פרשת וירא - אשת לוט

שומע כעונה

משתמש רגיל
נפסק להלכה שהרואה את אשת לוט מברך 2 ברכות, א. ברוך דיין האמת. ב. זוכר הצדיקים.
האם ידוע למישהו אם קיים היום נציב המלח אי שם בעולם?
 

דרומאי

משתמש ותיק
שומע כעונה אמר:
נפסק להלכה שהרואה את אשת לוט מברך 2 ברכות, א. ברוך דיין האמת. ב. זוכר הצדיקים.
האם ידוע למישהו אם קיים היום נציב המלח אי שם בעולם?
מה ז''א אי שם בעולם, הרי צריך להיות באיזור ים המלח, לא?
 

שומע כעונה

משתמש רגיל
פותח הנושא
אכן כן, אך בחלק גדול מים המלח הייתי זה מכבר אך לא זכור לי משם נציב המלח, האם יש מקום באיזור בו הנציב נמצא?
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
שומע כעונה אמר:
אכן כן, אך בחלק גדול מים המלח הייתי זה מכבר אך לא זכור לי משם נציב המלח, האם יש מקום באיזור בו הנציב נמצא?

כמדומה שיש ראיה מהמדרש שהמיקום אמור להיות בבקעת הירדן צפונה לאזור ים המלח
 

יהודה1

משתמש ותיק
יש מישהו שיודע בוודאות איפה זה בדיוק? בגמרא משמע שהיה מקום ידוע, אבל ייתכן שנשתכח היום ואי אפשר לברך על סמך סברא.
 

דרומאי

משתמש ותיק
זה חלק מקלקול העולם בזמננו שנעשה ע''י קלקול האדם כדאיתא במס''י פ''א, שדברים כאלו לא מצויים לנו היום.
 

יהודה1

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
זה חלק מקלקול העולם בזמננו שנעשה ע''י קלקול האדם כדאיתא במס''י פ''א, שדברים כאלו לא מצויים לנו היום.
לא מפורש שם איזה סוג קלקולים נעשה. אמנם שמעתי בשם החזו"א ואשמח אם יובא מקור ברור, שבדורינו בגלל שיש הסתר פנים קשה יותר לראות דברים הקשורים לרוחניות ולכן נעלמו הדיבוקים. על הנבואה זה מפורש בגמרא שפסקה בבית שני. ונראה שגם זה מכוח ירידת הדורות.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
יהודה1 אמר:
דרומאי אמר:
זה חלק מקלקול העולם בזמננו שנעשה ע''י קלקול האדם כדאיתא במס''י פ''א, שדברים כאלו לא מצויים לנו היום.
לא מפורש שם איזה סוג קלקולים נעשה. אמנם שמעתי בשם החזו"א ואשמח אם יובא מקור ברור, שבדורינו בגלל שיש הסתר פנים קשה יותר לראות דברים הקשורים לרוחניות ולכן נעלמו הדיבוקים. על הנבואה זה מפורש בגמרא שפסקה בבית שני. ונראה שגם זה מכוח ירידת הדורות.
בזמן החפץ חיים היה סיפור מפורסם על דיבוק. כנראה החזו"א התכויין שמקרים כאלה פחות רווחים כיום אבל ייתכן מה שהיה אז קיים גם היום אם כי במקרים נדירים.
 

דרומאי

משתמש ותיק
יהודה1 אמר:
דרומאי אמר:
זה חלק מקלקול העולם בזמננו שנעשה ע''י קלקול האדם כדאיתא במס''י פ''א, שדברים כאלו לא מצויים לנו היום.
לא מפורש שם איזה סוג קלקולים נעשה. אמנם שמעתי בשם החזו"א ואשמח אם יובא מקור ברור, שבדורינו בגלל שיש הסתר פנים קשה יותר לראות דברים הקשורים לרוחניות ולכן נעלמו הדיבוקים. על הנבואה זה מפורש בגמרא שפסקה בבית שני. ונראה שגם זה מכוח ירידת הדורות.
אני מתכוון לקלקול גשמי. זה שבזמננו העולם הגשמי לא נראה כמו פעם, בהרבה תחומים, זה בעקבות הקלקול הרוחני שבמעשי האדם, שבכוחם לקלקל את העולם הגשמי.
לדוגמא, פעם איטר היה דבר נדיר- ואילו היום הוא שכיח. ועוד הרבה דוגמאות כאלו שמעתי מר' משה שפירא ז''ל.
את הקישור לענין אשתו של לוט עשיתי על דעת עצמי.
 

יהודה1

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
יהודה1 אמר:
דרומאי אמר:
זה חלק מקלקול העולם בזמננו שנעשה ע''י קלקול האדם כדאיתא במס''י פ''א, שדברים כאלו לא מצויים לנו היום.
לא מפורש שם איזה סוג קלקולים נעשה. אמנם שמעתי בשם החזו"א ואשמח אם יובא מקור ברור, שבדורינו בגלל שיש הסתר פנים קשה יותר לראות דברים הקשורים לרוחניות ולכן נעלמו הדיבוקים. על הנבואה זה מפורש בגמרא שפסקה בבית שני. ונראה שגם זה מכוח ירידת הדורות.
אני מתכוון לקלקול גשמי. זה שבזמננו העולם הגשמי לא נראה כמו פעם, בהרבה תחומים, זה בעקבות הקלקול הרוחני שבמעשי האדם, שבכוחם לקלקל את העולם הגשמי.
לדוגמא, פעם איטר היה דבר נדיר- ואילו היום הוא שכיח. ועוד הרבה דוגמאות כאלו שמעתי מר' משה שפירא ז''ל.
את הקישור לענין אשתו של לוט עשיתי על דעת עצמי.
איטר זה בערך אחד לעשרה אנשים. ידוע לך על תקופה שהיה פחות?
 

Practic

משתמש רגיל
נראלי שבמשך אלפי השנים עמוד המלח נתכסה באדמה וצריך חפירה ארכיאולוגית למצוא אותה. בכל אופן יתכן מאוד שבני אדם שראו אותה פשוט לקחו אותה. זו ממש יצירת אומנות ואין הכרח שנותרה במקומה. כמדומה שגם חז"ל לא נתכוונו לומר אלא שאם הזדמן לו איכשהו לראות ולא שהיה בזמנם את אשתו של לוט במסגרת תערוכת שרידים מן העיר סדום...
 

דרומאי

משתמש ותיק
יהודה1 אמר:
דרומאי אמר:
יהודה1 אמר:
לא מפורש שם איזה סוג קלקולים נעשה. אמנם שמעתי בשם החזו"א ואשמח אם יובא מקור ברור, שבדורינו בגלל שיש הסתר פנים קשה יותר לראות דברים הקשורים לרוחניות ולכן נעלמו הדיבוקים. על הנבואה זה מפורש בגמרא שפסקה בבית שני. ונראה שגם זה מכוח ירידת הדורות.
אני מתכוון לקלקול גשמי. זה שבזמננו העולם הגשמי לא נראה כמו פעם, בהרבה תחומים, זה בעקבות הקלקול הרוחני שבמעשי האדם, שבכוחם לקלקל את העולם הגשמי.
לדוגמא, פעם איטר היה דבר נדיר- ואילו היום הוא שכיח. ועוד הרבה דוגמאות כאלו שמעתי מר' משה שפירא ז''ל.
את הקישור לענין אשתו של לוט עשיתי על דעת עצמי.
איטר זה בערך אחד לעשרה אנשים. ידוע לך על תקופה שהיה פחות?
לא ידוע לי מספרית. אבל שמעתי מאנשים זקנים שבזמנם זה היה הרבה יותר נדיר.
 

דרומאי

משתמש ותיק
Practic אמר:
נראלי שבמשך אלפי השנים עמוד המלח נתכסה באדמה וצריך חפירה ארכיאולוגית למצוא אותה. בכל אופן יתכן מאוד שבני אדם שראו אותה פשוט לקחו אותה. זו ממש יצירת אומנות ואין הכרח שנותרה במקומה. כמדומה שגם חז"ל לא נתכוונו לומר אלא שאם הזדמן לו איכשהו לראות ולא שהיה בזמנם את אשתו של לוט במסגרת תערוכת שרידים מן העיר סדום...
זה כבר שאלה הלכתית, האם מברכים על אשת לוט גם בתלוש.
זכורני שכתוב בראשונים שהעיזים מלקקים ממנה ובבוקר היא חוזרת לצורתה, אולי מישהו כאן יודע איפה זה כתוב?
 

אור זרוע

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
זכורני שכתוב בראשונים שהעיזים מלקקים ממנה ובבוקר היא חוזרת לצורתה, אולי מישהו כאן יודע איפה זה כתוב?
פרקי דרבי אליעזר סוף פרק כה:
עִדִּית אִשְׁתּוֹ שֶׁל לוֹט נִכְמְרוּ רַחֲמֶיהָ עַל בְּנוֹתֶיהָ הַנְשׂוּאוֹת בִּסְדוֹם, וְהִבִּיטָה אַחֲרֶיהָ לִרְאוֹת אִם הָיוּ הוֹלְכוֹת אַחֲרֶיהָ אִם לָאו. וְרָאֲתָה אַחֲרֶיהָ הַשְּׁכִינָה, וְנַעֲשִׂית נְצִיב מֶלַח, וַעֲדַיִן הִיא עוֹמֶדֶת, כָּל הַיּוֹם לוֹחֲכִים אוֹתָהּ הַשְּׁוָרִים וְיוֹרֶדֶת עַל רַגְלֶיהָ, וּבַבֹּקֶר צוֹמַחַת, שֶׁנֶּאֱמַר [שם כו] וַתַּבֵּט אִשְׁתּוֹ מֵאַחֲרָיו וַתְּהִי נְצִיב מֶלַח.
 

שואל ומשיב

משתמש ותיק
מהמכלול ערך אשת לוט:
נוסעים ועולי רגל הצביעו על נציבי מלח שונים באזור הר סדום בתור אשת לוט. בישראל מוכר כ"אשת סדום" נציב מלח שממוקם כמאה מטרים במעלה המדרון המזרחי של ההר, מעל מערת סדום. שלישו העליון סלעי ומגן על המלח מהמשקעים. לפי עמוס פרומקין, נציב זה הוא חלק מקיר מערה שקרסה לפני כ-4000 שנה (לפי תיארוך פחמן-14 של שרידי עצים), בערך באותו זמן בו התרחשה באזור רעידת אדמה בעוצמה משוערת של 8 בסולם ריכטר, וגם הסתיימה ההתיישבות בבאב אד-ד'רא.[3]
 

י.א.ל

משתמש ותיק
שבוע טוב
במדרש איתא שלקתה במלח מידה נגד מידה שהלכה בין הבתים ואמרה לשכנותיה יש לנו אורחים אפשר לקבל מלח,
א'כ למה צריך לברך ברוך דיין האמת[בהנחה שאנו מכירים את הנציב שלה ולא של מישהו אחר] כן יאבדו כל אויבך השם?
 

well

משתמש ותיק
אפשר לשאול גם איפה האבן שעוג ביקש לזרוק על ישראל.
 

דרומאי

משתמש ותיק
י.א.ל אמר:
שבוע טוב
במדרש איתא שלקתה במלח מידה נגד מידה שהלכה בין הבתים ואמרה לשכנותיה יש לנו אורחים אפשר לקבל מלח,
א'כ למה צריך לברך ברוך דיין האמת[בהנחה שאנו מכירים את הנציב שלה ולא של מישהו אחר] כן יאבדו כל אויבך השם?
ראשית כל, זה שהיתה מושחתת במידותיה אינו מגדיר אותה עדיין בתור 'אויביך' ואין לשמוח במפלתה.

שנית, ודאי עיקר הטעם שמתה היתה מפני שאמנם היו ראויין לינצל אך לא לראות במפלת סדום, ולכן נאמר ללוט אל תבט אחריך- והיא שעברה ע''ז נענשה מיד, והמדרש רק אתא לפרש למה נענשה דוקא בנציב מלח.

שלישית, דוקא משום שבדין לקתה מברכים דיין האמת, שפירושו שמעניש בדין.

שבוע טוב
 

שומע כעונה

משתמש רגיל
פותח הנושא
well אמר:
אפשר לשאול גם איפה האבן שעוג ביקש לזרוק על ישראל.
אכן, אך הברכה על נציב המלח נפסקה להלכה בשו"ע, משא"כ אבן שביקש עוג לזרוק על ישראל לא נפסק בשו"ע, משמע לכאורה שלכה"פ בזמן השו"ע היה ידוע המיקום.
 

יעבץ

משתמש ותיק
שומע כעונה אמר:
well אמר:
אפשר לשאול גם איפה האבן שעוג ביקש לזרוק על ישראל.
אכן, אך הברכה על נציב המלח נפסקה להלכה בשו"ע, משא"כ אבן שביקש עוג לזרוק על ישראל לא נפסק בשו"ע, משמע לכאורה שלכה"פ בזמן השו"ע היה ידוע המיקום.

אבן שביקש עוג נפסק בשו"ע, ואין ראיה מכך שמהרי"ק הכירו, שהביא מה שהובא בפוסקים לפניו, ואם יהיה מי שיכיר יוכל לברך.
ודווקא מהאבן של עוג ראיה שאין חובה לפרש שבזמן הגמ' ידעו להצביע על נציב המלח, שהרי הרשב"א מפרש את המדרש על עוג שלא כפשוטו, וקשה שהרי מגמ' זו משמע שיש אבן כזו במציאות אלא ע"כ יפרש הרשב"א שהכוונה באופן כללי כדוג' לניסים שנעשו לישראל (אין המקורות לצידי כעת לבדוק אם נגעו בזה).
אגב גם בנציב המלח פירש הרלב"ג שלא אשת לוט נהפכה לנציב אלא סדום... אבל אם את המקרא מוכן הרלב"ג להוציא כפשוטו כמובן שגם את הגמ'.

עכ"פ לשאלת פותח האשכול, לא ידוע כיום על מקום מסוים, וגם מה שיכולים להצביע עליו אין ע"ז מסורת ברורה, בשנים שעברו מאז היו מספיק אנשים שיכלו להמציא כרצונם, ממילא פשיטא שכיום א"א לברך ברכה זו בשום פנים.
 

שומע כעונה

משתמש רגיל
פותח הנושא
יעבץ אמר:
שומע כעונה אמר:
well אמר:
אפשר לשאול גם איפה האבן שעוג ביקש לזרוק על ישראל.
אכן, אך הברכה על נציב המלח נפסקה להלכה בשו"ע, משא"כ אבן שביקש עוג לזרוק על ישראל לא נפסק בשו"ע, משמע לכאורה שלכה"פ בזמן השו"ע היה ידוע המיקום.

אבן שביקש עוג נפסק בשו"ע, ואין ראיה מכך שמהרי"ק הכירו, שהביא מה שהובא בפוסקים לפניו, ואם יהיה מי שיכיר יוכל לברך.
ודווקא מהאבן של עוג ראיה שאין חובה לפרש שבזמן הגמ' ידעו להצביע על נציב המלח, שהרי הרשב"א מפרש את המדרש על עוג שלא כפשוטו, וקשה שהרי מגמ' זו משמע שיש אבן כזו במציאות אלא ע"כ יפרש הרשב"א שהכוונה באופן כללי כדוג' לניסים שנעשו לישראל (אין המקורות לצידי כעת לבדוק אם נגעו בזה).
אגב גם בנציב המלח פירש הרלב"ג שלא אשת לוט נהפכה לנציב אלא סדום... אבל אם את המקרא מוכן הרלב"ג להוציא כפשוטו כמובן שגם את הגמ'.

עכ"פ לשאלת פותח האשכול, לא ידוע כיום על מקום מסוים, וגם מה שיכולים להצביע עליו אין ע"ז מסורת ברורה, בשנים שעברו מאז היו מספיק אנשים שיכלו להמציא כרצונם, ממילא פשיטא שכיום א"א לברך ברכה זו בשום פנים.
צודק, טעות היתה בידי.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
ברור שהאדמה סביב ים המלח רוויה מלח כמו גם מפרצי הנחלים הסמוכים ממש לים המלח, ובזמן חז"ל עוד ידעו להצביע.
והעולם משתנה (לרעה?) הן ע"י מעשה האדם, והן ע"י טבע העולם, כמו רעידות אדמה.
בודאי שדבר שמחזק האמונה ונאבד, זה משום שהדורות ירודים, ומהשמים לא זכינו לראותם.
עכ"פ ההגיון הוא שלוט ברח מצוער, שחורבותיה עומדות על מקומם מאז, בדרום מזרח ים המלח - אל ההר שבעבר הירדן.
שם היה במערה והתעבר משני בנותיו, ושם נחלו את ארצם העמים שיצאו ממנו - עמון ומואב (כאן נמצא כאן היה...)
ממילא אין מה לחפשה לנציב המלח של אשת לוט בהר שבארץ ישראל. או ממערב לחוף ים המלח.
 

well

משתמש ותיק
יעבץ אמר:
שומע כעונה אמר:
well אמר:
אפשר לשאול גם איפה האבן שעוג ביקש לזרוק על ישראל.
אכן, אך הברכה על נציב המלח נפסקה להלכה בשו"ע, משא"כ אבן שביקש עוג לזרוק על ישראל לא נפסק בשו"ע, משמע לכאורה שלכה"פ בזמן השו"ע היה ידוע המיקום.

אבן שביקש עוג נפסק בשו"ע, ואין ראיה מכך שמהרי"ק הכירו, שהביא מה שהובא בפוסקים לפניו, ואם יהיה מי שיכיר יוכל לברך.
ודווקא מהאבן של עוג ראיה שאין חובה לפרש שבזמן הגמ' ידעו להצביע על נציב המלח, שהרי הרשב"א מפרש את המדרש על עוג שלא כפשוטו, וקשה שהרי מגמ' זו משמע שיש אבן כזו במציאות אלא ע"כ יפרש הרשב"א שהכוונה באופן כללי כדוג' לניסים שנעשו לישראל (אין המקורות לצידי כעת לבדוק אם נגעו בזה).
הרשב"א בעצמו נוגע בזה בדבריו שם יעו"ש ותמצית דבריו שבפועל עוג ביקש לזרוק "אבן" וזה כפשוטו אבל בפנימיות הדברים הוא ביקש לזרוק "הר" ולכן במשנה כתוב "אבן" ובגמ' מדברים על "הר".
 

אאא

משתמש ותיק
בעבר ראיתי תמונה של הרבה גושי מלח גבוהים שבאיזור ים המלח.
אולי אחד מהם זה אשת לוט.
השאלה היא מהיכן בדיוק התמונה הזו.
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
עכ"פ ההגיון הוא שלוט ברח מצוער, שחורבותיה עומדות על מקומם מאז, בדרום מזרח ים המלח - אל ההר שבעבר הירדן.
שם היה במערה והתעבר משני בנותיו, ושם נחלו את ארצם העמים שיצאו ממנו - עמון ומואב (כאן נמצא כאן היה...)
ממילא אין מה לחפשה לנציב המלח של אשת לוט בהר שבארץ ישראל. או ממערב לחוף ים המלח.

נראה שמהירת מצוא דבריך, אשת לוט נהיתה נציב מלח בברחו מסדום צוערה, כך שיתכן מאוד שזה בגבול הישראלי.
רק אח"כ הוא הגיע לצוער וכל שאר השתלשלות שהרחבת בדבריך
 

יהודה1

משתמש ותיק
יוסף יוסף אמר:
שאר לעמו אמר:
עכ"פ ההגיון הוא שלוט ברח מצוער, שחורבותיה עומדות על מקומם מאז, בדרום מזרח ים המלח - אל ההר שבעבר הירדן.
שם היה במערה והתעבר משני בנותיו, ושם נחלו את ארצם העמים שיצאו ממנו - עמון ומואב (כאן נמצא כאן היה...)
ממילא אין מה לחפשה לנציב המלח של אשת לוט בהר שבארץ ישראל. או ממערב לחוף ים המלח.

נראה שמהירת מצוא דבריך, אשת לוט נהיתה נציב מלח בברחו מסדום צוערה, כך שיתכן מאוד שזה בגבול הישראלי.
רק אח"כ הוא הגיע לצוער וכל שאר השתלשלות שהרחבת בדבריך
אני חושב שעיקר דבריו הם שאין לחפשה במערב ים המלח כי צוער נמצאת מדרום מזרח לו ואם כן היא צריכה להיות סמוך לשם. ובגמרא מפורש שצוער רחוקה מסדום חמישה מילין בלבד.
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
הלא סדום בוודאי היתה בארץ ישראל, לא?
וא"כ עפ"י דברי הגמרא שהבאת גם צוער צריכה להיות בא"י
עוד נראה לי להוסיף בנידון כי כל ים המלח לא היה קיים לפני ההפיכה של ארץ הכיכר
כך שאז ים המלח לא הפריד בין מערב ים המלח לצד המזרחי
 

יהודה1

משתמש ותיק
אתה מתכוין שגם צוער במערב וגם חורבתיה אינם אלה שמעיד עליהם @שאר לעמו ? ומה שים המלח נעשה רק אחר כך אינו סותר לכך שאפשר שנציב המלח הוא במזרח. ובגמרא מוכח שאפשר לראותו א"כ ודאי לא כיסה אותה הים.
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
רק התכוונתי לומר כי אין זה רחוק לומר שלוט הלך מסדום לצוער כי הים לא הפריע לו באמצעם
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
יהודה1 אמר:
אתה מתכוין שגם צוער במערב וגם חורבתיה אינם אלה שמעיד עליהם @שאר לעמו ? ומה שים המלח נעשה רק אחר כך אינו סותר לכך שאפשר שנציב המלח הוא במזרח. ובגמרא מוכח שאפשר לראותו א"כ ודאי לא כיסה אותה הים.
כדברי הרב 'יהודה' שהסביר דברי לעיל, ויישר כוחו - זו היתה כוונתי. שצוער היא כבר ממש על מזרח בקעת ים המלח קרובה לרגלי ההר המזרחי, וסדום רחוקה ממנה רק ד' מילין (או ה'. לעומת הר א"י הרחוק למערב הרבה יותר). ואם ברחו מסדום לצוער המזרחית ממנה, אין מה לחפשה במערב ים המלח.
ולא נ"מ עם סדום בתוך גבול א"י או לא. (ולהאמת סדום וצוער אינם בא"י של פרשת מסעי, אלא בחלק מואב). ובכל מקרה אינם בגבולות מדינת ישראל.
 
חלק עליון תַחתִית