כשרות 'חרדים' בראשות הרב אשר אנשיל כ"ץ

סופר

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
זה באמת עוול הנהוג בעיתונים חרדיים, שמקבלים פרסומת במסווה של כתבה בעיתון. זה רמייה ממש, ודומני שאינו מקובל בעיתונים מכובדים.
אבל בכל זאת הם כן נותנים רמז שאין זה אלא פרסומת. בד"כ הם עושים זה בפונט וצורת עימוד שונה מכתבתה אמיתי.
אם הם עושים את זה בצורה אחרת ובפונט אחר, וזה ניכר מיד שזה פרסומת, למה זה רמייה ?
 

נדיב לב

משתמש ותיק
סתם שאלה. מה אם דברים דעבידי לאגלוי אנישי לא משקרי.. הלא אחרי שהם מפרסמים בעיתון בליווי שמות של אנשים וכיוצא בזה על פועלם ועל אדיקותם ודקדוקם, אם אכן אלו דברי שקר אז עבידי..
עוד נקודה אם דנים הכשר חדש [בדגש על חדש כולל הרבנים] שמפרסם לעומת הכשר חדש שאינו מפרסם, דומני שהראשון יש לו עדיפות..[לא שיקול עקרי אבל עדיפות]
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
סופר אמר:
אחד התלמידים אמר:
זה באמת עוול הנהוג בעיתונים חרדיים, שמקבלים פרסומת במסווה של כתבה בעיתון. זה רמייה ממש, ודומני שאינו מקובל בעיתונים מכובדים.
אבל בכל זאת הם כן נותנים רמז שאין זה אלא פרסומת. בד"כ הם עושים זה בפונט וצורת עימוד שונה מכתבתה אמיתי.
אם הם עושים את זה בצורה אחרת ובפונט אחר, וזה ניכר מיד שזה פרסומת, למה זה רמייה ?
זה רמייה משום שלמעשה זה נעשה בצורת כתבה בלי לכתוב שזה פרסמות בתחפושת. ועינינו הרואות שאנשים טועים בזה, דוגמא באשכול זו גופא. אילו היו רואים רק את זה בלבד אף אחד לא היה יכול לתפוס שזה פרסומת. עולים על זה רק כשרואים הרבה 'כתבות' כאלו בהשוואה לכתבות אמיתיות.
 

פעלעד

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
סתם שאלה. מה אם דברים דעבידי לאגלוי אנישי לא משקרי.. הלא אחרי שהם מפרסמים בעיתון בליווי שמות של אנשים וכיוצא בזה על פועלם ועל אדיקותם ודקדוקם, אם אכן אלו דברי שקר אז עבידי..
עוד נקודה אם דנים הכשר חדש [בדגש על חדש כולל הרבנים] שמפרסם לעומת הכשר חדש שאינו מפרסם, דומני שהראשון יש לו עדיפות..[לא שיקול עקרי אבל עדיפות]
איך בדיוק עבידי לאיגלויי? אלו דברים שרוב אנשים מן השורה אין להם דרך לברר, הן מחמת חוסר ידיעה בכשרות, והן משום חוסר יכולת להגיע אל תוך המפעלים.
חוץ מזה, לא רואה שום שמות רבנים שמתפרסם בכתבה, רק את שמו של הרב כץ שהוא בעל ההשר, ולצורך הפרסומת הכתירו את אביו לאדמו"ר מתולדות אהרן ארה"ב, דבר שלא קיים עד עצם היום הזה, אביו הוא הרב של ביהמ"ד דחסידי תו"א...
 

נדיב לב

משתמש ותיק
נשאל אותך כך. מה יותר עבידי לאגלוי? הלא אין ספק שפרסום עם פנים ועם שמות ועם הוראות הקפדה כשרותיות זו הצהרה של נותני ההכשר. ועדיף כפליים על כאלה שלא מפרסמים מי הם ומה הם עושים ועל מה מקפידים וכך הלאה.
אם הוא אדמו"ר או רב חדא הוא בשבילי. ושניהם ברי מעלה.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
נשאל אותך כך. מה יותר עבידי לאגלוי? הלא אין ספק שפרסום עם פנים ועם שמות ועם הוראות הקפדה כשרותיות זו הצהרה של נותני ההכשר. ועדיף כפליים על כאלה שלא מפרסמים מי הם ומה הם עושים ועל מה מקפידים וכך הלאה.
אם הוא אדמו"ר או רב חדא הוא בשבילי. ושניהם ברי מעלה.
עדיף שהם פרסמו פרטים מלא כלום. אבל בכל זאת ברור שצדק הרב @פעלעד.
מובן מאליו שהם רוצים לפרסם כל מיני הידורים. להניח שהם באמת רוצים לעמוד בכל זה, האם זאת אומרת שהם מקצועיים מספיק ליתן הכשר. כמה נסיון יש לרב המכשיר הזה. כמה מומחים יש לו מאחוריו. הכשר זה דבר מסובך. בנוסף לההלכות צריך בקיאות בייצור, חומרי גלם, פיקוח ועוד. אולי יש לו את זה, אבל הם היו צריכים ליתן יותר פרטים מהיכא הוא קיבל המומחיות שלו, ודוקא בתחום הזה שתקו. גם אם אבא שלו היה האדמו"ר הכי מפורסם ומקובל בעולם, זה עדיין לא היה מכשיר אותו להיות מוסמך לנהל הכשר.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
נדיב לב אמר:
נשאל אותך כך. מה יותר עבידי לאגלוי? הלא אין ספק שפרסום עם פנים ועם שמות ועם הוראות הקפדה כשרותיות זו הצהרה של נותני ההכשר. ועדיף כפליים על כאלה שלא מפרסמים מי הם ומה הם עושים ועל מה מקפידים וכך הלאה.
אם הוא אדמו"ר או רב חדא הוא בשבילי. ושניהם ברי מעלה.
עדיף שהם פרסמו פרטים מלא כלום. אבל בכל זאת ברור שצדק הרב @פעלעד.
מובן מאליו שהם רוצים לפרסם כל מיני הידורים. להניח שהם באמת רוצים לעמוד בכל זה, האם זאת אומרת שהם מקצועיים מספיק ליתן הכשר. כמה נסיון יש לרב המכשיר הזה. כמה מומחים יש לו מאחוריו. הכשר זה דבר מסובך. בנוסף לההלכות צריך בקיאות בייצור, חומרי גלם, פיקוח ועוד. אולי יש לו את זה, אבל הם היו צריכים ליתן יותר פרטים מהיכא הוא קיבל המומחיות שלו, ודוקא בתחום הזה שתקו. גם אם אבא שלו היה האדמו"ר הכי מפורסם ומקובל בעולם, זה עדיין לא היה מכשיר אותו להיות מוסמך לנהל הכשר.
כבר כתבתי בהודעה הראשונה
[לא שיקול עקרי אבל עדיפות]
כך שאם הויכוח סביב השאלה אם עדיף או לא. סבורני שהצדק עם הטוענים שיש עדיפות.
שאר דבריך נכונים ללא ספק וניכר שיש לך יד ורגל בנושאי הכשרות.
 

יהודי

משתמש ותיק
הרבנים אה"ת ופעלעד צודקים, מה עוזרים הצהרות אם הבסיס לא ברור די הצורך.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
מי אני שאתווכח עם אשפי כשרות כמוכם. אבל העלתי טענה על מה שטענו שהפרסום מלמד לא על טיב הכשרות [highlight=yellow]אלא להיפך. ועל זה באה הערתנו.[/highlight] וסבורני שיש בה ממש.
 

אברך חשוב

משתמש רשום
מכל מלמדי השכלתי אמר:
אשתי ילדה בשעטו"מ. ובבית חולים פגשתי בבקבוקי מטרנה קטנים בכשרות "בד"ץ חרדים" של הרב אשר אנשיל כ"ץ שליט"א.
מישהו יודע מה טיבו של הכשר זה?

סליחה שאני מתערב בנושא אבל קראתי קצת מהתגובות של האנשים וראיתי קו"כ שהרבה ממכם נזהרים (בכאילו) על מה שמכניסים לפה אבל על מה שמוציאים מן הפה (בכתב) רח"ל!!!!!!! לשה"ר רכילות ומוציא שם רע ועוד
אבל לא באתי להגיד מוסר אלא שלפי התגובות שראיתי הבנתי שרוב האנשים שכתבו פה משהו אינם מכירים בכשרות לא מיניהו ולא מקצתייהו וכתבו כאן בוקי וסרוקי בלי לדעת כלום בכשרות.
אז לכל המעוניינים לדעת (אני כן מכיר קצת הרבה בכשרות ואני חי בעולם הכשרות)
א' אני מכיר אישית את הרב כ"ץ והוא לא אברך כמו שעשו אותו (הוא היה יכול להיות האבא של הרבה מן הכותבים כאן)
הוא רב חשוב משכמו ולמעלה נכד אדמו"ר מתולדות אהרן זצ"ל בן הרב מתו"א וולסב"ג זצ"ל וחתנו חביבו של כ"ק אדמו"ר מנדבורנה זצ"ל (שבדרך אגב הוא דחף את חתנו לעבוד בתחום הכשרות כדי לזכות את ישראל)
ב' שנים שהוא כבר בנושא הכשרות פעם הוא היה משגיח של הכשרים אחרים עד שהוא פתח את הכשרות שלו ומנהל אותו ביד רמה (ובדרך אגב יש לו מעלה בינתיים על ההשגחות הגדולים שבינתיים אין לו כ"כ הרבה מוצרים "והכל" תחת פיקוחו האישי)
ג' שיש הרבה מוצרים שאתה מכניס לבית שיש עליו השגחת הבד"ץ כי גם השגחת הבד"ץ עדה"ח וגם הרב לנדא ועוד הכשרים לוקחים חומרי גלם ועוד מוצרים מהשגחת חרדים וגם באבקת "מטרנה" של העדה"ח כלול שיש בו חומרי גלם מהשגחת חרדים
לסיכום
מטרנה שנותנים בבתי חולים הם ברמת הכשרות הכי גבוהה ולפני שאתה כותב כאלה שאלות במחשב ומקבל את כל הלשה"ר תשאל בין אנשים שאתה מכיר ותברר יותר בעומק
בברכת ויזכו לראות בנים ובני בנים עוסקים בתו"מ (בלי טמטום הדעת ) ונזכה להכניס ולהוציא פהפה רק דברים קדושים וכשרים
בברכת אורייתא אברך שמבין קצת בכשרות
 

ראשון לציון

משתמש ותיק
האם אפשר לתת קצת מידע לאברך ישראלי שאמור לצאת לארה"ב מסיבה מסויימת - איזה הכשרים נחשבים מקובלים שם בקרב הציבור החרדי ה'חזק'?
הנ"ל לא יודע דבר על כך, ובקושי יודע לקרוא אותיות אנגליות...
 

בן של רב

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
סופר אמר:
אחד התלמידים אמר:
זה באמת עוול הנהוג בעיתונים חרדיים, שמקבלים פרסומת במסווה של כתבה בעיתון. זה רמייה ממש, ודומני שאינו מקובל בעיתונים מכובדים.
אבל בכל זאת הם כן נותנים רמז שאין זה אלא פרסומת. בד"כ הם עושים זה בפונט וצורת עימוד שונה מכתבתה אמיתי.
אם הם עושים את זה בצורה אחרת ובפונט אחר, וזה ניכר מיד שזה פרסומת, למה זה רמייה ?
זה רמייה משום שלמעשה זה נעשה בצורת כתבה בלי לכתוב שזה פרסמות בתחפושת. ועינינו הרואות שאנשים טועים בזה, דוגמא באשכול זו גופא. אילו היו רואים רק את זה בלבד אף אחד לא היה יכול לתפוס שזה פרסומת. עולים על זה רק כשרואים הרבה 'כתבות' כאלו בהשוואה לכתבות אמיתיות.
כל החפצא של עיתון הוא שקר ושקר ושקר.
ובעולם השקר המציאותי ראו תמיד גדולינו שבכל זאת יש חשיבות להיות ריאליים ולהכניס כמה שיותר % אמת בעיתונים שנחשבים מטעמם כדי לא להשאיר את הזירה מופקרת לעיתונים שאפילו לזה לא זוכים.

מעשה שהיה שבשעתו כשהחרימו עיתון מסויים אמרו אנשי יתד לגראי"ל שחייבים דחוף להפסיק את החרם כי אמנם המוחרם יסגר אבל גם העיתון שלנו יסגר!
השיבם רבינו בבת שחוק "הלואי! איזה יופי!".
ופשוט שכונתו היתה תיאורטית - בתנאי שגם כל העיתונים והרדיו וכו' יסגרו.

