להדליק את המתג הראשי בשינוי בשבת


פותח הנושא
Practic
מאמרים: 0
הודעות: 88
הצטרף: 03 יולי 2018, 21:18
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

להדליק את המתג הראשי בשינוי בשבת

שליחה על ידי Practic » 23 נובמבר 2018, 15:17

נשאלתי הלכה למעשה באדם שנפל בביתו המתג הראשי בעוד שירד גשם בחוץ. מדובר על שעת לילה מאוחרת ויש להם בבית 2 תינוקות. אחד מהם כבן חצי שנה.

אין אפשרות בשעה כזו למצוא גוי. גם ביום מדובר על טורח גדול מאחר שאין מצויים שם כ"כ גוים.

האם מותר להם להדליק את המתג הראשי בשינוי. האם יש להקל יותר כאשר המתג נדלק בשינוי ע"י שנים שעשאוה

ערכים:

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 470
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 493 פעמים
קיבל תודה: 288 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להדליק את המתג הראשי בשינוי בשבת

שליחה על ידי אברך » 24 נובמבר 2018, 19:22

Practic כתב:נשאלתי הלכה למעשה באדם שנפל בביתו המתג הראשי בעוד שירד גשם בחוץ. מדובר על שעת לילה מאוחרת ויש להם בבית 2 תינוקות. אחד מהם כבן חצי שנה.

אין אפשרות בשעה כזו למצוא גוי. גם ביום מדובר על טורח גדול מאחר שאין מצויים שם כ"כ גוים.

האם מותר להם להדליק את המתג הראשי בשינוי. האם יש להקל יותר כאשר המתג נדלק בשינוי ע"י שנים שעשאוה
עיין בארחות שבת (ח"ב פ"כ סעיף קה) המצו"ב
עמודים מ- ארחות שבת ח''ב_עמוד_1.jpg
עמודים מ- ארחות שבת ח''ב_עמוד_2.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


פותח הנושא
Practic
מאמרים: 0
הודעות: 88
הצטרף: 03 יולי 2018, 21:18
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להדליק את המתג הראשי בשינוי בשבת

שליחה על ידי Practic » 24 נובמבר 2018, 20:00

תודה רבה. יוצא אם כן שלדת הגר"ז יש להתיר מלאכה בשינוי כשאין גוי מצוי ושכ''כ הגרשז"א לסמוך על דבריו.

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 470
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 493 פעמים
קיבל תודה: 288 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להדליק את המתג הראשי בשינוי בשבת

שליחה על ידי אברך » 24 נובמבר 2018, 20:11

Practic כתב:תודה רבה. יוצא אם כן שלדת הגר"ז יש להתיר מלאכה בשינוי כשאין גוי מצוי ושכ''כ הגרשז"א לסמוך על דבריו.
אכן.

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1192
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 197 פעמים
קיבל תודה: 340 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להדליק את המתג הראשי בשינוי בשבת

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 25 נובמבר 2018, 03:02

לשיטת הסוברים שאין בסגירת מעגל חשמלי משום בונה יש לברר אם בהרמת המתג תתבצע מלאכה מדאורייתא. או לא.

לענ"ד אם מכשיר החימום הוא ע"י גז או שמן חם (רדיאטור צלעות) יתכן שזה רק מדרבנן. עכ"פ כשאין בו נורות להט.

אך אם המתג הוא של כל הבית כמעט לא ימלט שיהיה אסור מדאורייתא


דרומאי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להדליק את המתג הראשי בשינוי בשבת

שליחה על ידי דרומאי » 26 נובמבר 2018, 23:20

Practic כתב:נשאלתי הלכה למעשה באדם שנפל בביתו המתג הראשי בעוד שירד גשם בחוץ. מדובר על שעת לילה מאוחרת ויש להם בבית 2 תינוקות. אחד מהם כבן חצי שנה.

אין אפשרות בשעה כזו למצוא גוי. גם ביום מדובר על טורח גדול מאחר שאין מצויים שם כ"כ גוים.

האם מותר להם להדליק את המתג הראשי בשינוי. האם יש להקל יותר כאשר המתג נדלק בשינוי ע"י שנים שעשאוה
חלילה וחלילה להקל בזה, א' לסתם קטן אין דין חולה גמור שמותר שבות בשבילו, ב' הדלקת המתג בשינוי אינו חשוב שינוי כלל (כוונתי אפילו להגר''ז), כיון שאין שינוי במלאכה עצמה, וממילא יש בזה מבעיר (ובונה להחזו''א) מדאורייתא.
וממורי ר' עזריאל שמעתי שאין דעתו נוחה להקל בכה''ג אפילו ע''י גוי, אלא שאין נשמעין לו ומקילין בזה מפני הדחק.


דרומאי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להדליק את המתג הראשי בשינוי בשבת

שליחה על ידי דרומאי » 26 נובמבר 2018, 23:25

מכל מלמדי השכלתי כתב:לשיטת הסוברים שאין בסגירת מעגל חשמלי משום בונה יש לברר אם בהרמת המתג תתבצע מלאכה מדאורייתא. או לא.

לענ"ד אם מכשיר החימום הוא ע"י גז או שמן חם (רדיאטור צלעות) יתכן שזה רק מדרבנן. עכ"פ כשאין בו נורות להט.

אך אם המתג הוא של כל הבית כמעט לא ימלט שיהיה אסור מדאורייתא
שמעתי ממורי ר' עזריאל בשם הרב אלישיב ז''ל שאין לצרף אפילו בתור סניף לענין דרבנן את הצד שהדלקת או כיבוי חשמל אינו אסור מדאורייתא.


נדיב לב
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1259
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 109 פעמים
קיבל תודה: 345 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להדליק את המתג הראשי בשינוי בשבת

שליחה על ידי נדיב לב » 27 נובמבר 2018, 02:24

Practic כתב:נשאלתי הלכה למעשה באדם שנפל בביתו המתג הראשי בעוד שירד גשם בחוץ. מדובר על שעת לילה מאוחרת ויש להם בבית 2 תינוקות. אחד מהם כבן חצי שנה.

אין אפשרות בשעה כזו למצוא גוי. גם ביום מדובר על טורח גדול מאחר שאין מצויים שם כ"כ גוים.

האם מותר להם להדליק את המתג הראשי בשינוי. האם יש להקל יותר כאשר המתג נדלק בשינוי ע"י שנים שעשאוה
התפרסם פעם פסק של מזרחניק והרב רוזן הגיב על דבריו ציטוט.
יוני רוזנצוויג, מרבני אחת הישיבות באפרת אשר בגוש עציון, פירסם כעת פסק הלכה המתיר להרים מפסק חשמל ראשי שנפל, ע"י שינוי, בשעת הקור. בכתבה לא מפורט הרבה, וכך נאמר: "הכל חולים אצל צינה", יחד עם 'עשיית מלאכה בשינוי' והגדרת הפעלת חשמל בשבת כגרמא משום שהחשמל מיוצר במקום אחר".

הרב ישראל רוזן, מרבני "צומת", פירסם בתגובה פוסט, בו נאמר כך:

"א. היתר מסוג זה הוא תלוי נסיבות ואין בידי מידע על גילאי הילדים ובריאותם וכמות השמיכות שעמדה לרשותם. מכל מקום, לפי התיאור המשורטט לפרטי פרטיו (בסגנון של חיבור ילדותי) ניכר שהילדים נמו עדין בחמימות השמיכות. ניתן היה בהחלט להמתין לבוקר ולהטיל את התיקון על אחד מהם ("לצורך עצמו"), אם יש מישהו בגיל המתאים.

הטיעון המצורף "שיתכן לראות זאת כפעולה שאיננה ישירה כי החשמל מיוצר במקום אחר ולא באותו חדר שבו מרימים את המפסק" הוא הזוי לכל מי שמבין מעט בהלכות שבת. וגם אם אי מישהו אמר כך אי פעם – הרי זה גילוי פנים בתורה שלא כהלכה במסגרת הפסיקה המוסכמת.

ב. אך עיקר 'הזדעזותי' היא מן האווירה והסגנון. ניכר שהרב הכותב רצה להתפאר קבל גולשי האתר בידו הגדולה המכופפת את ההלכה בווירטואוזיות, למען יכירוהו ויוקירוהו. גם אם היו נסיבות ספציפיות מקילות לא ניתן לפסוק כך בפומבי בלי לפורטן, ועוד בחלון הראווה האינטרנטי.

זו זילות ההלכה והפיכתה לפלסטלינה… פסק מסוג זה חייב להינתן בצנעא ותוך סייג שאין בו פסיקה עקרונית או כוללנית. לא מצאנו זכר לגישה כזו בדברי הרב המקל.

ג. אילו פסק כזאת לשכניו כי עתה החרשתי. אך בכל הרשימה מובלט מאד האינטרס האישי שלו ושל משפחתו. כנראה שנשמט ממנו הכלל החז"לי ש"אין אדם רואה חובה לעצמו" (שבת קיט,א) מעין דברי המשנה "כל הנגעים אדם רואה חוץ מנגעי עצמו" (נגעים ב,ה). הזחיחות האישית באה לידי ביטוי במשפט המחץ: "לא היתה לי שום בעיה להירדם" – מנוחת הלוחם!" ע"כ התגובה של הרב רוזן.


נדיב לב
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1259
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 109 פעמים
קיבל תודה: 345 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להדליק את המתג הראשי בשינוי בשבת

שליחה על ידי נדיב לב » 27 נובמבר 2018, 02:38

דרומאי כתב:
Practic כתב:נשאלתי הלכה למעשה באדם שנפל בביתו המתג הראשי בעוד שירד גשם בחוץ. מדובר על שעת לילה מאוחרת ויש להם בבית 2 תינוקות. אחד מהם כבן חצי שנה.

אין אפשרות בשעה כזו למצוא גוי. גם ביום מדובר על טורח גדול מאחר שאין מצויים שם כ"כ גוים.

האם מותר להם להדליק את המתג הראשי בשינוי. האם יש להקל יותר כאשר המתג נדלק בשינוי ע"י שנים שעשאוה
חלילה וחלילה להקל בזה, א' לסתם קטן אין דין חולה גמור שמותר שבות בשבילו, ב' הדלקת המתג בשינוי אינו חשוב שינוי כלל (כוונתי אפילו להגר''ז), כיון שאין שינוי במלאכה עצמה, וממילא יש בזה מבעיר (ובונה להחזו''א) מדאורייתא.
וממורי ר' עזריאל שמעתי שאין דעתו נוחה להקל בכה''ג אפילו ע''י גוי, אלא שאין נשמעין לו ומקילין בזה מפני הדחק.
לא מכיר את הכותב שמחית על מה שהוא כתב, אבל הבאתי פרסום של רב מזרחניק שכתב לפני כמה שנים להתיר ודחה ברגל גסה כמה וכמה איסורים חמורים אבל מצטרף למחאתך


נדיב לב
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1259
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 109 פעמים
קיבל תודה: 345 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להדליק את המתג הראשי בשינוי בשבת

שליחה על ידי נדיב לב » 27 נובמבר 2018, 02:40

Practic כתב:תודה רבה. יוצא אם כן שלדת הגר"ז יש להתיר מלאכה בשינוי כשאין גוי מצוי ושכ''כ הגרשז"א לסמוך על דבריו.
יסלח לי אבל מתוך קריאה בספר יוצא היתר לחלל שבת לדעת הגר"ז בלי לראות את הסוגיות ואת דברי הגר"ז בתוכו..

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 470
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 493 פעמים
קיבל תודה: 288 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להדליק את המתג הראשי בשינוי בשבת

שליחה על ידי אברך » 27 נובמבר 2018, 14:53

דרומאי כתב:חלילה וחלילה להקל בזה, א' לסתם קטן אין דין חולה גמור שמותר שבות בשבילו, ב' הדלקת המתג בשינוי אינו חשוב שינוי כלל (כוונתי אפילו להגר''ז), כיון שאין שינוי במלאכה עצמה, וממילא יש בזה מבעיר (ובונה להחזו''א) מדאורייתא.
א' לסתם קטן יש דין חולה שאין בו סכנה (ראה מקורות בארחות שבת המצו"ב). ואיני יודע על סמך מה כתבת לא כך. ב' הדלקת מתג בשינוי נחשבת שינוי והיא אסורה רק מדרבנן, כמבואר בארחות שבת דלהלן.
אמנם ראה להלן שדעת הגריש"א שלמרות ששינוי בפעולה ולא בתוצאה ג"כ נחשב שינוי, מ"מ חמיר טפי ואין להקל בו באמירה לעכו"ם לצורך מצוה וכדו' מדין שבות דשבות. ועפ"ז יתכן לדון גם לנידו"ד בשבות לצורך חולה, דשמא שינוי בפעולה ולא בתוצאה יש להחמיר בו. או דלמא לא החמיר הגריש"א אלא בשבות דשבות לצורך מצוה שאינו שעת הדחק כ"כ כלצורך חולה. ויל"ע.
קטן כחולה שאין בו סכנה.jpg
שינוי במעשה ולא בתוצאה_עמוד_1.jpg
שינוי במעשה ולא בתוצאה_עמוד_2.jpg
אמירה לנכרי לעשות מלאכה בשינוי, ובשינוי במעשה ולא בתוצאה.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


גבריאל פולארד
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 399
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 661 פעמים
קיבל תודה: 211 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להדליק את המתג הראשי בשינוי בשבת

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 27 נובמבר 2018, 15:16

אברך כתב:
דרומאי כתב:חלילה וחלילה להקל בזה, א' לסתם קטן אין דין חולה גמור שמותר שבות בשבילו, ב' הדלקת המתג בשינוי אינו חשוב שינוי כלל (כוונתי אפילו להגר''ז), כיון שאין שינוי במלאכה עצמה, וממילא יש בזה מבעיר (ובונה להחזו''א) מדאורייתא.
א' לסתם קטן יש דין חולה שאין בו סכנה (ראה מקורות בארחות שבת המצו"ב). ואיני יודע על סמך מה כתבת לא כך. ב' הדלקת מתג בשינוי נחשבת שינוי והיא אסורה רק מדרבנן, כמבואר בארחות שבת דלהלן.
אמנם ראה להלן שדעת הגריש"א שלמרות ששינוי בפעולה ולא בתוצאה ג"כ נחשב שינוי, מ"מ חמיר טפי ואין להקל בו באמירה לעכו"ם לצורך מצוה וכדו' מדין שבות דשבות. ועפ"ז יתכן לדון גם לנידו"ד בשבות לצורך חולה, דשמא שינוי בפעולה ולא בתוצאה יש להחמיר בו. או דלמא לא החמיר הגריש"א אלא בשבות דשבות לצורך מצוה שאינו שעת הדחק כ"כ כלצורך חולה. ויל"ע.
קטן כחולה שאין בו סכנה.jpg
שינוי במעשה ולא בתוצאה_עמוד_1.jpg
שינוי במעשה ולא בתוצאה_עמוד_2.jpg
אמירה לנכרי לעשות מלאכה בשינוי, ובשינוי במעשה ולא בתוצאה.jpg
מדברי הארחות שבת עצמו מבואר דדוקא לגבי הנצרכים לו מאוד, וכן משמע במשנ''ב סי' שמ סק''ה ובשו''ע סי' שכח סמ''ב, והשואל דכאן כלל לא ביאר לאיזה צורך הוצרך לו הדלקת החשמל.

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 470
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 493 פעמים
קיבל תודה: 288 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להדליק את המתג הראשי בשינוי בשבת

שליחה על ידי אברך » 27 נובמבר 2018, 15:28

גבריאל פולארד כתב:מדברי הארחות שבת עצמו מבואר דדוקא לגבי הנצרכים לו מאוד, וכן משמע במשנ''ב סי' שמ סק''ה ובשו''ע סי' שכח סמ''ב, והשואל דכאן כלל לא ביאר לאיזה צורך הוצרך לו הדלקת החשמל.
אני הבנתי שהם פחדו מאד בחושך.


פותח הנושא
Practic
מאמרים: 0
הודעות: 88
הצטרף: 03 יולי 2018, 21:18
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להדליק את המתג הראשי בשינוי בשבת

שליחה על ידי Practic » 27 נובמבר 2018, 18:34

גבריאל פולארד כתב:
אברך כתב:
דרומאי כתב:חלילה וחלילה להקל בזה, א' לסתם קטן אין דין חולה גמור שמותר שבות בשבילו, ב' הדלקת המתג בשינוי אינו חשוב שינוי כלל (כוונתי אפילו להגר''ז), כיון שאין שינוי במלאכה עצמה, וממילא יש בזה מבעיר (ובונה להחזו''א) מדאורייתא.
א' לסתם קטן יש דין חולה שאין בו סכנה (ראה מקורות בארחות שבת המצו"ב). ואיני יודע על סמך מה כתבת לא כך. ב' הדלקת מתג בשינוי נחשבת שינוי והיא אסורה רק מדרבנן, כמבואר בארחות שבת דלהלן.
אמנם ראה להלן שדעת הגריש"א שלמרות ששינוי בפעולה ולא בתוצאה ג"כ נחשב שינוי, מ"מ חמיר טפי ואין להקל בו באמירה לעכו"ם לצורך מצוה וכדו' מדין שבות דשבות. ועפ"ז יתכן לדון גם לנידו"ד בשבות לצורך חולה, דשמא שינוי בפעולה ולא בתוצאה יש להחמיר בו. או דלמא לא החמיר הגריש"א אלא בשבות דשבות לצורך מצוה שאינו שעת הדחק כ"כ כלצורך חולה. ויל"ע.
קטן כחולה שאין בו סכנה.jpg
שינוי במעשה ולא בתוצאה_עמוד_1.jpg
שינוי במעשה ולא בתוצאה_עמוד_2.jpg
אמירה לנכרי לעשות מלאכה בשינוי, ובשינוי במעשה ולא בתוצאה.jpg
מדברי הארחות שבת עצמו מבואר דדוקא לגבי הנצרכים לו מאוד, וכן משמע במשנ''ב סי' שמ סק''ה ובשו''ע סי' שכח סמ''ב, והשואל דכאן כלל לא ביאר לאיזה צורך הוצרך לו הדלקת החשמל.
ראשית לא נתכוונתי להורות בכך הוראה חלילה וגם אני הזעדעזעתי מפסקו של אותו גאון אינטרנט.

מדובר על צורך שאם לא ידליקו את המתג משפחה שלמה עם שני תינוקות ישארו כל השבת ללא חשמל חימום ואוכל חם ביום גשום.


מבקש אמת
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2086
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 218 פעמים
קיבל תודה: 744 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: להדליק את המתג הראשי בשינוי בשבת

שליחה על ידי מבקש אמת » 27 נובמבר 2018, 21:16

דרומאי כתב:
מכל מלמדי השכלתי כתב:לשיטת הסוברים שאין בסגירת מעגל חשמלי משום בונה יש לברר אם בהרמת המתג תתבצע מלאכה מדאורייתא. או לא.

לענ"ד אם מכשיר החימום הוא ע"י גז או שמן חם (רדיאטור צלעות) יתכן שזה רק מדרבנן. עכ"פ כשאין בו נורות להט.

אך אם המתג הוא של כל הבית כמעט לא ימלט שיהיה אסור מדאורייתא
שמעתי ממורי ר' עזריאל בשם הרב אלישיב ז''ל שאין לצרף אפילו בתור סניף לענין דרבנן את הצד שהדלקת או כיבוי חשמל אינו אסור מדאורייתא.
גם הארחות שבת מביא כן בשם הגרי"ש שאין לסמוך על הצד שחשמל הוא דרבנן לגבי היתר שבות דשבות, ומביא כן גם בשם שבט הלוי.
אך יש לדעת שכמעט כל חכמי הדורות שלפנינו בהם נתעוררה השאלה של שימוש בחשמל דנו רק מצד איסור מבעיר ואף אחד לא העלה בדעתו שיש בזה משום בונה, הלא הם המהרש"ם, הבית יצחק, האחיעזר, הרוגאצ'ובער, הערוך השלחן, הלבושי מרדכי, המהרש"ג, הטשיבינער רב, הגרצ"פ פראנק, החלקת יעקב, המנחת יצחק*, הגרש"ז אויערבאך, הציץ אליעזר, ועוד גדולים רבים, וכן גדולי הספרדים כהגר"ע הדאייה והגר"ע עטייה והגר"ע יוסף ועוד. (והגרש"ז אויערבאך זצ"ל העיד שדיבר על כמה מגדולי ירושלים קודם הדפסת ספרו מאורי אש ואמרו לו להשמיט את הקטע בו מסביר למה אין לחוש משום בונה כיון שלא יעלה על דעת מאן דהוא שיש בזה חשש בונה, וכן העיד הגרע"י שאמרו לו כמה מגדולי הדור).
גם האגרות משה שחשש לאיסור דאורייתא לא נקט כן אלא בתור חשש ולא לאיסור ברור, וכשהיה צד אחר להקל צירף הצד שאינו דאורייתא להקל (עי' או"ח ח"ג סי' מב וח"ד סי' פה), וכן המנהג אצל תלמידיו מורי ההוראה בחו"ל להקל לגבי אמירה לנכרי משום שבות דשבות.

