קיצור שנותיו של אברהם

כללי הפורום
  • פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של החומש/הפרשה, ולציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
  • אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי חומש/פרשה. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם החומש/הפרשה, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא לחומש/פרשה המבוקש/ת.
  • יש אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.

פותח הנושא
יעבץ
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 1048
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

קיצור שנותיו של אברהם

שליחה על ידי יעבץ » 11 נובמבר 2018, 21:06

קיבלתי שאלה מאחד הת"ח כאן, והנני לפרסמה לתועלת המעיינים:

רש"י כותב בשם מדרש רבה על הפסוק בפרק כה' פסוק ל' "ויאמר עשו אל יעקב הלעיטני נא מן האדם האדם הזה כי עיף אנכי על כן קרא שמו אדום"
"מן האדם האדם" - עדשים אדומות ואותו היום מת אברהם שלא יראה את עשו בן בנו יוצא לתרבות רעה ואין זו שיבה טובה שהבטיחו הקב"ה לפיכך קצר הקב"ה ה' שנים משנותיו שיצחק חי ק"פ שנה וזה קע"ה שנה ובישל יעקב עדשים להברות..."
מה הקשר בין שנותיו של יצחק לכך שקוצרו ימיו של אברהם? ומדוע קוצרו רק בחמש שנים, אולי בעשר שנים?
ראיתי בפירוש עץ יוסף על מד"ר (בשם הש"ך על התורה) שכיון שבאותם דורות האב חי יותר מילדיו. ולכן אין סיבה אחרת שאברהם חי פחות מיצחק.
אך מנין לנו שזה רק הפרש של חמש שנים? כימיו של יצחק?
בפסוקים ז' ח' בפרק זה שוב מוזכר העניין של קיצור חייו של אברהם. אך לא הצלחתי להגיע להבנה ברורה.

ע"כ השאלה. נראה לי שאכן ההנחה היא שאברהם היה אמור לחיות לפחות כמו יצחק, ולכן מנין ה' שנים הוא המינימום שנחסר מחייו.

אם יש למישהו הסבר טוב יותר אפשר לכתוב, בתודה בשמי ובשם הת"ח ששלח השאלה.


הכהן
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 890
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 258 פעמים
קיבל תודה: 274 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קיצור שנותיו של אברהם

שליחה על ידי הכהן » 11 נובמבר 2018, 22:20

גם יעקב היה ראוי לחיות ק"פ שנים כדאיתא במדרש שבשעה שאמר יעקב מעט ורעים היו אמר לו הקב"ה אני מלטתיך מעשו ומלבן והחזרתי לך דינה גם יוסף ואתה מתרעם על חייך שהם מעט ורעים חייך שמנין התיבות שיש מן ויאמר עד בימי מגורי כך יחסרו משנותיך שלא תחיה כחיי יצחק אביך והם ל"ג תיבות ובמנין זה נחסרו מחייו שהרי יצחק חי ק"פ שנה ויעקב לא חי אלא קמ"ז

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “תנ"ך ופרשת שבוע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים