כשרות 'חרדים' בראשות הרב אשר אנשיל כ"ץ

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
אשתי ילדה בשעטו"מ. ובבית חולים פגשתי בבקבוקי מטרנה קטנים בכשרות "בד"ץ חרדים" של הרב אשר אנשיל כ"ץ שליט"א.
מישהו יודע מה טיבו של הכשר זה?
 

פעלעד

משתמש ותיק
אומר האמת ולא אכחד והשומע יעשה כרצונו

ההכשר הזה נוסד לפני כשנתיים, מיד אחר היווסדו הוא ייצר מוצר מסויים ללא גלוטן שרציתי לצרוך, אני מכיר את משפחתו של הרב יונגרייז, אביו ודודו רבנים גדולים בארהב, אבל הוא אברך צעיר, שהחליט לפתוח כשרות.
עם כל מי שדיברתי בזמני, הן ראשי ועד הכשרות של העדה ועוד, כולם ענו שהם מכירים את האברך יהודי טוב וירא"ש אבל בכשרות לא מספיק ירא"ש רק צריך נסיון, וכל בעלי הנסיון בכשרות העולמי שדיברתי לא הכירוהו מעולם הכשרות ולא ידעו לומר לי דבר וחצי דבר על נסיונו בכשרות, והחשש הוא, שלדאבונינו בארה"ב צצים חדשים לבקרים כשרויות חדשות ל"צורכי פרנסה" ללא שום ידיעה בכשרות...

אשר על כן אינני פוסל את כשרותו ח"ו, אבל לציבור באמריקה אין מושג עליו, קונים את זה כאלה שקונים כל דבר שכתוב עליו כשר באותיות כתב אשורית ולדאבונינו יש כאלה הרבה, והרוצה לאכול שיברר היטב, אולי בשנה האחרונה נודעו דברים חדשים ויתכן שהוא הכשר טוב.

זה העדכון שלי הנוגע ליום פתיחת כשרותו.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
פותח הנושא
@ פעלעד
מיהו הרב יונגרייז שאתה כותב עליו?
על החותמת כתוב שהכשרות של הרב אשר אנשיל כ"ץ!
 

פעלעד

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
@ פעלעד
מיהו הרב יונגרייז שאתה כותב עליו?
על החותמת כתוב שהכשרות של הרב אשר אנשיל כ"ץ!
טעיתי, התכוונתי כץ, הוא בן של ווינער רב או אחיו, לא זוכר.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
אני רואה שבנוסף לבד"ץ חרדים יש גם הכשר OK. כתבתי עליו כאן. בהמשך פלעד חולק עלי. אפשר להחליט בעצמך על מי לסמוך, או לשאול מומחים בעצמך [וא"כ נא לשתף אותנו].
לפי מה שאני שמעתי OK הכשר בינוני, מצד זה שהם אינם מקפידים על הרבה חומרות והידורים מעבר לעיקר הדין. אבל מצד שני זה הכשר מקצועי, והם אכן מקפידים על עיקר הדין. יש אצלם רק ב' קולות גדולות. אחד שהם אינם מקפידים בד"כ על חלב ישראל. אבל במוצר הזה כתבו להדיא שזה חלב ישראל, ובכה"ג ההכשר מפקח גם על זה. בנוסף הם אינם מקפידים על ישן אם זה לא מצוין באריזה. לא ידוע לי אם יש בזה ה' מיני דגן כלל, אבל א"כ יתכן שאפשר לברר על זה.
 

פעלעד

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
אני רואה שבנוסף לבד"ץ חרדים יש גם הכשר OK. כתבתי עליו כאן. בהמשך פלעד חולק עלי. אפשר להחליט בעצמך על מי לסמוך, או לשאול מומחים בעצמך [וא"כ נא לשתף אותנו].
לפי מה שאני שמעתי OK הכשר בינוני, מצד זה שהם אינם מקפידים על הרבה חומרות והידורים מעבר לעיקר הדין. אבל מצד שני זה הכשר מקצועי, והם אכן מקפידים על עיקר הדין. יש אצלם רק ב' קולות גדולות. אחד שהם אינם מקפידים בד"כ על חלב ישראל. אבל במוצר הזה כתבו להדיא שזה חלב ישראל, ובכה"ג ההכשר מפקח גם על זה. בנוסף הם אינם מקפידים על ישן אם זה לא מצוין באריזה. לא ידוע לי אם יש בזה ה' מיני דגן כלל, אבל א"כ יתכן שאפשר לברר על זה.
כבוד @אחד התלמידים היקר, מעריך מאד את ידיעותיך בכשרות, אך גם בלי שיהיה לי שום מידע, היות ומוצאי מאמריקה, הנני לגלות את דעתך שהציבור החרדי החסידי והישיבתי אינו צורך כלל וכלל ok והוא נחשב בדיוק כמו ou.
גם לou יש מעלות ויש להם מומחי כשרות, אבל זה לא מיועד לציבור שלנו, ושומר נפשו ירחק מהם.
 

פעלעד

משתמש ותיק
יוסף יוסף אמר:
ד.א. לתינוקים בוודאי יש להקיל ולסמוך גם על הכשר לא הכי מחמיר.
גם לתינוק זכר? מה עם טמטום?
וגם כשיש להשיג בכשרות מהודרת?
אשמח למקור

אכן לתינוק לגבי שבת יש דין חולה, אבל בחולה אם יש דרך אחרת אסור לחלל עליו שבת
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
מה הקשר בין זכר לנקיבה?
ואיך הטומטום נכנס לפה??
אני כתבתי 'ממנו/ה' כי הוא לא כתב מה נולד לו.
מקור אין לי, אבל כך נראה לעניות דעתי.
 

פעלעד

משתמש ותיק
יוסף יוסף אמר:
מה הקשר בין זכר לנקיבה?
ואיך הטומטום נכנס לפה??
אני כתבתי 'ממנו/ה' כי הוא לא כתב מה נולד לו.
מקור אין לי, אבל כך נראה לעניות דעתי.
סליחה על האי הבנה, אבל לא כתבתי טומטום אלא טמטום
כוונתי לטמטום המח שמאכלים יכולים לגרום ואין לזה הבדל בין גיל, וילד זכר שצריך ללמוד תורה בהמשך חייו איך יסתדר עם טמטום המח שמשפיע גם מינקות.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פעלעד אמר:
יוסף יוסף אמר:
מה הקשר בין זכר לנקיבה?
ואיך הטומטום נכנס לפה??
אני כתבתי 'ממנו/ה' כי הוא לא כתב מה נולד לו.
מקור אין לי, אבל כך נראה לעניות דעתי.
סליחה על האי הבנה, אבל לא כתבתי טומטום אלא טמטום
כוונתי לטמטום המח שמאכלים יכולים לגרום ואין לזה הבדל בין גיל, וילד זכר שצריך ללמוד תורה בהמשך חייו איך יסתדר עם טמטום המח שמשפיע גם מינקות.

מדברי הגמרא יומא לא. משמע בפשטות שכל ענין הטמטום הוא משום עבירה מה שאין כן אצל תינוק שלא שייך לאמר שזו עבירה. תנא דבי רבי ישמעל, [highlight=yellow]עבירה[/highlight]מטמטמת לבו של אדם, שנאמר "ונטמתם בם" אל תקרי ונטמתם אלא ונטמטם בם.
מאידך השלחן ערוך או"ח (סימן שמג) כתב שקטן האוכל נבלות וטרפות אביו מצוה לגעור בו ולהפרישו וביאר הרמ"א שהיינו קטן אף שלא הגיע לחינוך, ובכלל להאכילו בידים, אפילו הוא תינוק שאינו בר הבנה כלל, אסור, ובגמ' יבמות קיד. ילפינן לה מדכתיב "לא תאכלום", ודרשינן לה, לא תאכילום לקטנים. ע"ש. ואפילו לתת לתינוק דבר איסור שישחק בו, אסור, שמא יאכלנו, ונחשב כמאכילו בידים. (משנ"ב שמג סק"ד). והטעם לאיסור זה הוא, שלא דומה דין מאכלות אסורות לשאר איסורים, שאינם שייכים בתינוק שאינו בר הבנה, הואיל ומאכל האיסור נספג בגופו של התינוק, ונהפך להיות חלק מגופו, וממילא הוא מטמא גם את הנשמה השוכנת בגוף התינוק, וגם כי יגדל, לא תסור ממנו.
 