עוד סיפור נאה: כשמישהו הוציא בהדרכתו ספר על רבי משה סולוביצ'יק ורצה להביא ממה שנכתב עליו בעיתונים, אמר לו הגראי"ל בשום פנים ואופן!
וכששאל בפליאה הלמאי?
השיבו רבינו כל אדם נורמלי בטבעו מעדיף לומר אמת. אך לפעמים הוא נופל ומרגיש לא בנוח עם זה.
אבל עיתון אפילו לא מתבייש כשהוא משקר ואפילו לא מנסה להיצמד לאמת! 📰🗞️
 
מבקש אמת אמר:
בנציון אמר:
מבלי להיכנס לנושא האם ראוי לתת לקטנים דברים בכשרות מפוקפקת, משתלם זה בוודאי לא. ולכל אחד כדאי לעשות את החשבון כמה הוא רוצה להשקיע בשביל הילדים שלו.
[דרך אגב, שמעתי מיהודי שבוחן בהרבה תלמודי תורה ברחבי הארץ, שאמר שרואה באופן ברור שמשפחות שמקפידות באופן מיוחד על כשרות המאכלים, הילדים שלהם יותר מוכשרים. הוא אמר שזה בגלל שהם מקפידים על לעשר כל דבר. ואני סבור שזה משום שמקפידים על גילוי ועל אוכלים שתחת המיטה, ובכל אופן מסתבר שגם לגבי שאר קולות בכשרות המאכלים הדברים אותו דבר].

חוששני שהסיבה שנראה לו שאותם ילדים יותר מוכשרים היא בגלל שבדרך כלל בציבורים אלו יותר משקיעים בלימוד התורה וממילא ילדיהם יותר טובים בלימוד. במילים אחרות, הקשר איננו של סיבה ותוצאה אלא שאותה סיבה שגורמת להם להקפיד בכשרות המאכלים גורמת להם גם להשקיע בלימוד התורה.

(איני מפקפק במושג של טמטום, אך לא ברור שהדבר שייך לנידון דידן. הגר"מ פיינשטיין זצ"ל אמר בשם אביו שמי שסומך על כשרות מדין עד אחד נאמן באיסורים הרי אף אם הכשרות עשתה תקלה ואכל מחמתם טרפות אין זה מטמטם את הלב כלל כיון שעשה כדין ואונס כמאן דלא עביד, ורק אם סומך על הכשרות כיון שלפי חשבונותיו מסתבר שהאוכל כשר הרי אם אירעה תקלה הרי זה בגדר שוגג ויש כאן טמטום).


נ.ב. בכלל צריך לדעת בכל מיני "מחקרים" בסגנון זה, שכמעט לעולם אינם מנוהלים לפי מהלך שמחקר אמיתי צריך להיות. כלל אחד הוא שהחוקר לא יהיה משוכנע שהתוצאה תהיה לצד כזה או אחר, כיון שאז הוא בעצם משכנע את עצמו בתת מודע לראות את תוצאות המחקר כפי שרוצה שהם יראו (וידוע הדבר בעולם המדע עד כמה המון מחקרים מוטים בגלל זה). כלל שני הוא שצריך לנטרל גורמים אחרים שיכולים להשפיע על התוצאה. למשל: מחקרים מראים שיהודי ארה"ב מוכשרים יותר ובעלי IQ גבוה יותר מיהודי ישראל (המדובר על כלל היהודים). האם זה אומר ש"אוירא דאמריקה מחכים"? ברור שלא, כיון שיש גורם אחר שהשפיע על התוצאה והוא המוצא של היהודים בשני המקומות. מאחר ובישראל יש חלק גדול מהאוכלוסיה שמוצאו מארצות נחשלות ממילא הדבר משפיע על רמת ההשקעה האקדמית בילדים וזה מביא לתוצאה של ממוצע IQ יותר נמוך משא"כ בארה"ב שמוצא היהודים מארצות מפותחות שמשקיעים יותר בחינוך אקדמי וכו'.

שלא מן הענין

אני ישראלי לכן אני לא מצליח לרדת לעומקם של הדברים החשובים האלו


בכל אופן אני מכיר הרבה מדי בחורים חוצניקים שמוצאם מארה"ב, לעומתם כמובן הרבה בחורי ארץ ישראל

ולא ראיתי את אותה חכמה המבורכת שלהם

ודיינו שהסיבה היא בשל מוצאם מ'ארצות מפותחות המשקיעות יותר באקדמיה' להבין מה הן רוח הדברים וד"ל
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
ראשון לציון אמר:
האם אפשר לתת קצת מידע לאברך ישראלי שאמור לצאת לארה"ב מסיבה מסויימת - איזה הכשרים נחשבים מקובלים שם בקרב הציבור החרדי ה'חזק'?
הנ"ל לא יודע דבר על כך, ובקושי יודע לקרוא אותיות אנגליות...

לפני שמומחי הכשרות כאן (או אלו שמחזיקים עצמם ככאלו) יגיבו לך עם רשימה של כשרים ופסולים, ויגלשו לדיונים אמוציונלים על טיבם של נותני הכשרות ועל רמת היראת שמים שלהם ושל משגיחיהם, אסתפק בהודעה דלהלן: מבירור שערכתי אצל כמה וכמה מומחי כשרות שונים עלתה לי התובנה שכשרות הינה כמו השקפה, קרי: כל אחד יאמר לך דעה אחרת. יש דברים שהינם מוסכמים באופן כללי על רוב הציבור, וישנם השנויים במחלוקת, עם גישות שונות ומעניינות לכל נושא (זה כולל גם תשובות על השאלה: מה מקובל בקרב הציבור ה"חזק", מאחר ולכל אחד הגדרה שונה מהו ה"ציבור החזק"). לכן עליך לקחת את הדברים שיכתבו כאן בערבון מוגבל, ועם מומחי הכשרות הסליחה. ודי בהערה זו.
 
אברך חשוב אמר:
סליחה שאני מתערב בנושא אבל קראתי קצת מהתגובות של האנשים וראיתי קו"כ שהרבה ממכם נזהרים (בכאילו) על מה שמכניסים לפה אבל על מה שמוציאים מן הפה (בכתב) רח"ל!!!!!!! לשה"ר רכילות ומוציא שם רע ועוד
אבל לא באתי להגיד מוסר אלא שלפי התגובות שראיתי הבנתי שרוב האנשים שכתבו פה משהו אינם מכירים בכשרות לא מיניהו ולא מקצתייהו וכתבו כאן בוקי וסרוקי בלי לדעת כלום בכשרות.
אז לכל המעוניינים לדעת (אני כן מכיר קצת הרבה בכשרות ואני חי בעולם הכשרות)
א' אני מכיר אישית את הרב כ"ץ והוא לא אברך כמו שעשו אותו (הוא היה יכול להיות האבא של הרבה מן הכותבים כאן)
הוא רב חשוב משכמו ולמעלה נכד אדמו"ר מתולדות אהרן זצ"ל בן הרב מתו"א וולסב"ג זצ"ל וחתנו חביבו של כ"ק אדמו"ר מנדבורנה זצ"ל (שבדרך אגב הוא דחף את חתנו לעבוד בתחום הכשרות כדי לזכות את ישראל)
ב' שנים שהוא כבר בנושא הכשרות פעם הוא היה משגיח של הכשרים אחרים עד שהוא פתח את הכשרות שלו ומנהל אותו ביד רמה (ובדרך אגב יש לו מעלה בינתיים על ההשגחות הגדולים שבינתיים אין לו כ"כ הרבה מוצרים "והכל" תחת פיקוחו האישי)
[highlight=yellow]ג' שיש הרבה מוצרים שאתה מכניס לבית שיש עליו השגחת הבד"ץ כי גם השגחת הבד"ץ עדה"ח וגם הרב לנדא ועוד הכשרים לוקחים חומרי גלם ועוד מוצרים מהשגחת חרדים וגם באבקת "מטרנה" של העדה"ח כלול שיש בו חומרי גלם מהשגחת חרדים[/highlight]
לסיכום
מטרנה שנותנים בבתי חולים הם ברמת הכשרות הכי גבוהה ולפני שאתה כותב כאלה שאלות במחשב ומקבל את כל הלשה"ר תשאל בין אנשים שאתה מכיר ותברר יותר בעומק
בברכת ויזכו לראות בנים ובני בנים עוסקים בתו"מ (בלי טמטום הדעת ) ונזכה להכניס ולהוציא פהפה רק דברים קדושים וכשרים
בברכת אורייתא אברך שמבין קצת בכשרות

