שמו של עבד אברהם

תלמיד צעיר

משתמש ותיק
משהוא יודע מה הטעם לא הוזכר שמו של אליעזר עבד אברהם בפרשה אפילו פעם אחת וכל פעם מוזכר תחת הכינוי עבד.
מישהוא יודע גם מדוע הוא היה בכלל עבד הרי לפי איך שידוע לי הוא היה מהול וכן אולי מהל אותו לאחר שקנה אותו לעבד ולכך לא היה מוגדר כמו אברהם.
עוד האם מישהוא יודע מה הדין גבי שליחות של עבד לקדש אשה והאם היה זה בכלל שליחות דהרי לא יצחק שלחה אלא אברהם ואם נימא שזו שליחות מדוע היה צריך להישבע העבד לאברהם שיביא לו לא מבנות הכנעני הרי אם יביא לו כזו לא על דעת זו שלחו וא"כ כלל לא נשואה ליצחק ומדוע פיחד אברהם עד שהשביעו.
 

יאיר

משתמש ותיק
רבנו בחיי (כד, טו) ויהי הוא טרם כילה לדבר. יש להתבונן בתוספת מלת הוא, כי היה הכתוב ראוי לומר ויהי ככלותו לדבר, אבל מלת הוא שמו של הקב"ה, וכן, הוא עשנו ולא אנחנו (תהלים ק, ג), ועבד הלוי הוא (במדבר יח, כג), נרמז בלשון הוא כי היה עמו סיוע אלהים בשליחות ההוא על ידי המלאך שהתפלל עליו אברהם הוא ישלח מלאכו לפניך, ורמז לך הכתוב כי המלאך קדם לפניו, ועד שלא הספיק לגמור את הדבר כבר היה שם המלאך על עין המים להזמין לו את רבקה, הוא שאמר והנה רבקה יוצאת, כי מלת והנה לשון זימון הוא. ומיד וירץ העבד לקראתה, ממה שראה שעלו המים לקראתה, כמו שדרשו חז"ל (בראשית רבה ס, ה), ואז התבונן העבד ממה שדיבר לו אברהם כי מלאך ה' יתברך עמו. וכן סיפר הוא לבני הבית שאמר לו אברהם הוא ישלח מלאכו אתך והצליח דרכך:
מפני זה תמצא כי מן העת הזאת שהוברר לו כי המלאך עמו הוא נקרא בפרשה איש, כי עד עתה קראו בשם עבד, וישם העבד, ויקח העבד, וירץ העבד, מכאן ואילך נקרא איש על שם המלאך שהיה עמו שנקרא איש, וכענין שכתוב והאיש גבריאל (דניאל ט, כא), ויאמר האיש נסעו מזה (בראשית לז, יז) על דעת חז"ל (תנחומא וישב ב), ועל כן יקראנו על שם המלאך ההולך עמו, והתחיל לומר והאיש משתאה כלומר מתעכב ושוהא בשבילה כי היה מתכוון ומתבונן בענין המלאך שהובטח עליו מתוך שהיה רואה הצלחת המעשים. ומזה יזכירנו הכתוב בשם האיש, ויקח האיש, ויקוד האיש, כה דיבר אלי האיש, ויבוא האיש הביתה. וכאשר הרשו אותו לבן ובתואל לקחת את רבקה ואמרו הנה רבקה לפניך קח ולך, שהוא גמר השליחות וחתימת הצלחת הדרך חזר העבד לקדמותו, והזכירו הכתוב בלשון עבד כמו בראשונה. הוא שאמר ויוצא העבד כלי כסף וכלי זהב, ויקח העבד את רבקה וילך, ותאמר אל העבד, ויאמר העבד, ויספר העבד ליצחק:
ואין להקשות מן התלכי עם האיש הזה, כי אינו דברי התורה רק דברי אחיה ואמה, ולא יתכן להם לומר התלכי עם העבד הזה, שאינו דרך מוסר ואין כבודה בכך. ומה שכתוב ותלכנה אחרי האיש והם דברי תורה, זה היה לכבוד רבקה שאין לומר ותלכנה אחרי העבד כי התורה חששה לכבוד רבקה ונערותיה. או אפשר עוד לומר כי האיש משתאה לה רמז למלאך שהיה מתעכב ושוהה על עין המים בשבילה, ומשם ואילך קרא העבד בשם האיש. ומה שיחזק לך הענין הוא אמרו בסוף הפרשה ותלכנה אחרי האיש ויקח העבד את רבקה וילך, ביאר כי האיש והעבד ענינים חלוקים זה מזה.
 

עמוס חדד

משתמש רגיל
אין כל משמעות לשמו של עבד!!!
עבד הוא עבד, לפני שהוא אליעזר!

ומשום כך אין כאן כלל דין שליחות, כי אם יד העבד כיד רבו, ובידא ארכיתא לא אמרינן דין שליחות.
 

