בדיקת הציציות לפני התפילה


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1203
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 586 פעמים
קיבל תודה: 403 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

בדיקת הציציות לפני התפילה

שליחה על ידי אוריאל » 29 אוקטובר 2018, 23:51

כתוב ברא"ש בכלל ב' שמעיקר הדין אין צריך לבדוק מכיון שמוקמינן על חזקת כשרות של הטלית, אלא שמידת חסידות היא לבדוק אעפ"כ.
ויש לעיין, שהרי ידוע שלא סומכים על חזקה במקום שאפשר לברר, וא"כ מדוע אין צריך לבדוק את הציציות מעיקר הדין.
וחשבתי, שאולי י"ל דאין זה חזקה רגילה, כגון מקוה חסר שיש ריעותא ואנו מעמידים המקוה על חזקתו. דהכא הוי כמהיכי תיתי להסתפק, ולהכי אי"צ לחשוש כלל מעיקר הדין, ואינו אלא מדת חסידות.


יוסף יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 388
הצטרף: 23 יולי 2018, 02:05
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 129 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדיקת הציציות לפני התפילה

שליחה על ידי יוסף יוסף » 30 אוקטובר 2018, 00:21

דבריך פשוטים ביותר!
חילך לאורייתא

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 984
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 283 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדיקת הציציות לפני התפילה

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 30 אוקטובר 2018, 01:01

עי' בב"ח שם שהקשה כקושיתך ולכן פסק שחייבים לבדוק. וכדבריו פסק במשנה ברורה.
מאידך בב"י פסק שאין הבדיקה מחוייבת מעיקר הדין. ובש"ע נקט בלשון המורה שיש לבדוק מחמת חומר איסור ברכה לבטלה (והיינו שהדבר ראוי אך אינו חובה).

ביישוב דעת הרא"ש מקושיית הב"ח נכתבו כמה פירושים. ביניהם כסיגנון דבריך.

בברכת ייש"כ.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1010
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 189 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדיקת הציציות לפני התפילה

שליחה על ידי נדיב לב » 30 אוקטובר 2018, 01:06

אוריאל כתב:כתוב ברא"ש בכלל ב' שמעיקר הדין אין צריך לבדוק מכיון שמוקמינן על חזקת כשרות של הטלית, אלא שמידת חסידות היא לבדוק אעפ"כ.
ויש לעיין, שהרי ידוע שלא סומכים על חזקה במקום שאפשר לברר, וא"כ מדוע אין צריך לבדוק את הציציות מעיקר הדין.
וחשבתי, שאולי י"ל דאין זה חזקה רגילה, כגון מקוה חסר שיש ריעותא ואנו מעמידים המקוה על חזקתו. דהכא הוי כמהיכי תיתי להסתפק, ולהכי אי"צ לחשוש כלל מעיקר הדין, ואינו אלא מדת חסידות.
אכתוב חילוק שלא מבורר דיו. מה שאין סומכים על חזקה כשאפשר לברר, זה במקום שהבירור הוא בקל לא כאן שיום ביומו [אם לא נסמוך על החזקה] יצטרך לבדוק.


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1265
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדיקת הציציות לפני התפילה

שליחה על ידי יהודה1 » 30 אוקטובר 2018, 08:06

נדיב לב כתב:
אוריאל כתב:כתוב ברא"ש בכלל ב' שמעיקר הדין אין צריך לבדוק מכיון שמוקמינן על חזקת כשרות של הטלית, אלא שמידת חסידות היא לבדוק אעפ"כ.
ויש לעיין, שהרי ידוע שלא סומכים על חזקה במקום שאפשר לברר, וא"כ מדוע אין צריך לבדוק את הציציות מעיקר הדין.
וחשבתי, שאולי י"ל דאין זה חזקה רגילה, כגון מקוה חסר שיש ריעותא ואנו מעמידים המקוה על חזקתו. דהכא הוי כמהיכי תיתי להסתפק, ולהכי אי"צ לחשוש כלל מעיקר הדין, ואינו אלא מדת חסידות.
אכתוב חילוק שלא מבורר דיו. מה שאין סומכים על חזקה כשאפשר לברר, זה במקום שהבירור הוא בקל לא כאן שיום ביומו [אם לא נסמוך על החזקה] יצטרך לבדוק.
אבל הבירור בקל בכל פעם שבא לידו הספק.


גל גל
הודעות: 185
הצטרף: 14 יוני 2018, 08:40
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 70 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדיקת הציציות לפני התפילה

שליחה על ידי גל גל » 30 אוקטובר 2018, 10:16

אוריאל כתב:כתוב ברא"ש בכלל ב' שמעיקר הדין אין צריך לבדוק מכיון שמוקמינן על חזקת כשרות של הטלית, אלא שמידת חסידות היא לבדוק אעפ"כ.
ויש לעיין, שהרי ידוע שלא סומכים על חזקה במקום שאפשר לברר, וא"כ מדוע אין צריך לבדוק את הציציות מעיקר הדין.
וחשבתי, שאולי י"ל דאין זה חזקה רגילה, כגון מקוה חסר שיש ריעותא ואנו מעמידים המקוה על חזקתו. דהכא הוי כמהיכי תיתי להסתפק, ולהכי אי"צ לחשוש כלל מעיקר הדין, ואינו אלא מדת חסידות.
תסתכל, כתבתי על זה מאמר שהתפרסם באוצר...
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 456
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 232 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדיקת הציציות לפני התפילה

שליחה על ידי מלמד להועיל » 30 אוקטובר 2018, 10:32

@גל גל יש להעיר שאתה המסקנה שלך שם שהמגן אברהם סובר שחזקה שעשויה להשתנות היא לא חזקה, אבל המג"א בסימן שמב כתב שאולי כל מה שלא גזרו על בין השמשות זה דוקא בערב שבת אבל במוצאי שבת לא כי מספיקא לא פקעה קדושה והכוונה שיש חזקת יום שעדיין שבת [וככה כתב שם הפרי מגדים במפורש], ומבואר שאפילו שאין לך חזקה העשויה להשתנות גדול מזה בכל אופן זה חזקה לפי המגן אברהם
וצריך לבדוק גם בשו"ת יחוה דעה ח"ו סי' א


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1010
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 189 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדיקת הציציות לפני התפילה

שליחה על ידי נדיב לב » 30 אוקטובר 2018, 15:03

יהודה1 כתב:
נדיב לב כתב:
אוריאל כתב:כתוב ברא"ש בכלל ב' שמעיקר הדין אין צריך לבדוק מכיון שמוקמינן על חזקת כשרות של הטלית, אלא שמידת חסידות היא לבדוק אעפ"כ.
ויש לעיין, שהרי ידוע שלא סומכים על חזקה במקום שאפשר לברר, וא"כ מדוע אין צריך לבדוק את הציציות מעיקר הדין.
וחשבתי, שאולי י"ל דאין זה חזקה רגילה, כגון מקוה חסר שיש ריעותא ואנו מעמידים המקוה על חזקתו. דהכא הוי כמהיכי תיתי להסתפק, ולהכי אי"צ לחשוש כלל מעיקר הדין, ואינו אלא מדת חסידות.
אכתוב חילוק שלא מבורר דיו. מה שאין סומכים על חזקה כשאפשר לברר, זה במקום שהבירור הוא בקל לא כאן שיום ביומו [אם לא נסמוך על החזקה] יצטרך לבדוק.
אבל הבירור בקל בכל פעם שבא לידו הספק.
אם סומכים על החזקה זה מונע מכאן ואילך את הבירור שבכל יום ויום [ולא דנים כל יום בנפרד] וזה כבר לא בקל.


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1265
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדיקת הציציות לפני התפילה

שליחה על ידי יהודה1 » 30 אוקטובר 2018, 16:13

נדיב לב כתב: אם סומכים על החזקה זה מונע מכאן ואילך את הבירור שבכל יום ויום [ולא דנים כל יום בנפרד] וזה כבר לא בקל.
למה. החזקה היא על כל פעם בנפרד הרי גם אם וודאי לא נקרע היום יש לנו ספק על מחר. וכל יום הספק מתחדש מחדש. האם זה שיש קושי להצריך בדיקה כל יום הופך את זה ללא ניתן לברר בקל גם כשזה על כל יום בנפרד?


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1381
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 423 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדיקת הציציות לפני התפילה

שליחה על ידי מבקש אמת » 30 אוקטובר 2018, 21:46

יש להעיר שכמדומה המציאות בימינו היא שהציצית נקרעות רק לעתים נדירות, בודאי כשמדובר על חוטי ציצית עבים. בכה"ג לכאורה הו"ל מיעוטא דמיעוטא שאין חוששים אפילו לר"מ וממילא אין כאן ספק כלל, וא"כ לא נתחייב לבדוק שהרי א"צ לבוא לדין העמידנו על חזקתו כל עוד שלא נתעורר ספק כלל.

ואין לומר שמ"מ מחמת חומר ברכה יש לבדוק, דהלא אפילו במקום כרת לא חיישינן למיעוטא ובמיעוטא דמיעוטא אף ר"מ לא חייש כמבואר בנדה לב,א ובתוס' שם, וכ"ש במקום ברכה.

ולפי"ז מסתבר שהפוסקים דיברו על חוטי ציצית שבזמנם שהיו נקרעים תדיר (וגם בזמננו יש חוטים כאלו), אבל לא על חוטים עבים שנקרעים רק לעתים רחוקות.

עוד יש להעיר דלפי המבואר במשנ"ב שלכתחילה יש לברך על טלית גדול ולפטור את הטלית קטן, וכמדומה שהטלית גדול בדרך כלל יש לה חוטים עבים, א"כ גם מי שיש לו חוטי טלית קטן דקים שיש חשש שיקרעו א"צ לבודקן מדי יום.


יוסף יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 388
הצטרף: 23 יולי 2018, 02:05
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 129 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדיקת הציציות לפני התפילה

שליחה על ידי יוסף יוסף » 30 אוקטובר 2018, 23:37

מבקש אמת כתב:ולפי"ז מסתבר שהפוסקים דיברו על חוטי ציצית שבזמנם שהיו נקרעים תדיר (וגם בזמננו יש חוטים כאלו), אבל לא על חוטים עבים שנקרעים רק לעתים רחוקות..
מנין לך שבזמנם החוטים היו דקים יותר ונקרעים יותר
המסתבר הוא היהיפך, פעם הבגדים וכל סוגי הטקסטיל היו הרבה יותר משובחים מהיום,
הם נשמרו להרבה יותר זמן, היו מכינים אותם עבודת יד, שבד"כ היא יותר מושקעת בחומר
מאשר היום שהכל מוכן במכונה, שהחומר גלם הרבה פחות מייצרים דברים נפלאים חיצונית


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1010
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 189 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדיקת הציציות לפני התפילה

שליחה על ידי נדיב לב » 31 אוקטובר 2018, 00:27

יוסף יוסף כתב:
מבקש אמת כתב:ולפי"ז מסתבר שהפוסקים דיברו על חוטי ציצית שבזמנם שהיו נקרעים תדיר (וגם בזמננו יש חוטים כאלו), אבל לא על חוטים עבים שנקרעים רק לעתים רחוקות..
מנין לך שבזמנם החוטים היו דקים יותר ונקרעים יותר
המסתבר הוא היהיפך, פעם הבגדים וכל סוגי הטקסטיל היו הרבה יותר משובחים מהיום,
הם נשמרו להרבה יותר זמן, היו מכינים אותם עבודת יד, שבד"כ היא יותר מושקעת בחומר
מאשר היום שהכל מוכן במכונה, שהחומר גלם הרבה פחות מייצרים דברים נפלאים חיצונית
חסכתי לי הערה זו. וזו גם דעתי. אם מחלקים בין מציאות של אז למציאות של היום היא דוקא להיפך כמו שכתבת.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1381
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 423 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדיקת הציציות לפני התפילה

שליחה על ידי מבקש אמת » 31 אוקטובר 2018, 01:34

יוסף יוסף כתב:
מבקש אמת כתב:ולפי"ז מסתבר שהפוסקים דיברו על חוטי ציצית שבזמנם שהיו נקרעים תדיר (וגם בזמננו יש חוטים כאלו), אבל לא על חוטים עבים שנקרעים רק לעתים רחוקות..
מנין לך שבזמנם החוטים היו דקים יותר ונקרעים יותר
המסתבר הוא היהיפך, פעם הבגדים וכל סוגי הטקסטיל היו הרבה יותר משובחים מהיום,
הם נשמרו להרבה יותר זמן, היו מכינים אותם עבודת יד, שבד"כ היא יותר מושקעת בחומר
מאשר היום שהכל מוכן במכונה, שהחומר גלם הרבה פחות מייצרים דברים נפלאים חיצונית
באמת אין לי הוכחה לזה ולא חקרתי את הנושא, אבל כתבתי כן מסברא כיון שא"נ שהיו חזקים כהיום א"כ צ"ע טובא למה חייבו לבדוק כשהסיכוי שנקרע הוא אולי אחד לכמה מאות (שהרי בגד של ציצית ממוצע שורד יותר משנה), ובטלית גדול אפילו לא אחד לאלף (שהרי החוטים שורדים בדרך כלל שנים ארוכות) וע"כ שהיה יותר מצוי שיקרע.


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1203
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 586 פעמים
קיבל תודה: 403 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדיקת הציציות לפני התפילה

שליחה על ידי אוריאל » 01 נובמבר 2018, 00:22

מכל מלמדי השכלתי כתב:עי' בב"ח שם שהקשה כקושיתך ולכן פסק שחייבים לבדוק. וכדבריו פסק במשנה ברורה.
מאידך בב"י פסק שאין הבדיקה מחוייבת מעיקר הדין. ובש"ע נקט בלשון המורה שיש לבדוק מחמת חומר איסור ברכה לבטלה (והיינו שהדבר ראוי אך אינו חובה).

ביישוב דעת הרא"ש מקושיית הב"ח נכתבו כמה פירושים. ביניהם כסיגנון דבריך.

בברכת ייש"כ.
יישר כח.
בדקתי, והיא אינה קושיית הב"ח, אלא טענת המגן אברהם והגר"א [הב"ח טוען באופן אחר, יעו"ש].

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 4 אורחים