פרשת ויגש, "ויגש" יהודה, ניגש לתפילה

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 798
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 357 פעמים
קיבל תודה: 293 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פרשת ויגש, "ויגש" יהודה, ניגש לתפילה

שליחה על ידי רוצה לדעת » 09 דצמבר 2018, 17:15

כ' הרוקח סי' שכ"ב: וכשיחפוץ להתפלל ילך לפניו ג' פסיעות שכתוב ג' הגשות לתפלה. ויגש אברהם. ויגש יהודה. ויגש אליהו, עכ"ל. והובא בד"מ או"ח סי' צ"ב ובבי' הגר"א שם. מבואר שיהודה בכל דיבורו ומילותיו עם יוסף, עסק בתפילה להשי"ת, ולא רק בדיבור והתנצחות עם יוסף. וא"ש ה"ויגש" והיינו שניגש לענין אחר והיינו התפילה.
והנה העירו מהו ה"ויגש" הלא דיבר עמו כל הזמן עד עתה ומה נתחדש עתה, ועי' במדרש ובאוה"ח.
ולהאמור ברוקח יל"פ שמעתה "ניגש" אף לתפילה

ערכים:


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1172
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 568 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת ויגש, "ויגש" יהודה, ניגש לתפילה

שליחה על ידי אוריאל » 10 דצמבר 2018, 02:36

ומקור הדברים כמדומה הוא מהמד"ר (פצ"ג - ו) רבי אלעזר פשט לה אם למלחמה אני בא אם לפיוס אני בא אם לתפילה אני בא [וכיו"ב כתב רש"י על הפסוק ויגש אברהם בפרשת וירא, ואף הוא מדברי המד"ר שם].
והוא מה שאיתא במדרש קודם לכן "דבר דבור על אופניו, מה אופן זה מראה פנים מכל צד כך היו דבריו של יהודה נראים לכל צד בשעה שדיבר עם יוסף", וע"ש במפרשים. ולהנ"ל יונח שהכוונה שבמשמעות דבריו היו צדדים לכל פירוש ופירוש, למלחמה, לפיוס, ולתפילה.


טעם ודעת
משתמש ותיק
הודעות: 232
הצטרף: 03 אפריל 2019, 15:29
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת ויגש, "ויגש" יהודה, ניגש לתפילה

שליחה על ידי טעם ודעת » 16 מאי 2019, 23:14

צא וראה מה שכתב רבינו בעל השפ"א זיע"א וזל"ק:


ספר שפת אמת - בראשית - פרשת ויגש - שנת [תרל"א]
ויגש אליו יהודה. מלשון הודאה והוא כל איש ישראל. שמעתי מאא"ז מו"ר זצלה"ה שנקראו יהודים על שם שמודין להשי"ת על כל דבר קטן וגדול שיודעין שהכל ממנו ית' כו'. ועי"ז יכולין ליגש. וזה עצה בכל שעה צר והסתרת פנים לכל איש ישראל. העצה להתבטל לרצון השי"ת ע"י שמברר האדם אצלו שגם בתוך ההסתר יש חיות מרצון השי"ת. וזהו ויגש אליו להשי"ת. וגם כי זה נק' הגשה ליוסף כי יוסף הוא הנקודה פנימיות שיש מהשי"ת כמ"ש במ"א. ובאמת הי' אז צר מאוד ליהודה כמ"ש מה נאמר כו'. והי' עצתו על ידי הגשה זו לפנימיות הדבר. כי לא הוסיף בבקשה זו רק שחזר כל הדברים לעצמו להיות מיושרין אצלו ולקבל רצון השי"ת בשמחה. וע"י שמבררין שהוא מהשי"ת נתגלה הפנימיות. וכתיב ולא יכול יוסף שהוא הפנימיות להתאפק ונתגלה הפנימיות. וממילא הוציאו כל איש כו'. שההסתרות וחיצוניות שהם מסתירין הפנימיות נתבטלו. כמ"ש בשבת דמתיחדין ברזא דאחד ע"י הביטול להשי"ת ועי"ז מתעברין כו'.


מולי
הודעות: 26
הצטרף: 12 מרץ 2019, 23:30
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת ויגש, "ויגש" יהודה, ניגש לתפילה

שליחה על ידי מולי » 17 מאי 2019, 01:15

ולכאורה הכוונה בזה דכיון שלא יעשה האדם תפילתו קבע אלא תחנונים, הרי כל תפילה צריך להיות בגדר בקשה לקבל מה שלא מגיע, וכאילו יש איזה מתנגד שלא נותן לקבל, וממילא יש בזה דמיון לגישה למלחמה.
ובפרט כאשר צריך להתמודד עם כוחות השטן כמו בתחילת ספר איוב, או כמו יעקב אבינו עם שר של עשו, ובעיקר כשעומד מולו הכוחות שנבראו מעבירות שהוא עצמו עשה,
ובאמת זהו פשטות כוונת התרגום על הפסוק אשר לקחתי מיד האמורי בחרבי ובקשתי, בצלותא ובבעותא הרי מפורש דתפילה היא חרב וכנ"ל.


טעם ודעת
משתמש ותיק
הודעות: 232
הצטרף: 03 אפריל 2019, 15:29
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת ויגש, "ויגש" יהודה, ניגש לתפילה

שליחה על ידי טעם ודעת » 27 מאי 2019, 14:41

ראה עוד תפארת שלמה זע"א פרשת קרח,  המעט מכם כי הבדיל אלהי ישראל אתכם מעדת ישראל כו' .  יבואר על פי הידוע במעלת הענוה כמ"ש אני אשכון את דכא . וז"ש כי אתם המעט מכל העמים כי הקב"ה בחר בעמו ישראל מחמת שהם מועטים וקטנים בעיניהם . ולזה האדם בגשתו להתפלל צריך להשפיל עצמו נגד הבורא ב"ה כמ"ש א"א ע"ה הנה נא הואלתי לדבר ואנכי עפר ואפר בהתחלת התפלה אנכי בעצמי כמו עפר ואפר . לכן כשהן עולין עולין עד לרקיע שתפלתם נוחה להתקבל למעלה ברצון . ולזה הסמיכ' בתפלה ונפשי כעפר לכל תהיה פתח לבי בתורתך . וז"ש ויגש אליו יהודה כו' מצינו הגשה לתפלה וזהו ההכנה לתפלה בלב נשבר כמ"ש מקודם האלהים מצא את עון עבדיך שיודע בעצמו מה שפגם בעונותיו העצומים כו'. ויגש אליו יהודה ויאמר בי אדני . כי השם אדנ"י היא השכינה הקדושה אשר הנהגת העולם ע"י בעולם השפל כמ"ש למען מקדשך השמם למען אדנ"י. וכל אדם יש לו חלק אלהי ממעל . והאדם מתפלל בכח השם הזה בי אדני ידבר נא עבדך דבר כו' . וזה ג"כ כאן במשרע"ה בראותו בעדת קרח שהיו בהתרוממות להיות כאו"א רוצה בכהונה גדולה ולדחות את אהרן מעבודתו לזאת אמר המעט מכם כי הבדיל . פי' כל המעלה הזאת זכיתם להבדיל אתכם מעדת ישראל הוא רק מחמת המיעוט והשפלות אשר בכם . ועתה מה תעשו כי יפקוד עליכם כו'.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] | 0 אורחים