פעלעד

משתמש ותיק
לא דייקת נכון, מלבד מה שאכילה מטמטמת, גם עבירה מטמטם, כלומר כשאדם חוטא ואוכל מאכל אסור יש לו שני סיבות לטמטום, הראשון בגלל המאכל, והשני בגלל העבירה...
 

יהודי

משתמש ותיק
לא כ"כ הבנתי מה ענין להקל לתינוק בהכשר לא מוכר כאשר ב"ה יש לא מעט הכשרים מהודרים בהישג יד.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פעלעד אמר:
לא דייקת נכון, מלבד מה שאכילה מטמטמת, גם עבירה מטמטם, כלומר כשאדם חוטא ואוכל מאכל אסור יש לו שני סיבות לטמטום, הראשון בגלל המאכל, והשני בגלל העבירה...
זה דיוק ידוע. ולא דייקתם כל כך. יש הטוענים שהטמטום הוא מכח העבירה דוקא, וקטנים שאינם ברי מצוות ועבירות ממילא לא שייך אצלם גם טמטום הלב.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
יהודי אמר:
לא כ"כ הבנתי מה ענין להקל לתינוק בהכשר לא מוכר כאשר ב"ה יש לא מעט הכשרים מהודרים בהישג יד.
במקרה שיש פער גדול בין החברות. אם מדינא אין בעיה אין מקום להחמיר? וכנראה על זה הנידון.
 

אברעמעלע

משתמש רגיל
פעלעד אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
@ פעלעד
מיהו הרב יונגרייז שאתה כותב עליו?
על החותמת כתוב שהכשרות של הרב אשר אנשיל כ"ץ!
טעיתי, התכוונתי כץ, הוא בן של ווינער רב או אחיו, לא זוכר.
הווינער רב הוא דודו עם אותו שם. לפענ"ד הוא בנו ומ"מ של אב"ד תולדות אהרן זצ"ל.
 

אברך

משתמש ותיק
יוסף יוסף אמר:
בשם כל חברי הפורום
מזל טוב לפותח האשכול @מכל מלמדי השכלתי
הרבה נחת ממנו/ה ומכל יוצ"ח.
יוסף יוסף אמר:
מה הקשר בין זכר לנקיבה?
ואיך הטומטום נכנס לפה??
אני כתבתי 'ממנו/ה' כי הוא לא כתב מה נולד לו.
מקור אין לי, אבל כך נראה לעניות דעתי.
תראה כאן שנולד לו בן, ואין כאן חשש נקבה או טומטום...
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=38&t=3641&p=43380#p43380
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
פעלעד אמר:
יוסף יוסף אמר:
מה הקשר בין זכר לנקיבה?
ואיך הטומטום נכנס לפה??
אני כתבתי 'ממנו/ה' כי הוא לא כתב מה נולד לו.
מקור אין לי, אבל כך נראה לעניות דעתי.
סליחה על האי הבנה, אבל לא כתבתי טומטום אלא טמטום
כוונתי לטמטום המח שמאכלים יכולים לגרום ואין לזה הבדל בין גיל, וילד זכר שצריך ללמוד תורה בהמשך חייו איך יסתדר עם טמטום המח שמשפיע גם מינקות.

העניין הוא כך, בעיקרון דבר שיש בו הכשר - אין בו חשש כלום. - עד אחד נאמן באיסורין!
רק מכאן ואילך בא הירא"ש והתוספת רצון לעובדו ית' בכל לבנו, ולא יכשל ח"ו אפי' בספק ספיקא וכו' וכו'
כל עוד שהחומרות הם עלינו עצמינו - מה טוב ומה נעים, והקב"ה משתעשע עם כל דקדוק ודקדוק שמסלסלים לכבודו ית',
אך להחמיר על אחרים? - ואני מדגיש 'להחמיר' - כי אלו דברים שמעיקר הדין מותרים.
נכון עלינו מצווה לחנך את ילדינו, ולכן ילדים גדולים שמבינים למשמעות הכשר טוב והכשר לא טוב, זה חינוך מצויין, להרגילם שיש דברים שאוכלים ויש דברים שמוותרים.
אך לילדים קטנים שאין בהם דעת כלל, ולא הבנה וחינוך במה הם אוכלים או מאיזה בקבוק שאבו את המטרנה הזאת, לכאו' אין עניין להחמיר על הכשר טוב.
נכון יש הכשרים שאני לא סומך עליהם כלל, אבל זה לא אומר שמעיקר הדין אסור לאכול אותם, אלא הרגשת הלב שלא לסמוך על יהודי, - דבר שנוגד את הפסיקה היהודית, שעד אחד נאמן באיסורין.
זה לעניות דעתי.
 

יהודי

משתמש ותיק
לא נוגד שום פסיקה יהודית - היום כשכבר יודעים שיש כשרויות שמכשירים דברים שאינם לכתחילה (במקרה הטוב) לפי עיקר הדין, ברור שנפל עיקר הענין של ע"א באופן זה, שהרי יש שאינם בקיאים ואינם מקצועיים ובכ"ז מכשירים דברים.
אביא דוגמא, אם לפני 300 שנה היה ראובן מתארח אצל שמעון ידידו, אך שמעון הוא עם הארץ מושלם שלא יודע מימינו לשמאלו בהלכה, ואומר לראובן שהעוף שהגיש לו נשחט על ידו כדין, האם יש בזה ע"א נאמן באיסורין? הרי אינו יודע אם שוחטים בציפורן אן בסכין. אמנם באופן שיאמר שהלך לפלוני המוחזק כשוחט נאמן ע"ז יהיה ע"א שנאמן באיסורין.
כך בדיוק הם פני הדברים בהכשרים חלשים מסויימים (במקרה שיש שם מישהו שבכלל משגיח, שגם זה לא תמיד קיים לדאבון נפש).
כמובן שאין כוונתי להכשר חרדים שעליו שאלו כאן, יען אינני מכירו כלל וכלל.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
יהודי אמר:
לא נוגד שום פסיקה יהודית - היום כשכבר יודעים שיש כשרויות שמכשירים דברים שאינם לכתחילה (במקרה הטוב) לפי עיקר הדין, ברור שנפל עיקר הענין של ע"א באופן זה, שהרי יש שאינם בקיאים ואינם מקצועיים ובכ"ז מכשירים דברים.
אביא דוגמא, אם לפני 300 שנה היה ראובן מתארח אצל שמעון ידידו, אך שמעון הוא עם הארץ מושלם שלא יודע מימינו לשמאלו בהלכה, ואומר לראובן שהעוף שהגיש לו נשחט על ידו כדין, האם יש בזה ע"א נאמן באיסורין? הרי אינו יודע אם שוחטים בציפורן אן בסכין. אמנם באופן שיאמר שהלך לפלוני המוחזק כשוחט נאמן ע"ז יהיה ע"א שנאמן באיסורין.
כך בדיוק הם פני הדברים בהכשרים חלשים מסויימים (במקרה שיש שם מישהו שבכלל משגיח, שגם זה לא תמיד קיים לדאבון נפש).
כמובן שאין כוונתי להכשר חרדים שעליו שאלו כאן, יען אינני מכירו כלל וכלל.
בעקרון אני מסכים לדבריך, אבל לא הייתי מגדיר זה כך, הגם דיתכן שגם כוונתך מתחילה היתה כמו שאכתוב.
עד אחד נאמן באיסורין הוא דין תורה שלא ישתנה לעולם, גם אם תמצא מקרים שע"א לא אמר אמת, בדיוק כמו נאמנות שני עדים לא יפגמו מכאן ולהבא גם אם תמצא עדים זוממים.
אבל שצריך העד לדעת מה הוא מדבר. אם אנחנו יודעים שהוא אינו יודע ממה שהוא מדבר הוא אולי נאמן שהוא חושב שמה שהוא מעיד אמת. אבל כוונתו הטוב לא יעזור כשהוא אינו יודע ממה שהוא מדבר. הוא אולי נאמן שהוא חושב זה נכון, אבל אין בזה כלום כשאנחנו יודעים שהוא לא יודע.
ובנוסף לא ברור שהכשכר נחשב עד אחד. עד אחד הוי כעד מעיד מה שהוא יודע. כשיש סמל על מוצר שלכל היותר אומר לך שיש איש או ארגון שמסתמא עומד מאחוריו ומפקח על ייצור המוצר ומבטח שזה באמת כשר או מודיע על זיוף הסמל. זה דבר שאו שכן או שלא. יש הכשרים שקים לנו בהם שזה נכון כרואים שסמל שלהם. ויש שקים לנו שזה ממש לא נכון. ויש שלא ידוע לנו. אבל עד אחד אין כאן בכל מקרה.
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
בכל אופן לגבי תינוק, אמשיך להסתמך על סברתי ולהיקל עליו, גם בהכשרים שאינני יודע במאת האחוזים את מידת טובם.
ולא אחשוש לטמטום.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
מפורש ברמ"א (יו"ד סי' פ"א סע' ז) דיש לחוש לטמטום בתינוקות. וסתימת דבריו משמע שאין לחלק בזה בין זכרים לנקבות.
מ"מ מסתבר דלא שייך זה אלא באיסורים ממש, אבל מה שנאסר מדרבנן להתרחק מאיסור, כגון אינו בן יומו אטו בן יומו, אינו גורם טמטום הלב.
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
בוודאי שלא האכילם איסורים, כמובא מהרמ"א, זאת לא עלתה על ליבי.
רק אסמוך על הכשרים קלים. - ולדעתי לא אחשוש מזה לטמטום.
כמו שבהבדל בין בשר לחלב אני מיקל עליהם לא לחכות ו' שעות, ואיני חושש לטמטומם.
וכו' וכו'
כמובן הנ"ל על תינוקים או ילדים שאין בהם דעת כלל!
ומי שחושב שאני 'מאוד מסתכן' ואחריתו מי ישורנו ר"ל - רחמי עליו,
זה די מזכיר לי את אותם שחושבים שבגלל שאני מדבר עברית אני כופר בכל התורה כולה
ואם אני נסעתי שבוע העבר לצבא לדיחוי אז אני עובר על כל ג' עבירות חמורות ביחד
וכו' וכו'
די לקיצוניות! - זה די מצחיק.
 

אברך

משתמש ותיק
יוסף יוסף אמר:
ומי שחושב שאני 'מאוד מסתכן' ואחריתו מי ישורנו ר"ל - רחמי עליו,
זה די מזכיר לי את אותם שחושבים שבגלל שאני מדבר עברית אני כופר בכל התורה כולה
ואם אני נסעתי שבוע העבר לצבא לדיחוי אז אני עובר על כל ג' עבירות חמורות ביחד
וכו' וכו'
די לקיצוניות! - זה די מצחיק.
קצת נסחפת. יש לך תשובה על הטענה של @יהודי ? חוץ מאשר לרחם עליו? ואיך נכנסו כאן העברית והדיחוי ?
 
חלק עליון תַחתִית