מנין לך את מה שאתה כותב
האם זה כתוב על החבילות מטרנה
כמיטב ידיעתי העה"ח מייצרת בעצמה את חומרי הגלם

שנית הדברים לא נכתבו כלל לגופו של אדם
וכבר שמעתי לא אחת ממומחי כשרות גדולים על המצב הנורא של כשרות בארה"ב
ולכן יכול להיות יהודי יקר, שכל כולו רצון לזכות את עם ישראל לאכול את הכי כשר ובפועל הוא פשוט אינו מתמצא בבבעיות הכשרותיות של היום
אינני מכיר את טיבו של אותו אברך, אבל זה שהוא יהודי יקר ותלמיד חכם גדול, וסבא של כמעט כולנו לא אומר שום דר
וכמובן ששנתיים של כשרות גם לא אומר הרבה
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
איטשע מאיר לורנץ אמר:
מבקש אמת אמר:
בנציון אמר:
מבלי להיכנס לנושא האם ראוי לתת לקטנים דברים בכשרות מפוקפקת, משתלם זה בוודאי לא. ולכל אחד כדאי לעשות את החשבון כמה הוא רוצה להשקיע בשביל הילדים שלו.
[דרך אגב, שמעתי מיהודי שבוחן בהרבה תלמודי תורה ברחבי הארץ, שאמר שרואה באופן ברור שמשפחות שמקפידות באופן מיוחד על כשרות המאכלים, הילדים שלהם יותר מוכשרים. הוא אמר שזה בגלל שהם מקפידים על לעשר כל דבר. ואני סבור שזה משום שמקפידים על גילוי ועל אוכלים שתחת המיטה, ובכל אופן מסתבר שגם לגבי שאר קולות בכשרות המאכלים הדברים אותו דבר].

חוששני שהסיבה שנראה לו שאותם ילדים יותר מוכשרים היא בגלל שבדרך כלל בציבורים אלו יותר משקיעים בלימוד התורה וממילא ילדיהם יותר טובים בלימוד. במילים אחרות, הקשר איננו של סיבה ותוצאה אלא שאותה סיבה שגורמת להם להקפיד בכשרות המאכלים גורמת להם גם להשקיע בלימוד התורה.

(איני מפקפק במושג של טמטום, אך לא ברור שהדבר שייך לנידון דידן. הגר"מ פיינשטיין זצ"ל אמר בשם אביו שמי שסומך על כשרות מדין עד אחד נאמן באיסורים הרי אף אם הכשרות עשתה תקלה ואכל מחמתם טרפות אין זה מטמטם את הלב כלל כיון שעשה כדין ואונס כמאן דלא עביד, ורק אם סומך על הכשרות כיון שלפי חשבונותיו מסתבר שהאוכל כשר הרי אם אירעה תקלה הרי זה בגדר שוגג ויש כאן טמטום).


נ.ב. בכלל צריך לדעת בכל מיני "מחקרים" בסגנון זה, שכמעט לעולם אינם מנוהלים לפי מהלך שמחקר אמיתי צריך להיות. כלל אחד הוא שהחוקר לא יהיה משוכנע שהתוצאה תהיה לצד כזה או אחר, כיון שאז הוא בעצם משכנע את עצמו בתת מודע לראות את תוצאות המחקר כפי שרוצה שהם יראו (וידוע הדבר בעולם המדע עד כמה המון מחקרים מוטים בגלל זה). כלל שני הוא שצריך לנטרל גורמים אחרים שיכולים להשפיע על התוצאה. למשל: מחקרים מראים שיהודי ארה"ב מוכשרים יותר ובעלי IQ גבוה יותר מיהודי ישראל (המדובר על כלל היהודים). האם זה אומר ש"אוירא דאמריקה מחכים"? ברור שלא, כיון שיש גורם אחר שהשפיע על התוצאה והוא המוצא של היהודים בשני המקומות. מאחר ובישראל יש חלק גדול מהאוכלוסיה שמוצאו מארצות נחשלות ממילא הדבר משפיע על רמת ההשקעה האקדמית בילדים וזה מביא לתוצאה של ממוצע IQ יותר נמוך משא"כ בארה"ב שמוצא היהודים מארצות מפותחות שמשקיעים יותר בחינוך אקדמי וכו'.

שלא מן הענין

אני ישראלי לכן אני לא מצליח לרדת לעומקם של הדברים החשובים האלו


בכל אופן אני מכיר הרבה מדי בחורים חוצניקים שמוצאם מארה"ב, לעומתם כמובן הרבה בחורי ארץ ישראל

ולא ראיתי את אותה חכמה המבורכת שלהם

ודיינו שהסיבה היא בשל מוצאם מ'ארצות מפותחות המשקיעות יותר באקדמיה' להבין מה הן רוח הדברים וד"ל

טענה שלא מן הענין כלל. המחקרים מדברים על יהודים חילונים, ולא על יהודים חרדים. החילוק פשוט ומובן, שהיהודים החילונים בארה"ב הינם כמעט תמיד בוגרי חינוך אקדמי ובעלי תארים (עם כל ההתנגדות החרדית לאקדמיה, אי אפשר להכחיש את האינטליגנציה המצויה שם, כמאמרם ז"ל חכמה בגויים תאמין), ואילו אחוז גבוה מהיהודים החילונים בארץ מוצאם מארצות ערב הנחשלות ועובדים בבאסטות ובמוניות, ולא קראו ספר מאז כיתה י"ב. הבאתי מחקר זה כדוגמא שאי אפשר לסמוך על מחקרים לפני שבודקים את כל הפרטים והנתונים שיש מאחורי הדברים.
 
מבקש אמת אמר:
איטשע מאיר לורנץ אמר:
מבקש אמת אמר:
חוששני שהסיבה שנראה לו שאותם ילדים יותר מוכשרים היא בגלל שבדרך כלל בציבורים אלו יותר משקיעים בלימוד התורה וממילא ילדיהם יותר טובים בלימוד. במילים אחרות, הקשר איננו של סיבה ותוצאה אלא שאותה סיבה שגורמת להם להקפיד בכשרות המאכלים גורמת להם גם להשקיע בלימוד התורה.

(איני מפקפק במושג של טמטום, אך לא ברור שהדבר שייך לנידון דידן. הגר"מ פיינשטיין זצ"ל אמר בשם אביו שמי שסומך על כשרות מדין עד אחד נאמן באיסורים הרי אף אם הכשרות עשתה תקלה ואכל מחמתם טרפות אין זה מטמטם את הלב כלל כיון שעשה כדין ואונס כמאן דלא עביד, ורק אם סומך על הכשרות כיון שלפי חשבונותיו מסתבר שהאוכל כשר הרי אם אירעה תקלה הרי זה בגדר שוגג ויש כאן טמטום).


נ.ב. בכלל צריך לדעת בכל מיני "מחקרים" בסגנון זה, שכמעט לעולם אינם מנוהלים לפי מהלך שמחקר אמיתי צריך להיות. כלל אחד הוא שהחוקר לא יהיה משוכנע שהתוצאה תהיה לצד כזה או אחר, כיון שאז הוא בעצם משכנע את עצמו בתת מודע לראות את תוצאות המחקר כפי שרוצה שהם יראו (וידוע הדבר בעולם המדע עד כמה המון מחקרים מוטים בגלל זה). כלל שני הוא שצריך לנטרל גורמים אחרים שיכולים להשפיע על התוצאה. למשל: מחקרים מראים שיהודי ארה"ב מוכשרים יותר ובעלי IQ גבוה יותר מיהודי ישראל (המדובר על כלל היהודים). האם זה אומר ש"אוירא דאמריקה מחכים"? ברור שלא, כיון שיש גורם אחר שהשפיע על התוצאה והוא המוצא של היהודים בשני המקומות. מאחר ובישראל יש חלק גדול מהאוכלוסיה שמוצאו מארצות נחשלות ממילא הדבר משפיע על רמת ההשקעה האקדמית בילדים וזה מביא לתוצאה של ממוצע IQ יותר נמוך משא"כ בארה"ב שמוצא היהודים מארצות מפותחות שמשקיעים יותר בחינוך אקדמי וכו'.

שלא מן הענין

אני ישראלי לכן אני לא מצליח לרדת לעומקם של הדברים החשובים האלו


בכל אופן אני מכיר הרבה מדי בחורים חוצניקים שמוצאם מארה"ב, לעומתם כמובן הרבה בחורי ארץ ישראל

ולא ראיתי את אותה חכמה המבורכת שלהם

ודיינו שהסיבה היא בשל מוצאם מ'ארצות מפותחות המשקיעות יותר באקדמיה' להבין מה הן רוח הדברים וד"ל

טענה שלא מן הענין כלל. המחקרים מדברים על יהודים חילונים, ולא על יהודים חרדים. החילוק פשוט ומובן, שהיהודים החילונים בארה"ב הינם כמעט תמיד בוגרי חינוך אקדמי ובעלי תארים (עם כל ההתנגדות החרדית לאקדמיה, אי אפשר להכחיש את האינטליגנציה המצויה שם, כמאמרם ז"ל חכמה בגויים תאמין), ואילו אחוז גבוה מהיהודים החילונים בארץ מוצאם מארצות ערב הנחשלות ועובדים בבאסטות ובמוניות, ולא קראו ספר מאז כיתה י"ב. הבאתי מחקר זה כדוגמא שאי אפשר לסמוך על מחקרים לפני שבודקים את כל הפרטים שיש בתמונה.

קראתי את סיפור חייו של גר צדק בעל תואר אקדמאי, עם כמה עשורים של אקדמיה

והוא הציג את הבלוף הגדול של כל אותם כאילו אינטלקטואליים.
חכמה בגוים תאמין, אנו גם מוצאים בחז"ל ובספרי המוסר מה הם אותם חכמות
עולם האקדמיה הוא גוף נפרד מעצם הלימודים, אקדמייה היא לא חכמה אלא תרבות, ובעצם תרבות קלוקלת עם הרבה הרבה בלוף בתוכו

אגב בקשר ליהדות המזרח
היה רצוי שתבדוק עוד פעם את ההיסטוריה
עד לפני כשלוש מאות שנה, כאשר באירופה הגוי המצוי לא ידע קרוא וכתוב, דווקא בארצות המזרח (תלוי איפוא) התרבות חדרה בגדול, אמנם תחת חסות דתית אבל עדיין אינטלגנציה הרבה יותר גבוהה מאשר בארצות המערב
בספרד כבר למדו באוניברסיטאות לפני שמונה מאות ואלף שנים אחורה, ואכן בארצות כמו תורכיה ופרס וכו' היהדוים נחשבו הרבה יותר למתקדמים מאשר יהדות אירופה שלפני ההשכלה
לא רק זה בימי הביניים וגם קצת אחרי זה היהדות הספרדית נחשבה הרבה יותר לאליטה מאשר היהדות האשכנזית
לגבי מלחמת החורמה אותה ניהל היעב"צ עם ש"צ ימ"ש הוא כותב שם דברים חריפים נגד הקהילות הפורטוגזיות והספרדיות בסלוניקי, אשר נסחפו הרבה יותר אחרי ש"צ רק בגלל שהם התנשאו על הקהילות האשכנזיות ולא אבו לשמוע לדברי הרבנים האשכנזים
גם בארה"ב של לפני מאתיים וחמישים שנה (לפני שהרפורמים הגיעו לשם) לקהילה הספרדית הייתה את יד העליון על הקהילה האשכנזית, וכן גם בלונדון של אותם שנים

הסיבה מה שקורה עם יהדות המזרח שהודפקה כל כך על ידי האשכנזים תלוי בסיבה אחרת לגמרי, הצורה איך שהם הובאו לכאן בארץ וההשפלה הנוראה אשר הם עברו, דווקא בדור הראשון שהגיע לארץ, היה הרבה אינטלקטואלים אנשים מכובדים בעלי עבר מפואר ומכובד בארצות מוצאם, והאליטה האשכנזית לא רק התאכזרה להם בעקירת אמונתם בצורה ברברית, אלא גם השפילה אותם בצורה נוראה, כאשר הכריחו אותם לעבוד בעבודת הכי משפילות, ולדאבוננו באמת הם הצליחו במזימתם הרשעית להשפיל את יהדו המזרח
 

יהודי

משתמש ותיק
מעניין אם מה שכתב @אברך חשוב הם דברים מוסמכים או שמועות ודמיונות בעלמא.
לגבי שאר הדברים שכתב איני יודע אם כלל ראוי להגיב.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
ראשון לציון אמר:
האם אפשר לתת קצת מידע לאברך ישראלי שאמור לצאת לארה"ב מסיבה מסויימת - איזה הכשרים נחשבים מקובלים שם בקרב הציבור החרדי ה'חזק'?
הנ"ל לא יודע דבר על כך, ובקושי יודע לקרוא אותיות אנגליות...

הכשרים מחו"ל
 

שמעיה

משתמש ותיק
אברך חשוב אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
אשתי ילדה בשעטו"מ. ובבית חולים פגשתי בבקבוקי מטרנה קטנים בכשרות "בד"ץ חרדים" של הרב אשר אנשיל כ"ץ שליט"א.
מישהו יודע מה טיבו של הכשר זה?

סליחה שאני מתערב בנושא אבל קראתי קצת מהתגובות של האנשים וראיתי קו"כ שהרבה ממכם נזהרים (בכאילו) על מה שמכניסים לפה אבל על מה שמוציאים מן הפה (בכתב) רח"ל!!!!!!! לשה"ר רכילות ומוציא שם רע ועוד

בלי קשר לעצם האשכול: לאחרונה ראיתי שהביטוי הלזה מקורו טמא בברית החדשה, בדברי אותו האיש או אחד מתלמידיו אודות היהודים המקפידים על מה שמכניסים לפה ולא על מה שמוציאים ממנו.
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
אברך חשוב אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
אשתי ילדה בשעטו"מ. ובבית חולים פגשתי בבקבוקי מטרנה קטנים בכשרות "בד"ץ חרדים" של הרב אשר אנשיל כ"ץ שליט"א.
מישהו יודע מה טיבו של הכשר זה?

סליחה שאני מתערב בנושא אבל קראתי קצת מהתגובות של האנשים וראיתי קו"כ שהרבה ממכם נזהרים (בכאילו) על מה שמכניסים לפה אבל על מה שמוציאים מן הפה (בכתב) רח"ל!!!!!!! לשה"ר רכילות ומוציא שם רע ועוד

בלי קשר לעצם האשכול: לאחרונה ראיתי שהביטוי הלזה מקורו טמא בברית החדשה, בדברי אותו האיש או אחד מתלמידיו אודות היהודים המקפידים על מה שמכניסים לפה ולא על מה שמוציאים ממנו.

סתם מעניין מי גילה את זה אם אפשר לקבל פרטים
 

שמעיה

משתמש ותיק
ראיתי את זה בספר באוצר החכמה.
הכותב שם כמי שאינו משלומי אמוני ישראל מסיח לפי תומו והוא לא מודע כלל לאמרת הכנף המיוחסת לחסידים/בעלי מוסר.
 

מאן דהו

משתמש ותיק
איטשע מאיר לורנץ אמר:
מבקש אמת אמר:
איטשע מאיר לורנץ אמר:
שלא מן הענין

אני ישראלי לכן אני לא מצליח לרדת לעומקם של הדברים החשובים האלו


בכל אופן אני מכיר הרבה מדי בחורים חוצניקים שמוצאם מארה"ב, לעומתם כמובן הרבה בחורי ארץ ישראל

ולא ראיתי את אותה חכמה המבורכת שלהם

ודיינו שהסיבה היא בשל מוצאם מ'ארצות מפותחות המשקיעות יותר באקדמיה' להבין מה הן רוח הדברים וד"ל

טענה שלא מן הענין כלל. המחקרים מדברים על יהודים חילונים, ולא על יהודים חרדים. החילוק פשוט ומובן, שהיהודים החילונים בארה"ב הינם כמעט תמיד בוגרי חינוך אקדמי ובעלי תארים (עם כל ההתנגדות החרדית לאקדמיה, אי אפשר להכחיש את האינטליגנציה המצויה שם, כמאמרם ז"ל חכמה בגויים תאמין), ואילו אחוז גבוה מהיהודים החילונים בארץ מוצאם מארצות ערב הנחשלות ועובדים בבאסטות ובמוניות, ולא קראו ספר מאז כיתה י"ב. הבאתי מחקר זה כדוגמא שאי אפשר לסמוך על מחקרים לפני שבודקים את כל הפרטים שיש בתמונה.

קראתי את סיפור חייו של גר צדק בעל תואר אקדמאי, עם כמה עשורים של אקדמיה

והוא הציג את הבלוף הגדול של כל אותם כאילו אינטלקטואליים.
חכמה בגוים תאמין, אנו גם מוצאים בחז"ל ובספרי המוסר מה הם אותם חכמות
עולם האקדמיה הוא גוף נפרד מעצם הלימודים, אקדמייה היא לא חכמה אלא תרבות, ובעצם תרבות קלוקלת עם הרבה הרבה בלוף בתוכו

אגב בקשר ליהדות המזרח
היה רצוי שתבדוק עוד פעם את ההיסטוריה
עד לפני כשלוש מאות שנה, כאשר באירופה הגוי המצוי לא ידע קרוא וכתוב, דווקא בארצות המזרח (תלוי איפוא) התרבות חדרה בגדול, אמנם תחת חסות דתית אבל עדיין אינטלגנציה הרבה יותר גבוהה מאשר בארצות המערב
בספרד כבר למדו באוניברסיטאות לפני שמונה מאות ואלף שנים אחורה, ואכן בארצות כמו תורכיה ופרס וכו' היהדוים נחשבו הרבה יותר למתקדמים מאשר יהדות אירופה שלפני ההשכלה
לא רק זה בימי הביניים וגם קצת אחרי זה היהדות הספרדית נחשבה הרבה יותר לאליטה מאשר היהדות האשכנזית
לגבי מלחמת החורמה אותה ניהל היעב"צ עם ש"צ ימ"ש הוא כותב שם דברים חריפים נגד הקהילות הפורטוגזיות והספרדיות בסלוניקי, אשר נסחפו הרבה יותר אחרי ש"צ רק בגלל שהם התנשאו על הקהילות האשכנזיות ולא אבו לשמוע לדברי הרבנים האשכנזים
גם בארה"ב של לפני מאתיים וחמישים שנה (לפני שהרפורמים הגיעו לשם) לקהילה הספרדית הייתה את יד העליון על הקהילה האשכנזית, וכן גם בלונדון של אותם שנים