תלמיד צעיר

משתמש ותיק
פותח הנושא
אליעזר לא היה עבד ברמה רגילה הוא זכה לנבואה.
יד עבד כיד רבו נאמר לגבי קניה של ממונות שיש גם לגוי אבל על קידושין מהיכי תיתי אבל בכל זאת זה אינה שאלה כיון שהוא היה מהול בבוודאי ואם כן יכל להישלח מה שכן שלפי זה רקה מה שכבר כתבתי למעלה.
 

עמוס חדד

משתמש רגיל
תלמיד צעיר אמר:
אליעזר לא היה עבד ברמה רגילה הוא זכה לנבואה.
יד עבד כיד רבו נאמר לגבי קניה של ממונות שיש גם לגוי

אליעזר היה ארור, וברכתו באה רק לאחר שהשיא את רבקה ליצחק.

יד עבד כיד רבו זו מציאות דינית! (את התירוץ הנ"ל ראיתי אשתקד, ואינני זוכר עתה היכן)
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
תלמיד צעיר אמר:
אליעזר לא היה עבד ברמה רגילה הוא זכה לנבואה.
יד עבד כיד רבו נאמר לגבי קניה של ממונות שיש גם לגוי אבל על קידושין מהיכי תיתי אבל בכל זאת זה אינה שאלה כיון שהוא היה מהול בבוודאי ואם כן יכל להישלח מה שכן שלפי זה רקה מה שכבר כתבתי למעלה.
אכן אליעזר היה עבד ברמה גבוהה כמו שהתורה מעידה עליו 'דמשק' ודרשו בגמרא שדולה ומשקה מתורת רבו
אך בכאו"פ נשאר עבד גמור כדין כל עבד כנעני כמו שאמר לו אברהם 'שבו לכם פה עם החמור' - עם הדומה לחמור
זה שהוא היה מהול לא מוכיח כלום כי כל עבדי אברהם היו מהולים כמו שנצטווה למול את כל קנין כספו שהם עבדיו
כך שגם אם ההסתכלות שלך עליו בתור איזהשהוא רבי מהמועצת, הוא נשאר עבד כנעני גמור כלפי דיניו
ולכן ראוי תשובתו של @עמוס חדד שלא משנה שמו כלל כל עוד שנשלח כדין עבד

נ.ב. אולי בכלל כל מושג שמות הוא דבר רק אצל יהודים ואצל עבד אין משמעות לשם כלל
ומה שמצאנו אצל גוים שמות גם זה אין לזה תוקף כלל
אלא שלאחר מחשבה שניה כתוב בחז"ל לא לקרוא על שם רשעים וכו' וכן חז"ל דרשו שמות של גוים
אז כנראה גם להם זה מראה על מהותם, וצ"ע.
 

יהודה1

משתמש ותיק
תלמיד צעיר אמר:
משהוא יודע מה הטעם לא הוזכר שמו של אליעזר עבד אברהם בפרשה אפילו פעם אחת וכל פעם מוזכר תחת הכינוי עבד.
מישהוא יודע גם מדוע הוא היה בכלל עבד הרי לפי איך שידוע לי הוא היה מהול וכן אולי מהל אותו לאחר שקנה אותו לעבד ולכך לא היה מוגדר כמו אברהם.
עוד האם מישהוא יודע מה הדין גבי שליחות של עבד לקדש אשה והאם היה זה בכלל שליחות דהרי לא יצחק שלחה אלא אברהם ואם נימא שזו שליחות מדוע היה צריך להישבע העבד לאברהם שיביא לו לא מבנות הכנעני הרי אם יביא לו כזו לא על דעת זו שלחו וא"כ כלל לא נשואה ליצחק ומדוע פיחד אברהם עד שהשביעו.
למה מוזכר רק בשם עבד, איני זוכר אבל ראיי פעם שזה בא לומר שהוא ביטל את כל רצונו לרצון אברהם.
מה שהיה מהול אינו מבטל ממנו שם עבד כל עבד של יהודי חייב למול.
עבד לא יכול להיות שליח, אבל כתוב שלאחר שהביא את רבקה ליצחק יצא מכלל ארור ונעשה ברוך, ואפשר שלפני מתן תורה זה מספיק כדי שייחשב בתורת קידושין ויכול להיות שליח לאברהם.
אפשר שיצחק הוא ששלחו אלא שאברהם השביע אותו שיקיים את השליחות בצורה הנכונה. אבל עדיין קשה אם נצטרך לתירוץ של יצא מכלל ארור שהרי לא היה נעשה ברוך אילו לא היה מקיים מה שצווהו
 

יוסף כהן

משתמש חדש
עבד זה הוא הדרגה הגבוהה ביותר שאפשר להגיע איליו כמו שאנו רואים שמשה רבינו נפטר כתוב וימת משה עבד ה' זה מקפל במילה אחת את כל מהותו.
 
חלק עליון תַחתִית