וממילא מה שיש מציגים את זה כאילו הוכרעה ההלכה כהחזו"א יש לידע שאינו כן אלא לדעת כמה מפוסקי זמננו הנ"ל, ורובא דרובא מהפוסקים חולקים על דבריו.




* מה שכתב הארחו"ש שיש בזה סתירה במנחת יצחק, המעיין יראה שהמנח"י לא נקט שהוא דאורייתא אלא כשיש הבערת אש ולא בזרם בעלמא.


מבקש אמת
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2086
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 218 פעמים
קיבל תודה: 744 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: להדליק את המתג הראשי בשינוי בשבת

שליחה על ידי מבקש אמת » 27 נובמבר 2018, 22:24

אברך כתב:
גבריאל פולארד כתב:מדברי הארחות שבת עצמו מבואר דדוקא לגבי הנצרכים לו מאוד, וכן משמע במשנ''ב סי' שמ סק''ה ובשו''ע סי' שכח סמ''ב, והשואל דכאן כלל לא ביאר לאיזה צורך הוצרך לו הדלקת החשמל.
אני הבנתי שהם פחדו מאד בחושך.
רמ"א או"ח שכח,יז:
מותר לומר לאינו יהודי לעשות תבשיל לקטן שאין לו מה לאכול דסתם צרכי קטן כחולה שאין בו סכנה דמי
איסור והיתר הארוך נט,כח:
ואמרינן במס' יום הכפורים כל מידי דאית ביה רביתא לינוקא לא גזר ביה רבנן והלכך יכול לומר לכנעני לעשות לתינוק אש ושאר כל צרכיו אפי' בשבת. וכן אם אין לתינוק מה יאכל יכול לומר לכנעני שיבשל לו פאפ"א בשבת
חזון איש נט,ד:
נראה דאיירי ברעבון של שעה מועטת דודאי לית בו סכנה ומ"מ מותר שבות
קצות השלחן קלד,יח:
ובסימן רעו ס"ו כתב אדמו"ר דמותר לומר לנכרי להדליק נר לצורך קטנים שדינם כחולה שאיב"ס לכל דבר ונראה דאין הכוונה דוקא לצורך תשמישם להאכילם וכיוצא אלא אפילו אם רק מפחדים לישב בחושך ומסתבר דאפילו בני שבע או שמונה שמפחדים לישב בחושם מותר לומר לנכרי להדליק שפחד הוא ענין חמור וכעין זה גבי יולדת סומא...והכל לפי מה שעיניו רואות שאם טבע הקטנים שמקימים רעש בהיותם בחושך ואין דעתם מיושבת מחמת פחד מותר


נדיב לב
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1259
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 109 פעמים
קיבל תודה: 345 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להדליק את המתג הראשי בשינוי בשבת

שליחה על ידי נדיב לב » 29 נובמבר 2018, 22:56

אברך כתב:
גבריאל פולארד כתב:מדברי הארחות שבת עצמו מבואר דדוקא לגבי הנצרכים לו מאוד, וכן משמע במשנ''ב סי' שמ סק''ה ובשו''ע סי' שכח סמ''ב, והשואל דכאן כלל לא ביאר לאיזה צורך הוצרך לו הדלקת החשמל.
אני הבנתי שהם פחדו מאד בחושך.
מר אברך..פחדו מחושך? אתה יודע כמה טצדקי ובירורים ראוי לעשות קודם שמחליטים אם יש מקום להתיר לחלל שבת? הרי אף אצל צינה כמו שהתיר רב מזרחניק יצאו כנגדו גם שהותר בהלכה..מהטעם הפשוט שכל שיש אלטרנטיבה אחרת אין סיבה להתיר חילול שבת בחינם!!...

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 470
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 493 פעמים
קיבל תודה: 288 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להדליק את המתג הראשי בשינוי בשבת

שליחה על ידי אברך » 30 נובמבר 2018, 02:08

נדיב לב כתב:
אברך כתב:
גבריאל פולארד כתב:מדברי הארחות שבת עצמו מבואר דדוקא לגבי הנצרכים לו מאוד, וכן משמע במשנ''ב סי' שמ סק''ה ובשו''ע סי' שכח סמ''ב, והשואל דכאן כלל לא ביאר לאיזה צורך הוצרך לו הדלקת החשמל.
אני הבנתי שהם פחדו מאד בחושך.
מר אברך..פחדו מחושך? אתה יודע כמה טצדקי ובירורים ראוי לעשות קודם שמחליטים אם יש מקום להתיר לחלל שבת? הרי אף אצל צינה כמו שהתיר רב מזרחניק יצאו כנגדו גם שהותר בהלכה..מהטעם הפשוט שכל שיש אלטרנטיבה אחרת אין סיבה להתיר חילול שבת בחינם!!...
אוי איך אהבתי את הפתיחה 'מר אברך' ...

לגופו של ענין, לא ראיתי בדבריך שום טענה עניינית, רק תוכחת מוסר לחזק את היראת שמים שלי, וסייעתא מדברי מרן ר' ישראל רוזן (שכידוע השתייך לחוגי הדת"ל) ...

למעשה, שים לב שלאחר הערת הרב @דרומאי ששמא אין להקל בשינוי בפעולה ללא שינוי בתוצאה, הסכמתי שאכן צריך בירור האם אפשר להקל בנידו"ד.


נדיב לב
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1259
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 109 פעמים
קיבל תודה: 345 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להדליק את המתג הראשי בשינוי בשבת

שליחה על ידי נדיב לב » 30 נובמבר 2018, 03:31

אברך כתב:
נדיב לב כתב:
אברך כתב: אני הבנתי שהם פחדו מאד בחושך.
מר אברך..פחדו מחושך? אתה יודע כמה טצדקי ובירורים ראוי לעשות קודם שמחליטים אם יש מקום להתיר לחלל שבת? הרי אף אצל צינה כמו שהתיר רב מזרחניק יצאו כנגדו גם שהותר בהלכה..מהטעם הפשוט שכל שיש אלטרנטיבה אחרת אין סיבה להתיר חילול שבת בחינם!!...
אוי איך אהבתי את הפתיחה 'מר אברך' ...

לגופו של ענין, לא ראיתי בדבריך שום טענה עניינית, רק תוכחת מוסר לחזק את היראת שמים שלי, וסייעתא מדברי מרן ר' ישראל רוזן (שכידוע השתייך לחוגי הדת"ל) ...

למעשה, שים לב שלאחר הערת הרב @דרומאי ששמא אין להקל בשינוי בפעולה ללא שינוי בתוצאה, הסכמתי שאכן צריך בירור האם אפשר להקל בנידו"ד.
מר אברך אני שמח שאהבת.. אבל ראה לך, אם ר' רוזן המשתייך לחוגי הדת"ל כידוע לך..יצא בתוקף כנגד רב מזרוחניק אחר, מה היה אם היו מתיחסים לענין רבנים חרדים....על כ"ש לא שמענו?.. ומכאן להמלצתי אם שואלים בפורום שאלה מעשית, ואפשר לזהות על פי השואל ועל פי השאלה אם יש בדברים נפק"מ של ממש, ראוי להמנע ולהתבטאות בדברים חותכים, בטח שלא על סמך ספר קיצורים בלי עיון בסוגיא והראשונים שהוא מציע. שלא להכשיל את השואל ולא את כל הבאים אחריו.
הלכה זה לא משחק ילדים! חילול שבת זה אש של ממש! כדאי להזהר.

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 470
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 493 פעמים
קיבל תודה: 288 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להדליק את המתג הראשי בשינוי בשבת

שליחה על ידי אברך » 30 נובמבר 2018, 13:42

נדיב לב כתב:מר אברך אני שמח שאהבת..
כתבתי "אהבתי" בציניות. :cry:
נדיב לב כתב: אבל ראה לך, אם ר' רוזן המשתייך לחוגי הדת"ל כידוע לך..יצא בתוקף כנגד רב מזרוחניק אחר, מה היה אם היו מתיחסים לענין רבנים חרדים....על כ"ש לא שמענו?.. ומכאן להמלצתי אם שואלים בפורום שאלה מעשית, ואפשר לזהות על פי השואל ועל פי השאלה אם יש בדברים נפק"מ של ממש, ראוי להמנע ולהתבטאות בדברים חותכים, בטח שלא על סמך ספר קיצורים בלי עיון בסוגיא והראשונים שהוא מציע. שלא להכשיל את השואל ולא את כל הבאים אחריו.
הלכה זה לא משחק ילדים! חילול שבת זה אש של ממש! כדאי להזהר.
שוב דברי תוכחת ומוסר ללא שום תוכן עניני. עצתי שכל אחד יחליט לעצמו מה ראוי ומה לא. כל עוד אין לך טענה ענינית, רק שמשום מה דעתך שאין לכתוב בלשון חותכת, והתרשמת שאצלי הלכה זה משחק ילדים וחילול שבת זה לא אש של ממש ח"ו.
אתה יכול להשמיע או לכתוב לעצמך כמה שאתה רוצה דברי תוכחה, וכמה שיש אנשים בפורום בלי יראת שמים. אבל לכתוב כאן - בבקשה רק טענות ענייניות :!: :!: :!: לא ביקשתי ממך להיות המשגיח שלי, ולא לייעץ לי מה ואיך ראוי לכתוב. תודה.


נדיב לב
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1259
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 109 פעמים
קיבל תודה: 345 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להדליק את המתג הראשי בשינוי בשבת

שליחה על ידי נדיב לב » 30 נובמבר 2018, 14:05

אברך כתב:
נדיב לב כתב:מר אברך אני שמח שאהבת..
כתבתי "אהבתי" בציניות. :cry:
נדיב לב כתב: אבל ראה לך, אם ר' רוזן המשתייך לחוגי הדת"ל כידוע לך..יצא בתוקף כנגד רב מזרוחניק אחר, מה היה אם היו מתיחסים לענין רבנים חרדים....על כ"ש לא שמענו?.. ומכאן להמלצתי אם שואלים בפורום שאלה מעשית, ואפשר לזהות על פי השואל ועל פי השאלה אם יש בדברים נפק"מ של ממש, ראוי להמנע ולהתבטאות בדברים חותכים, בטח שלא על סמך ספר קיצורים בלי עיון בסוגיא והראשונים שהוא מציע. שלא להכשיל את השואל ולא את כל הבאים אחריו.
הלכה זה לא משחק ילדים! חילול שבת זה אש של ממש! כדאי להזהר.
שוב דברי תוכחת ומוסר ללא שום תוכן עניני. עצתי שכל אחד יחליט לעצמו מה ראוי ומה לא. כל עוד אין לך טענה ענינית, רק שמשום מה דעתך שאין לכתוב בלשון חותכת, והתרשמת שאצלי הלכה זה משחק ילדים וחילול שבת זה לא אש של ממש ח"ו.
אתה יכול להשמיע או לכתוב לעצמך כמה שאתה רוצה דברי תוכחה, וכמה שיש אנשים בפורום בלי יראת שמים. אבל לכתוב כאן - בבקשה רק טענות ענייניות :!: :!: :!: לא ביקשתי ממך להיות המשגיח שלי, ולא לייעץ לי מה ואיך ראוי לכתוב. תודה.
הבאתי סך הכל רב מזרוחניק שפרסם בשעתו נידון דומה ויצאו כנגדו עוררין ממגזרו. ומי שיקרא את ההודעה ההיא יבין היטב מה זה אומר.
לא דברי תוכחת ומוסר למאן דהו, אלא המלצתי באופן כללי ולא התיחסתי למאן דהו מסוים כפי שיעיד לשוני. ולא מצד יראת שמים אלא זהירות מתבקשת בהלכה בפרט הלכות שבת. ואני סבור שלעורר לשים לב להזהר במה שכותבים בנוגע להוראה בהלכות שבת הוא דבר מתבקש ומועיל.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: חיים ליצא | 6 אורחים