הסיבה מה שקורה עם יהדות המזרח שהודפקה כל כך על ידי האשכנזים תלוי בסיבה אחרת לגמרי, הצורה איך שהם הובאו לכאן בארץ וההשפלה הנוראה אשר הם עברו, דווקא בדור הראשון שהגיע לארץ, היה הרבה אינטלקטואלים אנשים מכובדים בעלי עבר מפואר ומכובד בארצות מוצאם, והאליטה האשכנזית לא רק התאכזרה להם בעקירת אמונתם בצורה ברברית, אלא גם השפילה אותם בצורה נוראה, כאשר הכריחו אותם לעבוד בעבודת הכי משפילות, ולדאבוננו באמת הם הצליחו במזימתם הרשעית להשפיל את יהדו המזרח

נשמע מענין. אם תוכל להציב מקורות ואסמכתאות לדברים
 

מאן דהו

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
אברך חשוב אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
אשתי ילדה בשעטו"מ. ובבית חולים פגשתי בבקבוקי מטרנה קטנים בכשרות "בד"ץ חרדים" של הרב אשר אנשיל כ"ץ שליט"א.
מישהו יודע מה טיבו של הכשר זה?

סליחה שאני מתערב בנושא אבל קראתי קצת מהתגובות של האנשים וראיתי קו"כ שהרבה ממכם נזהרים (בכאילו) על מה שמכניסים לפה אבל על מה שמוציאים מן הפה (בכתב) רח"ל!!!!!!! לשה"ר רכילות ומוציא שם רע ועוד

בלי קשר לעצם האשכול: לאחרונה ראיתי שהביטוי הלזה מקורו טמא בברית החדשה, בדברי אותו האיש או אחד מתלמידיו אודות היהודים המקפידים על מה שמכניסים לפה ולא על מה שמוציאים ממנו.
ומה הפלא?
מן הסתם זה גם ביטוי שמשתמש בו המשטין ביום הדין לפני הקב"ה
אבל המשפט לכשעצמו הוא נכון ומקורו לא גורע מאומה
 
מאן דהו אמר:
איטשע מאיר לורנץ אמר:
מבקש אמת אמר:
טענה שלא מן הענין כלל. המחקרים מדברים על יהודים חילונים, ולא על יהודים חרדים. החילוק פשוט ומובן, שהיהודים החילונים בארה"ב הינם כמעט תמיד בוגרי חינוך אקדמי ובעלי תארים (עם כל ההתנגדות החרדית לאקדמיה, אי אפשר להכחיש את האינטליגנציה המצויה שם, כמאמרם ז"ל חכמה בגויים תאמין), ואילו אחוז גבוה מהיהודים החילונים בארץ מוצאם מארצות ערב הנחשלות ועובדים בבאסטות ובמוניות, ולא קראו ספר מאז כיתה י"ב. הבאתי מחקר זה כדוגמא שאי אפשר לסמוך על מחקרים לפני שבודקים את כל הפרטים שיש בתמונה.

קראתי את סיפור חייו של גר צדק בעל תואר אקדמאי, עם כמה עשורים של אקדמיה

והוא הציג את הבלוף הגדול של כל אותם כאילו אינטלקטואליים.
חכמה בגוים תאמין, אנו גם מוצאים בחז"ל ובספרי המוסר מה הם אותם חכמות
עולם האקדמיה הוא גוף נפרד מעצם הלימודים, אקדמייה היא לא חכמה אלא תרבות, ובעצם תרבות קלוקלת עם הרבה הרבה בלוף בתוכו

אגב בקשר ליהדות המזרח
היה רצוי שתבדוק עוד פעם את ההיסטוריה
עד לפני כשלוש מאות שנה, כאשר באירופה הגוי המצוי לא ידע קרוא וכתוב, דווקא בארצות המזרח (תלוי איפוא) התרבות חדרה בגדול, אמנם תחת חסות דתית אבל עדיין אינטלגנציה הרבה יותר גבוהה מאשר בארצות המערב
בספרד כבר למדו באוניברסיטאות לפני שמונה מאות ואלף שנים אחורה, ואכן בארצות כמו תורכיה ופרס וכו' היהדוים נחשבו הרבה יותר למתקדמים מאשר יהדות אירופה שלפני ההשכלה
לא רק זה בימי הביניים וגם קצת אחרי זה היהדות הספרדית נחשבה הרבה יותר לאליטה מאשר היהדות האשכנזית
לגבי מלחמת החורמה אותה ניהל היעב"צ עם ש"צ ימ"ש הוא כותב שם דברים חריפים נגד הקהילות הפורטוגזיות והספרדיות בסלוניקי, אשר נסחפו הרבה יותר אחרי ש"צ רק בגלל שהם התנשאו על הקהילות האשכנזיות ולא אבו לשמוע לדברי הרבנים האשכנזים
גם בארה"ב של לפני מאתיים וחמישים שנה (לפני שהרפורמים הגיעו לשם) לקהילה הספרדית הייתה את יד העליון על הקהילה האשכנזית, וכן גם בלונדון של אותם שנים

הסיבה מה שקורה עם יהדות המזרח שהודפקה כל כך על ידי האשכנזים תלוי בסיבה אחרת לגמרי, הצורה איך שהם הובאו לכאן בארץ וההשפלה הנוראה אשר הם עברו, דווקא בדור הראשון שהגיע לארץ, היה הרבה אינטלקטואלים אנשים מכובדים בעלי עבר מפואר ומכובד בארצות מוצאם, והאליטה האשכנזית לא רק התאכזרה להם בעקירת אמונתם בצורה ברברית, אלא גם השפילה אותם בצורה נוראה, כאשר הכריחו אותם לעבוד בעבודת הכי משפילות, ולדאבוננו באמת הם הצליחו במזימתם הרשעית להשפיל את יהדו המזרח

נשמע מענין. אם תוכל להציב מקורות ואסמכתאות לדברים

זה בבחינת מחט בערמת שחת, ללכת וללקט בפינצטה כל כך הרבה מידע ממה שראיתי מפי ספרים וסופרים

אך את הדברים כמובן ניתן לבדוק בקלות (אולי המראה מקום על של היעב"צ אשתדל להביא)
מי שרק קרא פעם על התור הזהב הספרדי, וגפ על נספחיו, על יהדות פרס סוריה ותורכיה, וכו' על הרופאים והשרים שהיו שם וכו'
(אני לא יודע עד כמה זה מוסיף לענינינו, אך איפוא עסקו בפיוט, בדרך כלל זה הראה רק לארצות ההעשירות)
גם על היסטוריה של ארצות הברית ולונדון מלפני כמה מאה שנים, תוכל לראות שלפי כל השממנים מי שנתן את הטו זה היה היהדות הספרדית
 

מאן דהו

משתמש ותיק
על תור הזהב בספרד ידוע כבר מתוך ספרי הראשונים שנתחברו שם ולהבדיל תורות החשבון וההנדסה אבל לונדון וארצות הברית על זה לא שמעתי וזה מסקרן
 
את האמת שהיסטוריית ארצות הברית נמצאת מובן מסויים בסוג של ערפל כי משך הרבה שנים היא הייתה מרוחקת מכל ציוליזציה תורנית

היא אף לא הציגה שום רב מפורסם מתוכה , וכך שאין תיעודים היסטוריים כמעט מהחיים בארה"ב, שלא לדבר שבסוף מאה התשעה עשר, וחצי המאה העשרים אמריקה הוזכרה ועדיין מוזכרת עד היום בעיקר בפן שלילי
(על אף שלאחרונה התחילו לצוץ כל מיני 'פועלי ישועות' אף בבתי חיים השונים הקבורים בארה"ב, נושא מיוחד לדון)
אך בכל זאת היסטוריונים וחוקרים אמריקאיים 'מן ההיימישע' כן העלו עלי ספר כל מיני תיאורים על אותה תקופה, אך רובם באידיש (עוד סיבה שלא מוכר לציבור בארץ הקודש)
כאמור מדובר על תקופה שלפני החורבן הגדול, כאשר ארה"ב עוד לא הפכה לסיוט של יהודי באירופה כאשר בן נסע לאמריקה, לפני החורבן שהמיטו הרפורמים על המקום הזה
אמנם לא היו שם רבנים או תלמידי חכמים גדולים ומפורסמים, אבל כן הייתה שם קהילה של יהודים יראים ושלמים
בתיאורים על אותה קהילה אתה מבין שנותני הטו היו הספרדים, על אף שהיו כן כל מיני פשרות לכיוון היהדות האשכנזית אך כאמור זה היה בגדר של לתת להם גם יחס
ועוד היריעה ארוכה לדבר על אותה תקופה
לגבי לונדון לא ראיתי כל כך הרבה תיעודים אך בכל זאת מבין תיאורים של היסטוריונים על אותה תקופה אתה מבין שהקהילה הספרדית הייתה הקהילה המכובדת יותר והאינטלקטואלית יותר מאשר הקהילה האשכנזית שהורכבה מהרבה מהגרים ממזרח אירופה
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
איטשע מאיר לורנץ אמר:
מאן דהו אמר:
איטשע מאיר לורנץ אמר:
קראתי את סיפור חייו של גר צדק בעל תואר אקדמאי, עם כמה עשורים של אקדמיה

והוא הציג את הבלוף הגדול של כל אותם כאילו אינטלקטואליים.
חכמה בגוים תאמין, אנו גם מוצאים בחז"ל ובספרי המוסר מה הם אותם חכמות
עולם האקדמיה הוא גוף נפרד מעצם הלימודים, אקדמייה היא לא חכמה אלא תרבות, ובעצם תרבות קלוקלת עם הרבה הרבה בלוף בתוכו

אגב בקשר ליהדות המזרח
היה רצוי שתבדוק עוד פעם את ההיסטוריה
עד לפני כשלוש מאות שנה, כאשר באירופה הגוי המצוי לא ידע קרוא וכתוב, דווקא בארצות המזרח (תלוי איפוא) התרבות חדרה בגדול, אמנם תחת חסות דתית אבל עדיין אינטלגנציה הרבה יותר גבוהה מאשר בארצות המערב
בספרד כבר למדו באוניברסיטאות לפני שמונה מאות ואלף שנים אחורה, ואכן בארצות כמו תורכיה ופרס וכו' היהדוים נחשבו הרבה יותר למתקדמים מאשר יהדות אירופה שלפני ההשכלה
לא רק זה בימי הביניים וגם קצת אחרי זה היהדות הספרדית נחשבה הרבה יותר לאליטה מאשר היהדות האשכנזית
לגבי מלחמת החורמה אותה ניהל היעב"צ עם ש"צ ימ"ש הוא כותב שם דברים חריפים נגד הקהילות הפורטוגזיות והספרדיות בסלוניקי, אשר נסחפו הרבה יותר אחרי ש"צ רק בגלל שהם התנשאו על הקהילות האשכנזיות ולא אבו לשמוע לדברי הרבנים האשכנזים
גם בארה"ב של לפני מאתיים וחמישים שנה (לפני שהרפורמים הגיעו לשם) לקהילה הספרדית הייתה את יד העליון על הקהילה האשכנזית, וכן גם בלונדון של אותם שנים

הסיבה מה שקורה עם יהדות המזרח שהודפקה כל כך על ידי האשכנזים תלוי בסיבה אחרת לגמרי, הצורה איך שהם הובאו לכאן בארץ וההשפלה הנוראה אשר הם עברו, דווקא בדור הראשון שהגיע לארץ, היה הרבה אינטלקטואלים אנשים מכובדים בעלי עבר מפואר ומכובד בארצות מוצאם, והאליטה האשכנזית לא רק התאכזרה להם בעקירת אמונתם בצורה ברברית, אלא גם השפילה אותם בצורה נוראה, כאשר הכריחו אותם לעבוד בעבודת הכי משפילות, ולדאבוננו באמת הם הצליחו במזימתם הרשעית להשפיל את יהדו המזרח

נשמע מענין. אם תוכל להציב מקורות ואסמכתאות לדברים

זה בבחינת מחט בערמת שחת, ללכת וללקט בפינצטה כל כך הרבה מידע ממה שראיתי מפי ספרים וסופרים

אך את הדברים כמובן ניתן לבדוק בקלות (אולי המראה מקום על של היעב"צ אשתדל להביא)
מי שרק קרא פעם על התור הזהב הספרדי, וגפ על נספחיו, על יהדות פרס סוריה ותורכיה, וכו' על הרופאים והשרים שהיו שם וכו'
(אני לא יודע עד כמה זה מוסיף לענינינו, אך איפוא עסקו בפיוט, בדרך כלל זה הראה רק לארצות ההעשירות)
גם על היסטוריה של ארצות הברית ולונדון מלפני כמה מאה שנים, תוכל לראות שלפי כל השממנים מי שנתן את הטו זה היה היהדות הספרדית

כל דבריך נכונים עד לפני כמה מאות שנים, אבל במאות השנים האחרונות התהפך המצב, ארצות ערב נהפכו לנחשלות וארצות אירופה לנאורות. תנסה להשוות בין הכמות המדענים/פילוסופים/סופרים/כלכלנים וכו' שיצאו ממערב אירופה לעומת אלו שיצאו מארצות ערב, ותגלה משהו בכיוון של 1000=0.
 
חלק עליון תַחתִית