האחד בא לגור
משתמש ותיק
גרסינן בב"ק צ: סנהדרין שראו באחד שהרג את הנפש ,מקצתן נעשו עדים ומקצתן נעשו דיינים דברי רבי טרפון, רבי עקיבא אומר כולם עדים הם ואין עד נעשה דיין .
ובגמרא שם איתא ,שני תירוצים האם רבי טרפון דווקא בראו בלילה אבל בראו ביום יכולים לדון ע"פ ראיתם ,שלא תהיה שמיעה גדולה מראייה ,או שגם לרבי טרפון גם ביום אינם יכולים להעיד ע"פ ראיתם ,אבל אליבא דר"ע ודאי אין יכולים לדון ע"פ ראייתם ,(ועיין עוד ר"ה כה : וכתובות כא: תוד"ה הנח)
מבואר בגמרא שא"א לדון דיני נפשות ע"פ ראייה ,אליבא דר"ע ודאי ,ואליבא דר"ט תלוי בשני התרוצים.
ויש לתמוה טובא ,בהא דקיי"ל בבא הרוג ברגליו דלוקין העדים ,וביותר בעדים זוממין דמפרש בקרא "ועשיתם לו כאשר זמם לעשות לאחיו" , הרי את העבירה שהם נענשים עליה דהיינו העדות שקר ,עשו בפני ב"ד ,וא"כ יוצא שהב"ד שבפניהם העידו את העדות שקר אין יכולים להרוג אותם על סמך מה שהעידו בפניהם בשקר ,ויצטרכו ללכת להעיד בפני ב"ד אחר ,שבפניהם העידו העדים עדות שקר, וכזאת לא שמענו מעולם ,ולא אישתמיט שום פוסק להשמיע לנו החידוש הגדול הזה .
וביתר יש להקשות בעדים זוממין ,שהרי מי שראם מעיד עדות שקר אין יכול להעיד בשביל לחייבם שהרי לא ראו את ה"עמנו הייתם",
ולהצטרף עם עדי ההזמה אינם יכולים שזה "חצי דבר", וא"כ לא משכחת חיובא דעדים זוממין ,אא"כ היו העדים המזימים בב"ד בשעה שהעידו הניזומים את עדות השקר
ולאחר מכן ילכו ויעידו בב"ד אחר פלוני ופלוני העידו בפנינו עדות שקר ,ועוד שעימנו היו .
וזה דבר שכמעט לא ניתן להיאמר.
ובגמרא שם איתא ,שני תירוצים האם רבי טרפון דווקא בראו בלילה אבל בראו ביום יכולים לדון ע"פ ראיתם ,שלא תהיה שמיעה גדולה מראייה ,או שגם לרבי טרפון גם ביום אינם יכולים להעיד ע"פ ראיתם ,אבל אליבא דר"ע ודאי אין יכולים לדון ע"פ ראייתם ,(ועיין עוד ר"ה כה : וכתובות כא: תוד"ה הנח)
מבואר בגמרא שא"א לדון דיני נפשות ע"פ ראייה ,אליבא דר"ע ודאי ,ואליבא דר"ט תלוי בשני התרוצים.
ויש לתמוה טובא ,בהא דקיי"ל בבא הרוג ברגליו דלוקין העדים ,וביותר בעדים זוממין דמפרש בקרא "ועשיתם לו כאשר זמם לעשות לאחיו" , הרי את העבירה שהם נענשים עליה דהיינו העדות שקר ,עשו בפני ב"ד ,וא"כ יוצא שהב"ד שבפניהם העידו את העדות שקר אין יכולים להרוג אותם על סמך מה שהעידו בפניהם בשקר ,ויצטרכו ללכת להעיד בפני ב"ד אחר ,שבפניהם העידו העדים עדות שקר, וכזאת לא שמענו מעולם ,ולא אישתמיט שום פוסק להשמיע לנו החידוש הגדול הזה .
וביתר יש להקשות בעדים זוממין ,שהרי מי שראם מעיד עדות שקר אין יכול להעיד בשביל לחייבם שהרי לא ראו את ה"עמנו הייתם",
ולהצטרף עם עדי ההזמה אינם יכולים שזה "חצי דבר", וא"כ לא משכחת חיובא דעדים זוממין ,אא"כ היו העדים המזימים בב"ד בשעה שהעידו הניזומים את עדות השקר
ולאחר מכן ילכו ויעידו בב"ד אחר פלוני ופלוני העידו בפנינו עדות שקר ,ועוד שעימנו היו .
וזה דבר שכמעט לא ניתן להיאמר.