חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

נושאים שונים

דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 45: איך יתכן שאדם בא"י מתפלל כנגד ירושלים ואומרים לו להתהפך?

שליחה על ידי דרומאי » 26 אוקטובר 2018, 14:01

דרומאי כתב:
מבין ענין כתב:אומרים לו להתהפך לצד השני - ולהמשיך בתפילת העמידה. מדובר שהוא מחוץ לירושלים, כמובן.
כיצד יתכן?
מתפלל באוטובוס או בספינה?
אך צ''ע דבמתני' תנן היה עומד בספינה יכוון את ליבו כנגד בית קדשי הקדשים, הרי דבעומד בספינה לא אטרחוהו כלל לכוון את פניו.

ערכים:


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 490
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 276 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 45: איך יתכן שאדם בא"י מתפלל כנגד ירושלים ואומרים לו להתהפך?

שליחה על ידי מבין ענין » 26 אוקטובר 2018, 14:04

דרומאי כתב:
מבין ענין כתב:אומרים לו להתהפך לצד השני - ולהמשיך בתפילת העמידה. מדובר שהוא מחוץ לירושלים, כמובן.
כיצד יתכן?
מתפלל באוטובוס או בספינה?
היכן מצינו דבר כזה? צריך להתפלל לכיוון ירושלים אם יכול, ודאי שלא נהפוך אותו אם מתפלל לכיוון ירושלים.
כפי שכתב השולחן ערוך אורח חיים הלכות תפלה סימן צד
היה רוכב על החמור, אין צריך לירד ולהתפלל, אפילו אם יש לו מי שתופס חמורו, אלא מתפלל דרך הילוכו; וכן אם היה בספינה או ע"ג קרון, אם יוכל לעמוד, עומד; ואם לאו, יושב במקומו ומתפלל. או אם היה הולך ברגליו, מתפלל דרך הילוכו אף אם אין פניו כנגד ירושלים, אפילו שלא במקום סכנה,
וכתב במשנ"ב שבכ"ז יחזיר פניו לא"י [ולירושלים] אם אפשר לו.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 45: איך יתכן שאדם בא"י מתפלל כנגד ירושלים ואומרים לו להתהפך?

שליחה על ידי דרומאי » 26 אוקטובר 2018, 14:16

מבין ענין כתב:
דרומאי כתב:
מבין ענין כתב:אומרים לו להתהפך לצד השני - ולהמשיך בתפילת העמידה. מדובר שהוא מחוץ לירושלים, כמובן.
כיצד יתכן?
מתפלל באוטובוס או בספינה?
היכן מצינו דבר כזה? צריך להתפלל לכיוון ירושלים אם יכול, ודאי שלא נהפוך אותו אם מתפלל לכיוון ירושלים.
כפי שכתב השולחן ערוך אורח חיים הלכות תפלה סימן צד
היה רוכב על החמור, אין צריך לירד ולהתפלל, אפילו אם יש לו מי שתופס חמורו, אלא מתפלל דרך הילוכו; וכן אם היה בספינה או ע"ג קרון, אם יוכל לעמוד, עומד; ואם לאו, יושב במקומו ומתפלל. או אם היה הולך ברגליו, מתפלל דרך הילוכו אף אם אין פניו כנגד ירושלים, אפילו שלא במקום סכנה,
וכתב במשנ"ב שבכ"ז יחזיר פניו לא"י [ולירושלים] אם אפשר לו.
ר' מבין, הכוונה היתה שהתחיל להתפלל לכיוון ירושלים, ושוב הסתובבה הספינה ועתה איננו לכיוון ירושלים. ועי' מה שדחיתי את דברי עצמי בהודעה שאחריה.


שומע כעונה
הודעות: 123
הצטרף: 01 ספטמבר 2017, 10:28
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 76 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 45: איך יתכן שאדם בא"י מתפלל כנגד ירושלים ואומרים לו להתהפך?

שליחה על ידי שומע כעונה » 26 אוקטובר 2018, 15:01

אולי כשעומד אחורי בית הכנסת, ופניו כלפי ירושלים [לדעה אחת בפוסקים] שצריך להחזיר פניו לבית הכנסת.


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1387
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 44

שליחה על ידי אחד התלמידים » 26 אוקטובר 2018, 15:04

יהודה1 כתב:קידשו את החודש על ידי עדים ונמצאו זוממים. וכן עיברו את השנה אחרי שהיגיע אדר שבו נולדו.
בכה"ג נמצא שמעולם לא היה גדול, ורק בטעות חשבו שהוא גדול.
יש להסתפק אם עבר עליו י"ג שנה, ושוב עבר קו התאריך ושם זה יום קודם, אם נהפך לקטן, או כיון שהגדיל הגדיל.


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 490
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 276 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 45: איך יתכן שאדם בא"י מתפלל כנגד ירושלים ואומרים לו להתהפך?

שליחה על ידי מבין ענין » 26 אוקטובר 2018, 15:49

שומע כעונה כתב:אולי כשעומד אחורי בית הכנסת, ופניו כלפי ירושלים [לדעה אחת בפוסקים] שצריך להחזיר פניו לבית הכנסת.
עוד תשובה יפה, אך לא לזה התכוונתי.
אני מתכוון שאומרים לו שהוא לא מתפלל כלל בכיוון הנכון, מצד הכיוון, לא מסיבות צדדיות.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 45

שליחה על ידי דרומאי » 26 אוקטובר 2018, 17:15

אולי כשנמצא בהר הבית, ומתפלל כלפי העיר, בעוד שדינו להתפלל כלפי קה''ק.


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 490
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 276 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 45

שליחה על ידי מבין ענין » 27 אוקטובר 2018, 20:36

דרומאי כתב:אולי כשנמצא בהר הבית, ומתפלל כלפי העיר, בעוד שדינו להתפלל כלפי קה''ק.
כתבתי:
חידה 45: איך יתכן שאדם בא"י מתפלל כנגד ירושלים ואומרים לו להתהפך?
אומרים לו להתהפך לצד השני - ולהמשיך בתפילת העמידה. מדובר שהוא מחוץ לירושלים, כמובן.
כיצד יתכן?
סוף ציטוט.

אם תאמרו שאתם כבר מעוניינים בתשובה - אשיב.


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 78 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 45

שליחה על ידי יוספזון » 27 אוקטובר 2018, 22:38

מבין ענין כתב:
דרומאי כתב:אולי כשנמצא בהר הבית, ומתפלל כלפי העיר, בעוד שדינו להתפלל כלפי קה''ק.
כתבתי:
חידה 45: איך יתכן שאדם בא"י מתפלל כנגד ירושלים ואומרים לו להתהפך?
אומרים לו להתהפך לצד השני - ולהמשיך בתפילת העמידה. מדובר שהוא מחוץ לירושלים, כמובן.
כיצד יתכן?
סוף ציטוט.

אם תאמרו שאתם כבר מעוניינים בתשובה - אשיב.
לא קראתי את התשובות עד עכשיו, ואם אני טועה אני מתנצל מראש.
אם עומד מול בית ע"ז וכדו' או דבר אחר שאסור להתפלל נגדו.


שומע כעונה
הודעות: 123
הצטרף: 01 ספטמבר 2017, 10:28
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 76 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 45: איך יתכן שאדם בא"י מתפלל כנגד ירושלים ואומרים לו להתהפך?

שליחה על ידי שומע כעונה » 27 אוקטובר 2018, 22:52

אולי כשעומד ליד חולה [שהשכינה נמצאת למראשותיו, איני זוכר את ההלכה בכגון דא]


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 490
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 276 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 45

שליחה על ידי מבין ענין » 27 אוקטובר 2018, 23:30

יוספזון כתב:
מבין ענין כתב:
דרומאי כתב:אולי כשנמצא בהר הבית, ומתפלל כלפי העיר, בעוד שדינו להתפלל כלפי קה''ק.
כתבתי:
חידה 45: איך יתכן שאדם בא"י מתפלל כנגד ירושלים ואומרים לו להתהפך?
אומרים לו להתהפך לצד השני - ולהמשיך בתפילת העמידה. מדובר שהוא מחוץ לירושלים, כמובן.
כיצד יתכן?
סוף ציטוט.

אם תאמרו שאתם כבר מעוניינים בתשובה - אשיב.
לא קראתי את התשובות עד עכשיו, ואם אני טועה אני מתנצל מראש.
אם עומד מול בית ע"ז וכדו' או דבר אחר שאסור להתפלל נגדו.
כתבתי לעיל: "אני מתכוון שאומרים לו שהוא לא מתפלל כלל בכיוון הנכון, מצד הכיוון, לא מסיבות צדדיות."


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 490
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 276 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 45: איך יתכן שאדם בא"י מתפלל כנגד ירושלים ואומרים לו להתהפך?

שליחה על ידי מבין ענין » 27 אוקטובר 2018, 23:31

שומע כעונה כתב:אולי כשעומד ליד חולה [שהשכינה נמצאת למראשותיו, איני זוכר את ההלכה בכגון דא]
כתבתי לעיל:
"אני מתכוון שאומרים לו שהוא לא מתפלל כלל בכיוון הנכון, מצד הכיוון, לא מסיבות צדדיות".


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 45

שליחה על ידי דרומאי » 28 אוקטובר 2018, 00:56

מבין ענין כתב:
דרומאי כתב:אולי כשנמצא בהר הבית, ומתפלל כלפי העיר, בעוד שדינו להתפלל כלפי קה''ק.
כתבתי:
חידה 45: איך יתכן שאדם בא"י מתפלל כנגד ירושלים ואומרים לו להתהפך?
אומרים לו להתהפך לצד השני - ולהמשיך בתפילת העמידה. מדובר שהוא מחוץ לירושלים, כמובן.
כיצד יתכן?
סוף ציטוט.

אם תאמרו שאתם כבר מעוניינים בתשובה - אשיב.
מעוניינים!


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 490
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 276 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

תשובה לחידה 45: איך יתכן שאדם בא"י מתפלל כנגד ירושלים ואומרים לו להתהפך?

שליחה על ידי מבין ענין » 28 אוקטובר 2018, 01:36

התשובה היא יש שתי ירושלים.
הוא נמצא ביניהם, ומתפלל לכיוון ירושלים "השניה" וגבו לכיוון ירושלים "האמיתית". אומרים לו תתהפך לכיוון ירושלים האמיתית!
הסבר:
המשנה במסכת ערכין פרק ט משנה ו:
עיר שגגותיה חומתה ושאינה מוקפת חומה מימות יהושע בן נון אינה כבתי ערי חומה ואלו הן בתי ערי חומה שלש חצרות של שני שני בתים מוקפות חומה מימות יהושע בן נון כגון קצרה הישנה של ציפורים וחקרה של גוש חלב ויודפת הישנה וגמלא וגדוד וחדיד ואונו וירושלים וכן כיוצא בהן:

הגמ' במסכת ערכין דף לב עמוד ב שואלת:
וירושלים מי מיחלט בה? והתניא: עשרה דברים נאמרו בירושלים, אין הבית חלוט בה! ...רב אשי אמר, לאו אמר רב יוסף: תרי קדש הוו? ה"נ תרי ירושלים הוו. ע"כ.

הרי לנו שיש "תרי ירושלים", אחת הקדושה - שאין הבית חלוט בה, ואחת במקום אחר - חולין - והבית נחלט בה.


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 490
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 276 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

חידה מס' 46: איך יתכן שנולד ילד יהודי וצריך לקרוא לו "כידור"?

שליחה על ידי מבין ענין » 28 אוקטובר 2018, 01:39

לא מדובר שסבו או אביו נקראו כך, ולא מדובר בילד שנולד מיבום [וגם שם אין הפשט שצריך לקרוא ב"שם" של המנוח], או שמישהו ציווה לקרוא לילד כך. מדובר ששאלנו לחכם וכך הורה שיש לקרוא את שם הילד.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה מס' 46: איך יתכן שנולד ילד יהודי וצריך לקרוא לו "כידור"?

שליחה על ידי דרומאי » 28 אוקטובר 2018, 08:59

מבין ענין כתב:לא מדובר שסבו או אביו נקראו כך, ולא מדובר בילד שנולד מיבום [וגם שם אין הפשט שצריך לקרוא ב"שם" של המנוח], או שמישהו ציווה לקרוא לילד כך. מדובר ששאלנו לחכם וכך הורה שיש לקרוא את שם הילד.
ממזר.


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 490
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 276 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה מס' 46: איך יתכן שנולד ילד יהודי וצריך לקרוא לו "כידור"?

שליחה על ידי מבין ענין » 28 אוקטובר 2018, 09:09

דרומאי כתב:
מבין ענין כתב:לא מדובר שסבו או אביו נקראו כך, ולא מדובר בילד שנולד מיבום [וגם שם אין הפשט שצריך לקרוא ב"שם" של המנוח], או שמישהו ציווה לקרוא לילד כך. מדובר ששאלנו לחכם וכך הורה שיש לקרוא את שם הילד.
ממזר.
מדויק.
מבואר במהרי"ל ועיין ערוך השלחן יו"ד סי' רס"ה דהמל ממזר מפרסמין בשעת מילתו שהוא ממזר וקורין אותו כידור ע"ש כי דור תהפוכות המה והוא גמ' מפורשת דמצוה לפרסמו.

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
הודעות: 470
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 494 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה מס' 46: איך יתכן שנולד ילד יהודי וצריך לקרוא לו "כידור"?

שליחה על ידי אברך » 28 אוקטובר 2018, 11:34

מבין ענין כתב:
דרומאי כתב:
מבין ענין כתב:לא מדובר שסבו או אביו נקראו כך, ולא מדובר בילד שנולד מיבום [וגם שם אין הפשט שצריך לקרוא ב"שם" של המנוח], או שמישהו ציווה לקרוא לילד כך. מדובר ששאלנו לחכם וכך הורה שיש לקרוא את שם הילד.
ממזר.
מדויק.
מבואר במהרי"ל ועיין ערוך השלחן יו"ד סי' רס"ה דהמל ממזר מפרסמין בשעת מילתו שהוא ממזר וקורין אותו כידור ע"ש כי דור תהפוכות המה והוא גמ' מפורשת דמצוה לפרסמו.
אמנם כ"כ מהרי"ל (הל' מילה אות כ'), והובא להלכה בט"ז (יו"ד סי' רס"ה סק"ח) ובערוה"ש (שם סי"ט).

אך לשון החכמ"א (שער רינה וישועה כלל קמ"ט סל"ה) 'ויש אומרים שקורין שמו כידור', ומשמע דאינו מוסכם.
והגר"ח פאלאג'י זצ"ל בשו"ת חיים ביד (סי' ע' ד"ה ולענין קריאת השם) האריך לחלוק על דברי מהרי"ל, שמכיון שהוא כישראל לכל דבריו, מה פשעו ומה חטאתו שנבזהו, שהרי הוא לא חטא כ"א אביו ואמו, ועוד שיהיה ח"ו ברית כרותה לשפתים להיות רשע, ועוד דבשם רשע לא מסקינן בשמייהו, וממה נפשך אינו נכון לעשות כן לכנות לממזר בשם כידור דאם יהיה רשע וחוטא יהיו תולים כי הסיבה גורמת היתה קריאת שם זה ונהיה אנחנו גרמא בנזיקין שיחטא ויהיה איסור משום ולפני עור לא תתן מכשול ואם יהיה צדיק ואינו חוטא ובפרט אם יהיה ת"ח איך יתכן שישא את שמו כידור שם רשע וחוטא שנמצא שאנחנו מלבינים פניו ברבים בכל עת ובכל זמן לקרותו בשם רשע וחוטא, וכן ראוי לעשות, וכן הוא המנהג שמעולם לא שמענו ולא ראינו כשאירע אחד מעיר שנולד ממזר לקרות שם כידור, עכת"ד עי"ש. והביאו להלכה בשו"ת בן ימין (להג"ר רחמים חיים יהודה ישראל, סלוניקי תרנ"ו, סוף סי' ט"ו).


אמלתרא
הודעות: 59
הצטרף: 04 מאי 2018, 16:18
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 42

שליחה על ידי אמלתרא » 28 אוקטובר 2018, 22:26

דרומאי כתב:
אמלתרא כתב:
אברך כתב:אם כבר נזכרו בסוכות...
אדם יושב בסוכה פסולה, אומר פרק תהילים, ולפתע הסוכה נהיית כשירה.
חידה זו מקורה מהגאון רבי אברהם גנחובסקי זצ"ל, מובא בשמו בספר אגן הסהר:
הנה התשובה
סוכה שאינו כשרה אלא על ידי מיגו דהוי דופן לשבת הוי דופן לסוכה, וקיי"ל דאינה כשרה אלא בשבת של חג, והנה הפתרון, אדם יושב בסוכה כזו בערב שבת סמוך לחשיכה, ואומר מזמור שיר ליום השבת, ועי"ז קיבל עליו שבת, ונעשה הסוכה כשירה ע"י המגו
צ''ע אם מהני קבלת שבת להכשיר הסוכה, הלא מדאורייתא עדיין לא חל עליו שבת, ואף אם נימא דחל מדין נדר מדאורייתא מאן יימר דסגי בזה לדין מיגו דהוי דופן לענין שבת וכו', אטו אם ישבע שאינו מטלטל אלא כדין שבת נמי נימא הכי וצ''ע.
באותו ענין שמעתי מת''ח אחד שהורה לענין מיגו דהוי דופן וכו', להחמיר לגמור סעודה שלישית בסוכה זו קודם השקיעה, ומשום דבביה''ש כיון דהוי ספק לילה יש להחמיר לענין הסוכה.
ומה עם תוספת שבת?, שנלמד מקרא דועיניתם את נפשותיכם בתשעה בחודש,
אלא תוספת שבת הוי רק עשה, אבל דין מיגו דהוי דופן וכו', מסתבר שאין צריך שיהי' דופן לענין שבת עד לענין חיוב חטאת, אלא אפילו לענין חיוב עשה סגי, כן נראה מסברא


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 42

שליחה על ידי דרומאי » 29 אוקטובר 2018, 00:45

אמלתרא כתב:
דרומאי כתב:
אמלתרא כתב: חידה זו מקורה מהגאון רבי אברהם גנחובסקי זצ"ל, מובא בשמו בספר אגן הסהר:
הנה התשובה
סוכה שאינו כשרה אלא על ידי מיגו דהוי דופן לשבת הוי דופן לסוכה, וקיי"ל דאינה כשרה אלא בשבת של חג, והנה הפתרון, אדם יושב בסוכה כזו בערב שבת סמוך לחשיכה, ואומר מזמור שיר ליום השבת, ועי"ז קיבל עליו שבת, ונעשה הסוכה כשירה ע"י המגו
צ''ע אם מהני קבלת שבת להכשיר הסוכה, הלא מדאורייתא עדיין לא חל עליו שבת, ואף אם נימא דחל מדין נדר מדאורייתא מאן יימר דסגי בזה לדין מיגו דהוי דופן לענין שבת וכו', אטו אם ישבע שאינו מטלטל אלא כדין שבת נמי נימא הכי וצ''ע.
באותו ענין שמעתי מת''ח אחד שהורה לענין מיגו דהוי דופן וכו', להחמיר לגמור סעודה שלישית בסוכה זו קודם השקיעה, ומשום דבביה''ש כיון דהוי ספק לילה יש להחמיר לענין הסוכה.
ומה עם תוספת שבת?, שנלמד מקרא דועיניתם את נפשותיכם בתשעה בחודש,
אלא תוספת שבת הוי רק עשה, אבל דין מיגו דהוי דופן וכו', מסתבר שאין צריך שיהי' דופן לענין שבת עד לענין חיוב חטאת, אלא אפילו לענין חיוב עשה סגי, כן נראה מסברא
תוספת שבת י''א דהוא דרבנן, וגם אם הוא דאורייתא במה שיוסיף זמן מועט סגי, ועוד דקבלת שבת במזמור שיר ליום השבת ודאי לא הוי תוספת שבת מדאורייתא.


אמלתרא
הודעות: 59
הצטרף: 04 מאי 2018, 16:18
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 42

שליחה על ידי אמלתרא » 29 אוקטובר 2018, 19:42

ובאמת אף אם נאמר דתוספת שבת דאורייתא, עדיין אינו כ"א חיובא על הגברא ולא על החפצא והזמן, ובודאי שכדי שנאמר מיגו דהוי דופן וכו', צריך שיהי' שבת על החפצא והזמן.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 42

שליחה על ידי דרומאי » 29 אוקטובר 2018, 20:33

אמלתרא כתב:ובאמת אף אם נאמר דתוספת שבת דאורייתא, עדיין אינו כ"א חיובא על הגברא ולא על החפצא והזמן, ובודאי שכדי שנאמר מיגו דהוי דופן וכו', צריך שיהי' שבת על החפצא והזמן.
זה ווארט בסגנון 'צפנת פענח', אך כמובן צריך ראיות לזה.


אמלתרא
הודעות: 59
הצטרף: 04 מאי 2018, 16:18
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 42

שליחה על ידי אמלתרא » 29 אוקטובר 2018, 21:11

דרומאי כתב:
אמלתרא כתב:ובאמת אף אם נאמר דתוספת שבת דאורייתא, עדיין אינו כ"א חיובא על הגברא ולא על החפצא והזמן, ובודאי שכדי שנאמר מיגו דהוי דופן וכו', צריך שיהי' שבת על החפצא והזמן.
זה ווארט בסגנון 'צפנת פענח', אך כמובן צריך ראיות לזה.
כרגע אין לי ראיות לכך, אבל הסברא נותנת ככה, ואדרבא ישמע חכם ויוסיף לקח


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 490
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 276 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

חידה 47: מי האדם שהאריך ימים ביותר - המפורש בכתובים?

שליחה על ידי מבין ענין » 31 אוקטובר 2018, 22:59

אני מתכוין מיציאת מצרים והלאה.
התשובה צריכה להיות מוכחת מפסוקים מפורשים, [הגם שמספר השנים לא פורש בכתובים] ולא ממאמרי חז"ל [כגון אבצן הוא בועז, או פנחס הוא אליהו וכדו'].


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1071
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 98 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 47

שליחה על ידי נדיב לב » 01 נובמבר 2018, 01:11

עובד אבי ישי


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 490
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 276 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 47

שליחה על ידי מבין ענין » 01 נובמבר 2018, 02:43

נדיב לב כתב:עובד אבי ישי
לא לזה התכוונתי, אך אפשר פרטים?? מאיזה פסוקים הדבר מוכח?


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 490
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 276 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

חידה 48: כמה פעמים להערכתך אליעזר עבד אברהם מוזכר בתורה בשמו? [ללא חיפוש במחשב...]

שליחה על ידי מבין ענין » 01 נובמבר 2018, 15:34

זו שאלה שאבקש לא לענות עליה כאן בפורום, מכיון שהמפתיע בה הוא התשובה שלה, ולא קשה להגיע אל התשובה, והמענין שבה הוא הנסיון לעלות על זה לבד, בהערכה בלבד ללא סיוע מחשב, וכתיבת התשובה תוריד את כל העוקץ...


סתם איש
הודעות: 95
הצטרף: 05 מרץ 2016, 21:56
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 38

שליחה על ידי סתם איש » 01 נובמבר 2018, 22:59

סתם איש כתב:חידה לחומש בראשית
שני אנשים שהם גם בנים וגם נכדים וגם נינים של אותו אדם.
הקפצה


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1299
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 214 פעמים
קיבל תודה: 274 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 38

שליחה על ידי נבשר » 01 נובמבר 2018, 23:12

יש לי חצי תשובה עמון ומואב, שהם בנים של לוט שהגיעו ממנו, ונכדים של לוט שנולדו מבנות לוט, נפק"מ שאם אשת לוט היתה ניצלת היתה אסורה להם משום אשת אביו, ומשום אם אמו, ואפשר לעשות ע"ז חידה חדשה איזה אדם בתורה שהוא באיסור ביאה משום אשת אביו ומשום אם אמו.


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 490
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 276 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 38

שליחה על ידי מבין ענין » 01 נובמבר 2018, 23:15

סתם איש כתב:
סתם איש כתב:חידה לחומש בראשית
שני אנשים שהם גם בנים וגם נכדים וגם נינים של אותו אדם.
אתה מתכוין בת ענה בת צבעון כו', או מבנות לוט?

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 6 אורחים