לא פלוג בדאורייתא

נושאים שונים

פותח הנושא
הקטן למאד
מאמרים: 0
הודעות: 180
הצטרף: 09 ינואר 2016, 23:17
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

לא פלוג בדאורייתא

שליחה על ידי הקטן למאד » 25 דצמבר 2018, 19:44

האם מצאנו לא פלוג גם בדיני דאורייתא, ידוע לי שיש בזה רייד [יעו' למשל קובה"ע סי' כ"ו, ועוד..]

זכורני שיש בזה ראיה מדברי הרמח"ל במסילת ישרים, האם ידוע למישהו כזאת?

תודה


רמתים צופים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 402
הצטרף: 31 דצמבר 2017, 18:29
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לא פלוג בדאורייתא

שליחה על ידי רמתים צופים » 25 דצמבר 2018, 20:31

בדין קרוב שפסול לעדות, מבאר החינוך (דלא כהרמב"ם והטוש"ע) שיסוד הפסול היא מחשש משקר, ולכן בשורשו לא היה התורה צריכה לפסול אלא במעיד לזכות קרובו ולא לחובתו, אלא "לחזוק ענין זה הרחיק כל עדות הקרובים אף בחיוב, פן תתפשט הרגל עדותן זה על זה לקבלו אף לזכות, והענין הזה הוא מדרכי התורה השלמה שתרחיק לעולם המכשולות והדברים הקרובים להמצא בהם ההזק אצל בני אדם".


פותח הנושא
הקטן למאד
מאמרים: 0
הודעות: 180
הצטרף: 09 ינואר 2016, 23:17
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לא פלוג בדאורייתא

שליחה על ידי הקטן למאד » 25 דצמבר 2018, 21:02

רמתים צופים כתב:בדין קרוב שפסול לעדות, מבאר החינוך (דלא כהרמב"ם והטוש"ע) שיסוד הפסול היא מחשש משקר, ולכן בשורשו לא היה התורה צריכה לפסול אלא במעיד לזכות קרובו ולא לחובתו, אלא "לחזוק ענין זה הרחיק כל עדות הקרובים אף בחיוב, פן תתפשט הרגל עדותן זה על זה לקבלו אף לזכות, והענין הזה הוא מדרכי התורה השלמה שתרחיק לעולם המכשולות והדברים הקרובים להמצא בהם ההזק אצל בני אדם".
קצת שונה, כי בחינוך זה "לא פלוג" מכח משמרת וגזירה, ולא "לא פלוג" כדי לא להתחיל להבדיל וכו' כדרך תקנות רבנן.


רמתים צופים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 402
הצטרף: 31 דצמבר 2017, 18:29
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לא פלוג בדאורייתא

שליחה על ידי רמתים צופים » 26 דצמבר 2018, 10:15

הקטן למאד כתב:
רמתים צופים כתב:בדין קרוב שפסול לעדות, מבאר החינוך (דלא כהרמב"ם והטוש"ע) שיסוד הפסול היא מחשש משקר, ולכן בשורשו לא היה התורה צריכה לפסול אלא במעיד לזכות קרובו ולא לחובתו, אלא "לחזוק ענין זה הרחיק כל עדות הקרובים אף בחיוב, פן תתפשט הרגל עדותן זה על זה לקבלו אף לזכות, והענין הזה הוא מדרכי התורה השלמה שתרחיק לעולם המכשולות והדברים הקרובים להמצא בהם ההזק אצל בני אדם".
קצת שונה, כי בחינוך זה "לא פלוג" מכח משמרת וגזירה, ולא "לא פלוג" כדי לא להתחיל להבדיל וכו' כדרך תקנות רבנן.
צודק.
זה סוג של גזירה דאורייתא.
השאלה היא רק מה יסוד הדין של 'לא פלוג'.


דרומאי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לא פלוג בדאורייתא

שליחה על ידי דרומאי » 26 דצמבר 2018, 10:46

ביש''ש פרק כיצד הרגל מבואר דאמרינן לא פלוג לענין פטור שן ורגל ברה''ר אף דעיקר הטעם משום דוכי יאחזנה בזנבה וילך וזה לא שייך בחיות רעות כארי ודוב וכו'.


יהודה1
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1553
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 320 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לא פלוג בדאורייתא

שליחה על ידי יהודה1 » 26 דצמבר 2018, 13:36

אולי הכוונה למסילת ישרים פרק י"א שהביא ראיה מנזיר שאסור ביין ומחמתו נאסר כל הקרוב לזה. אבל לזה לא עניין של לא פלוג אלא של לא לעשות דבר קרוב לאיסור.
למעשה נראה לי שהפירוש הפשוט של "לא דרשינן טעמא דקרא" הוא כך, שאפילו אם הטעם משום זה התורה אסרה את כל מה שנכלל בהגדרה אפילו אם שם לא יהיה הטעם.


גבריאל פולארד
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 399
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 661 פעמים
קיבל תודה: 211 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לא פלוג בדאורייתא

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 26 דצמבר 2018, 14:06

הקטן למאד כתב:האם מצאנו לא פלוג גם בדיני דאורייתא, ידוע לי שיש בזה רייד [יעו' למשל קובה"ע סי' כ"ו, ועוד..]

זכורני שיש בזה ראיה מדברי הרמח"ל במסילת ישרים, האם ידוע למישהו כזאת?

תודה
יש על זה כלל בלקח טוב של הגר"י ענגיל.
והמס"י זה כדברי @יהודה1 כנראה.


נדיב לב
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1252
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 108 פעמים
קיבל תודה: 342 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לא פלוג בדאורייתא

שליחה על ידי נדיב לב » 27 דצמבר 2018, 01:45

הקטן למאד כתב:האם מצאנו לא פלוג גם בדיני דאורייתא, ידוע לי שיש בזה רייד [יעו' למשל קובה"ע סי' כ"ו, ועוד..]

זכורני שיש בזה ראיה מדברי הרמח"ל במסילת ישרים, האם ידוע למישהו כזאת?

תודה
המהרש"א, בבא קמא עט, ב, מסביר בכך את הדין של תשלום חמישה על גניבה וטביחה של שור.


שמעיה
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1366
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 344 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לא פלוג בדאורייתא

שליחה על ידי שמעיה » 27 דצמבר 2018, 10:31

יש תוספות מפורש היכן שהוא שיש לא פלוג בדאורייתא.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים