דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני


פותח הנושא
בר בי רב
משתמש ותיק
הודעות: 420
הצטרף: 07 מאי 2017, 12:08
מיקום: מודיעין עילית
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 66 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי בר בי רב » 13 דצמבר 2018, 00:05

היות שגיליתי דבר חדש בארחות רבינו על התכלת שלא ראיתי שזה מפורסם, שמרן הסטייפלר שיע"א אמר שהיה לובש תכלת של ראדזין לולא שאנשים לומדים ממנו, אמרתי למה אמנע טוב מבעליו.
רק רציתי להעיר כמה הערות חשובות:
א. בעל הארחות רבינו שמע את הדברים בעצמו ממרן הסטייפלר.
ב. כיום מוסכם בין כמעט כל חוקרי התכלת התורניים שהתכלת של ראדזין היא לא אמיתית, ואילו הנידון כיום הוא על ארגמון קהה קוצים, כך שדברי הסטייפלר היום ישתנו בקצת וק"ל.
ג. מרן הגרח"ק שליט"א סבירא ליה שאין בזה תועלת, כמבואר בדבריו בדעת נוטה, משום שכך הבין בדעת החזו"א [אם כי לענ"ד הקטן שבקטנים, יש להקשות על דבריו שם, ואכמ"ל, ואולי עוד חזון].
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

ערכים:


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי דרומאי » 13 דצמבר 2018, 00:08

בר בי רב כתב:היות שגיליתי דבר חדש בארחות רבינו על התכלת שלא ראיתי שזה מפורסם, שמרן הסטייפלר שיע"א אמר שהיה לובש תכלת של ראדזין לולא שאנשים לומדים ממנו, אמרתי למה אמנע טוב מבעליו.
רק רציתי להעיר כמה הערות חשובות:
א. בעל הארחות רבינו שמע את הדברים בעצמו ממרן הסטייפלר.
ב. כיום מוסכם בין כמעט כל חוקרי התכלת התורניים שהתכלת של ראדזין היא לא אמיתית, ואילו הנידון כיום הוא על ארגמון קהה קוצים, כך שדברי הסטייפלר היום ישתנו בקצת וק"ל.
ג. מרן הגרח"ק שליט"א סבירא ליה שאין בזה תועלת, כמבואר בדבריו בדעת נוטה, משום שכך הבין בדעת החזו"א [אם כי לענ"ד הקטן שבקטנים, יש להקשות על דבריו שם, ואכמ"ל, ואולי עוד חזון].
בנוגע לסעיף ב' לדעתי גם היום הסטייפלר היה הולך רק עם תכלת של ראדזין, ומשום שמעולם לא סמך על חוקרים למיניהם, משא''כ הרדזינר שהי' ת''ח ויראתו קודמת לחכמתו.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 201 פעמים
קיבל תודה: 252 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי נבשר » 13 דצמבר 2018, 01:51

מעניין ששמעתי שדעת הגר"א שלא ללכת עם תכלת, כמו שמופיע במדרש שנגנז. וכן שמעתי מר' משה שפירא.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2106
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 320 פעמים
קיבל תודה: 599 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי שאר לעמו » 13 דצמבר 2018, 02:21

מה זה בית מדרשו של הגר"א?...
ומי דיבר בכלל על תכלת בימי הגר"א.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 201 פעמים
קיבל תודה: 252 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי נבשר » 13 דצמבר 2018, 02:55

שאר לעמו כתב:מה זה בית מדרשו של הגר"א?...
ומי דיבר בכלל על תכלת בימי הגר"א.
עיין בגר"א או"ח סי' ט' סעי' ג' העתקה מלשונו "בזמן הזה כו' עיין מדרש רבה פרשת שלח ועכשיו אין לנו אלא לבן כו'". העתקה מהמדרש - "ועשו להם" תעשה ולא מן העשוי שלא יוציא מן נימין ויעשה מהן אלא מצוה להביא לבן ותכלת ויעשה אימתי כשהוא תכלת ועכשיו אין לנו אלא לבן שהתכלת נגנז. ולזה הגר"א שולח. ועיין בפי' דמשק אליעזר על הגר"א שממשיך דברי הגר"א שהתכלת נגנז. שאפשר ללמוד בשו"ע שבזמן הזה אין לנו תכלת, שאין לנו השתא בנמצא, ומזה שהגר"א שולח למדרש ש"מ שאין לנו תכלת בזמן הזה מפני שהוא נגנז.
המדרש נמצא בספרי וזאת הברכה שנד', ובמדרש תנחומא פרשת שלח, ומדרש רבה פרשת שלח שהגר"א מציין.
וכן דעת האר"י שתכלת שייך רק בזמן ביהמ"ק, עכשיו ראיתי.
תיקנתי "בית מדרשו", והתכוונתי שכך אומרים שדעתו, ויש שדוחים הראיה מהגר"א.
ויש ע"ז כבר אשכול עיי"ש https://tora-forum.co.il/viewtopic.php? ... 7%9C%D7%AA.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2106
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 320 פעמים
קיבל תודה: 599 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי שאר לעמו » 13 דצמבר 2018, 04:56

אין הכוונה שפטורים מפאת שנגנז, אלא שאין לנו - נגנז.

יש לציין שלא יתכן שהאר"י הקדוש כתב שתכלת הוא רק בזמן הבית, כי בלשונות הראשונים נראה שהוא נגנז מאות שנים אחרי החורבן.
וכנראה בגזירת הרומיים המתועדת, שלא ללכת בצבע פורפורה, שהיה שמור לאצולת הקיסרות.


יעקב שלום
הודעות: 39
הצטרף: 29 נובמבר 2018, 14:58
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי יעקב שלום » 13 דצמבר 2018, 10:43

נבשר כתב:
שאר לעמו כתב:מה זה בית מדרשו של הגר"א?...
ומי דיבר בכלל על תכלת בימי הגר"א.
עיין בגר"א או"ח סי' ט' סעי' ג' העתקה מלשונו "בזמן הזה כו' עיין מדרש רבה פרשת שלח ועכשיו אין לנו אלא לבן כו'". העתקה מהמדרש - "ועשו להם" תעשה ולא מן העשוי שלא יוציא מן נימין ויעשה מהן אלא מצוה להביא לבן ותכלת ויעשה אימתי כשהוא תכלת ועכשיו אין לנו אלא לבן שהתכלת נגנז. ולזה הגר"א שולח. ועיין בפי' דמשק אליעזר על הגר"א שממשיך דברי הגר"א שהתכלת נגנז. שאפשר ללמוד בשו"ע שבזמן הזה אין לנו תכלת, שאין לנו השתא בנמצא, ומזה שהגר"א שולח למדרש ש"מ שאין לנו תכלת בזמן הזה מפני שהוא נגנז.
המדרש נמצא בספרי וזאת הברכה שנד', ובמדרש תנחומא פרשת שלח, ומדרש רבה פרשת שלח שהגר"א מציין.
וכן דעת האר"י שתכלת שייך רק בזמן ביהמ"ק, עכשיו ראיתי.
תיקנתי "בית מדרשו", והתכוונתי שכך אומרים שדעתו, ויש שדוחים הראיה מהגר"א.
ויש ע"ז כבר אשכול עיי"ש https://tora-forum.co.il/viewtopic.php? ... 7%9C%D7%AA.
הגר"א כדרכו בקודש מביא מקורות לדברי השוע ואין ללמוד מזה כנל


יעקב שלום
הודעות: 39
הצטרף: 29 נובמבר 2018, 14:58
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי יעקב שלום » 13 דצמבר 2018, 10:44

ולגבי המושג נגנז עיין תוס ריש פרק במה מדליקין שאין הכוונה שכבר לא היה בנמצא לגמרי


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 201 פעמים
קיבל תודה: 252 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי נבשר » 13 דצמבר 2018, 13:57

שאר לעמו כתב:אין הכוונה שפטורים מפאת שנגנז, אלא שאין לנו - נגנז.

יש לציין שלא יתכן שהאר"י הקדוש כתב שתכלת הוא רק בזמן הבית, כי בלשונות הראשונים נראה שהוא נגנז מאות שנים אחרי החורבן.
וכנראה בגזירת הרומיים המתועדת, שלא ללכת בצבע פורפורה, שהיה שמור לאצולת הקיסרות.
מביאים מהאר"י משער הכוונות ופרי עץ חיים. עיין במאמר המצורף עמוד 5 הערה 7, מה שמביא שם לשון האר"י. אינני בקי בזה, רק ציינתי שכן מביאים.
http://techeiles.org/debate/%D7%94%D7%A ... org%20.pdf


פותח הנושא
בר בי רב
משתמש ותיק
הודעות: 420
הצטרף: 07 מאי 2017, 12:08
מיקום: מודיעין עילית
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 66 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי בר בי רב » 13 דצמבר 2018, 16:34

דרומאי כתב:
בר בי רב כתב:היות שגיליתי דבר חדש בארחות רבינו על התכלת שלא ראיתי שזה מפורסם, שמרן הסטייפלר שיע"א אמר שהיה לובש תכלת של ראדזין לולא שאנשים לומדים ממנו, אמרתי למה אמנע טוב מבעליו.
רק רציתי להעיר כמה הערות חשובות:
א. בעל הארחות רבינו שמע את הדברים בעצמו ממרן הסטייפלר.
ב. כיום מוסכם בין כמעט כל חוקרי התכלת התורניים שהתכלת של ראדזין היא לא אמיתית, ואילו הנידון כיום הוא על ארגמון קהה קוצים, כך שדברי הסטייפלר היום ישתנו בקצת וק"ל.
ג. מרן הגרח"ק שליט"א סבירא ליה שאין בזה תועלת, כמבואר בדבריו בדעת נוטה, משום שכך הבין בדעת החזו"א [אם כי לענ"ד הקטן שבקטנים, יש להקשות על דבריו שם, ואכמ"ל, ואולי עוד חזון].
בנוגע לסעיף ב' לדעתי גם היום הסטייפלר היה הולך רק עם תכלת של ראדזין, ומשום שמעולם לא סמך על חוקרים למיניהם, משא''כ הרדזינר שהי' ת''ח ויראתו קודמת לחכמתו.
אמנם אינו ידוע כ"כ, אבל היו הרבה גדולי תורה שהחזיקו מתכלת ארגמון [אני לבד מכיר עשרה], ואינני יודע אם הם רוצים שיתפרסם שמם ברבים ע"ג פורום כזה או אחר.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי דרומאי » 13 דצמבר 2018, 20:25

בר בי רב כתב:
דרומאי כתב:
בר בי רב כתב:היות שגיליתי דבר חדש בארחות רבינו על התכלת שלא ראיתי שזה מפורסם, שמרן הסטייפלר שיע"א אמר שהיה לובש תכלת של ראדזין לולא שאנשים לומדים ממנו, אמרתי למה אמנע טוב מבעליו.
רק רציתי להעיר כמה הערות חשובות:
א. בעל הארחות רבינו שמע את הדברים בעצמו ממרן הסטייפלר.
ב. כיום מוסכם בין כמעט כל חוקרי התכלת התורניים שהתכלת של ראדזין היא לא אמיתית, ואילו הנידון כיום הוא על ארגמון קהה קוצים, כך שדברי הסטייפלר היום ישתנו בקצת וק"ל.
ג. מרן הגרח"ק שליט"א סבירא ליה שאין בזה תועלת, כמבואר בדבריו בדעת נוטה, משום שכך הבין בדעת החזו"א [אם כי לענ"ד הקטן שבקטנים, יש להקשות על דבריו שם, ואכמ"ל, ואולי עוד חזון].
בנוגע לסעיף ב' לדעתי גם היום הסטייפלר היה הולך רק עם תכלת של ראדזין, ומשום שמעולם לא סמך על חוקרים למיניהם, משא''כ הרדזינר שהי' ת''ח ויראתו קודמת לחכמתו.
אמנם אינו ידוע כ"כ, אבל היו הרבה גדולי תורה שהחזיקו מתכלת ארגמון [אני לבד מכיר עשרה], ואינני יודע אם הם רוצים שיתפרסם שמם ברבים ע"ג פורום כזה או אחר.
יתכן שיש גדולי תורה שדעתם לסמוך על החוקרים בענין כזה. אבל הסטייפלר לא סמך על חוקרים כלל ולכן כתבתי מה שכתבתי. ולסמוך על אותם גדולי תורה שהזכרת לא שייך, כי מפי החוקרים הם חיים.


פותח הנושא
בר בי רב
משתמש ותיק
הודעות: 420
הצטרף: 07 מאי 2017, 12:08
מיקום: מודיעין עילית
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 66 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי בר בי רב » 03 ינואר 2019, 14:28

אני מבין מה אתה אומר, ובכל זאת דעתי אינה כן, משום שהמציאות הוכיח שכל מי שיש לו צד ללבוש תכלת כהיום [דהיינו מי שסובר שאין בזה בעיה השקפתית של התכחשות למסורה או לפשטות המדרש האומר שהתכלת נגנז], לובש רק את הארגמון ולא את הראדזין, שזה לובשים רק קהילות שכבר מסורת בידם ללבוש, ולא מישהו שבירר את הנושא והחליט שיש ענין ללבוש דווקא את של ראדזין, ובעצם רמת הת"ח שלובשים תכלת ארגמון כיום הרבה יותר ממה שבעבר לבשו את של ראדזין, וכ"ש ממה שהיום לובשים את של ראדזין.
והנה הת"ח שלובשים תכלת לא כולם סומכים ממש על המחקר, ועל דעות הפרופסורים שעסקו בכך, אלא יש מהם הרבה שכך יצא להם מפשטות הסוגיות ומדברי הראבי"ה והחוות יאיר וכו'. וממילא לומר שהסטייפלר היה סומך על הארגמון פחות משל ראדזין היא טענה לדעתי לא נכונה.


יהודי של פעם
הודעות: 163
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 31 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי יהודי של פעם » 14 מרץ 2019, 14:52

יעקב שלום כתב:
13 דצמבר 2018, 10:44
ולגבי המושג נגנז עיין תוס ריש פרק במה מדליקין שאין הכוונה שכבר לא היה בנמצא לגמרי
תוס' מתיחסים למושג בוטל ולא נגנז
''נגנז''
משמע מהלך מכוון לגנוז את התכלת,
לא כתוב נאבד התכלת או בוטל התכלת כמו בוטל התמיד אלא נגנז
ובדרך כלל חז"ל השתמשו בלשון נגנז כשמדובר בהסתרה מכוונת
אור הגנוז לצדיקים, תחש היה לפי שעה ונגנז-שבת כח:, ביקשו לגנוז ספר יחזקאל-שבת יג, נגנז הארון יומא נד:, שקלים טז. משנגנז הארון גנז עמו צנצנת המן ומטה אהרן
ודבר שנגנז זה לא אבידה שצריך לחפש אחריה.


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1225
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 80 פעמים
קיבל תודה: 352 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי כלפי ליא » 14 מרץ 2019, 15:31

על התכלת של רדזין אמר החזו"א שלהגיד על זה אם לא יועיל לא יזיק זה כמו המשוגע שהולך עם המשקפיים בלי זכוכיות. לזה באמת אין שום משמעות, ואין אפילו צ"צ של ס"ס של הו"א שיש בזה איזה תועלת של כוונה לקיום מצוה, אפשר באותה מידה לקחת לורד ולצבוע.


יהודי של פעם
הודעות: 163
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 31 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי יהודי של פעם » 14 מרץ 2019, 20:59

מה שכתבתי על המשמעות של 'נגנז'
שכחתי לציין שכן ראיתי בשם ר' משה שפירא זצ"ל
שכידוע התנגד לחידוש התכלת


המימד הנוסף של הענין
משתמש ותיק
הודעות: 320
הצטרף: 21 פברואר 2019, 15:34
נתן תודה: 147 פעמים
קיבל תודה: 61 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי המימד הנוסף של הענין » 14 מרץ 2019, 21:42

כלפי ליא כתב:
14 מרץ 2019, 15:31
על התכלת של רדזין אמר החזו"א שלהגיד על זה אם לא יועיל לא יזיק זה כמו המשוגע שהולך עם המשקפיים בלי זכוכיות. לזה באמת אין שום משמעות, ואין אפילו צ"צ של ס"ס של הו"א שיש בזה איזה תועלת של כוונה לקיום מצוה, אפשר באותה מידה לקחת לורד ולצבוע.
מסופקני אם החזו"א היה מרשה לצטט בשמו דבר חריפות זה - כהוכחה לנידון שמעולם לא עלה על שולחנו!

איך אפשר לעשות 'העתק הדבק' מהראדז'ינר לארגמון קהה קוצים?
מה כתב החזו"א על כגון דא?
"ואמנם אין ההלכה נקבעת על פי סיפורים".

זהירות: זה לא אישי! זכותו של כל אחד להביא 'ראיות' מסיפורים - אחרי - שברור לו מסקנת ההלכה מתוך עיון רב ויגיעה מעמיקה כתיאורו של החזו"א שם.

חידה: מי כתב שהטעויות בהלכה בבירור המציאות הם: 1. רבות. 2. קשות. רבות וקשות יותר מהטעויות בבירור הסוגיא?

גילוי נאות: נכון לרגע זה אני לא לובש תכלת.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2106
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 320 פעמים
קיבל תודה: 599 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי שאר לעמו » 14 מרץ 2019, 22:48

דרומאי כתב:
13 דצמבר 2018, 20:25
יתכן שיש גדולי תורה שדעתם לסמוך על החוקרים בענין כזה. אבל הסטייפלר לא סמך על חוקרים כלל ולכן כתבתי מה שכתבתי. ולסמוך על אותם גדולי תורה שהזכרת לא שייך, כי מפי החוקרים הם חיים.
דוקא הסטייפלער הוא שהביא בשש"ת את הראיה לאמה של החזו"א ממידות חומות הר הבית.
וכמדומה שלא היו קוראים מגילה בירושלים בט"ו אילולי היינו סומכים על הארכאולגיה.. הכותל המערבי והר הזיתים. וגם השל"ה השתמש בזה במכתב נגד אחד שקרא תגר על מסורת ירושלים.
כלומר חקירה עוזרת, רק צריך שיקול הדעת מתי כן ומתי לא.


יהודי של פעם
הודעות: 163
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 31 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי יהודי של פעם » 14 מרץ 2019, 23:33

ידוע כמה כאב לחזו"א על דברים שמוציאים מהגניזה...
כי בגניזה לא מוצאים אבידות אלא דברים שנגנזו מטעם כמוס,

בחז"ל כתוב שהתכלת נגנז,
הגר"א מביא את זה בשו"ע,
למה להוציא מהגניזה?? וכי לחינם התכלת נגנז??
וכשנגנז הארון בקרקע העזרה ידעו היכן הוא נגנז ואעפ"כ לא ניסו להוציא אותו-יומא נד.


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 779
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 315 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי בנציון » 14 מרץ 2019, 23:58

זה נראה יותר שפשוט לך זה כואב.
למה צריך? כי אם זה התכלת אז יש חיוב. אין חכמות, ולא יעזור להיות יהודי של פעם.


יהודי של פעם
הודעות: 163
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 31 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי יהודי של פעם » 15 מרץ 2019, 01:25

לא כואב לי וחבל, :(
ואגב גם פעם היו יהודים שלבשו תכלת והיו יהודים שלא, ופעם פעם כולם לבשו תכלת
כך שאין ליהודי של פעם בעיה ללבוש תכלת.
רק יש דבר אחד שרציתי להדגיש כי הרבה לא שמים לב מה כתוב בחז"ל,
בהרבה קונטרסים ובנידונים על תכלת מציגים את חסרון התכלת כדבר שנשכח עם השנים באורך הגלות
כמו עוד מסורות שאבדו [למשל סימני חגבים וד' מראות דמים],
אבל בחז"ל כתוב שזה נגנז דהיינו שבכוונה אין לנו ולא שייך להיום,
וכמו שבבית שני הארון נגנז כי לא היה ראוי להשראת השכינה כמו בית ראשון כידוע ולא חפרו בקרקע העזרה להוציא את הארון,
וכן מובא בשם האר"י שבגלות איננו ראוים לאור הגנוז של התכלת,
אם מדובר בחסרון טכני שאין תכלת הגר"א לא היה מביא מקור מהמדרש לכך שבזמן הזה אין תכלת-פוק חזי,
גם א"כ המדרש רק מתאר את המציאות אז ולא מדבר על ימינו ועל זמן השו"ע כי שייך שימצא כמו שיש שחושבים היום שמצאו,
[ובקונטרס אחד המובא בחוברת 'משיכיר' כתב שכונת המדרש 'נגנז' שאנשי המלוכה גנזוהו כדי שרק להם יהיה תכלת
והיום שבטלה הגזירה יש לחזור לתכלת- עכשיו כבר כואב לי הבטן :( ].
ואם הסוגיא של התכלת היא בנושא של דבר שקבלנו מחז"ל שהוא נגנז כמובן שזה מעמיד את הדברים באור שונה והנידון הוא לא ארכיאולוגיה
רק צריך לדון מי אמר בכלל שזה יכול להימצא? והאם רצון ה' שנחפש את זה ונוציא אותו מגניזה שגנזוהו חכמים?
וצריך לפחות לנסות קצת להסביר מה נשתנה הלילה הזה שאין התכלת טעון גניזה וכי על ידי חפירות יבטלו את גניזתו של התכלת??


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 779
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 315 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי בנציון » 15 מרץ 2019, 11:25

יהודי של פעם כתב:
15 מרץ 2019, 01:25
לא כואב לי וחבל, :(
ואגב גם פעם היו יהודים שלבשו תכלת והיו יהודים שלא, ופעם פעם כולם לבשו תכלת
כך שאין ליהודי של פעם בעיה ללבוש תכלת.
רק יש דבר אחד שרציתי להדגיש כי הרבה לא שמים לב מה כתוב בחז"ל,
בהרבה קונטרסים ובנידונים על תכלת מציגים את חסרון התכלת כדבר שנשכח עם השנים באורך הגלות
כמו עוד מסורות שאבדו [למשל סימני חגבים וד' מראות דמים],
אבל בחז"ל כתוב שזה נגנז דהיינו שבכוונה אין לנו ולא שייך להיום,
וכמו שבבית שני הארון נגנז כי לא היה ראוי להשראת השכינה כמו בית ראשון כידוע ולא חפרו בקרקע העזרה להוציא את הארון,
וכן מובא בשם האר"י שבגלות איננו ראוים לאור הגנוז של התכלת,
אם מדובר בחסרון טכני שאין תכלת הגר"א לא היה מביא מקור מהמדרש לכך שבזמן הזה אין תכלת-פוק חזי,
גם א"כ המדרש רק מתאר את המציאות אז ולא מדבר על ימינו ועל זמן השו"ע כי שייך שימצא כמו שיש שחושבים היום שמצאו,
[ובקונטרס אחד המובא בחוברת 'משיכיר' כתב שכונת המדרש 'נגנז' שאנשי המלוכה גנזוהו כדי שרק להם יהיה תכלת
והיום שבטלה הגזירה יש לחזור לתכלת- עכשיו כבר כואב לי הבטן :( ].
ואם הסוגיא של התכלת היא בנושא של דבר שקבלנו מחז"ל שהוא נגנז כמובן שזה מעמיד את הדברים באור שונה והנידון הוא לא ארכיאולוגיה
רק צריך לדון מי אמר בכלל שזה יכול להימצא? והאם רצון ה' שנחפש את זה ונוציא אותו מגניזה שגנזוהו חכמים?
וצריך לפחות לנסות קצת להסביר מה נשתנה הלילה הזה שאין התכלת טעון גניזה וכי על ידי חפירות יבטלו את גניזתו של התכלת??
כפי שאתה כותב, אכן נגנז זה לא אומר שלעולמים זה לא יחזור, ומדוע זה כ"כ מופקע לומר שבדור עקבתא דמשיחא שכבר עוד מעט מגיע המשיח, זה ייצא מהגניזה.


פותח הנושא
בר בי רב
משתמש ותיק
הודעות: 420
הצטרף: 07 מאי 2017, 12:08
מיקום: מודיעין עילית
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 66 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי בר בי רב » 16 מרץ 2019, 21:04

אין הכונה שזה לא שייך להיום אלא שהדור לא ראוי לכך ומה שהוכיח והראה לחז"ל הק' שאכן הדור לא ראוי הוא משום שראו בחוש שהתכלת זה נגנז, שפירושו שאין אפשרות להשיגו.
עריכה: ראה למטה.


יהודי של פעם
הודעות: 163
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 31 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי יהודי של פעם » 16 מרץ 2019, 22:01

מדוע זה כ"כ מופקע לומר שבדור עקבתא דמשיחא שכבר עוד מעט מגיע המשיח, זה ייצא מהגניזה.

אכן יש ממצדדי התכלת שמקשרים את גילוי התכלת לכך שאנו בתקופת אתחלתא דגאולה
זכור לי שבקו' קוציו של ארגמן מרחיב בזה [באחד ההודעות קודם מישהו הביא את הקו' להורדה]
כאן בפורום הנידון מתיחס למצדדי התכלת האוחזים בעקבתא דמשיחא ומצפים לאתחלתא דגאולה ושלימותה בב"א,


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 779
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 315 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי בנציון » 16 מרץ 2019, 22:21

יהודי של פעם כתב:
16 מרץ 2019, 22:01
מדוע זה כ"כ מופקע לומר שבדור עקבתא דמשיחא שכבר עוד מעט מגיע המשיח, זה ייצא מהגניזה.

אכן יש ממצדדי התכלת שמקשרים את גילוי התכלת לכך שאנו בתקופת אתחלתא דגאולה
זכור לי שבקו' קוציו של ארגמן מרחיב בזה [באחד ההודעות קודם מישהו הביא את הקו' להורדה]
כאן בפורום הנידון מתיחס למצדדי התכלת האוחזים בעקבתא דמשיחא ומצפים לאתחלתא דגאולה ושלימותה בב"א,
לא צריך להתבלבל בגלל שאנשים אחרים אומרים דברים מסויימים. צריך לדון על הנושא לגופו. יש פרופסורים שאומרים שלימוד התלמוד מפתח את הכשרונות ופותח את הראש לקראת לימודי האקדמיה [אני לא יודע אם כן או לא. רק תפסתי דוגמה בעלמא]. וכי בגלל זה אני לא ילמד תורה?


פותח הנושא
בר בי רב
משתמש ותיק
הודעות: 420
הצטרף: 07 מאי 2017, 12:08
מיקום: מודיעין עילית
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 66 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי בר בי רב » 16 מרץ 2019, 22:37

בר בי רב כתב:
16 מרץ 2019, 21:04
אין הכונה שזה לא שייך להיום אלא שהדור לא ראוי לכך ומה שהוכיח והראה לחז"ל הק' שאכן הדור לא ראוי הוא משום שראו בחוש שהתכלת זה נגנז, שפירושו שאין אפשרות להשיגו.
עריכה: לא היתה כונתי שגם היום זה נגנז, אלא לאידך גיסא שכשאין אפשרות להשיג זה ראיה שנגנז, וכן להיפך.


יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 1277
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי יהושע » 16 מרץ 2019, 22:49

האדמ״ר מסטמר זצ״ל פירש את הפיוט בראותם יחד תכלת מרדכי, שבזמן הגלות אין לנו תכלת, וכיון שראו שמרדכי לובש תכלת הבינו שהגאולה קרובה לכן צהלו ושמחו.


חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 417
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 112 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי חכם באשי » 16 מרץ 2019, 23:48

וכשאנחנו רואים את התכלת הזו שהומצאה על ידי כמה חוקרים, אנחנו רואים בחוש את סימני עקבתא דמשיחא שלהי סוטה..


פותח הנושא
בר בי רב
משתמש ותיק
הודעות: 420
הצטרף: 07 מאי 2017, 12:08
מיקום: מודיעין עילית
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 66 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי בר בי רב » 17 מרץ 2019, 00:00

אני מכיר למעלה ממנין ת"ח שכמה מביניהם מהת"ח מהנודעים ביותר בדורינו שכן הולכים עם תכלת. יש כאן בהחלט מחלוקת ככל מחלוקת תורנית.


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 779
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 315 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי בנציון » 17 מרץ 2019, 00:03

חכם באשי כתב:
16 מרץ 2019, 23:48
וכשאנחנו רואים את התכלת הזו שהומצאה על ידי כמה חוקרים, אנחנו רואים בחוש את סימני עקבתא דמשיחא שלהי סוטה..
מי שכותב ככה כנראה לא בירר אפילו מקופיא את הנושא.


חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 417
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 112 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי חכם באשי » 17 מרץ 2019, 00:10

בנציון כתב:
17 מרץ 2019, 00:03
חכם באשי כתב:
16 מרץ 2019, 23:48
וכשאנחנו רואים את התכלת הזו שהומצאה על ידי כמה חוקרים, אנחנו רואים בחוש את סימני עקבתא דמשיחא שלהי סוטה..
מי שכותב ככה כנראה לא בירר אפילו מקופיא את הנושא.
בשעתו חברותא שלי 'למד' את הסוגיא והחליט ללבוש תכלת.
למדתי היטב הסוגיא, ורק בשביל לא להוציא לעז על הסוברים ללבוש, לא אכנס לנושא ההלכתי בזה..
[גם בלי טע"ז אין לי כח לכתוב כאשר זה לא ישכנע אותך ולא כל מי שאוחז בדעה כמוך, חבל על הזמן]

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: HaimL | 1 אורח