חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי (לש"ס ומקרא ישנן אשכולות ייעודיים, נא להקפיד על החלוקה)

מבין ענין

משתמש ותיק
זו שאלה שאבקש לא לענות עליה כאן בפורום, מכיון שהמפתיע בה הוא התשובה שלה, ולא קשה להגיע אל התשובה, והמענין שבה הוא הנסיון לעלות על זה לבד, בהערכה בלבד ללא סיוע מחשב, וכתיבת התשובה תוריד את כל העוקץ...
 

נבשר

משתמש ותיק
יש לי חצי תשובה עמון ומואב, שהם בנים של לוט שהגיעו ממנו, ונכדים של לוט שנולדו מבנות לוט, נפק"מ שאם אשת לוט היתה ניצלת היתה אסורה להם משום אשת אביו, ומשום אם אמו, ואפשר לעשות ע"ז חידה חדשה איזה אדם בתורה שהוא באיסור ביאה משום אשת אביו ומשום אם אמו.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
עמון ומואב לא מסתדר עם ניניו. ענה וצבעון אין לזה קשר לחידה. הוא בא על אימו ולא מסתדר עם שנים ולא מסתדר עם ניניו ונכדיו.
צריך לחפש אדם שהתחתן עם נכדתו.
 

מנהל ד'

מנהל כללי
חבר צוות
מנהל תוכן
לתשומת לב חו"ר הפורום: ערכתי מחדש את כותרות החידות האחרונות, וסידרתי לפי הסדר הנכון (היה דילוג של 2 מספרים).
להזכירכם, החידה הבאה אמורה להיות חידה 49.
כדאי לכתוב את מספר החידה בכותרת הנושא.
כמובן שאפשר להמשיך את הדיון הפורה בכל החידות.
 

דרומאי

משתמש ותיק
חידה:
היכן מצינו בשו''ע שני דברים, שכ''א מהם בפני עצמו אסור לעשותו, ואילו אם עושה שניהם כאחד מותר.
 

האחד בא לגור

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
יהודה1 אמר:
קידשו את החודש על ידי עדים ונמצאו זוממים. וכן עיברו את השנה אחרי שהיגיע אדר שבו נולדו.
בכה"ג נמצא שמעולם לא היה גדול, ורק בטעות חשבו שהוא גדול.פך לקטן, או כיון שהגדיל הגדיל.
איני יודע, על איזה מהמקרים התכוונת שהתברר שלא היה גדול ,עכ"פ מתי שעיברו את החודש ,ברור שזה לא טעות שהתבררה אלא שזה נוצר למפרע ,שהרי קודם שעיברו היה רק אדר אחד, שהרי אין זה נכון לומר שכשעומד קודם שעיברו החודש ,אפשר להגדיר שזהו רק אדר ראשון עה"צ שלבסוף יעברו השנה .וכן כשהוזמו העדים אין זה נכון להתייחס לזה כטעות ,מכיון שהרי אין קידוש החודש חל בלי עדות ,אלא הוא חל ע"י שהב"ד מקדשין את החודש ע"פ העדים ,ואשר ע"כ בשלמא אם התברר שהעדים קטנים או פסולים ,הרי שנמצא שאין כאן עדים כלל ,אבל בהוזמו כיון שכל הדין שחל היום הוא לא לשמוע לעדותן ,הרי אתמול כן היה דין לשמוע לעדותן שהרי עדיין לא הוזמו.
בנוגע לקו התאריך הדבר ברור שכמו שאם יצא באמצע שבת למקום שעדיין יום שישי פוסק משבתו ה"הנמי שחוזר לקטנותו
 

אברך

משתמש ותיק
הכהן אמר:
דרומאי אמר:
חידה:
היכן מצינו בשו''ע שני דברים, שכ''א מהם בפני עצמו אסור לעשותו, ואילו אם עושה שניהם כאחד מותר.
יו"ד קנ"ו ס"א וקפ"ב ס"ו
כנראה שיש אנשים שצריכים לשלם על כל אות שהם כותבים... :roll:
שו"ע יו"ד הל' לא ילבש סוף סימן קפב (ס"ו): אסור לאיש להסתכל במראה.
שו"ע יו"ד הל' עבודת כוכבים ריש סימן קנו (ס"א): אין מסתפרים מהעכו"ם אלא במקום שמצויין בני אדם וכו'. הגה: ויש מחמירין שלא להסתפר מעכו"ם אפילו במקום רבים, בתער, אם לא שיראה במראה (תוספות ומרדכי פא"מ).
ונמצא, שלהסתכל במראה סתם כך, אסור, וכן להסתפר מעכו"ם אסור, אבל מותר להסתפר מעכו"ם אם מסתכל במראה.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
האחד בא לגור אמר:
אחד התלמידים אמר:
יהודה1 אמר:
קידשו את החודש על ידי עדים ונמצאו זוממים. וכן עיברו את השנה אחרי שהיגיע אדר שבו נולדו.
בכה"ג נמצא שמעולם לא היה גדול, ורק בטעות חשבו שהוא גדול.פך לקטן, או כיון שהגדיל הגדיל.
איני יודע, על איזה מהמקרים התכוונת שהתברר שלא היה גדול ,עכ"פ מתי שעיברו את החודש ,ברור שזה לא טעות שהתבררה אלא שזה נוצר למפרע ,שהרי קודם שעיברו היה רק אדר אחד, שהרי אין זה נכון לומר שכשעומד קודם שעיברו החודש ,אפשר להגדיר שזהו רק אדר ראשון עה"צ שלבסוף יעברו השנה .וכן כשהוזמו העדים אין זה נכון להתייחס לזה כטעות ,מכיון שהרי אין קידוש החודש חל בלי עדות ,אלא הוא חל ע"י שהב"ד מקדשין את החודש ע"פ העדים ,ואשר ע"כ בשלמא אם התברר שהעדים קטנים או פסולים ,הרי שנמצא שאין כאן עדים כלל ,אבל בהוזמו כיון שכל הדין שחל היום הוא לא לשמוע לעדותן ,הרי אתמול כן היה דין לשמוע לעדותן שהרי עדיין לא הוזמו.
בנוגע לקו התאריך הדבר ברור שכמו שאם יצא באמצע שבת למקום שעדיין יום שישי פוסק משבתו ה"הנמי שחוזר לקטנותו
לא ברור לי כוונתך, אבל כנראה היינו שבעברה החודש ושנה לא היתה שום טעות למפרע מאחר שפעלו ע"פ דין ולא ע"פ טעות. אבל אם זה הכוונה, זה אינו נכון. אין הכי נמי פעלו עד עכשיו כדין. אבל אחר שעברו השנה נתברר למפרע שהיה קטן,וא"א לומר שהיה גדול עד שעת העיבור.
לגבי הוזמו עדי קידוש החודש, לכאורה פשוט שלא נתבטל קידוש החודש, מצד אתם אפילו מוטעים אפילו מזידים. אבל דומני שהרמב"ן מסתפק בזה.
 

מבין ענין

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
אני מתכוין מיציאת מצרים והלאה.
התשובה צריכה להיות מוכחת מפסוקים מפורשים, [הגם שמספר השנים לא פורש בכתובים] ולא ממאמרי חז"ל [כגון אבצן הוא בועז, או פנחס הוא אליהו וכדו'].

מישהו רוצה לנסות לפתור, או שאגלה?
 

האחד בא לגור

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
האחד בא לגור אמר:
אחד התלמידים אמר:
בכה"ג נמצא שמעולם לא היה גדול, ורק בטעות חשבו שהוא גדול.פך לקטן, או כיון שהגדיל הגדיל.
איני יודע, על איזה מהמקרים התכוונת שהתברר שלא היה גדול ,עכ"פ מתי שעיברו את החודש ,ברור שזה לא טעות שהתבררה אלא שזה נוצר למפרע ,שהרי קודם שעיברו היה רק אדר אחד, שהרי אין זה נכון לומר שכשעומד קודם שעיברו החודש ,אפשר להגדיר שזהו רק אדר ראשון עה"צ שלבסוף יעברו השנה .וכן כשהוזמו העדים אין זה נכון להתייחס לזה כטעות ,מכיון שהרי אין קידוש החודש חל בלי עדות ,אלא הוא חל ע"י שהב"ד מקדשין את החודש ע"פ העדים ,ואשר ע"כ בשלמא אם התברר שהעדים קטנים או פסולים ,הרי שנמצא שאין כאן עדים כלל ,אבל בהוזמו כיון שכל הדין שחל היום הוא לא לשמוע לעדותן ,הרי אתמול כן היה דין לשמוע לעדותן שהרי עדיין לא הוזמו.
בנוגע לקו התאריך הדבר ברור שכמו שאם יצא באמצע שבת למקום שעדיין יום שישי פוסק משבתו ה"הנמי שחוזר לקטנותו
לא ברור לי כוונתך, אבל כנראה היינו שבעברה החודש ושנה לא היתה שום טעות למפרע מאחר שפעלו ע"פ דין ולא ע"פ טעות. אבל אם זה הכוונה, זה אינו נכון. אין הכי נמי פעלו עד עכשיו כדין. אבל אחר שעברו השנה נתברר למפרע שהיה קטן,וא"א לומר שהיה גדול עד שעת העיבור.
לגבי הוזמו עדי קידוש החודש, לכאורה פשוט שלא נתבטל קידוש החודש, מצד אתם אפילו מוטעים אפילו מזידים. אבל דומני שהרמב"ן מסתפק בזה.
המילה למפרע היא נכונה ,אבל הפרשנות שאתה נותן לה איננה נכונה .יש הבדל בסיסי בין טעות של חוסר מידע ,אפילו אם פעלו כדין ,כגון שלא היה דין לחשוש שהם קטנים ,שאז באמת היה אחרת ממה שחשבו ,לבין מקום שעוד לא התחדש הדין ,כגון שעיברו השנה או שהוזמו העדים ,שאז אף שלגבי הדינים דנים למפרע כמו שהתחדש ,מ"מ לגבי דברים שלא שייך בהם מציאות של ביטול למפרע הרי זה מתחדש ,ולגבי עיבור השנה הגמרא בסנהדרין אומרת מפורש שקטנה שנהיתה בת שלש ובביאה נשרו בתוליה ולאחר מכן עיברו את השנה בתוליה חוזרין הרי לך שינוי במציאות.
לגבי אתם אפילו שוגגין ,לא ידוע לי על רמב"ן ,אבל מה שכן מדרבנן ודאי בטלין ,ומדאורייתא ישנה מחלוקת בין המנ"ח לבין הלח"מ ,עיין מנ"ח פרשת בא אות יא.
 

אלימלך

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
מבין ענין אמר:
אני מתכוין מיציאת מצרים והלאה.
התשובה צריכה להיות מוכחת מפסוקים מפורשים, [הגם שמספר השנים לא פורש בכתובים] ולא ממאמרי חז"ל [כגון אבצן הוא בועז, או פנחס הוא אליהו וכדו'].

מישהו רוצה לנסות לפתור, או שאגלה?
שמא יהונתן בן גרשום?
 

מבין ענין

משתמש ותיק
אלימלך אמר:
מבין ענין אמר:
מבין ענין אמר:
אני מתכוין מיציאת מצרים והלאה.
התשובה צריכה להיות מוכחת מפסוקים מפורשים, [הגם שמספר השנים לא פורש בכתובים] ולא ממאמרי חז"ל [כגון אבצן הוא בועז, או פנחס הוא אליהו וכדו'].

מישהו רוצה לנסות לפתור, או שאגלה?
שמא יהונתן בן גרשום?

אבקש מכל מי שמביא ראיה - שינמק.
תודה
 

אלימלך

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
אלימלך אמר:
שמא יהונתן בן גרשום?
אבקש מכל מי שמביא ראיה - שינמק.
תודה
אולי נצרכים לדברי חז"ל [ירושלמי סנהדרין יא' ה']
אולי כונתך לרות שהרי את הפסוק שנאמר בשלמה "וישם כסא לאם המלך" דרשו על רות וא"כ האריכה ימים הרבה אלא שגם כאן נצרכים לחז"ל
אז כדאי שתכתוב רמז
 

מבין ענין

משתמש ותיק
אלימלך אמר:
מבין ענין אמר:
אלימלך אמר:
שמא יהונתן בן גרשום?
אבקש מכל מי שמביא ראיה - שינמק.
תודה
אולי נצרכים לדברי חז"ל [ירושלמי סנהדרין יא' ה']
אולי כונתך לרות שהרי את הפסוק שנאמר בשלמה "וישם כסא לאם המלך" דרשו על רות וא"כ האריכה ימים הרבה אלא שגם כאן נצרכים לחז"ל
אז כדאי שתכתוב רמז

רמז - ספר שופטים
 

מבין ענין

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
אני מתכוין מיציאת מצרים והלאה.
התשובה צריכה להיות מוכחת מפסוקים מפורשים, [הגם שמספר השנים לא פורש בכתובים] ולא ממאמרי חז"ל [כגון אבצן הוא בועז, או פנחס הוא אליהו וכדו'].

התשובה היא - פנחס בן אלעזר בן אהרון הכהן.

כמובא בספר שופטים (פרק כ כח) בהקשר למעשה פילגש בגבעה:
וּ֠פִינְחָס בֶּן־אֶלְעָזָ֨ר בֶּֽן־אַהֲרֹ֜ן עֹמֵ֣ד׀ לְפָנָ֗יו בַּיָּמִ֣ים הָהֵם֘ לֵאמֹר֒ הַאוֹסִ֨ף ע֜וֹד לָצֵ֧את לַמִּלְחָמָ֛ה עִם־ בְּנֵֽי־בִנְיָמִ֥ן אָחִ֖י אִם־אֶחְדָּ֑ל וַיֹּ֤אמֶר ה֙' עֲל֔וּ כִּ֥י מָחָ֖ר אֶתְּנֶ֥נּוּ בְיָדֶֽךָ:

וכתב הרד"ק [שם]:
ואמר ופנחס בן אלעזר בן אהרן הכהן מפני שלא יאמינו בני אדם כי אותו פנחס היה לפי שיש לו משנותיו עד הזמן ההוא יותר מג' מאות שנה לפיכך יחסו עד אהרן וחיה זמן רב כי האל ית' הבטיחו בזה על אשר קנא בשטים ואמר הנני נותן לו את בריתי שלום ואמר בריתי היתה אתו החיים והשלום כו' עכ"ל.
וכן הוא ברד"ק על מלאכי [פרק ב ה]
בריתי היתה אתו - ...והחיים נתן לו כי מצאנו לו חיים יותר משלש מאות שנה אפילו למי שאמר כי פנחס אינו אליהו שהרי מצאנו אותו שהיה בפלגש בגבעה כמו שכתוב ופנחס בן אלעזר בן אהרן הכהן עמד לפניו בימים ההם והיו לו משנותיו עד הזמן ההוא יותר משלש מאות שנה: עכ"ל.
 

אברך

משתמש ותיק
חגי פאהן אמר:
איך ממספרים?
תלחץ על הלחצן למטה 'עורך מלא ותצוגה מקדימה'. בחלון נפתח, יש למעלה שורה 'נושא'. שם אפשר לשנות את הכותרת של ההודעה שלך, ולמספר.
 

חגי פאהן

משתמש ותיק
נתחיל בקל: איזו פרשה בתורה כולה פרשה אחת - דהיינו שאין בתוכה פרשיות פתוחות וסתומות?
 
חלק עליון תַחתִית