"משמת ראב"ע פסק העושר מן החכמים" - כיצד ניתן לומר זאת?!

נושאים שונים

פותח הנושא
טוב וחסד
הודעות: 121
הצטרף: 08 יולי 2018, 13:41
נתן תודה: 83 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

"משמת ראב"ע פסק העושר מן החכמים" - כיצד ניתן לומר זאת?!

שליחה על ידי טוב וחסד » 10 דצמבר 2018, 19:35

זהו גרסת הירושלמי במסכת סוטה (פרק ט הלכה טז). כיצד הדברים מסתדרים עם מציאות בדיוק הפוכה מזו!
חז"ל מעידים על "רבינו הקדוש" - רבי שהיה סוף דורות התנאים, שנודע בעושרו הרב, עד ש"מימות משה ועד רבי לא מצינו תורה וגדולה במקום אחד" (גיטין דף נט, ע"א). ועל שומר הסוסים של בית רבי אמרו שהיה עשיר יותר ממלך פרס (בבא מציעא פה, ע"א). ונאמר עליו שלא פסק משולחנו לא צנון ולא חזרת ולא קישואין, לא בימות החמה ולא בימות הגשמים (ברכות נז, ע"ב). פרנס תלמידי חכמים, (בבא בתרא ח, ע"א). אנטונינוס שולח לרבי זהב מוסתר בתוך שק חיטה, אך רבי משיב כי איננו זקוק לו - כי יש לו די והותר ממנו (עבודה זרה י, ע"ב). וכו'.


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1172
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 568 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "משמת ראב"ע פסק העושר מן החכמים" - כיצד ניתן לומר זאת?!

שליחה על ידי אוריאל » 10 דצמבר 2018, 21:00

שאלה חזקה לכאורה [אגב גם בבלי סוטה מט: יש כעין הירושלמי הנ"ל, וע"ש בפרש"י].
והנה למרות שכפי שהבאתם דברי הגמרא דלא מצינו תורה וגדולה במקום אחד, הן מאידך ראה בברכות נז: הרואה ראב"ע בחלום יצפה לעשירות, ולא אמרו רבי [ואיתא שם הרואה רבי בחלום יצפה לחכמה. וי"ל]. כמו"כ ראה בקדושין מט: ע"מ שאני עשיר אין אומרים כרבי אלעזר בן חרסום וכראב"ע, הנה בכל אלו יש משמעות שתפסו את ראב"ע כהעשיר המופלג ביותר. [ואולי באמת רבי היה פחות בעושרו, ומה שאמרו בגיטין יתבאר בסמוך, אבל הוא דוחק דלזה המכוון "פסקה עשירות"].

ומבלי לבדוק את הדברים, אולי יש מקום לומר שעשירותו של רבי באה לו מחמת נשיאותו ונשיאות אבותיו [גדלהו משל אחיו], ולכן דוקא על ראב"ע שהיה עשיר עוד קודם שהיה נשיא כמבואר בברכות כז: [וגם ר"א בן חרסום שלא היה נשיא כלל] התבטאו בלשונות שכאלו, כי רבי נשיאותו גרמה לו, וכנ"ל [וז"ש תורה וגדולה כי אצלו גם היתה נשיאות, ואילו לראב"ע אפילו כשהיה נשיא היה זה במשותף עם ר"ג. זאת מלבד מה שבאמת יש לומר שהיה עשיר גדול יותר מראב"ע, וכמשנ"ת דמ"מ יש לעשרו פחות יחס בגלל שבא לו כתוצאה מהנשיאות].

ומטעם זה אמרו משמת ראב"ע פסק העושר מן החכמים, היינו החכמים שאינם נשיאים, ואין עושרם בא להם מסיבות נוספות, ודו"ק.

[וצריך ביקור ועיון בכל זה].


פותח הנושא
טוב וחסד
הודעות: 121
הצטרף: 08 יולי 2018, 13:41
נתן תודה: 83 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "משמת ראב"ע פסק העושר מן החכמים" - כיצד ניתן לומר זאת?!

שליחה על ידי טוב וחסד » 10 דצמבר 2018, 22:34

מתוק מדבש יישר כח

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים