האם כל שכלולי הטכנולוגיה יתקיימו לעתיד לבוא?

מבין ענין

משתמש ותיק
מישהו אמר לי ששמע פעם שכשיבוא המשיח הוא יבטל הכל ויחזרו לרכב על חמור...
היה נשמע לי מופקע. יש למשיח ענין לעשותינו פרימיטיביים? ומה המקור?

עם כל זה, מצאתי מקור בדברי הרב דסלר לכך שכשיבוא המשיח לא יהיו את כל אותן השכלולים, אך לא מפני שנחזור אחורה, אלא מפני שלא נזדקק להם! טלפון? יהיה רוח הקודש! רכב או מטוס? תהיה קפיצת הדרך! שכלולי הרפואה? לא יהיו חולים! וכן הלאה עזה"ד. אצטט את דבריו המלאים בהמשך.

שאלתי היא - מישהו מכיר עוד גדול שדיבר בענין? חשוב לי לשמוע דעות נוספות.
תודה.

ציטוט דברי הרב דסלר זלה"ה (ממ"א חלק ה עמוד קסג):
"כשיבא משיח ומלאה הארץ דעה וגו' וכל ישראל יהיו בעלי רוח הקדש, הלא כל ההמצאות והסדורים שחודשו בעולמנו מיותרים יהיו, הן ברוח הקודש רואים הכל ממש אפילו בענינים שאין צורך... ואפילו מחשבות בני אדם כמפורש בגמרא (מגילה ז'), ואם כן כל סדורי דואר ומברקים וטלפונים ורדיו הכל יהיה כישן נושן, ואין בהם שום צורך. וכן כיון שתהיה קפיצת הדרך, דהיינו בכל מקום שנצרך לו שם הוא, אם כן כל אותן העצות והמצאות של תחבורה, כרכבת, מכוניות ומטוסים, הכל מיותר ממש, כלים שנשתמשו בהם כאשר בני אדם היו עדיין "פרימיטיביים" חולמי חלומות וכן כל החידושים שברפואה נתוחים ותרופות וכו' מיותרים לגמרי, שהרי "כל המחלה וגו' לא אשים וגו' אני ה' רופאך". וכן מאכל וכל צורך, הכל יהיה מן המוכן, כאז"ל הרבה בזה [א.ה. שגלוסקאות וכלי מילת יגדלו על העצים וכו'], ממילא שכל העסק בעניני עולם הזה יהיה מגוחך ממש..." עכ"ל.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
מישהו אמר לי ששמע פעם שכשיבוא המשיח הוא יבטל הכל ויחזרו לרכב על חמור...
היה נשמע לי מופקע. יש למשיח ענין לעשותינו פרימיטיביים? ומה המקור?
פסוק מפורש (זכריה ט, ט) שמשיח יבוא "עני ורוכב על חמור".
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור זרוע אמר:
מבין ענין אמר:
מישהו אמר לי ששמע פעם שכשיבוא המשיח הוא יבטל הכל ויחזרו לרכב על חמור...
היה נשמע לי מופקע. יש למשיח ענין לעשותינו פרימיטיביים? ומה המקור?
פסוק מפורש (זכריה ט, ט) שמשיח יבוא "עני ורוכב על חמור".

ואכן אתה סבור שזה כפשוטו?? ועוד - וכי כתוב שם שאת כולם הוא יילמד לרכב על חמור?...
 

ראובן

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
אור זרוע אמר:
מבין ענין אמר:
מישהו אמר לי ששמע פעם שכשיבוא המשיח הוא יבטל הכל ויחזרו לרכב על חמור...
היה נשמע לי מופקע. יש למשיח ענין לעשותינו פרימיטיביים? ומה המקור?
פסוק מפורש (זכריה ט, ט) שמשיח יבוא "עני ורוכב על חמור".

ואכן אתה סבור שזה כפשוטו?? ועוד - וכי כתוב שם שאת כולם הוא יילמד לרכב על חמור?...
הוא כנראה מתכוין שאם אפשר להבין כפשוטו, נח יותר לומר שזה כפשוטו ולא צריך ללמד אם כולם יירכבו על חמור. אני לא יודע למה אתה טוען שזה לא כפשוטו האם כי לא מסתבר שאין כאן עניין עמוק, או כי זה לא מתאים לזמננו. בדרך כלל אין מקרא יוצא מידי פשוטו אלא שוודאי יש גם עניינים עמוקים.
 

ראובן

משתמש ותיק
על עצם העניין אני חשבתי כך על שאלה אחרת, שואלים למה בזמן שלמה המל לא היו מטוסים וכי הוא לא ידע בחכמתו. והתשובה ששמעתי על זה ועל דברים דומים (ויש לה מקור בספר אמונה וביטחון של החזו"א) שלא רצו להשתמש בדברים שמזיקים לעולם. אבל זה נראה לי דוחק וכי אפשר שהנזק רב על התועלת? אבל אחרי שראיתי על קפיצה בשם הבנתי שלא היה להם צורך בזה. ואם כדי ללמד אחרים, מי אמר שצריך הרי זה גורם נזק וראי יותר שיהיה רק אצל מי שאפשר לסמוך עליו שלא יזיק.
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
ראובן אמר:
על עצם העניין אני חשבתי כך על שאלה אחרת, שואלים למה בזמן שלמה המל לא היו מטוסים וכי הוא לא ידע בחכמתו. והתשובה ששמעתי על זה ועל דברים דומים (ויש לה מקור בספר אמונה וביטחון של החזו"א) שלא רצו להשתמש בדברים שמזיקים לעולם. אבל זה נראה לי דוחק וכי אפשר שהנזק רב על התועלת? אבל אחרי שראיתי על קפיצה בשם הבנתי שלא היה להם צורך בזה. ואם כדי ללמד אחרים, מי אמר שצריך הרי זה גורם נזק וראי יותר שיהיה רק אצל מי שאפשר לסמוך עליו שלא יזיק.
התשובה לשאלתך אינה מצד שהיה להם רוה"ק וכו' שהרי לא כולם השתמשו בזה, ומדוע אחרים לא המציאו? או אפילו הגויים?
ולהמציא מנוע העובד על לחץ קיטור - לא צריך אינטילגנציה גבוהה, מספיק שפעם אחת ראית סיר רותח שהמכסה שלו רוקד, כדי שתבין שאפשר לרתום את האנרגיה הזו לדברים נוספים.
התשובה על זה אומר הבא"ח מפני שהם התעניינו יותר במושכלות, ולא בשיפור חיי הנוחות הגשמיים. גם חכמי האומות כאריסטו וחביריו עסקו בחקר הטבע גרמי השמים והעולם ולא בפיתוח מסך טאצ'...
 

בנציון

משתמש ותיק
התשובה הכי נכונה היא שכל ההמצאות והשכלולים הם לא באים מכך שהאנשים נהיו יותר חכמים, אלא משום שה' הכניס את זה לאנשים לראש, וזה הכנה לזמן הגאולה שאז כל ענייני הגשמיות יהיו בקלות ובנוחות, וכולם יהיו פנויים לעסוק בתורה ובחכמתה. ומכאן תשובה גם לשאלה בראש האשכול.
 

בנציון

משתמש ותיק
דברים אלו או כעין אלו ראיתי עם בדברי ר' חיים פרידלנדר זצוק"ל.
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
ראובן אמר:
מבין ענין אמר:
אור זרוע אמר:
פסוק מפורש (זכריה ט, ט) שמשיח יבוא "עני ורוכב על חמור".

ואכן אתה סבור שזה כפשוטו?? ועוד - וכי כתוב שם שאת כולם הוא יילמד לרכב על חמור?...
הוא כנראה מתכוין שאם אפשר להבין כפשוטו, נח יותר לומר שזה כפשוטו ולא צריך ללמד אם כולם יירכבו על חמור. אני לא יודע למה אתה טוען שזה לא כפשוטו האם כי לא מסתבר שאין כאן עניין עמוק, או כי זה לא מתאים לזמננו. בדרך כלל אין מקרא יוצא מידי פשוטו אלא שוודאי יש גם עניינים עמוקים.

ברור שלא כפשוטו, ולא רק בגלל שהמהר"ל ועוד רבים מבארים שהמשיח ירכב וישלוט על החומר וכו', אלא מפני שכל המקראות מתבארות ומתפרשות כך.
האם את הפסוקים בזכריה פרק יד, יד-כ
(יד) וְגַ֨ם־יְהוּדָ֔ה תִּלָּחֵ֖ם בִּירֽוּשָׁלִָ֑ם וְאֻסַּף֩ חֵ֨יל כָּל־הַגּוֹיִ֜ם סָבִ֗יב זָהָ֥ב וָכֶ֛סֶף וּבְגָדִ֖ים לָרֹ֥ב מְאֹֽד: (טו) וְכֵ֨ן תִּֽהְיֶ֜ה מַגֵּפַ֣ת הַסּ֗וּס הַפֶּ֙רֶד֙ הַגָּמָ֣ל וְהַחֲמ֔וֹר וְכָ֨ל־הַבְּהֵמָ֔ה אֲשֶׁ֥ר יִהְיֶ֖ה בַּמַּחֲנ֣וֹת הָהֵ֑מָּה כַּמַּגֵּפָ֖ה הַזֹּֽאת: (כ) בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יִֽהְיֶה֙ עַל־מְצִלּ֣וֹת הַסּ֔וּס קֹ֖דֶשׁ לַֽה֑' וְהָיָ֤ה הַסִּירוֹת֙ בְּבֵ֣ית ה֔' כַּמִּזְרָקִ֖ים לִפְנֵ֥י הַמִּזְבֵּֽחַ:
יחזקאל פרק לח, ג-טז
(ג) וְאָ֣מַרְתָּ֔ כֹּ֥ה אָמַ֖ר אֲדֹנָ֣י ה֑' הִנְנִ֤י אֵלֶ֙יךָ֙ גּ֔וֹג נְשִׂ֕יא רֹ֖אשׁ מֶ֥שֶׁךְ וְתֻבָֽל: (ד) וְשׁ֣וֹבַבְתִּ֔יךָ וְנָתַתִּ֥י חַחִ֖ים בִּלְחָיֶ֑יךָ וְהוֹצֵאתִי֩ אוֹתְךָ֙ וְאֶת־כָּל־חֵילֶ֜ךָ סוּסִ֣ים וּפָרָשִׁ֗ים לְבֻשֵׁ֤י מִכְלוֹל֙ כֻּלָּ֔ם קָהָ֥ל רָב֙ צִנָּ֣ה וּמָגֵ֔ן תֹּפְשֵׂ֥י חֲרָב֖וֹת כֻּלָּֽם: (יג) שְׁבָ֡א וּ֠דְדָן וְסֹחֲרֵ֨י תַרְשִׁ֤ישׁ וְכָל־כְּפִרֶ֙יהָ֙ יֹאמְר֣וּ לְךָ֔ הֲלִשְׁלֹ֤ל שָׁלָל֙ אַתָּ֣ה בָ֔א הֲלָבֹ֥ז בַּ֖ז הִקְהַ֣לְתָּ קְהָלֶ֑ךָ לָשֵׂ֣את ׀ כֶּ֣סֶף וְזָהָ֗ב לָקַ֙חַת֙ מִקְנֶ֣ה וְקִנְיָ֔ן לִשְׁלֹ֖ל שָׁלָ֥ל גָּדֽוֹל: ס (יד) לָכֵן֙ הִנָּבֵ֣א בֶן־אָדָ֔ם וְאָמַרְתָּ֣ לְג֔וֹג כֹּ֥ה אָמַ֖ר אֲדֹנָ֣י ה֑' הֲל֣וֹא׀ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא בְּשֶׁ֨בֶת עַמִּ֧י יִשְׂרָאֵ֛ל לָבֶ֖טַח תֵּדָֽע: (טו) וּבָ֤אתָ מִמְּקֽוֹמְךָ֙ מִיַּרְכְּתֵ֣י צָפ֔וֹן אַתָּ֕ה וְעַמִּ֥ים רַבִּ֖ים אִתָּ֑ךְ רֹכְבֵ֤י סוּסִים֙ כֻּלָּ֔ם קָהָ֥ל גָּד֖וֹל וְחַ֥יִל רָֽב: (טז) וְעָלִ֙יתָ֙ עַל־עַמִּ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל כֶּֽעָנָ֖ן לְכַסּ֣וֹת הָאָ֑רֶץ בְּאַחֲרִ֨ית הַיָּמִ֜ים תִּֽהְיֶ֗ה וַהֲבִאוֹתִ֙יךָ֙ עַל־אַרְצִ֔י לְמַעַן֩ דַּ֨עַת הַגּוֹיִ֜ם אֹתִ֗י בְּהִקָּדְשִׁ֥י בְךָ֛ לְעֵינֵיהֶ֖ם גּֽוֹג: ס

גם כאן תתעקש על פשוטו של מקרא? גוג יבוא עם סוסים??
גוג יבוא על סוסים כמו שהמשיח ירכב על חמור.
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
מישהו אמר לי ששמע פעם שכשיבוא המשיח הוא יבטל הכל ויחזרו לרכב על חמור...
היה נשמע לי מופקע. יש למשיח ענין לעשותינו פרימיטיביים? ומה המקור?

עם כל זה, מצאתי מקור בדברי הרב דסלר לכך שכשיבוא המשיח לא יהיו את כל אותן השכלולים, אך לא מפני שנחזור אחורה, אלא מפני שלא נזדקק להם! טלפון? יהיה רוח הקודש! רכב או מטוס? תהיה קפיצת הדרך! שכלולי הרפואה? לא יהיו חולים! וכן הלאה עזה"ד. אצטט את דבריו המלאים בהמשך.

שאלתי היא - מישהו מכיר עוד גדול שדיבר בענין? חשוב לי לשמוע דעות נוספות.
תודה.

ציטוט דברי הרב דסלר זלה"ה (ממ"א חלק ה עמוד קסג):
"כשיבא משיח ומלאה הארץ דעה וגו' וכל ישראל יהיו בעלי רוח הקדש, הלא כל ההמצאות והסדורים שחודשו בעולמנו מיותרים יהיו, הן ברוח הקודש רואים הכל ממש אפילו בענינים שאין צורך... ואפילו מחשבות בני אדם כמפורש בגמרא (מגילה ז'), ואם כן כל סדורי דואר ומברקים וטלפונים ורדיו הכל יהיה כישן נושן, ואין בהם שום צורך. וכן כיון שתהיה קפיצת הדרך, דהיינו בכל מקום שנצרך לו שם הוא, אם כן כל אותן העצות והמצאות של תחבורה, כרכבת, מכוניות ומטוסים, הכל מיותר ממש, כלים שנשתמשו בהם כאשר בני אדם היו עדיין "פרימיטיביים" חולמי חלומות וכן כל החידושים שברפואה נתוחים ותרופות וכו' מיותרים לגמרי, שהרי "כל המחלה וגו' לא אשים וגו' אני ה' רופאך". וכן מאכל וכל צורך, הכל יהיה מן המוכן, כאז"ל הרבה בזה [א.ה. שגלוסקאות וכלי מילת יגדלו על העצים וכו'], ממילא שכל העסק בעניני עולם הזה יהיה מגוחך ממש..." עכ"ל.

אנסה להציע את תשובתי.

ראשית ישנו הבדל בין ימות המשיח, לבין עולם הבא.
בימות המשיח, עולם כמנהגו נוהג. ואילו עולם הבא, לפי דברי הרמחל אנו נשוב לגוף שיזדכך מיד מכוח הנשמה. אך המציאות תהיה רוחנית (רוחניות המזככת את החומר שעדיין ישאר).
השאלה איזה עולם יהיה כאן כאשר המשיח יבוא, האם תשאר טכנולוגיה כלשהיא. אומרים בשם החפץ חיים שאחרי מלחמת עולם שלישית, ישובו להלחם עם רומח וסכין.

לגבי מה שהגיבו כאן המגיבים. לגבי הנזק בפיתוח הטכנולוגי.
שלמה המלך ראה את ההקלה לחיים אם יהיו כלי רכב, אך הוא ראה את הנזק העצום, בכך שהעולם ישנה סדרים. וברגע שישנה אפשרות תעבורתית הרי יש לכך השלכות, תרבותיות, התנהגויות, וכו'. שהרי כל פיתוח חדש מצריך פיתוח נוסף, למשל, אם יש רכבים, הרי עולם המסחר משתנה, עקב אפשרות שינוע סחורה, והרי צריך למצוא פתרונות אחסון. ואז ממציאים מכוניות עם קירור. וכו' וכו'.
ניתן להמשיל זאת לגלגלי שיניים, ברגע שגלגל אחד מתחיל לנוע, הוא יוצר שרשרת של תגובות. ובעינינו אנו רואים זאת, כיצד התקדמנו היום לבינה מלאכותית, ולננו טכנולוגיה. עד שמגיעים לשליטה מוחלטת במוח. ומדברים כבר על מושג שנקרא 'סייבורג'. שישתילו בנו שבבים, שישלטו לנו גם במוח. (עיקרו, פיתוח רפואי)

לסיכום נושא זה, א. עולם כמנהגו נוהג,
ב. אנו חושבים שהטכנולוגיה היא חיובית, אך אפשר לערער על כך, עקב ההשלכות האנושיות.
 

בנציון

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
ברור שלא כפשוטו, ולא רק בגלל שהמהר"ל ועוד רבים מבארים שהמשיח ירכב וישלוט על החומר וכו', אלא מפני שכל המקראות מתבארות ומתפרשות כך.
האם את הפסוקים בזכריה פרק יד, יד-כ
(יד) וְגַ֨ם־יְהוּדָ֔ה תִּלָּחֵ֖ם בִּירֽוּשָׁלִָ֑ם וְאֻסַּף֩ חֵ֨יל כָּל־הַגּוֹיִ֜ם סָבִ֗יב זָהָ֥ב וָכֶ֛סֶף וּבְגָדִ֖ים לָרֹ֥ב מְאֹֽד: (טו) וְכֵ֨ן תִּֽהְיֶ֜ה מַגֵּפַ֣ת הַסּ֗וּס הַפֶּ֙רֶד֙ הַגָּמָ֣ל וְהַחֲמ֔וֹר וְכָ֨ל־הַבְּהֵמָ֔ה אֲשֶׁ֥ר יִהְיֶ֖ה בַּמַּחֲנ֣וֹת הָהֵ֑מָּה כַּמַּגֵּפָ֖ה הַזֹּֽאת: (כ) בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יִֽהְיֶה֙ עַל־מְצִלּ֣וֹת הַסּ֔וּס קֹ֖דֶשׁ לַֽה֑' וְהָיָ֤ה הַסִּירוֹת֙ בְּבֵ֣ית ה֔' כַּמִּזְרָקִ֖ים לִפְנֵ֥י הַמִּזְבֵּֽחַ:
יחזקאל פרק לח, ג-טז
(ג) וְאָ֣מַרְתָּ֔ כֹּ֥ה אָמַ֖ר אֲדֹנָ֣י ה֑' הִנְנִ֤י אֵלֶ֙יךָ֙ גּ֔וֹג נְשִׂ֕יא רֹ֖אשׁ מֶ֥שֶׁךְ וְתֻבָֽל: (ד) וְשׁ֣וֹבַבְתִּ֔יךָ וְנָתַתִּ֥י חַחִ֖ים בִּלְחָיֶ֑יךָ וְהוֹצֵאתִי֩ אוֹתְךָ֙ וְאֶת־כָּל־חֵילֶ֜ךָ סוּסִ֣ים וּפָרָשִׁ֗ים לְבֻשֵׁ֤י מִכְלוֹל֙ כֻּלָּ֔ם קָהָ֥ל רָב֙ צִנָּ֣ה וּמָגֵ֔ן תֹּפְשֵׂ֥י חֲרָב֖וֹת כֻּלָּֽם: (יג) שְׁבָ֡א וּ֠דְדָן וְסֹחֲרֵ֨י תַרְשִׁ֤ישׁ וְכָל־כְּפִרֶ֙יהָ֙ יֹאמְר֣וּ לְךָ֔ הֲלִשְׁלֹ֤ל שָׁלָל֙ אַתָּ֣ה בָ֔א הֲלָבֹ֥ז בַּ֖ז הִקְהַ֣לְתָּ קְהָלֶ֑ךָ לָשֵׂ֣את ׀ כֶּ֣סֶף וְזָהָ֗ב לָקַ֙חַת֙ מִקְנֶ֣ה וְקִנְיָ֔ן לִשְׁלֹ֖ל שָׁלָ֥ל גָּדֽוֹל: ס (יד) לָכֵן֙ הִנָּבֵ֣א בֶן־אָדָ֔ם וְאָמַרְתָּ֣ לְג֔וֹג כֹּ֥ה אָמַ֖ר אֲדֹנָ֣י ה֑' הֲל֣וֹא׀ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא בְּשֶׁ֨בֶת עַמִּ֧י יִשְׂרָאֵ֛ל לָבֶ֖טַח תֵּדָֽע: (טו) וּבָ֤אתָ מִמְּקֽוֹמְךָ֙ מִיַּרְכְּתֵ֣י צָפ֔וֹן אַתָּ֕ה וְעַמִּ֥ים רַבִּ֖ים אִתָּ֑ךְ רֹכְבֵ֤י סוּסִים֙ כֻּלָּ֔ם קָהָ֥ל גָּד֖וֹל וְחַ֥יִל רָֽב: (טז) וְעָלִ֙יתָ֙ עַל־עַמִּ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל כֶּֽעָנָ֖ן לְכַסּ֣וֹת הָאָ֑רֶץ בְּאַחֲרִ֨ית הַיָּמִ֜ים תִּֽהְיֶ֗ה וַהֲבִאוֹתִ֙יךָ֙ עַל־אַרְצִ֔י לְמַעַן֩ דַּ֨עַת הַגּוֹיִ֜ם אֹתִ֗י בְּהִקָּדְשִׁ֥י בְךָ֛ לְעֵינֵיהֶ֖ם גּֽוֹג: ס

גם כאן תתעקש על פשוטו של מקרא? גוג יבוא עם סוסים??
גוג יבוא על סוסים כמו שהמשיח ירכב על חמור.
[/quote][/quote]
בכל התורה אין מקרא יוצא מידי פשוטו, אבל בוודאי שאין זה אומר שחמור זה בדווקא, אלא הפסוק מדבר על המציאות כפי שהיתה בזמנו, והחמור של היום זה סובארו.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
אור זרוע אמר:
מבין ענין אמר:
מישהו אמר לי ששמע פעם שכשיבוא המשיח הוא יבטל הכל ויחזרו לרכב על חמור...
היה נשמע לי מופקע. יש למשיח ענין לעשותינו פרימיטיביים? ומה המקור?
פסוק מפורש (זכריה ט, ט) שמשיח יבוא "עני ורוכב על חמור".

ואכן אתה סבור שזה כפשוטו?? ועוד - וכי כתוב שם שאת כולם הוא יילמד לרכב על חמור?...
כמובן שלא.
אבל אם מישהו סבור כך, כנראה שזה המקור...
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור זרוע אמר:
מבין ענין אמר:
מישהו אמר לי ששמע פעם שכשיבוא המשיח הוא יבטל הכל ויחזרו לרכב על חמור...
היה נשמע לי מופקע. יש למשיח ענין לעשותינו פרימיטיביים? ומה המקור?
כמובן שלא.
אבל אם מישהו סבור כך, כנראה שזה המקור...
[/quote]
מקור דל... אפילו לא זפק...
 

אלימלך

משתמש ותיק
מוחל וסולח אמר:
מבין ענין אמר:
לגבי מה שהגיבו כאן המגיבים. לגבי הנזק בפיתוח הטכנולוגי.
שלמה המלך ראה את ההקלה לחיים אם יהיו כלי רכב, אך הוא ראה את הנזק העצום, בכך שהעולם ישנה סדרים. וברגע שישנה אפשרות תעבורתית הרי יש לכך השלכות, תרבותיות, התנהגויות, וכו'. שהרי כל פיתוח חדש מצריך פיתוח נוסף, למשל, אם יש רכבים, הרי עולם המסחר משתנה, עקב אפשרות שינוע סחורה, והרי צריך למצוא פתרונות אחסון. ואז ממציאים מכוניות עם קירור. וכו' וכו'.
ניתן להמשיל זאת לגלגלי שיניים, ברגע שגלגל אחד מתחיל לנוע, הוא יוצר שרשרת של תגובות.
אנו חושבים שהטכנולוגיה היא חיובית, אך אפשר לערער על כך, עקב ההשלכות האנושיות.
אכן ודורנו יוכיח.
 

איש

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
אור זרוע אמר:
מבין ענין אמר:
מישהו אמר לי ששמע פעם שכשיבוא המשיח הוא יבטל הכל ויחזרו לרכב על חמור...
היה נשמע לי מופקע. יש למשיח ענין לעשותינו פרימיטיביים? ומה המקור?
פסוק מפורש (זכריה ט, ט) שמשיח יבוא "עני ורוכב על חמור".

ואכן אתה סבור שזה כפשוטו?? ועוד - וכי כתוב שם שאת כולם הוא יילמד לרכב על חמור?...
כן כן אין צורך להתבייש הדברים כפשוטם וכל אלה שעושים רפורמה בנביאים עליהם להביא ראיה לא להיפך.
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
איש אמר:
מבין ענין אמר:
ואכן אתה סבור שזה כפשוטו?? ועוד - וכי כתוב שם שאת כולם הוא יילמד לרכב על חמור?...
כן כן אין צורך להתבייש הדברים כפשוטם וכל אלה שעושים רפורמה בנביאים עליהם להביא ראיה לא להיפך.

המהר"ל עושה רפורמה בנביאים?

והתעלמת מהשאלה בנוגע לגוג... עם סוסים ורמחים הוא יבוא??
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
איש אמר:
ראשית תעלה בבקשה את המהר"ל.
המהר"ל בגבורות ה' פרק כט: "רוכב על חמור - שהוא רוכב על החומרי, מתנשא עליו ורוכב עליו, לפי שהוא נבדל מן החומר".
וכן הוא במהר"ל בדרוש על המצוות, ובנצח ישראל פ' מ, ובחידושי אגדות לסנהדרין ח"ג עמ' רטו, ועוד.
 

ראובן

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
איש אמר:
מבין ענין אמר:
ואכן אתה סבור שזה כפשוטו?? ועוד - וכי כתוב שם שאת כולם הוא יילמד לרכב על חמור?...
כן כן אין צורך להתבייש הדברים כפשוטם וכל אלה שעושים רפורמה בנביאים עליהם להביא ראיה לא להיפך.

המהר"ל עושה רפורמה בנביאים?

והתעלמת מהשאלה בנוגע לגוג... עם סוסים ורמחים הוא יבוא??
אני לא רואה בכך קושייה. אם המהר"ל לא קיבל את זה כפשוטו. כנראה דבר אחר היה קשה לו (ותדע שבזמן המהר"ל לא היו כלי רכב עדיין). אנו רואים בעיננו במלחמה עם הערבים שנשק כמו עפיפונים בוערים קשה יותר מטילים. שהרי נגד טילים אפשר לשלוח טילים אבל נגד עפיפון אין מה להחזיר בלי להיחשב ל"תוקפן". אם כן למה אי אפשר להבין שגוג יבוא בסוסים וכו' ולא יילחמו בהם אחרים בנשק כבד יותר כי להם יש גם נשק כזה ומי שיתחיל אתם בנשק כבד יאויים בנשק חמור יותר.
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
ראובן אמר:
והתעלמת מהשאלה בנוגע לגוג... עם סוסים ורמחים הוא יבוא??
אני לא רואה בכך קושייה. אם המהר"ל לא קיבל את זה כפשוטו. כנראה דבר אחר היה קשה לו (ותדע שבזמן המהר"ל לא היו כלי רכב עדיין). אנו רואים בעיננו במלחמה עם הערבים שנשק כמו עפיפונים בוערים קשה יותר מטילים. שהרי נגד טילים אפשר לשלוח טילים אבל נגד עפיפון אין מה להחזיר בלי להיחשב ל"תוקפן". אם כן למה אי אפשר להבין שגוג יבוא בסוסים וכו' ולא יילחמו בהם אחרים בנשק כבד יותר כי להם יש גם נשק כזה ומי שיתחיל אתם בנשק כבד יאויים בנשק חמור יותר.[/quote]

לא צריך למיעל פילא בקופא דמחטא. הנביא מתאר מלחמה כפי המובן לעם השומע את הדברים. ולכן הוא מדבר על מגפת הסוס ועל חרב ורומח.
הדברים יהיו כפי המקובל במלחמות באותו הזמן. וזה פשוט.
לא בכדי מוסרים בשם הגר"א שהמלחמה האחרונה תהיה דקות ספורות. ויש אף תיאורים בנביא שמזכירים קרינה רדיואקטיבית [זכריה פרק יד, יב-יג
(יב) וְזֹ֣את׀ תִּֽהְיֶ֣ה הַמַּגֵּפָ֗ה אֲשֶׁ֨ר יִגֹּ֤ף ה֙' אֶת־כָּל־הָ֣עַמִּ֔ים אֲשֶׁ֥ר צָבְא֖וּ עַל־יְרוּשָׁלִָ֑ם הָמֵ֣ק׀ בְּשָׂר֗וֹ וְהוּא֙ עֹמֵ֣ד עַל־רַגְלָ֔יו וְעֵינָיו֙ תִּמַּ֣קְנָה בְחֹֽרֵיהֶ֔ן וּלְשׁוֹנ֖וֹ תִּמַּ֥ק בְּפִיהֶֽם: (יג) וְהָיָה֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא תִּֽהְיֶ֧ה מְהֽוּמַת־ה֛' רַבָּ֖ה בָּהֶ֑ם וְהֶחֱזִ֗יקוּ אִ֚ישׁ יַ֣ד רֵעֵ֔הוּ וְעָלְתָ֥ה יָד֖וֹ עַל־יַ֥ד רֵעֵֽהוּ]:
 

ראובן

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
ויש אף תיאורים בנביא שמזכירים קרינה רדיואקטיבית [זכריה פרק יד, יב-יג
(יב) וְזֹ֣את׀ תִּֽהְיֶ֣ה הַמַּגֵּפָ֗ה אֲשֶׁ֨ר יִגֹּ֤ף ה֙' אֶת־כָּל־הָ֣עַמִּ֔ים אֲשֶׁ֥ר צָבְא֖וּ עַל־יְרוּשָׁלִָ֑ם הָמֵ֣ק׀ בְּשָׂר֗וֹ וְהוּא֙ עֹמֵ֣ד עַל־רַגְלָ֔יו וְעֵינָיו֙ תִּמַּ֣קְנָה בְחֹֽרֵיהֶ֔ן וּלְשׁוֹנ֖וֹ תִּמַּ֥ק בְּפִיהֶֽם: (יג) וְהָיָה֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא תִּֽהְיֶ֧ה מְהֽוּמַת־ה֛' רַבָּ֖ה בָּהֶ֑ם וְהֶחֱזִ֗יקוּ אִ֚ישׁ יַ֣ד רֵעֵ֔הוּ וְעָלְתָ֥ה יָד֖וֹ עַל־יַ֥ד רֵעֵֽהוּ]:
אני לא רואה בזה תיאור על קרינה רדיואקטיבית. מדובר במחלה שיכה אותם ה' על פי פשט הפסוק. ואם כבר מדובר בנגיף האבולה.
 

ראובן

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
לא צריך למיעל פילא בקופא דמחטא. הנביא מתאר מלחמה כפי המובן לעם השומע את הדברים. ולכן הוא מדבר על מגפת הסוס ועל חרב ורומח.
הדברים יהיו כפי המקובל במלחמות באותו הזמן. וזה פשוט.
גם אם זה נכון אי אפשר להוכיח מזה את הטענה שלא לפרש כפשוטו.
 

shchiche.com

משתמש רגיל
ראיתי בעבר בספר ואשר תבואנה יגידו שהביא אריכות דברים בנושא זה וכמה דעות, ואיני זוכר כל מה שכתב שם.
 

איש

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
איש אמר:
ראשית תעלה בבקשה את המהר"ל.
המהר"ל בגבורות ה' פרק כט: "רוכב על חמור - שהוא רוכב על החומרי, מתנשא עליו ורוכב עליו, לפי שהוא נבדל מן החומר".
וכן הוא במהר"ל בדרוש על המצוות, ובנצח ישראל פ' מ, ובחידושי אגדות לסנהדרין ח"ג עמ' רטו, ועוד.
המהר"ל לא שולל שירכב על חמור, אלא זה רובד נוסף של פשט מה שהחמור מבטא.
דרך אגב ידוע שהמהר"ל זה סינטזה של קבלה ומחשבה ועל מושגי קבלה אתה גם שואל כך?
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
הגדר "עני ורוכב על חמור" פירושו שישתמש בתחבורה זולה, ובימינו אפשר לתרגם זאת לרכב זול, שלא יגיע ברכב פאר המנקר עיניים אלא ברכב פשוט.

לגבי שאר חידושי הטכנולוגיה אי אפשר לדעת מה יהיה כשיבוא המשיח עד שיבוא ממש, אבל בפשטות ישתמשו בכל החידושים הטכנולוגיים כדי לעבוד את ה'.
 

pkd

משתמש רגיל
אם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק...
נפגשתי לאחרונה עם 'ראש ישיבה' של אחת הישיבות המובילות בציונות הדתית, ושוחחנו על נזקי ופגעי הטכנולוגיה...
אותו ראש ישיבה, מחזיק אייפון כמובן - צידד במעלות הטכנולוגיה, ובין דבריו אמר, שאין לו כל ספק שהמשיח ירכב על החמור,
ויהיה לו "וויז"!! והוא הסביר:
המשיח קיבל הוראות לנסיעה לירושלים בתוך ארץ ישראל, אך ההוראות שקיבל לא מעודכנות... במשך השנים השתנתה כל ארץ ישראל ונבנו כבישים וערים חדשות,
ולכך נוצר "הוויז' - בכדי שמלך המשיח יוכל להגיע לירושלים במהירות וביעילות...

עכ"פ, לפני מספר שנים יצא ספר דימיוני של הסופרת מ. קינן. בשם "מקום אחר". הספר נותן תחושה של 'הרגש' נפלא איך העולם יכול להסתדר ללא טכנולוגיה ואדרבה... לענ"ד הספר מומלץ מאד בבתי ישראל
 

well

משתמש ותיק
רמח"ל במאמר על ההגדות:
"עוד צריך שתדע, שדברים רבים מעיקרי הסודות ירמזום חז"ל בענינים מן הטבע או התכונות, וישתמשו מן הלמודים שהיו מלמדים בדורות ההם אנשי החכמה הטבעית והתכונה. ואמנם אין העיקר להם הענין ההוא הטבעיי או התכוניי, אלא הסוד שרצו לרמוז בזה, ועל כן לא יוסיף ולא יגרע על אמיתת הענין הנרמז, היות הלבוש המשליי ההוא אשר הלבישוהו אמיתי או לא, כי הכונה היתה להביש הסוד ההוא במה שהיה מפורסם בדורות ההם בין החכמים; ואותו הענין עצמו היה יכול להתלבש בלבוש אחר כפי המפורסם בדורות אחרים; וכך היה מלביש אותו בעל אותו המאמר עצמו, אלו היה אומר אותו בדורות ההם. "
 

tkhvu

משתמש ותיק
לפני כמה שנים יצא ספר על מסכת סוכה (איני זוכר את שמו) בהסכמת הגר"ש אויערבאך שם הוא דן האם הדין של "הכל בכתב מיד וכו'" הוא על כל דבר או רק על המידות המפורשת אבל ודאי מה שלא נוגע לעצם המידות ודאי יוכלו לשנות. לכן תיאר שם כיצד יהיה מואר ביהמ"ק על ידי מערכות תאורה משוכללות ולטובת כל קהל הקודש הבאים להר תהיה מצלמה במעגל סגור והגברה איכותית שתעביר את ההתרחשויות בפנים לקהל בחוץ וכן ע"ז הדרך. לאחמ"כ הסיר הגר"ש את הסכמתו משום שלא מצא חן בעיניו תיאור זה. ואני תמה למה?
אגב, שלמה המלך, האם יכל להמציא ולפתח הכל? הרי כל ההמצאות הם תוצאה של התפתחות שלב אחרי שלב, ואף האדם הגדול ביותר והחכם ביותר לא יוכל להמציא מא' עד ת', אני טועה? שלמה אינו אלוקים! אלא חכם מכל האדם.
 
חלק עליון תַחתִית