אסור לשבת על שולחן ?

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 658
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 167 פעמים
קיבל תודה: 197 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

אסור לשבת על שולחן ?

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 04 דצמבר 2018, 18:53

לילדים אומרים שאסור לשבת על שולחן כי הוא מזבח, לזה ששולחנו של אדם מכפר עליו כמזבח יש מקור. השאלה היא אם יש מקור שאסור לשבת על שולחן.
אולי זה ישתרבב משולחן שמונחים עליו ספרי קודש,
או מחוסר נימוס.
מי יודע ?


יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 948
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 294 פעמים
קיבל תודה: 297 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לשבת על שולחן ?

שליחה על ידי יצחק » 04 דצמבר 2018, 20:36

לא יודע מקורות אבל הזכרת לי סיפור, כשלמדתי ביש"ק פוניבז' בחור אחד שאל את הרב שטיינמן אם מותר לשבת על סטענדר, ("החקירה" היתה האם סטענדר הוא כמו שולחן..) והוא ענה לו "אתה כבר לא בן אדם"? (זה היה אחד המופרעים של השיעור)


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1172
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 568 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לשבת על שולחן ?

שליחה על ידי אוריאל » 04 דצמבר 2018, 20:46

דוד ריזל (העיתונאי) כתב:לילדים אומרים שאסור לשבת על שולחן כי הוא מזבח, לזה ששולחנו של אדם מכפר עליו כמזבח יש מקור. השאלה היא אם יש מקור שאסור לשבת על שולחן.
אולי זה ישתרבב משולחן שמונחים עליו ספרי קודש,
או מחוסר נימוס.
מי יודע ?
יש לזה מקור והוא בס' יוסף אומץ סי' ס"ד

[כנ"ל לגבי דמי חנוכה וגם משחק הסביבון, שבאשכול אחר כתב מישהו בזלזול, לדעתי אחר שאמרו מנהג ישראל תורה, א"א כ"כ להקל ראש בזה, ואה"נ אי"ז אומר שכך צריכים לנהוג אחר שלא הוזכר בפוסקים, אבל ללגלג א"א, כי בסופו של דבר יש מקור לכל מנהג, וזה בכלל הנח להם לישראל אם אינם נביאים בני נביאים הם].


חגי פאהן
משתמש ותיק
הודעות: 265
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לשבת על שולחן ?

שליחה על ידי חגי פאהן » 04 דצמבר 2018, 21:14

אין לי לענות על השאלה, אך שאל את הרב זילברשטיין יהודי שהיה נוכח בפיגוע בביה"כ בהר-נוף, וזרק סטנדר על אחד המחבלים, דבר שכנראה הציל חיי כמה יהודים. אך הסטנדר נשבר והיהודי שאל אם הוא חייב לשלם. הרב ענה לו שלא! כי סטנדר נתרם על מנת שישתמשו בו לכל צורכי בית הכנסת, ועצירת מחבלים מלירות גם היא צורך של בית הכנסת. והביא ראיה שבאחת המלחמות היתה פקודה להאפיל חלונות ולא התכוננו, והרב אלישיב אמר לקחת את הפרוכת ולכסות את החלון, כי כעת זה צורך הלומדים!

@אוריאל, אולי תצטט לנו מיוסף אומץ?


שואל ומשיב
הודעות: 192
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:34
נתן תודה: 90 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לשבת על שולחן ?

שליחה על ידי שואל ומשיב » 04 דצמבר 2018, 21:25

ל''מ את היוסף אומץ היכן שציטט @אוריאל,
בסי' קסז סקי''ג כתב המג''א שאין להרוג כינה ע''ג השולחן מטעם שהוא כמזבח.


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1172
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 568 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לשבת על שולחן ?

שליחה על ידי אוריאל » 04 דצמבר 2018, 21:39

מצו"ב היוסף אומץ הנ"ל [הייתי צריך לפרש שלא המכוון לספרו של החיד"א, אלא לרבי יוסף יוזפא מפרנקפורט]
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


שואל ומשיב
הודעות: 192
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:34
נתן תודה: 90 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לשבת על שולחן ?

שליחה על ידי שואל ומשיב » 04 דצמבר 2018, 21:43

@אוריאל הוא מביא שהמקור מספר חסידים.


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1172
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 568 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לשבת על שולחן ?

שליחה על ידי אוריאל » 04 דצמבר 2018, 21:46

@שואל ומשיב אבל הוא לא ציין היכן בס"ח, ובס"ח סי' קב הוא מקור דברי המג"א שלא להרוג כינה ע"ג המזבח, אבל לא הזכיר מענין זה שלא לשבת ע"ג השולחן. אך כנראה שהרב יוסף אומץ למד ודימה מילתא למלתא, א"כ זהו המקור...


שואל ומשיב
הודעות: 192
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:34
נתן תודה: 90 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לשבת על שולחן ?

שליחה על ידי שואל ומשיב » 04 דצמבר 2018, 21:53

א''כ יוצא שמקור האיסור הוא לפני תשעים שנה.
(ד''א ל''מ את דברי הספר חסידים בפנים, ( בהוצאת יפה נוף)


כרם
משתמש ותיק
הודעות: 251
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לשבת על שולחן ?

שליחה על ידי כרם » 04 דצמבר 2018, 22:08

בס"ח סי' תתק"כ:
ילד אחד עמד לפסוע על השלחן שאביו היה משים תדיר ספריו עליו ולא יחדו רק לספרם לבד, וגם כשרצה לאכול עליו לחם ובכל יום ספרים עליו, ולקח הספרים מעליו עד שאכל, ועמד הילד על השלחן וירד ונחתך כף רגלו בסכין, אמר האב פשעי גרם שהנחתי לבני לפסוע על השלחן שהיו עליו ספרים.

ובמפתח כתוב על זה: שאין להניח לתינוק לפסוע על שולחן המיוחד להניח עליו ספרים ולאכול עליו.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1005
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 81 פעמים
קיבל תודה: 188 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לשבת על שולחן ?

שליחה על ידי נדיב לב » 04 דצמבר 2018, 22:09

האם מותר לשבת על שולחן א. המיועד לאכילה כשלא אוכלים עליו. ב. שלא מיועד לאכילה. ג שמיועד ללימוד [כשאין עליו ספרים]
תשובה: בשני האופנים נראה שיש לאסור. מקורות: מקור דין זה הוא בס’ יוסף אומץ סי’ סד, שכתב: אסור להושיב או להעמיד התינוק על הסטנדר שמשימין עליו מחזורים תפילות שמיוחד לקדושה וכו’ ואפילו על השלחן שאוכלין עליו כתב בספר חסידים שאסור. ומבואר במפורש שעל שולחן שלומדים עליו תורה ודאי אסור להניח, וגם על שולחן האוכל נראה מלשונו שיש לאסור גם שלא בשעת האכילה. הטעם לדין זה, הוא משום ששולחנו של אדם דומה למזבח, ויש לנהוג בו כבוד. אתר דין.

ועוד בזה. בשו"ת רבבות אפרים (חלק ו סימן צה) כתב אם כי לא מצאנו מקור לדבר זה בספרים שלפני זמננו, אבל הביא בשם ספר שולחן הטהור - הרב ראטה, שקבלה בידיו, שיש לנהוג כבוד בשולחן ולא לעמוד או לשבת עליו, ושלא להניח עליו את בניו הקטנים, ושיש סכנה בדבר (ככל הנראה כונתו לסכנה רוחנית). ועוד הוסיף בשו"ת שם וסיפר, שאחד עמד על הבימה בשמחת תורה ורקד, ונראה לדעתו, שאין הדבר ראוי משום כבוד הבימה, שמניחים עליה את ספר התורה, אבל בשביל עצם ריבוי שמחה של מצוה, יש להקל בעמידה על שולחן.


יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 948
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 294 פעמים
קיבל תודה: 297 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לשבת על שולחן ?

שליחה על ידי יצחק » 05 דצמבר 2018, 08:35

כרם כתב:בס"ח סי' תתק"כ:
ילד אחד עמד לפסוע על השלחן שאביו היה משים תדיר ספריו עליו ולא יחדו רק לספרם לבד, וגם כשרצה לאכול עליו לחם ובכל יום ספרים עליו, ולקח הספרים מעליו עד שאכל, ועמד הילד על השלחן וירד ונחתך כף רגלו בסכין, אמר האב פשעי גרם שהנחתי לבני לפסוע על השלחן שהיו עליו ספרים.

ובמפתח כתוב על זה: שאין להניח לתינוק לפסוע על שולחן המיוחד להניח עליו ספרים ולאכול עליו.
בלשון הספר חסידים היה אפשר לפרש שהכוונה היא שהתינוק הלך ע"ג השולחן בשעה שהיו עליו ספרים ולא משום שהשולחן מיוחד לספרים, רק במפתח הבין להחמיר.


שעת השקט
הודעות: 56
הצטרף: 21 נובמבר 2018, 20:02
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לשבת על שולחן ?

שליחה על ידי שעת השקט » 05 דצמבר 2018, 09:37

יצחק כתב:
כרם כתב:בס"ח סי' תתק"כ:
ילד אחד עמד לפסוע על השלחן שאביו היה משים תדיר ספריו עליו ולא יחדו רק לספרם לבד, וגם כשרצה לאכול עליו לחם ובכל יום ספרים עליו, ולקח הספרים מעליו עד שאכל, ועמד הילד על השלחן וירד ונחתך כף רגלו בסכין, אמר האב פשעי גרם שהנחתי לבני לפסוע על השלחן שהיו עליו ספרים.

ובמפתח כתוב על זה: שאין להניח לתינוק לפסוע על שולחן המיוחד להניח עליו ספרים ולאכול עליו.
בלשון הספר חסידים היה אפשר לפרש שהכוונה היא שהתינוק הלך ע"ג השולחן בשעה שהיו עליו ספרים ולא משום שהשולחן מיוחד לספרים, רק במפתח הבין להחמיר.
הלשון " ולקח הספרים מעליו עד שאכל" מורה שלא היו ספרים על השולחן, לא?


שעת השקט
הודעות: 56
הצטרף: 21 נובמבר 2018, 20:02
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לשבת על שולחן ?

שליחה על ידי שעת השקט » 05 דצמבר 2018, 09:40

מנהג חסידים ( אני ראיתי בבעלזא) שהמשב"ק חולץ נעליים והולך על השולחן בשעת הטיש.

האם ישנה התייחסות בכתביהם להלכה זו בהקשר זה?


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1005
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 81 פעמים
קיבל תודה: 188 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לשבת על שולחן ?

שליחה על ידי נדיב לב » 05 דצמבר 2018, 18:21

שעת השקט כתב:מנהג חסידים ( אני ראיתי בבעלזא) שהמשב"ק חולץ נעליים והולך על השולחן בשעת הטיש.

האם ישנה התייחסות בכתביהם להלכה זו בהקשר זה?
אם זה שולחן המיועד לטיש אפשר להבין.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים