רוצה לדעת אמר:
בישועות יעקב הל' חנוכה (סי' תרפ"ב) הביא מהמדרש דאיתא: אנכי מגן לך הכל יודעין שאנכי מגן לך, ובי' שהלא כשנעשה לאדם נס מנכין לו מזכויותיו, ורק ע"י שבנס מתפרסם ומתקדש שמו ית' ברבים אזי אין מנכין לו מזכויותיו, ובי' בזה הנוסח בהרחמן של חנוכה שאומרים הרחמן הוא יעשה לנו נסים כמו שעשה לאבותינו וכו'" והלא אין מבקשים על נס, ובי' שכיון שמבקשים "כמו שעשה לאבותינו" והיינו שבנס דחנוכה התפרסם שמו ית' ברבים לכן מבקשים על נס זה. ועפי"ז בי' הישועות יעקב המדרש הנ"ל שהטעם שכאן לא נתנכה לאברהם מזכויותיו ואדרבה הקב"ה א"ל "שכרך הרבה מאוד" כי "הכל יודעין שאנכי מגן לך", עיי"ש.
נפלא מאד .
אפשר על פי זה לתרץ קושית הרמב"ן על רש"י בפרשת וישלח .
דהנה רש"י פירש "קטונתי מכל החסדים ומכל האמת ", שנתמעטו זכויותיו, והם דברי הגמרא בשבת לב. שדורשת לשון קטונתי נעשו זכויותי קטנות ע"י החסדים והאמת,
מכאן שלאדם שנעשה לו נס מנכים לו מזכויותיו.
והקשה הרמב"ן א"כ מה ממשיך יעקב "ואתה אמרת היטיב איטיב עמך " ,והלא כיון שנתמעטו זכויותיו ושמא נתלכלך בחטא א"כ אינו זכאי להבטחה ,
ולפי המבואר כאן אתי שפיר ,שיעקב טען שכיון שאתה הבטחת לי את הטובות מראש ,והיינו ההבטחות שהיו לאברהם ויצחק כמו שפירש רש"י ,וכבר נתפרסמו
א"כ נתפרסם שמו של הקב"ה בעשיית הניסים שאמר ונתקיים, וזה סיבה שלא יגרעו זכויותיו.