (עם תקוני לשון קלים)

אכן, בצאנז זהו הנוסח,

בשבת השבוע (וירא) בביהמ"ד של הרבי,

היה בלעה"ר שתי זוגות תאומות...  אז שמעתי את זה גם השבת.


עוגן
הודעות: 400
הצטרף: 03 אוגוסט 2019, 23:52
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 282 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'מי שבירך' ליולדת תאומות

שליחה על ידי עוגן » 27 אוקטובר 2021, 19:54

ושמעתי מי שאמר שצ"ל: פלונית בת פלוני בצפונו ופלונית בת פלוני בדרומו.


פותח הנושא
משה נפתלי
הודעות: 3485
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 292 פעמים
קיבל תודה: 1806 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: 'מי שבירך' ליולדת תאומות

שליחה על ידי משה נפתלי » 27 אוקטובר 2021, 20:12

הצעיר שבחבורה כתב:
27 אוקטובר 2021, 18:38
סידור וילנא: וְיִקָּרֵא שְׁמָן בְּיִשְׂרָאֵל פלונית בת ר' פלוני, ופלונית בת ר' פלוני.
מאריה דאברהם! הכיצד חבר שכמותו הוציא מידו דבר מעוות?
א. 'ויקרא שמן' – לשון יחיד, תחת 'ויקראו שמותן'.
ב. שאינו מפרש איזו מהן תיקרא כך, ואיזו – כך.


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 5195
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 3619 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: 'מי שבירך' ליולדת תאומות

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 27 אוקטובר 2021, 20:13

צאנזע חסיד כתב:
27 אוקטובר 2021, 19:23
בשלמא כתב:
27 אוקטובר 2021, 17:44
ניסוחו של השפע חיים אדמו"ר מצאנז קלויזנבורג זצ"ל (עם תקוני לשון קלים)

אכן, בצאנז זהו הנוסח,

בשבת השבוע (וירא) בביהמ"ד של הרבי,

היה בלעה"ר שתי זוגות תאומות...  אז שמעתי את זה גם השבת.

מה שונה נוסח צאנז קוליזנבורג מנוסח וילנא?


פותח הנושא
משה נפתלי
הודעות: 3485
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 292 פעמים
קיבל תודה: 1806 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: 'מי שבירך' ליולדת תאומות

שליחה על ידי משה נפתלי » 27 אוקטובר 2021, 20:14

בשלמא כתב:
27 אוקטובר 2021, 17:44
ניסוחו של השפע חיים.
העתק, במטותא.
 


בשלמא
הודעות: 4957
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 1399 פעמים
קיבל תודה: 3071 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'מי שבירך' ליולדת תאומות

שליחה על ידי בשלמא » 27 אוקטובר 2021, 20:25

משה נפתלי כתב:
27 אוקטובר 2021, 20:14
בשלמא כתב:
27 אוקטובר 2021, 17:44
ניסוחו של השפע חיים.
העתק, במטותא.


הליכות חיים.PNG
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


בשלמא
הודעות: 4957
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 1399 פעמים
קיבל תודה: 3071 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'מי שבירך' ליולדת תאומות

שליחה על ידי בשלמא » 27 אוקטובר 2021, 20:32

משה נפתלי כתב:
27 אוקטובר 2021, 20:12
א. 'ויקרא שמן' – לשון יחיד, תחת 'ויקראו שמותן'.
כך גם אצל השפע חיים (ולזה התכוונתי שבנוסח שמע"כ הביא יש תיקוני לשון)
וצריך לדחוק ולפרש "ויקרא שמן" מעתה ואילך.


פותח הנושא
משה נפתלי
הודעות: 3485
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 292 פעמים
קיבל תודה: 1806 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: 'מי שבירך' ליולדת תאומות

שליחה על ידי משה נפתלי » 27 אוקטובר 2021, 20:39

בשלמא כתב:
27 אוקטובר 2021, 20:32
וצריך לדחוק ולפרש "ויקרא שמן" מעתה ואילך.
שותא דמר לא ידענא.
 


אבי חי
הודעות: 3714
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 791 פעמים
קיבל תודה: 2087 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'מי שבירך' ליולדת תאומות

שליחה על ידי אבי חי » 27 אוקטובר 2021, 21:11

משה נפתלי כתב:
27 אוקטובר 2021, 20:39
בשלמא כתב:
27 אוקטובר 2021, 20:32
וצריך לדחוק ולפרש "ויקרא שמן" מעתה ואילך.
שותא דמר לא ידענא.

אם "ויקרא שמו" מתפרש על קביעת (קריאת) השם הנעשית זה עתה, וכלשון המקרא ויקרא שמו וכדו' - הרי אנו קובעים שני שמות לשתי בנות, והול"ל יקראו שמותן.

אבל אם מתפרש (כמשמעות הלשון בסוף רות) על קריאת השם מעתה ואילך, כגון שלבכירה יקרא אביה באמרו 'רבקה לאה גֹּ֤שִֽׁי הֲלֹם֙' ולצעירה 'מרים גיטל גשי הלאה' - הרי אנו מכריזים בזאת על קריאת שמה העתידית של כל אחת מהאחיות, ומתאים הלשון יקרא שמן.


הצעיר שבחבורה
הודעות: 4718
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 5009 פעמים
קיבל תודה: 2541 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: 'מי שבירך' ליולדת תאומות

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 27 אוקטובר 2021, 21:56

משה נפתלי כתב:
27 אוקטובר 2021, 20:12
הצעיר שבחבורה כתב:
27 אוקטובר 2021, 18:38
סידור וילנא: וְיִקָּרֵא שְׁמָן בְּיִשְׂרָאֵל פלונית בת ר' פלוני, ופלונית בת ר' פלוני.
מאריה דאברהם! הכיצד חבר שכמותו הוציא מידו דבר מעוות?
א. 'ויקרא שמן' – לשון יחיד, תחת 'ויקראו שמותן'.
ב. שאינו מפרש איזו מהן תיקרא כך, ואיזו – כך.
גם אני לכשעצמי הייתי סבור שנוסחו של מר מדוקדק יותר, ומטעם הב'.
לטעם הא' לא נתתי לבני.
ולכך לא צירפתי אלא לאחר שהוזכר, ולתועלת הרבים.


צאנזע חסיד
הודעות: 176
הצטרף: 17 אוגוסט 2021, 14:07
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 143 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'מי שבירך' ליולדת תאומות

שליחה על ידי צאנזע חסיד » 27 אוקטובר 2021, 22:26

פינחס רוזנצוויג כתב:
27 אוקטובר 2021, 20:13
צאנזע חסיד כתב:
27 אוקטובר 2021, 19:23
 
מה שונה נוסח צאנז קוליזנבורג מנוסח וילנא?
מה שעיינתי בהבדל בעיון קל, ששם לא מזכירים הבכירה והצעירה, ובנוסח צאנז כן.
 


בשלמא
הודעות: 4957
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 1399 פעמים
קיבל תודה: 3071 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'מי שבירך' ליולדת תאומות

שליחה על ידי בשלמא » 27 אוקטובר 2021, 23:57

אבי חי כתב:
27 אוקטובר 2021, 21:11
משה נפתלי כתב:
27 אוקטובר 2021, 20:39
בשלמא כתב:
27 אוקטובר 2021, 20:32
וצריך לדחוק ולפרש "ויקרא שמן" מעתה ואילך.
שותא דמר לא ידענא.

אם "ויקרא שמו" מתפרש על קביעת (קריאת) השם הנעשית זה עתה, וכלשון המקרא ויקרא שמו וכדו' - הרי אנו קובעים שני שמות לשתי בנות, והול"ל יקראו שמותן.

אבל אם מתפרש (כמשמעות הלשון בסוף רות) על קריאת השם מעתה ואילך, כגון שלבכירה יקרא אביה באמרו 'רבקה לאה גֹּ֤שִֽׁי הֲלֹם֙' ולצעירה 'מרים גיטל גשי הלאה' - הרי אנו מכריזים בזאת על קריאת שמה העתידית של כל אחת מהאחיות, ומתאים הלשון יקרא שמן.
ויקרא שמו בישראל כנראה מתבסס בלשון מליצית מהפסוק
וְנִקְרָא שְׁמוֹ בְּיִשְׂרָאֵל בֵּית חֲלוּץ הַנָּעַל
אלא ששם משמעות הכתוב שכל הנוכחים קוראים לו בשם "חלוץ הנעל".

וכשאומרים ויקרא שמו\שמה\שמן (שפע חיים ווילנא)\שמותן (ביתר - @משה נפתלי , וכן מדיוק יותר ע"פ לשה"ק) בישראל, המשמעות בוודאי שונה (לכן החליפו מונקרא לויקרא) וכל אחד יפרש הנראה לו לנכון. 


המצפה לישועת ה'
הודעות: 3446
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 2068 פעמים
קיבל תודה: 2396 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'מי שבירך' ליולדת תאומות

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 28 אוקטובר 2021, 00:57

בשלמא כתב:
27 אוקטובר 2021, 23:57
ויקרא שמו בישראל כנראה מתבסס בלשון מליצית מהפסוק
וְנִקְרָא שְׁמוֹ בְּיִשְׂרָאֵל בֵּית חֲלוּץ הַנָּעַל
אלא ששם משמעות הכתוב שכל הנוכחים קוראים לו בשם "חלוץ הנעל".
לענ"ד המקור הוא "וַתֹּאמַרְנָה הַנָּשִׁים, אֶל-נָעֳמִי, בָּרוּךְ ה', אֲשֶׁר לֹא הִשְׁבִּית לָךְ גֹּאֵל הַיּוֹם; וְיִקָּרֵא שְׁמוֹ, בְּיִשְׂרָאֵל" (רות ד' י"ד)

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “סידור התפילה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים