פרשת וישלח, השם "ישראל" נתגלה ליעקב ע"י שרו של עשו?! [והשם "אדום" נתגלה במאבק עם יעקב]

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 801
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 359 פעמים
קיבל תודה: 298 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פרשת וישלח, השם "ישראל" נתגלה ליעקב ע"י שרו של עשו?! [והשם "אדום" נתגלה במאבק עם יעקב]

שליחה על ידי רוצה לדעת » 20 נובמבר 2018, 14:19

הנה השם ישראל הוא השם של כלל ישראל בדרגה הגבוהה, משא"כ השם יעקב זה כאשר ישראל במצב יותר נמוך, כמפורש בראשונים וכידוע.
ויש לעיין ששם זה ניתן לנו ע"י "שרו של עשו", הלא דבר הוא, ששם המורה על דרגתם הגדולה של ישראל ניתן ע"י שרו של עשו.

יתכן, שאדרבה כאשר כח הרע נכנע לישראל, היינו שאף שרו של עשו מכיר בעליונותו של ישראל, זה גופא דרגתם הגבוהה.

[ולהלן, הביא כאן ח"א שליט"א בשם הגאון המובהק ר' לייב מינצברג זצ"ל שמצינו גם לאידך גיסא שהשם "אדום" לעשו ניתן ע"י יעקב,
ובי' שכל אחד נתן לשני את שמו ע"ש המלחמה התמידית בין יעקב לעשו "ולאום מלאום יאמץ וכו'" ואלא שאצל יעקב ניתן לו השם "ישראל" רק כאשר גבר על עשו.]


נבשר
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 1425
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 243 פעמים
קיבל תודה: 323 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישלח, השם "ישראל" ניתן ע"י שרו של עשו?!

שליחה על ידי נבשר » 20 נובמבר 2018, 15:11

אני מסכים לדבריך ויעקב היינו כמש"כ הרמב"ן בדרך עקוב היינו שהוא פתלתל ואינו בקו היושר, והיינו שהטוב זקוק לרמאות בשביל לנצח, וישראל שהוא בדרגה הגבוהה והשלימה שלו, שאף עשו מודה ליעקב. ויש לעיין שאומרים בקרבנות בבוקר "ומאהבתך ומשמחתך ששמחת בו קראת את שמו ישראל וישורון". ואפשר שעכ"פ בודאי השם קראו כן, רק קריאת השם היתה אצל שרו של עשו, והדבר מוכיח כמש"כ.


פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 801
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 359 פעמים
קיבל תודה: 298 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישלח, השם "ישראל" ניתן ע"י שרו של עשו?!

שליחה על ידי רוצה לדעת » 20 נובמבר 2018, 17:29

נבשר כתב:אני מסכים לדבריך ויעקב היינו כמש"כ הרמב"ן בדרך עקוב היינו שהוא פתלתל ואינו בקו היושר, והיינו שהטוב זקוק לרמאות בשביל לנצח, וישראל שהוא בדרגה הגבוהה והשלימה שלו, שאף עשו מודה ליעקב. ויש לעיין שאומרים בקרבנות בבוקר "ומאהבתך ומשמחתך ששמחת בו קראת את שמו ישראל וישורון". ואפשר שעכ"פ בודאי השם קראו כן, רק קריאת השם היתה אצל שרו של עשו, והדבר מוכיח כמש"כ.
ייש"כ,
אגב, מה זה הלשון "ומשמחתך ששמחת בו" היכן מצינו שהקב"ה "שמח" עם יעקב?
האם הכוונה כמש"כ "ולישרי לב שמחה", ויעקב שהלך "ישר" הקב"ה שמח בו.


עם חכם ונבון
Articles: 0
הודעות: 52
הצטרף: 17 נובמבר 2018, 20:33
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישלח, השם "ישראל" ניתן ע"י שרו של עשו?!

שליחה על ידי עם חכם ונבון » 20 נובמבר 2018, 21:36

אולי היה החלטה בקבינט לקרוא ליעקב ישראל,ושרו של עשו הדליף את זה :D :D :D


יעבץ
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 1048
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 401 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישלח, השם "ישראל" ניתן ע"י שרו של עשו?!

שליחה על ידי יעבץ » 20 נובמבר 2018, 23:38

רוצה לדעת כתב:הנה השם ישראל הוא השם של כלל ישראל בדרגה הגבוהה, משא"כ השם יעקב זה כאשר ישראל במצב יותר נמוך, כמפורש בראשונים וכידוע.
ויש לעיין ששם זה ניתן לנו ע"י "שרו של עשו", הלא דבר הוא, ששם המורה על דרגתם הגדולה של ישראל ניתן ע"י שרו של עשו.

יתכן, שאדרבה כאשר כח הרע נכנע לישראל, היינו שאף שרו של עשו מכיר בעליונותו של ישראל, זה גופא דרגתם הגבוהה.
אכן, ולמעלה מזה מעניין מאוד ששמו של עשיו 'אדום' ניתן לו על ידי יעקב (שהרי רק הוא היה במכירת הבכורה), ונמצא שכל אחד קרא בשמו של השני.
והעניין הוא שהשמות שנתנו להם נקבעו על פי המאבק של לאום מלאום יאמץ, ובמכירת הבכורה כבר נקבע שפלותו של עשיו וזה מרומז בכינוי אדום, אבל יעקב לא זכה עדיין בכינוי ישראל כי עדיין לא גבר לחלוטין על אחיו, ורק לאחק המאבק עם שרו של עשיו הודה לו על הברכות ועל המכירה ואז ניתן לו השם ישראל 'כי שרית'.
כ"ז בקצרה מה ששמעתי מר' לייב מינצברג זצ"ל הכ"מ.


פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 801
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 359 פעמים
קיבל תודה: 298 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישלח, השם "ישראל" ניתן ע"י שרו של עשו?!

שליחה על ידי רוצה לדעת » 20 נובמבר 2018, 23:43

יעבץ כתב:
רוצה לדעת כתב:הנה השם ישראל הוא השם של כלל ישראל בדרגה הגבוהה, משא"כ השם יעקב זה כאשר ישראל במצב יותר נמוך, כמפורש בראשונים וכידוע.
ויש לעיין ששם זה ניתן לנו ע"י "שרו של עשו", הלא דבר הוא, ששם המורה על דרגתם הגדולה של ישראל ניתן ע"י שרו של עשו.

יתכן, שאדרבה כאשר כח הרע נכנע לישראל, היינו שאף שרו של עשו מכיר בעליונותו של ישראל, זה גופא דרגתם הגבוהה.
אכן, ולמעלה מזה מעניין מאוד ששמו של עשיו 'אדום' ניתן לו על ידי יעקב (שהרי רק הוא היה במכירת הבכורה), ונמצא שכל אחד קרא בשמו של השני.
והעניין הוא שהשמות שנתנו להם נקבעו על פי המאבק של לאום מלאום יאמץ, ובמכירת הבכורה כבר נקבע שפלותו של עשיו וזה מרומז בכינוי אדום, אבל יעקב לא זכה עדיין בכינוי ישראל כי עדיין לא גבר לחלוטין על אחיו, ורק לאחק המאבק עם שרו של עשיו הודה לו על הברכות ועל המכירה ואז ניתן לו השם ישראל 'כי שרית'.
כ"ז בקצרה מה ששמעתי מר' לייב מינצברג זצ"ל הכ"מ.
דברים נפלאים ממש, וייש"כ.
אשמח לידע למה "אדום" זה שם המורה על שפלותו של עשו,
האם בגלל שאנו מכנים אותו ע"ש החיצוניות של הדברים, שנתפעל מהצבע של הדבר וכיוצב"ז
וכמש"כ הספורנו וז"ל: כשראו שכ"כ התמכר למלאכתו אשר לא כתורת האדם עד שלא הכיר בנזיד כי אם צבעו, עכ"ל. והיינו ששמו של עשיו הוא על שם שמתפעל מדבר עפ"י מראהו החיצוני, ודו"ק.
[אגב, שמעתי פעם מחכ"א שאדום הוא לשון דמיון... ולכן הצבע אדום תופס העין יותר מכל הצבעים.]


יעבץ
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 1048
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 401 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישלח, השם "ישראל" ניתן ע"י שרו של עשו?! [והשם "אדום" ניתן ע"י יעקב]

שליחה על ידי יעבץ » 21 נובמבר 2018, 02:01

כמובן הן כדברי הספורנו שלא תפס במאכל את המהות שלו אלא את הצבע החיצוני בלבד, והן באופן כללי העובדה שבשביל האדום האדום הזה הסכים למכור את הבכורה, וזה הכריע שיעקב - מלשון ידו אוחזת בעקב עשיו, היינו שמנסה למנוע ממנו את הגדולה שאינה ראויה לו - יכל לו ונטל בדין את הבכורה.


פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 801
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 359 פעמים
קיבל תודה: 298 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישלח, השם "ישראל" ניתן ע"י שרו של עשו?! [והשם "אדום" ניתן ע"י יעקב]

שליחה על ידי רוצה לדעת » 23 נובמבר 2018, 12:13

עלה בס"ד, ועפי"ד הגאון ר' ליב זיע"א שהשמות נתנו להם דוקא במאבק בינהם,
וכלומר שהמהות של יעקב ועשו מתגלית דוקא על ידי ודרך המאבק שלהם שבמאבק "מתחדד" ההבדל בין יעקב לעשו שהם שני הפכים מן הקצה אל הקצה וכלשון הקרא "ולאום מלאום וכו'" ודוקא שם נקבעו שמותם שהשם מורה על מהות ושורש האדם, וכאן דוקא דרך המאבק נתגלה מהותם ושורשם שזה "אדום" וזה "ישראל",
והדברים נפלאים בע"ה


יוסף יוסף
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 407
הצטרף: 23 יולי 2018, 02:05
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 143 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישלח, השם "ישראל" ניתן ע"י שרו של עשו?! [והשם "אדום" ניתן ע"י יעקב]

שליחה על ידי יוסף יוסף » 23 נובמבר 2018, 12:54

רוצה לדעת כתב:הנה השם ישראל הוא השם של כלל ישראל בדרגה הגבוהה, משא"כ השם יעקב זה כאשר ישראל במצב יותר נמוך, כמפורש בראשונים וכידוע.
ויש לעיין ששם זה ניתן לנו ע"י "שרו של עשו", הלא דבר הוא, ששם המורה על דרגתם הגדולה של ישראל ניתן ע"י שרו של עשו.

יתכן, שאדרבה כאשר כח הרע נכנע לישראל, היינו שאף שרו של עשו מכיר בעליונותו של ישראל, זה גופא דרגתם הגבוהה.

[ולהלן, הביא כאן ח"א שליט"א בשם הגאון המובהק ר' לייב מינצברג זצ"ל שמצינו גם לאידך גיסא שהשם "אדום" לעשו ניתן ע"י יעקב,
ובי' שכל אחד נתן לשני את שמו ע"ש המלחמה התמידית בין יעקב לעשו "ולאום מלאום יאמץ וכו'" ואלא שאצל יעקב ניתן לו השם "ישראל" רק כאשר גבר על עשו.]
יש פסוקים מפורשים בהמשך הפרשה שהקב"ה קרא לו כך ולא רק שרו של עשיו
כך שהשם ישראל לא נהיה ע"י שרו של עשיו.
וַיֵּרָא אֱלֹהִים אֶל יַעֲקֹב עוֹד בְּבֹאוֹ מִפַּדַּן אֲרָם וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ: {י} וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים שִׁמְךָ יַעֲקֹב לֹא יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב כִּי אִם יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל: {יא} וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים אֲנִי אֵל שַׁדַּי פְּרֵה וּרְבֵה גּוֹי וּקְהַל גּוֹיִם יִהְיֶה מִמֶּךָּ וּמְלָכִים מֵחֲלָצֶיךָ יֵצֵאוּ


פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 801
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 359 פעמים
קיבל תודה: 298 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישלח, השם "ישראל" ניתן ע"י שרו של עשו?! [והשם "אדום" ניתן ע"י יעקב]

שליחה על ידי רוצה לדעת » 23 נובמבר 2018, 13:55

אכן,
כוונת הדברים היתה שהשם "נתגלה" תוך כדי מאבק בינהם,
גם אצל עשו לא בטוח כלל שיעקב עצמו הוא זה שקרא לעשו אדום,
כי לשון הקרא הוא "על כל קראו שמו אדום"
ואכן, יש לתקן הכותרת,
ויישר כח


נבשר
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 1425
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 243 פעמים
קיבל תודה: 323 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישלח, השם "ישראל" ניתן ע"י שרו של עשו?! [והשם "אדום" ניתן ע"י יעקב]

שליחה על ידי נבשר » 24 נובמבר 2018, 20:46

יוסף יוסף כתב:
רוצה לדעת כתב:הנה השם ישראל הוא השם של כלל ישראל בדרגה הגבוהה, משא"כ השם יעקב זה כאשר ישראל במצב יותר נמוך, כמפורש בראשונים וכידוע.
ויש לעיין ששם זה ניתן לנו ע"י "שרו של עשו", הלא דבר הוא, ששם המורה על דרגתם הגדולה של ישראל ניתן ע"י שרו של עשו.

יתכן, שאדרבה כאשר כח הרע נכנע לישראל, היינו שאף שרו של עשו מכיר בעליונותו של ישראל, זה גופא דרגתם הגבוהה.

[ולהלן, הביא כאן ח"א שליט"א בשם הגאון המובהק ר' לייב מינצברג זצ"ל שמצינו גם לאידך גיסא שהשם "אדום" לעשו ניתן ע"י יעקב,
ובי' שכל אחד נתן לשני את שמו ע"ש המלחמה התמידית בין יעקב לעשו "ולאום מלאום יאמץ וכו'" ואלא שאצל יעקב ניתן לו השם "ישראל" רק כאשר גבר על עשו.]
יש פסוקים מפורשים בהמשך הפרשה שהקב"ה קרא לו כך ולא רק שרו של עשיו
כך שהשם ישראל לא נהיה ע"י שרו של עשיו.
וַיֵּרָא אֱלֹהִים אֶל יַעֲקֹב עוֹד בְּבֹאוֹ מִפַּדַּן אֲרָם וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ: {י} וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים שִׁמְךָ יַעֲקֹב לֹא יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב כִּי אִם יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל: {יא} וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים אֲנִי אֵל שַׁדַּי פְּרֵה וּרְבֵה גּוֹי וּקְהַל גּוֹיִם יִהְיֶה מִמֶּךָּ וּמְלָכִים מֵחֲלָצֶיךָ יֵצֵאוּ
עכ"פ הגילוי הראשון שנשתנה שמו לישראל זה ע"י שרו של עשו, ובכלל צ"ב למה הוזכר פעמיים.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 219 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישלח, השם "ישראל" ניתן ע"י שרו של עשו?! [והשם "אדום" ניתן ע"י יעקב]

שליחה על ידי האחד בא לגור » 24 נובמבר 2018, 21:30

נבשר כתב: עכ"פ הגילוי הראשון שנשתנה שמו לישראל זה ע"י שרו של עשו, ובכלל צ"ב למה הוזכר פעמיים.
הדבר פשוט ,שבאמירה של הקב"ה עצמו, יש בזה החלטה גמורה יותר מע"י מלאך, וכמו שאברהם אמר למלאך שאמר לו ,לא לשחוט את יצחק ,שרוצה לשמוע מהקב"ה עצמו, כמו ששמע ממנו לשוחטו ,ואף שגם באמירת המלאך יש בזה גדר נבואה ולא אמר מעצמו .

ובכל מקרה, בנידון דידן הדברים יותר פשוטים ,שאף שהכיר המלאך בעליונותו של יעקב, מ"מ יש עדיין מקום שאם יהיה שינוי במקום יותר גבוה ,שמא ח"ו יהיה מקום לשנוי לעליונותו של עשיו, (אף שלא יבא מצד שרו של עשיו בעצמו )ובזה בא מאמר הבורא שהוחלט המצב הזה בבריאה ולא ניתן לשנוי.
אלא שעדיין יש להקשות , שכבר באה נבואה קודם לידתם " ורב יעבוד צעיר " ,ויש ליישב.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “וישלח”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים