עזרוני עזרוני! סמכוני סמכוני! שלא אצא זקן אשמאי.נשבע שלא ישתה יין היום, ואחר נדר שלא יאכל תאנים היום אם לא ישתה יין היום, ואכל תאנים הרבה – מהו שיעבור על השבועה וישתה יין בשביל להציל עצמו למפרע מהרבה חילולי נדר?
מהו לעבור עבירה אחת בשביל להנצל למפרע מעבירות הרבה?
-
פותח הנושא - הודעות: 3485
- הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
- מיקום: ביתר עילית
- נתן תודה: 292 פעמים
- קיבל תודה: 1804 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
מהו לעבור עבירה אחת בשביל להנצל למפרע מעבירות הרבה?
נשאלתי מנכדי, לוקח נכדתי:
-
- הודעות: 902
- הצטרף: 01 יולי 2020, 02:22
- נתן תודה: 886 פעמים
- קיבל תודה: 954 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 991
- הצטרף: 02 דצמבר 2021, 20:04
- נתן תודה: 951 פעמים
- קיבל תודה: 498 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מהו לעבור עבירה אחת בשביל להנצל למפרע מעבירות הרבה?
ציטוטים שאולי יעזרו לך:
גדולה עבירה לשמה ממצוה שלא לשמה
ניחא ליה לחבר למיעבד איסורא זוטא שלא יעבור ע"ה על איסורא רבא
גדולה עבירה לשמה ממצוה שלא לשמה
ניחא ליה לחבר למיעבד איסורא זוטא שלא יעבור ע"ה על איסורא רבא
-
- הודעות: 902
- הצטרף: 01 יולי 2020, 02:22
- נתן תודה: 886 פעמים
- קיבל תודה: 954 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 198
- הצטרף: 22 אוגוסט 2021, 14:58
- נתן תודה: 84 פעמים
- קיבל תודה: 110 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מהו לעבור עבירה אחת בשביל להנצל למפרע מעבירות הרבה?
שבת קנ"א: רשב"ג אומר - אמרה תורה חלל עליו שבת אחד כדי
שישמור שבתות הרבה
שישמור שבתות הרבה
-
- הודעות: 168
- הצטרף: 14 יוני 2020, 12:25
- נתן תודה: 29 פעמים
- קיבל תודה: 130 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מהו לעבור עבירה אחת בשביל להנצל למפרע מעבירות הרבה?
עיין בשוע"ר סו"ס ש"ו ששבת אינה נדחית גם בשביל עבירה חמורה הימנה וכן כתב המל"מ (לא זכור לי כרגע המ"מ המדוייק) שבאיסורי תורה לא שייך לומר איסורא זוטא ואיסורא רבה.
לאידך בשביל להינצל מאיסור זה עצמו פעמים רבות פסקו שם דבזה אמרינן חלל עליו שבת אחת וישמור שבתות הרבה וזה הטעם שמחללים שבת להצלה משמד.
והנה שבועה חמורה מנדר שהרי יש בה קרבן בשוגג ולא ינקה במזיד ונחשב מהחמורות לעניין תשובה ולכן לא מסתבר לעבור על השבועה אפי' בשביל נדרים הרבה . וכי תיבעי לן היא האם נתיר לעבור על שבועה אחת כדי להינצל משבועות הרבה או לעבור על נדר אחד כדי להינצל מנדרים הרבה?
אמנם מדברי הריב"א בתוד"ה וכי אומרים לו לאדם (שבת ד ע"א) נראה שכשכבר נעשה מעשה האיסור אף שעדיין לא חל בפועל לא התירו לעשות מעשה קל של איסורא זוטא כדי למנוע את התוצאה של האיסור. ולפי"ז כיוון שכבר אכליה לאיסוריה ועכשיו רק מדובר על אכילת התנאי שאכילתו תפקיע התוצאה נראה לפי"ז שאין להתיר גם בנדר לגבי נדרים.
ועיין היטב בסוגיא שם ובהגהות רעק"א שם בגליון הש"ס
לאידך בשביל להינצל מאיסור זה עצמו פעמים רבות פסקו שם דבזה אמרינן חלל עליו שבת אחת וישמור שבתות הרבה וזה הטעם שמחללים שבת להצלה משמד.
והנה שבועה חמורה מנדר שהרי יש בה קרבן בשוגג ולא ינקה במזיד ונחשב מהחמורות לעניין תשובה ולכן לא מסתבר לעבור על השבועה אפי' בשביל נדרים הרבה . וכי תיבעי לן היא האם נתיר לעבור על שבועה אחת כדי להינצל משבועות הרבה או לעבור על נדר אחד כדי להינצל מנדרים הרבה?
אמנם מדברי הריב"א בתוד"ה וכי אומרים לו לאדם (שבת ד ע"א) נראה שכשכבר נעשה מעשה האיסור אף שעדיין לא חל בפועל לא התירו לעשות מעשה קל של איסורא זוטא כדי למנוע את התוצאה של האיסור. ולפי"ז כיוון שכבר אכליה לאיסוריה ועכשיו רק מדובר על אכילת התנאי שאכילתו תפקיע התוצאה נראה לפי"ז שאין להתיר גם בנדר לגבי נדרים.
ועיין היטב בסוגיא שם ובהגהות רעק"א שם בגליון הש"ס
-
- הודעות: 56
- הצטרף: 28 דצמבר 2021, 15:41
- נתן תודה: 80 פעמים
- קיבל תודה: 41 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מהו לעבור עבירה אחת בשביל להנצל למפרע מעבירות הרבה?
משמע מהשאלה שפשוט לך שיותר חמור הרבה חילולי נדר, מאשר לעבור על שבועה אחת?
כמדומני שלהתיר נדר יותר קל מלהפר שבועה כי שבועה חמורה יותר.
לחידוד הדברים, כשאכל את התאנים עשה עבירה במזיד באכילה זו ממ"נ, שהרי ידע שאם בסוף לא ישתה יין הרי הוא עובר על הנדר בעצם האכילה, ואם ירצה להנצל מחילול הנדר הוא יאלץ לעבור על השבועה ולעשות עוד מעשה אסור שהוא לשתות יין, ז"א שכיון שאכילת התאנים בודאי תאלץ אותו לעשות עבירה, אז היא עצמה כבר נקראת אכילה אסורה.
וא"כ לכאורה אתה שואל, אחרי שכבר עשה עבירה באכילת התאנים, וידע שהוא עושה עבירה ממ"נ, האם מותר לו לעשות עוד עבירה בשתית יין כדי שהעבירה הראשונה תהיה עבירה קלה יותר שהיא אסורה בגלל שגרמה לעבירה אחרת.
מסברא לא נראה לי ש'מותר' לו לכתחילה לעבור על עוד עבירה חמורה של שבועה בשביל לחסוך כמות של עבירות אחרות שעשה אותם במזיד, לא מדובר שהאדם עובר על איסור דרבנן בשביל להמנע מאיסור דאוריתא, או שעובר על לאו בשביל להמנע מכרת שגם זה לא פשוט שמותר.
אלא שבכל זאת השאלה במקומה מה 'מומלץ' או הכי 'שוה' לו מבחינת העונש בעולם הבא, האם אפילו שאסור לו כעת לעבור על השבועה 'כדאי' לו לעבור על איסור זה בגדר עבירה לשמה כדי לחסוך עונש על הרבה איסורים של נדר וצ"ע.
עריכה: כעת שמתי לב שכבר קדמני הרב בן עמינדב וכתב בטוב טעם.
-
- הודעות: 5195
- הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
- נתן תודה: 1487 פעמים
- קיבל תודה: 3619 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: מהו לעבור עבירה אחת בשביל להנצל למפרע מעבירות הרבה?
כל המשיבים שליט"א התמקדו בשבועה ונדר, צריך לשאול: מה יהיה הדין אם אמר קונם עלי יין זה, ואחר כך אמר קונם עלי תאנים באכילה אם לא אשתה יין זה, ואכל תאנים הרבה.
תו יש להסתפק בנצטרך לאכול תאנים הרבה משום פיקוח נפש, אם יקדים לזה שתיית היין.
וספק שני שייך אף בשבועה כיון שעדיף לעבור איסור אחד גדול מהרבה איסורים קטנים, ולכן מותר לשחוט בהמה בשבת ולא לאכול הרבה נבלות.
תו יש להסתפק בנצטרך לאכול תאנים הרבה משום פיקוח נפש, אם יקדים לזה שתיית היין.
וספק שני שייך אף בשבועה כיון שעדיף לעבור איסור אחד גדול מהרבה איסורים קטנים, ולכן מותר לשחוט בהמה בשבת ולא לאכול הרבה נבלות.
-
פותח הנושא - הודעות: 3485
- הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
- מיקום: ביתר עילית
- נתן תודה: 292 פעמים
- קיבל תודה: 1804 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מהו לעבור עבירה אחת בשביל להנצל למפרע מעבירות הרבה?
ויש לדון בדבר עונש מלקות על אכילת התאנים, דשמא לעובר עבירה באונס יחשב, הואיל וברצונו היה מקיים תנאו, אלא שאנוס היה על פי הדיבר.
-
- הודעות: 5592
- הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
- נתן תודה: 626 פעמים
- קיבל תודה: 2817 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מהו לעבור עבירה אחת בשביל להנצל למפרע מעבירות הרבה?
בשאלה טמונה הנחה שהעבירה היא באכילת התאנים ורק שבקיום התנאי יכול לבטל את העבירה למפרע. אמנם נחלקו בזה רש"י ותוס' בשבועות, דאיתא בגמ' שם כח,א שהאומר שבועה שלא אוכל ככר זו אם אוכל זו העבירה היא בשעת אכילת הראשונה. לדעת רש"י 'ראשונה' הכוונה כל ככר שיאכל ראשון בין של איסור ובין של תנאי, ולדעת התוס' 'ראשונה' היינו הככר של תנאי שהאיסור תלוי בה. וא"כ נמצא שלדעת התוס' אין במקרה כאן שאלה של עבירה למפרע מול עבירה להבא, אלא שתי העבירות הן להבא - אחת בקום ועשה ואחת בלא תעשה.
התשובה על השאלה הראשונה האם עדיף לעבור על איסור אחד להבא מאשר הרבה איסורים למפרע - יעויין בתוס' בשבת ד,א ד"ה וכי שמבארים שזה גופא ספק הגמ' שם, אלא ששם מדובר באיסור אחד דרבנן כדי לבטל איסור אחד דאורייתא, ולא מוכח מזה לעניננו. אמנם מהתירוץ השני של תוס' לכאורה מוכח שגם באיסור דאורייתא עדיף לעבור על איסור קל כדי להציל מאיסור חמור, אף זה בתנאי שלא היה במזיד.
על השאלה השניה האם עדיף לעבור עבירה אחת בקום ועשה מלעבור על כמה עבירות בשב ואל תעשה - לכאורה יש לפשוט מהגמ' שהביאו התוס' דמוטב לחבר לעבור על איסורא זוטא כדי להציל ע"ה מאיסורא רבה, ובמקרה כזה הרי האיסורא זוטא הוא בקום ועשה והאיסורא רבה הוא בשב ואל תעשה ואעפ"כ דחי. אמנם יש מקום לטעון שכיון שהע"ה עושה בקום ועשה יש לזה חומרא דקום ועשה, אך יותר מסתבר דלגבי החבר סו"ס חשיב שוא"ת.
-
פותח הנושא - הודעות: 3485
- הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
- מיקום: ביתר עילית
- נתן תודה: 292 פעמים
- קיבל תודה: 1804 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מהו לעבור עבירה אחת בשביל להנצל למפרע מעבירות הרבה?
פשיטא, דהרי במעשה זה הוא מתחייב מלקות, ובאותה שעה מתרין בו.
והדברים שציטט מר מפרק שבועות שתים בתרא – שלא כהוגן צוטטו.-
- הודעות: 358
- הצטרף: 01 יולי 2017, 22:28
- נתן תודה: 475 פעמים
- קיבל תודה: 72 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מהו לעבור עבירה אחת בשביל להנצל למפרע מעבירות הרבה?
יש גם סוגי' במנחות מח. אם אומרים לו לאדם עמוד ותחטא בשביל שתזכה
-
- הודעות: 168
- הצטרף: 14 יוני 2020, 12:25
- נתן תודה: 29 פעמים
- קיבל תודה: 130 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מהו לעבור עבירה אחת בשביל להנצל למפרע מעבירות הרבה?
בלאו הכי אין לוקין על שבועת בטוי להבא כשנשבע לאכול ולא אכל כיוון דהווי לאו שאין בו מעשה עיין ברמב"ם הלכות שבועות
-
- הודעות: 168
- הצטרף: 14 יוני 2020, 12:25
- נתן תודה: 29 פעמים
- קיבל תודה: 130 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מהו לעבור עבירה אחת בשביל להנצל למפרע מעבירות הרבה?
עיין בזה בדברי הריב"א בתוס' שציינתי לעיל.מבקש אמת כתב: ↑30 דצמבר 2021, 01:51על השאלה השניה האם עדיף לעבור עבירה אחת בקום ועשה מלעבור על כמה עבירות בשב ואל תעשה - לכאורה יש לפשוט מהגמ' שהביאו התוס' דמוטב לחבר לעבור על איסורא זוטא כדי להציל ע"ה מאיסורא רבה, ובמקרה כזה הרי האיסורא זוטא הוא בקום ועשה והאיסורא רבה הוא בשב ואל תעשה ואעפ"כ דחי. אמנם יש מקום לטעון שכיון שהע"ה עושה בקום ועשה יש לזה חומרא דקום ועשה, אך יותר מסתבר דלגבי החבר סו"ס חשיב שוא"ת.
-
פותח הנושא - הודעות: 3485
- הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
- מיקום: ביתר עילית
- נתן תודה: 292 פעמים
- קיבל תודה: 1804 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 168
- הצטרף: 14 יוני 2020, 12:25
- נתן תודה: 29 פעמים
- קיבל תודה: 130 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מהו לעבור עבירה אחת בשביל להנצל למפרע מעבירות הרבה?
כוונתי היה שאם לא ישתה יין לא ילקה על אי שתייתו. אבל שוב בינותי שעל היין בלאו הכי לא ילקה כיוון שאינו האיסור אלא התנאי.
אבל על אכילת התאנים וודאי ילקה למ"ד התראת ספק שמה התראה (ועיין בהגהת גליון הש"ס שציינתי לעיל שהסתפק בזה אם הוי התראת ספק)
-
פותח הנושא - הודעות: 3485
- הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
- מיקום: ביתר עילית
- נתן תודה: 292 פעמים
- קיבל תודה: 1804 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מהו לעבור עבירה אחת בשביל להנצל למפרע מעבירות הרבה?
ומה טעם אינו נחשב כאנוס?
את הגהות רעק"א לא מצאתי.
-
- הודעות: 168
- הצטרף: 14 יוני 2020, 12:25
- נתן תודה: 29 פעמים
- קיבל תודה: 130 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מהו לעבור עבירה אחת בשביל להנצל למפרע מעבירות הרבה?
כיוון שעבר על לא יחל דברו. וזה שלא נתקיים התנאי הווי כלאו הניתק לעשה שלא נשאר בידו לקיים התנאי באונס שמ"מ לוקה למ"ד קיימו ולא קיימו במכות טו:
לשון התוס' בשבת "וא"ת והיכי אתי לידי חיוב סקילה והא התראת ספק הוא דבשעה שהדביק פת בתנור שמא היה בדעתו לרדותה קודם שיבא לידי איסור סקילה ומה שלא רדה שמא שכח ההתראה ותי' ריב"א דכיון שהדביק תוך כדי דבור של התראה ובודאי תאפה אם לא ירדנה לאו התראת ספק הוא דודאי לא היה בדעתו לרדות קודם אפייה ולא הוי התראת ספק אלא בלוקח אם על הבנים למ"ד בפ' ואלו הן הלוקין (מכות דף טו.) בטלו ולא בטלו דשמא לא ישבור כנפיה או לא ישחטנה ועכשיו שמשבר כנפיה אין יכולין להתרותו דלא הויא התראה אלא על הלאו והלאו כבר עבר וכן בשבועה שלא אוכל ככר זו אם אוכל זו ואכליה לאיסוריה והדר אכליה לתנאיה דכשמתרין בו בשעת אכילת איסור עדיין מחוסר מעשה אכילה של תנאי קודם שיתחייב מלקות אבל הכא כשמדביק פת בתנור אין האפייה מחוסרת מעשה:"
וע"ז העיר רעק"א שיש כאן בתוס' ב' טעמים ונפק"מ לשבועה שלא אוכל כיכר זו אם לא אוכל זו שזה דומה לנדו"ד
-
פותח הנושא - הודעות: 3485
- הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
- מיקום: ביתר עילית
- נתן תודה: 292 פעמים
- קיבל תודה: 1804 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מהו לעבור עבירה אחת בשביל להנצל למפרע מעבירות הרבה?
מי דמי?! התם בשעתא דקעביד איסורא קעביד, הכא בשעתא דקאכיל היתרא קא אכיל! (וכלשון רש"י לגבי 'לא אוכל זו אם אוכל זו': כְּשֶׁאָכַל הַתְּנַאי - אֲכָלוֹ בְּמֵזִיד וּבְהֶתֵּר גָּמוּר, שֶׁהֲרֵי לֹא עָלָיו נִשְׁבַּע).
-
- הודעות: 168
- הצטרף: 14 יוני 2020, 12:25
- נתן תודה: 29 פעמים
- קיבל תודה: 130 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מהו לעבור עבירה אחת בשביל להנצל למפרע מעבירות הרבה?
כאן זה שונה כיוון שקיום התנאי הוא בקום עשה ואם לא יקיימו יעבור למפרע בדרך ממילא על האיסור והווי ככהן שגירש את אנוסתו שלוקה כיוון שאינו יכול לקיים את העמוד והחזר.
-
- הודעות: 279
- הצטרף: 13 אוגוסט 2020, 16:38
- נתן תודה: 168 פעמים
- קיבל תודה: 180 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מהו לעבור עבירה אחת בשביל להנצל למפרע מעבירות הרבה?
יש לדון על ההנחה שהנחת שינצל על ידי השתיית יין מאיסורי נדר.
הא לא גרע ממתכוון לאכול בשר חזיר ועלה בידו בשר טלה דצריך כפרה [הגם דיש לדון אם צריך כפרה כאוכל חזיר ממש או לא. ואולי תלוי בהנידון מהו עיקר פגם העבירה אם במעשה העבירה או משום שמרד ברצון ה' וצ"ע].
-
פותח הנושא - הודעות: 3485
- הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
- מיקום: ביתר עילית
- נתן תודה: 292 פעמים
- קיבל תודה: 1804 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 805
- הצטרף: 14 יולי 2020, 22:13
- נתן תודה: 187 פעמים
- קיבל תודה: 216 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מהו לעבור עבירה אחת בשביל להנצל למפרע מעבירות הרבה?
מה קשור?? זה שישמור בעתיד עוד שבתות אבל אבל אם זה רק עברה זמנית אין התר ומבואר בהלכה של להציל את ביתו שנשבית לבין הגויים
-
פותח הנושא - הודעות: 3485
- הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
- מיקום: ביתר עילית
- נתן תודה: 292 פעמים
- קיבל תודה: 1804 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 528
- הצטרף: 04 מאי 2020, 17:12
- נתן תודה: 98 פעמים
- קיבל תודה: 204 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מהו לעבור עבירה אחת בשביל להנצל למפרע מעבירות הרבה?
לכאו' עפ"י שבת ד. יש צד להתיר בפרט לשי' ריב"א בתוס' שם.
-
- הודעות: 168
- הצטרף: 14 יוני 2020, 12:25
- נתן תודה: 29 פעמים
- קיבל תודה: 130 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מהו לעבור עבירה אחת בשביל להנצל למפרע מעבירות הרבה?
אבאר את דברי
כשאדם נשבע -שבועה שלא אוכל כיכר זו אם לא אוכל ככר זו - הנה אם יאכל הככר הראשונה הוא עובר בלאו, אלא שיש לו דרך לתקן זה ע"י אכילת הכיכר השני.
וזה דומה לאונס שגירש ועבר על אל איסור לא יוכל לשלחה כל ימיו אלא שאינו לוקה ע"ז כי כל ימיו בעמוד והחזר קאי והווי לאו הניתק לעשה שאינו לוקה כל זמן שעדין יש לו את האפשרות לקיים את העשה
אבל אם האונס הוא כהן, שאסור בגרושה, הנה מיד שמגרש הוא חייב במלקות כיוון שיש לאו אחר שמונע ממנו מלהחזיר גרושתו ושוב אינו יכול לקיים העשה.
ועד"ז בנדו"ד אם הככר השנית כבר אסורה עליו בשבועה או בנדר הרי מיד כשאכל הכיכר הראשונה עבר על לאו כיוון שאינו יכול לקיים התנאי.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 91 תגובות
- 1099 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי זוטרא
18 אוקטובר 2021, 21:08
-
- 73 תגובות
- 727 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בת עין
24 ינואר 2022, 15:38
-
- 12 תגובות
- 275 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גבריאל פולארד
21 יוני 2022, 13:26
-
-
הדפסת הרבה כרטיסיות מהדפדפן בבת אחת (כקובץ pdf)
על ידי המצפה לישועת ה' » 17 מאי 2022, 00:52 » ב עזרה ושיתופי מידע בנושאים כלליים - 4 תגובות
- 108 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יוסף לחק
19 מאי 2022, 23:46
-
-
- 7 תגובות
- 332 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לישועתך קויתי השם
23 מרץ 2022, 22:56
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אבקשה טוב, אלף בית גימל, גבריאל פולארד, גחלי אש, דוד מ., יוסף אומץ, יעקב לב, מוצא שלל, משה נפתלי, פינחס רוזנצוויג, שייף עייל | 27 אורחים