רֶבִי / רִבִי / או אולי בכלל רַבִי ???

ים סוף

משתמש ותיק
הגמ' בעירובין (עה:) מספרת שר"י טעה לומר מימרא בשם רבי, משום שהתחלף לו עם רבים.
ולפי הלשון המדוברת בעולם הישיבות שכינויו של רבי יהודה הנשיא היה רֶבִי בסגול הדמיון רחוק, ולכן חשבתי לחדש שהוא שיבוש והשם המקורי היה רַבִי בפתח, ולפי"ז מובן היטב הסיפור הנ"ל.
אמנם כאשר יצאתי לחיפוש גיליתי להפתעתי שגיליתי את אמריקה. שכבר הובא בילקוט מפרשים בסוף הגמ' בשם היעב"ץ שהביא ראיה מכאן שכך היה שמו. (משום מה בהוצאת עוז והדר זה נשמט).
וראיתי שמביאים בשמו שכן כ' בספרו 'לחם נקודים' אך אין לי הספר תח"י.
והיו שרצו להביא ראיה כנגד נוסח בני עדות המזרח שאומרים רִבִי בחיריק ולא בפתח כמנהג בני אשכנז, אך יש שדחו ראייתם שדוקא רבי כונה כך אך כל שאר התנאים שהוקדם כינוי רבי לשמם קוראים אותו בחיריק והביאו שכן כ' היעב"ץ עצמו.
מצו"ב מאמר שמצאתי בנושא.
אם יש למאן דהוא מחברי בית מדרש מעט זה להעלות את המקורות הנ"ל אודה לו על כך מאד
 

קבצים מצורפים

  • רבי.PDF
    528.2 KB · צפיות: 18

דרומאי

משתמש ותיק
רַבי הכוונה 'רב שלי' או 'רב שלנו', וזהו רבינו הקדוש, אבל התואר לפני שמות התנאים הוא על עצם הרבנות ולכן יכון השם 'רִבי'.
 

ים סוף

משתמש ותיק
פותח הנושא
ידידי רם המעלה!
בקובץ שהעליתי העלה את הסברא שהעלית.
אם מעניין אותך אנא הורד אותו.
 

דרומאי

משתמש ותיק
ים סוף אמר:
ידידי רם המעלה!
בקובץ שהעליתי העלה את הסברא שהעלית.
אם מעניין אותך אנא הורד אותו.
א. כאשר פונים למישהו בפורום, מן הראוי להסב את תשומת לבו באמצעות הזכרת הניק שלו לאחר @. כזה: @דרומאי, או לצטט את דבריו.
ב. לצערי הרב אין לי אפשרות להוריד קבצים מהפורום במכשירי הכשר, אשמח מאד אם תעתיק את הטקסט כולו להודעה, או תצרף תמונה מצולמת מהקובץ.
ג. לא יזיק לך לדון לכף זכות.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
נבשר אמר:
איך מזכירים את השם?
כך: @נבשר.

אחרי לחיצה על השטרודל-כרוכית ניתנת האפשרות לבחור מבין הניקים הפעילים באשכול.
אם רצונך בניק אחר אפשר פשוט להקליד בלי רווח בין השטרודל לשם הניק
 

נבשר

משתמש ותיק
@מכל מלמדי השכלתי תודה
נראה שאפשר לעשות את זה רק בעריכה מלאה.
 

נבשר

משתמש ותיק
גם אני לא, כשלוחצים שטרודל הוא נותן את הניק, אבל אח"כ לא מודגש, לא יודע.
 

דרומאי

משתמש ותיק
נבשר אמר:
גם אני לא, כשלוחצים שטרודל הוא נותן את הניק, אבל אח"כ לא מודגש, לא יודע.
בשמות ארוכים מדי זה לא מצליח, זה באג ידוע במערכת.
 

יחי

משתמש ותיק
כמד' שבקובץ גליונות לאחרונה הובא בעלון הגרח"ק שפשוט לו רבי בפתח ולא בחיריק.

ולי היה פשוט כביעתא בכותחא שרבי בסגול זהו שיבוש הקשור בהגיה ליטאית
 

ים סוף

משתמש ותיק
פותח הנושא
@יחי כ' שהוא שיבוש.
אכן לא מצאתי מקור לזה, אבל מעולם לא שמעתי מישהו שאומר אחרת.
(גם השם שלך קצר בא נבדוק..)
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
יחי אמר:
כמד' שבקובץ גליונות לאחרונה הובא בעלון הגרח"ק שפשוט לו רבי בפתח ולא בחיריק.

ולי היה פשוט כביעתא בכותחא שרבי בסגול זהו שיבוש הקשור בהגיה ליטאית
@יחי קצת צורם לכתוב את דעתך בצורה כל כך נחרצת אחרי שהבאת את דעת הגרח"ק ההיפך.

היה לך לכתוב בניסוח שונה.
 

מלמד להועיל

משתמש ותיק
לא הבנתי הרי יחי כתב שהיה פשוט לו שרבי בסגול זה שיבוש, אז זה אומר שלדעתו צריך לומר רבי בפתח
וזה בדיוק מה שאמר מרן הגר"ח, ואשריו של יחי שזכה לכוון
 

ים סוף

משתמש ותיק
פותח הנושא
האמת שזה היה מבלבל, אבל גם אני פירשתי בסוף כמו הרב @מלמד להועיל.
אכן היה לו להרב @מכל מלמדי השכלתי להאיר את עיני הרב @יחי שהיה עליו לכתוב "ולי היה פשוט כביעתא בכותחא, שרבי בסגול זהו שיבוש הקשור בהגיה ליטאית".
שלא יבואו לטעות שכוונתו לומר "ולי היה פשוט כביעתא בכותחא שרבי בסגול. זהו שיבוש הקשור בהגיה ליטאית".
דרך אגב יש למישהו דרך להעלות את דברי הגר"ח?
 

יחי

משתמש ותיק
תודה להמהפכים בזכותי שהצדיקו את הצדיק (בדין)...
הרבנים @מלמד להועיל @ים סוף

שוב איני בטוח שרבי בסגול הוא טעות גמור, שהרי (נראה לי ש)ניקוד סגול בלשון הקודש יכול שמופיע כדי להאריך את התנועה בסוף משפט.
דוגמא אני עבדך (בשווא) בן אמתך (בסגול), וכרוצה להגות בן אמתהך.
ואם כן "רבי פלוני" הוא בפתח, ו"רבי" יכול לקבל סגול.
 

הכהן

משתמש ותיק
יחי אמר:
שוב איני בטוח שרבי בסגול הוא טעות גמור, שהרי (נראה לי ש)ניקוד סגול בלשון הקודש יכול שמופיע כדי להאריך את התנועה בסוף משפט.
דוגמא אני עבדך (בשווא) בן אמתך (בסגול), וכרוצה להגות בן אמתהך.
ואם כן "רבי פלוני" הוא בפתח, ו"רבי" יכול לקבל סגול.
סגול יכול לבא בסוף משפט תחת שווא אבל לא תחת פתח
 

יצחק בל

משתמש רגיל
שלום לכבוד הרבנים שאלתי את מורנו ורבנו עט"ר רבי בן ציון מוצפי והוא הורה שיש להגיד רבי עם פתח ורבי עם חיריק זהו מנהג המרוקאים והתוניסאים. ולכן אותו קובץ שהעלו לעיל של התוניסאים אינו תקף כלל שהם הרי הספרדים היחידים, לא?.
ולכן כל העניין והאשכול אינו צריך להמשיך בדיון מכיוון שזה תלוי במנהג.
 

עת לדבר

משתמש ותיק
בן המתחטא אמר:
הגאון האדיר הרה"ג צוקער מפוניבז' היה אומר ריבי
התכוונת שהיה אומר בחירק (בעבר היו כותבים כן גם בצירי לדוגמא 'יום שיני').
וכ"ה בסידור אזור אליהו, וכפי שמביא שם שהשינוי לפתח הוא מסטאנוב. וממילא כל אלו שמסירים את שינוייו (כדוגמת 'שובה אלינו') ראוי שידעו זאת.
 

מכון קול יוסף

משתמש ותיק
עת לדבר אמר:
בעבר היו כותבים כן גם בצירי לדוגמא 'יום שיני'
לא רק בעבר, ע"ע ''העיני האנשים האלה תנקר וגו'"
יצחק בל אמר:
לכן אותו קובץ שהעלו לעיל של התוניסאים אינו תקף כלל שהם הרי הספרדים היחידים, לא?.
לא הבנו כוונתך.
 

עת לדבר

משתמש ותיק
מכון קול יוסף אמר:
עת לדבר אמר:
בעבר היו כותבים כן גם בצירי לדוגמא 'יום שיני'
לא רק בעבר, ע"ע ''העיני האנשים האלה תנקר וגו'"
אתה מתכוון מהניקוד של המילה 'עיני'?
אגב, לפ"ז יורדת הראיה שהביאו מהמילה 'בריבי' שמופיעה לרוב מלא.
 

הכהן

משתמש ותיק
המילה עיני היא רבים (בסמיכות) של עין ולכן היו"ד היא חלק מהשורש, משא"כ המילה שיני שהיא סמיכות של שנים.
 
חלק עליון תַחתִית