לצורך כך ניתן לשנות את כותרת האשכול הנוכחי.יודע ספר אמר:אינני בקיא בדברי הגמ' בחגיגה, אולי תפרוש לנו כאן מהיכן נראה שם שזה אפילו על הקשת הטבעית, מעניין מאד וראוי לפתוח על נידון זה אשכול פני עצמו אולי אם האיסור הוא רק על הקשה השנייה או גם על הטבעית.
יודע ספר אמר:שו"ר בבית אלקים להמבי"ט שער היסודות פרק כב שביאר עניין בריאת בין השמשות שהם דברים ניסיים שאין להם התחלה וסוף היינו שאי אפשר לתלות הוויתם בשום דבר, ולא סופם היינו שגם לא נמשך מהם איזו התהוות לאחר מכן, [ביאור דברים לענ"ד הקטנה וטרושה] היינו דברים שאין להם מקום בבריאה ואין להם אחיזה באיזה אחד מן הדברים שנבראו, ומשום כךלא נברא באחד מן הימים שבהם נבראה הבריאה המוצקת והטבעית אלא הם דברים נבראים שהם בעצם ניסים ואין להם מקום בעולם הטבע אלא בבין השמשות שאין לו תחילה וסוף היינו שהוא זמן שאינו זמן טבעי. ועדיין למה הוצרכו להיות נבראים בע"ש בין השמשות ולמה לא בבין השמשות שבין שני לשלישי?? ויתכן שאין שום מציאות של קיום הנס [בצורה גשמית של בריאה] בזה העולם אלא בהכנס בו קצת מעין עולם הבא שהוא עולם שבו הרוח שולטת, ולשם כך באה השפעת שבת וכוחה לקיים דבר זה [דו"ק ותשכח באופן מופלא]
אכן כך דרכו של רש"י ז"ל בכל מעשה בראשית, שהכל נברא מתחילה, ורק שיצאו מן הכח אל הפועל אח"כ בששת הימים, והוא ישוב נכון בדברי האבן עזרא כאן לגבי הקשת.משה אמר:בס''ד
חוזר אני על השאלה הפותחת באשכול: נראה לי פשוט, ללמד בני יהודה קשת
הגאון (רס''ג) ס''ל כי הקשת היא אותה קשת שהייתה גם לפני נח היינו תופעה טבעית
בא האבן עזרא וחולק ואומר כי היא בריאה חדשה וא''ת הרי זו תופעה טבעית י''ל כי אז נבראה התופעה הזו להיות טבעית היינו מאז והלאה הוטבע כן.
וא''ת הרי איתא באבות כי הקשת היא נבראה בין השמשות י''ל מ''מ לא יצאה כוחה לפעול עד זמן נח כמו פי האתון עד זמן בלעם
רבי מוטי שליט"א אכן כתבתי דברים אלו להדיא בהודעה שקדמה להודעה זו קודם שראיתי את דברי קדשו של המבי"ט אך מכיון שהדברים היו נראים לי חדשים ומוזרים מחקתי הודעה זו, ואכן שמחתי לראות שיש עוד שהלכו בקו מחשבה זה :!:מוטי אמר:הרב יודע ספר, ביארת היטב ענין בריאת בין השמשות, אולם לא תירצת כלום על קושייתו של הר"ר משה פותח הנושא, בדבר הסתירה בזמן בריאת הקשת...
שוב התבוננתי, שאולי הענין בזה הוא, לאור דבריך הנ"ל (אולי זאת היתה כוונתך), שמציאות הרוחנית שלו נבראה בע"ש ביה"ש, ואילו ההתגשמות בפועל אירע בעיתו, ובהכי יתיישב קושיית הר"ר משה. אולי.
ולפמש"כ במו"נ ח"ב פכ"ט (הובא במגן אבות לרשב"ץ על המשנה באבות ה,ו) לבאר שכל הניסים הוצרכו לתנאי מעיקרא עם הטבע בכדי שיקרו, כמאמרם ז"ל תנאי התנה הקב"ה וכו', ועניין הבריאה בביה"ש ר"ל תנאי שהתנה הקב"ה, אבל לעולם הבריאה בפועל היתה בעתה, א"כ לכאורה ג"כ א"ש.
הרי שנוצר הקשת בתחילת היצירה.(משנה ט"ו) המליך אות ס' בשינה וקשר לו כתר וצרפן זה בזה, וכסלו בשנה ומרה בנפש (זכר ונקבה).וצר בהן קשת בעולם
משה אמר:"את קשתי נתתי בענן".
פירש האבן עזרא,"הנה נתתי עתה קשת בענן, ואין פירושו כאשר אמר הגאון כי בתחילה היתה". דהיינו דהקשת נבראה רק בזמן נח.
ויש לעיין, דהא באבות (פ"ה מ"ו): "עשרה דברים נבראו בער"ש בין השמשות וכו' והקשת".