מה שאתה אומר. יומא יד א.עלה מבבל אמר:זהו כבר עבודת שואל החידה ולא הפותר
רציתי שמישהו ידע את התשובה, ולא רק ינחש שהפרש ארבעה ימים זה הזאת גו"ז. ניחא...
מה שאתה אומר. יומא יד א.עלה מבבל אמר:זהו כבר עבודת שואל החידה ולא הפותר
זה לשון הרמב"םאבי חי אמר:אכן לזה הכונה. כעת נשאר רק למצוא את המקור.שניאור אמר:מסתמא הכוונה להזאת מי חטאת, אך לי הדבר לא ברור שהוא באמת נטמא, אם אפשר נא להביא מקור.
והרי צריך ש"נגע כל שהוא ממי הנדה בכל מקום מעור בשרו של טמא" כדי שתעלה לו הזייה, וא"כ הרי נגע במי חטאת.הנוגע במי חטאת שלא לצורך הזאה בין אדם בין כלים טמא ואינו מטמא בגדים בשעת מגעו
אכן.הצעיר שבחבורה אמר:זה לשון הרמב"םאבי חי אמר:אכן לזה הכונה. כעת נשאר רק למצוא את המקור.שניאור אמר:מסתמא הכוונה להזאת מי חטאת, אך לי הדבר לא ברור שהוא באמת נטמא, אם אפשר נא להביא מקור.
והרי צריך ש"נגע כל שהוא ממי הנדה בכל מקום מעור בשרו של טמא" כדי שתעלה לו הזייה, וא"כ הרי נגע במי חטאת.הנוגע במי חטאת שלא לצורך הזאה בין אדם בין כלים טמא ואינו מטמא בגדים בשעת מגעו
ושמא יש לדון דמספק מיקרי "לצורך הזאה" ואינו נטמא, ומכל מקום מסתברא לי דנטמא.
מבשן אשיב אמר:עמוד גמ' בבלי המופיע בארבע מסכתות זא''ז?
אאאאאאאא"ת= אם אין אומרים א-ל ארך אפים אין אומרים תחנון.בשאוצנ אמר:אאאאאאאא"ת
יושב אוהלים אמר:אאאאאאאא"ת= אם אין אומרים א-ל ארך אפים אין אומרים תחנון.בשאוצנ אמר:אאאאאאאא"ת
וכן - אאאאאאאא"צ = אם אין אומרים א-ל ארך אפים אין אומרים צדקתך.
אני לא כ"כ מבין מה החכמה בזהבשאוצנ אמר:יושב אוהלים אמר:אאאאאאאא"ת= אם אין אומרים א-ל ארך אפים אין אומרים תחנון.בשאוצנ אמר:אאאאאאאא"ת
וכן - אאאאאאאא"צ = אם אין אומרים א-ל ארך אפים אין אומרים צדקתך.אכן
אאאאאאאא"ל= אין אומרים א-ל ארך אפים אלא אם אומרים למנצחיושב אוהלים אמר:אאאאאאאא"ת= אם אין אומרים א-ל ארך אפים אין אומרים תחנון.
עלה מבבל אמר:אני לא כ"כ מבין מה החכמה בזהבשאוצנ אמר:יושב אוהלים אמר:אאאאאאאא"ת= אם אין אומרים א-ל ארך אפים אין אומרים תחנון.
וכן - אאאאאאאא"צ = אם אין אומרים א-ל ארך אפים אין אומרים צדקתך.אכן
אני יכול לשאול חידה מה ר"ת עשדהעעהוהוג"ח, אתה יודע התשובה?
התשובה הוא על שלשה דברים העולם עומד על התורה וכו', זה נקרא חידה?
הן צריכות להופיע באיזה מקום?יושב אוהלים אמר:אמנם באמת יש מילים יותר ארוכות מהם , רק שאינם מופיעים בתנ"ך.
מה הם?
אבי חי אמר:הן צריכות להופיע באיזה מקום?יושב אוהלים אמר:אמנם באמת יש מילים יותר ארוכות מהם , רק שאינם מופיעים בתנ"ך.
מה הם?
אם לא - וְלִכְשֶׁהָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים
או - וְלִכְשֶׁתַּרְנְגוֹלוֹתֵיכֶם
(ובדורנו מסתמא יש גם אחשדרפניות... ולכשאחשדרפניותינו יבואו, תהיה זו מילה ארוכה)
ווְכַעֲלִילוֹתֵיכֶם וווְהָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים הם לא מילים תקניות, משא"כ מה שכתבתי.יושב אוהלים אמר:שלשת המילים וּכְתוֹעֲבוֹתֵיהֶן ווְכַעֲלִילוֹתֵיכֶם ווְהָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים במקורם בתנ"ך הם בני 11 אותיות, אבל במשפט הזה שנים האחרונים הם יותר ארוכים מוּכְתוֹעֲבוֹתֵיהֶן:
ואיך כותבים את זה בצורה תקנית??אבי חי אמר:ווְכַעֲלִילוֹתֵיכֶם וווְהָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים הם לא מילים תקניות
ובמ"ם בודאי היא תקנית - שמילה זו היא יותר ארוכה ממילה זו, הרי כמו שוהאחשרדפנים היא גם מילה תקנית, כמו כן מואחשדרפנים היא מילה תקנית.יושב אוהלים אמר:ואיך כותבים את זה בצורה תקנית??אבי חי אמר:ווְכַעֲלִילוֹתֵיכֶם וווְהָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים הם לא מילים תקניות
יושב אוהלים אמר:ואיך כותבים את זה בצורה תקנית??אבי חי אמר:ווְכַעֲלִילוֹתֵיכֶם וווְהָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים הם לא מילים תקניות
לא. לפני ו' החיבור שום אות שימוש אינה יכולה להופיע.יושב אוהלים אמר:ובמ"ם בודאי היא תקנית - שמילה זו היא יותר ארוכה ממילה זו, הרי כמו שוהאחשרדפנים היא גם מילה תקנית, כמו כן מואחשדרפנים היא מילה תקנית.יושב אוהלים אמר:ואיך כותבים את זה בצורה תקנית??אבי חי אמר:ווְכַעֲלִילוֹתֵיכֶם וווְהָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים הם לא מילים תקניות
אבי חי אמר:נ"מ כשמחפשים את המילה הארוכה ביותר, א"נ לקידושי אשה..
אבי חי אמר:לא. לפני ו' החיבור שום אות שימוש אינה יכולה להופיע.יושב אוהלים אמר:ובמ"ם בודאי היא תקנית - שמילה זו היא יותר ארוכה ממילה זו, הרי כמו שוהאחשרדפנים היא גם מילה תקנית, כמו כן מואחשדרפנים היא מילה תקנית.יושב אוהלים אמר:ואיך כותבים את זה בצורה תקנית??
עשויים להשתמש בזה, אבל תקני זה לא, ונ"מ כנ"ל בהודעה הקודמת.
בשאוצנ אמר:אבי חי אמר:לא. לפני ו' החיבור שום אות שימוש אינה יכולה להופיע.יושב אוהלים אמר:ובמ"ם בודאי היא תקנית - שמילה זו היא יותר ארוכה ממילה זו, הרי כמו שוהאחשרדפנים היא גם מילה תקנית, כמו כן מואחשדרפנים היא מילה תקנית.
עשויים להשתמש בזה, אבל תקני זה לא, ונ"מ כנ"ל בהודעה הקודמת.
אז יש מילה תקנית: ומשהאחשרדפנים
אבי חי אמר:וְלִכְשֶׁהָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים
וְלִכְשֶׁתַּרְנְגוֹלוֹתֵיכֶם
(ובדורנו מסתמא יש גם אחשדרפניות... ולכשאחשדרפניותינו יבואו, תהיה זו מילה ארוכה)
אבי חי אמר:ובדורנו מסתמא יש גם אחשדרפניות... ולכשאחשדרפניותינו יבואו, תהיה זו מילה ארוכה
כנראה לא הבנת על מה אני מחפש מקור, אני יודע שמי שנוגע שלא לצורך הזאה נטמא, אבל הרי הבן אדם הוא ספק טמא, וא"כ הוא נוגע לצורך הזאה.אבי חי אמר:אכן לזה הכונה. כעת נשאר רק למצוא את המקור.שניאור אמר:מסתמא הכוונה להזאת מי חטאת, אך לי הדבר לא ברור שהוא באמת נטמא, אם אפשר נא להביא מקור.
שניאור אמר:כנראה לא הבנת על מה אני מחפש מקור, אני יודע שמי שנוגע שלא לצורך הזאה נטמא, אבל הרי הבן אדם הוא ספק טמא, וא"כ הוא נוגע לצורך הזאה.אבי חי אמר:אכן לזה הכונה. כעת נשאר רק למצוא את המקור.שניאור אמר:מסתמא הכוונה להזאת מי חטאת, אך לי הדבר לא ברור שהוא באמת נטמא, אם אפשר נא להביא מקור.
בשלמא לדעת הרמב"ם שספיקא דאורייתא לחומרא הוא רק דרבנן, יכול להיות שזה נקרא שלא לצורך, אבל להרשב"א שספיקא לחומרא הוא דין דאורייתא, הרי הוא מחוייב מן התורה להזות, וא"כ מנ"ל שזה נקרא שלא לצורך?
הצעיר שבחבורה אמר:ושמא יש לדון דמספק מיקרי "לצורך הזאה" ואינו נטמא, ומכל מקום מסתברא לי דנטמא.
קצת ראיה עכ"פ איכא, מכהן גדול..שניאור אמר:ר' @הצעיר שבחבורה עם סברא א"א להתווכח, אתה מבין כך ואני מבין אחרת.
השאלה אם יש מקור לזה, כי אם לא אין זו חידה כלל...
זה רק רמז ולא ראיה, כי ברור שהכה"ג לא היה ספק טמא, דאל"כ הוא לא היה יכול להקריב.הצעיר שבחבורה אמר:קצת ראיה עכ"פ איכא, מכהן גדול..שניאור אמר:ר' @הצעיר שבחבורה עם סברא א"א להתווכח, אתה מבין כך ואני מבין אחרת.
השאלה אם יש מקור לזה, כי אם לא אין זו חידה כלל...
לא יכולתי לדעת דבר שאין על זה מקור, האם יש לך מקור ברור שספק טמא נטמא ע"י ההזאה?אבי חי אמר:רציתי שמישהו ידע את התשובה, ולא רק ינחש שהפרש ארבעה ימים זה הזאת גו"ז. ניחא...