תנאי לגילוי אליהו: לא להיות קפדן - אבל אליהו בעצמו קפדן היה?!

נושאים שונים

פותח הנושא
טוב וחסד
הודעות: 112
הצטרף: 08 יולי 2018, 13:41
נתן תודה: 73 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

תנאי לגילוי אליהו: לא להיות קפדן - אבל אליהו בעצמו קפדן היה?!

שליחה על ידי טוב וחסד » 12 דצמבר 2018, 17:31

"אמר אבא אליהו זכור לטוב: לעולם אין התורה מתפרשת, אלא ממי שאינו קפדן, ואף אני איני נגלה אלא למי שאינו קפדן; אשרי מי שפגע בו, ומי שישב עמו, שמובטח לו שהוא בן העולם הבא" (מסכת כלה רבתי פרק ד הלכה לא). פלא הוא הרי אליהו הנביא קפדן היה כעדותו של רבי יוסי בציפורי: "אבא אליהו קפדן היה" (סנהדרין דף קיג, ע"א). כיצד הדברים מסתדרים עם בקשתו?!


אליהו בורטמאן
הודעות: 25
הצטרף: 17 יולי 2018, 00:20
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תנאי לגילוי אליהו: לא להיות קפדן - אבל אליהו בעצמו קפדן היה?!

שליחה על ידי אליהו בורטמאן » 12 דצמבר 2018, 18:22

חז"ל אומרים לעולם יהיה אדם ענוותן כהלל ולא קפדן כשמאי, אין ביקורת על שמאי עצמו, רק שדרכו לא מתאימה לכל אחד וההנחיה הכללית היא שבני אדם ילכו בדרכו של הלל. אז נכון שאליהו היה קפדן, אבל זה לא אומר שאנשים פשוטים צריכים להיות כמוהו, ולכן מתוך הכרות עם המידה הזאת הוא יודע שלא צריכים להתנהג על פיה וממילא רק מקבל מי שאינו קפדן


יעקב שלום
הודעות: 38
הצטרף: 29 נובמבר 2018, 14:58
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תנאי לגילוי אליהו: לא להיות קפדן - אבל אליהו בעצמו קפדן היה?!

שליחה על ידי יעקב שלום » 12 דצמבר 2018, 18:35

כתוב גם שאין התורה מתפרשת אלא ממי שאינו קפדן דהיינו המורה צריך להיות לא קפדן אכ חוזרת קושייתך איך אליהו יכל להיות המורה


יעקב שלום
הודעות: 38
הצטרף: 29 נובמבר 2018, 14:58
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תנאי לגילוי אליהו: לא להיות קפדן - אבל אליהו בעצמו קפדן היה?!

שליחה על ידי יעקב שלום » 12 דצמבר 2018, 18:40

וכנראה שביאור דברי רבי יוסי שבאותו מקרה היה אליהו קפדן אך לא כתכונה


במבי
הודעות: 399
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תנאי לגילוי אליהו: לא להיות קפדן - אבל אליהו בעצמו קפדן היה?!

שליחה על ידי במבי » 12 דצמבר 2018, 20:42

ר' צדוק הכוהן מלובלין כותב שבמה שקשה לאדם בזה הוא הכי שייך.

וא"כ אין סתירה.


בנציון
הודעות: 410
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 189 פעמים
קיבל תודה: 156 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תנאי לגילוי אליהו: לא להיות קפדן - אבל אליהו בעצמו קפדן היה?!

שליחה על ידי בנציון » 23 דצמבר 2018, 23:27

טוב וחסד כתב:"אמר אבא אליהו זכור לטוב: לעולם אין התורה מתפרשת, אלא ממי שאינו קפדן, ואף אני איני נגלה אלא למי שאינו קפדן; אשרי מי שפגע בו, ומי שישב עמו, שמובטח לו שהוא בן העולם הבא" (מסכת כלה רבתי פרק ד הלכה לא). פלא הוא הרי אליהו הנביא קפדן היה כעדותו של רבי יוסי בציפורי: "אבא אליהו קפדן היה" (סנהדרין דף קיג, ע"א). כיצד הדברים מסתדרים עם בקשתו?!
שני מיני קפדן יש, אחד הוא מי שאין לו סבלנות, או שבטבעו הוא כעסן, ואחד שאצלו כבוד שמים זה ציפור נפשו, הסוג הראשון הוא מי שאינו יכול ללמד ולזכות לגילוי אליהו, הסוג השני זה אליהו הנביא בעצמו. וידוע סיפורים על גדולי ישראל שהיו תקיפים כארי, אך בעניניהם הפרטיים היו רכים כקנה. [וכמו שאמרו על דוד המלך עדינו העצני וכו']


במבי
הודעות: 399
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תנאי לגילוי אליהו: לא להיות קפדן - אבל אליהו בעצמו קפדן היה?!

שליחה על ידי במבי » 23 דצמבר 2018, 23:34

אגב הספר חסידים כותב:

יותר טוב להתחבר עם "עם הארץ" שותרן בממונו במו"מ מלהתחבר עם ת"ח שעצרן וקפדן !
(סימן שכג')


מבקש אמת
הודעות: 654
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 50 פעמים
קיבל תודה: 198 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תנאי לגילוי אליהו: לא להיות קפדן - אבל אליהו בעצמו קפדן היה?!

שליחה על ידי מבקש אמת » 24 דצמבר 2018, 02:19

בנציון כתב:
טוב וחסד כתב:"אמר אבא אליהו זכור לטוב: לעולם אין התורה מתפרשת, אלא ממי שאינו קפדן, ואף אני איני נגלה אלא למי שאינו קפדן; אשרי מי שפגע בו, ומי שישב עמו, שמובטח לו שהוא בן העולם הבא" (מסכת כלה רבתי פרק ד הלכה לא). פלא הוא הרי אליהו הנביא קפדן היה כעדותו של רבי יוסי בציפורי: "אבא אליהו קפדן היה" (סנהדרין דף קיג, ע"א). כיצד הדברים מסתדרים עם בקשתו?!
שני מיני קפדן יש, אחד הוא מי שאין לו סבלנות, או שבטבעו הוא כעסן, ואחד שאצלו כבוד שמים זה ציפור נפשו, הסוג הראשון הוא מי שאינו יכול ללמד ולזכות לגילוי אליהו, הסוג השני זה אליהו הנביא בעצמו. וידוע סיפורים על גדולי ישראל שהיו תקיפים כארי, אך בעניניהם הפרטיים היו רכים כקנה. [וכמו שאמרו על דוד המלך עדינו העצני וכו']
השו"ע יו"ד רסה,יא כותב שנוהגין לעשות כסא לאליהו שנקרא מלאך הברית ואומרים זה כסא אליהו, וכתב בביאור הגר"א שם: בפר"א שם וכך היו ישראל נוהגין למול עד שנחלקו לשני ממלכות ומלכות אפרים מנעו מהם את המילה ועמד אליהו ז"ל וקנא קנאה גדולה ונשבע על השמים שלא להוריד טל ומטר על הארץ ושמעה איזבל ובקשה להרוג אותו כו' עמד אליהו וברח כו' נגלה עליו הקדוש ברוך הוא וא"ל מה לך פה אליהו א"ל קנא קנאתי א"ל הקדוש ברוך הוא לעולם אתה מקנא קנאת בשטים על ג"ע שנאמר פינחס ב"א וכאן אתה מקנא חייך שאין ישראל עושין ברית מילה עד שאתה רואה בעיניך מכאן התקינו חכמים שיהו עושים מושב כבוד למלאך הברית שנאמר ומלאך הברית אשר אתם חפצים

והרמב"ם בשמונה פרקים פרק ז כתב:
"ואין מתנאי הנביא שיהיו לו מעלות המידות כולן עד שלא תחסרהו פחיתות כלל שהרי שלמה נביא... ומצאנו לאליהו זכור לטוב מידת הכעס, ואף על פי שהשתמש בה כלפי הכופרים ועליהם היה כועס, אבל בארו החכמים שה' הרחיקו ואמר לו לא יצלח לבני אדם מי שיש לו קינוי כשעור שיש לך שהוא ימיתם"

הרי שקפדנות זו של אליהו אף שהיתה לכבוד שמים מ"מ יש בה חסרון. ואולי י"ל שרק להנהגה אינו ראוי אבל אין בזה חסרון בעצם, אך משמעות חז"ל שהיתה עליו איזו טענה.

יתכן לבאר שמה שאליהו אינו נגלה למי שקפדן הוא אדרבה בתור תיקון לחסרונו, כמו שבא לראות את הבריתות כתיקון למה שאמר שבני ישראל עזבו את ברית ה', וה"ה שאינו נגלה למי שקפדן כיון שמחמת קפדנותו נגזר עליו להתרחק טובא ממי שקפדן.


בנציון
הודעות: 410
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 189 פעמים
קיבל תודה: 156 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תנאי לגילוי אליהו: לא להיות קפדן - אבל אליהו בעצמו קפדן היה?!

שליחה על ידי בנציון » 24 דצמבר 2018, 19:57

מבקש אמת כתב: השו"ע יו"ד רסה,יא כותב שנוהגין לעשות כסא לאליהו שנקרא מלאך הברית ואומרים זה כסא אליהו, וכתב בביאור הגר"א שם: בפר"א שם וכך היו ישראל נוהגין למול עד שנחלקו לשני ממלכות ומלכות אפרים מנעו מהם את המילה ועמד אליהו ז"ל וקנא קנאה גדולה ונשבע על השמים שלא להוריד טל ומטר על הארץ ושמעה איזבל ובקשה להרוג אותו כו' עמד אליהו וברח כו' נגלה עליו הקדוש ברוך הוא וא"ל מה לך פה אליהו א"ל קנא קנאתי א"ל הקדוש ברוך הוא לעולם אתה מקנא קנאת בשטים על ג"ע שנאמר פינחס ב"א וכאן אתה מקנא חייך שאין ישראל עושין ברית מילה עד שאתה רואה בעיניך מכאן התקינו חכמים שיהו עושים מושב כבוד למלאך הברית שנאמר ומלאך הברית אשר אתם חפצים

והרמב"ם בשמונה פרקים פרק ז כתב:
"ואין מתנאי הנביא שיהיו לו מעלות המידות כולן עד שלא תחסרהו פחיתות כלל שהרי שלמה נביא... ומצאנו לאליהו זכור לטוב מידת הכעס, ואף על פי שהשתמש בה כלפי הכופרים ועליהם היה כועס, אבל בארו החכמים שה' הרחיקו ואמר לו לא יצלח לבני אדם מי שיש לו קינוי כשעור שיש לך שהוא ימיתם"

הרי שקפדנות זו של אליהו אף שהיתה לכבוד שמים מ"מ יש בה חסרון. ואולי י"ל שרק להנהגה אינו ראוי אבל אין בזה חסרון בעצם, אך משמעות חז"ל שהיתה עליו איזו טענה.

יתכן לבאר שמה שאליהו אינו נגלה למי שקפדן הוא אדרבה בתור תיקון לחסרונו, כמו שבא לראות את הבריתות כתיקון למה שאמר שבני ישראל עזבו את ברית ה', וה"ה שאינו נגלה למי שקפדן כיון שמחמת קפדנותו נגזר עליו להתרחק טובא ממי שקפדן.
לכאורה עדיין אפשר לומר כמו שכתבתי, וכמו שהרגשתם, שאף על פי שהיתה עליו תביעה על הקפדנות שלו, מכל מקום אין זו קפדנות שעליה נאמר שאין אליהו מתגלה למי שיש לו אותה, [והרי אליהו הנביא אמר ג"כ לעולם אין התורה מתפרשת אלא ממי שאינו קפדן, ואילו לאליהו עצמו מצאנו שהיו תלמידים [אלישע] הרי שלא על קפדנות כזו מדובר] ויל"ע.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח