ברכת האורח בברכת המזון - בעל הבית אומר על אשתו?


פותח הנושא
יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 868
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 161 פעמים
קיבל תודה: 232 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ברכת האורח בברכת המזון - בעל הבית אומר על אשתו?

שליחה על ידי יאיר » 08 דצמבר 2018, 22:52

נכתב בסידור 'תפילת כל פה'/מקור הברכה וכו' וכן ב - 20 ספרים/סידורים באוצה"ח וכן פה http://tzintz.org/user/uploads/files/do ... amazon.pdf עמ' יח'

"יאמרו ה'יהי רצון' ואפילו הסמוכים על שולחן אביהם. וגם האב הנסמך על שולחן בניו.
גם אשתו תאמר כן. וגם הבנים יאמרו כן על אמם. וגם הבעל על אשתו. (ברכות מ"ו ע"א ואו"ח סימן ר"א סעיף א')"

מה הפשט? האם כפשוטו ומה המקור לכך?

יישר כח!

ערכים:


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1172
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 568 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכת האורח בברכת המזון - בעל הבית אומר על אשתו?

שליחה על ידי אוריאל » 08 דצמבר 2018, 23:44

באמת מעניין.
מצו"ב תשובתו של מרן הגר"ח שליט"א בענין.
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


פותח הנושא
יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 868
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 161 פעמים
קיבל תודה: 232 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכת האורח בברכת המזון - בעל הבית אומר על אשתו?

שליחה על ידי יאיר » 09 דצמבר 2018, 00:06

יישר כח!


פותח הנושא
יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 868
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 161 פעמים
קיבל תודה: 232 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכת האורח בברכת המזון - בעל הבית אומר על אשתו?

שליחה על ידי יאיר » 09 דצמבר 2018, 00:48

נשאל בדבר דומה הרב ירוחם ארלנגר. האם הבעל צריך לומר ברכת האורח לאשתו, והאישה תברך על בעלה? והשיב: השאלה בודאי אינה ביחס לבעל, כיון שהאוכל הוא שלו, אלא ביחס לאשה הנזונת מנכסי בעלה, וגם בזה מנהג העולם שאשה הסועדת על שולחן בעלה אינה מברכת את ברכת האורח בברכת המזון. בטעם הדבר לא מצאתי לעת עתה מפורש בדברי האחרונים, ומ”מ נראה לצדד בזה בכמה דרכים.
א. במג”א (סי’ רא ס”ק ב) כתב, דמי שמשלם לבעל הבית על מזונו אינו מברך ברכה זו, לפי שמשלו הוא אוכל, וכ”ה בשו”ע הרב לבעל התניא (שם סעי’ ד), ומשנ”ב (ס”ק ז). וא”כ יש להסתפק באשה שבעלה חייב במזונותיה, האם דינה כאורח או כבעל הבית, שהרי בתורת חיוב הוא נותנם לה.

ונראה, שאם אמר לה הבעל “צאי מעשה ידיך למזונותיך”, או שאמרה היא “איני ניזונת ואיני עושה”, ודאי נחשב הדבר שמשלה היא אוכלת, שכבר זכתה בכל מעשה ידיה ושוב אין היא אוכלת מפיתו [ושמא יש לחלק בין שני מקרים אלו גופייהו, דבאמירתה איני ניזונת ואיני עושה בטלה זכות הבעל במעשה ידיה ומשלה אוכלת, משא”כ בצאי מעשה ידיך למזונותיך שמעשה ידיה שלו הן, אלא שנותנם הוא לה עבור מזונותיה, ולא גרע ממעות אחרים שבידו ליתנם לה דא”צ ליתן לה מזונות ממש]. אלא שבאופן זה, אם היתה אוכלת משלו מן הדין היה לדונה כאורח.

ב. בס’ חסד לאלפים (ס”ק טו בהגה’ מבנו) כתב, דבן הסמוך על שולחן אביו אם הוא יותר מבן ו’ שנים עליו לברך ברכת האורח. ונראה מדבריו, דכיון שלאחר הגיעו לו’ שנים אין האב חייב לזונו אלא מדין צדקה בעלמא [ראה להלן פרק לד דין כז], דינו כאורח, אבל קודם לכן שהאב חייב במזונותיו, דינו כבעל הבית, ולפי”ז נראה פשוט דה”ה אשה הניזונת מנכסי בעלה נמי דינה הכי.

ג. טעם נוסף י”ל להקל בזה, שהרי נוסח מיוחד נהגו לומר אשה על בעלה והבעל על אשתו, ואפשר שנפטרת היא בכך מלומר ברכת האורח, ונראה דטעם זה עיקר.

http://forum.ladaat.info/viewtopic.php?p=474064#p474064

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים