לא פלוג בדאורייתא

נושאים שונים

פותח הנושא
הקטן למאד
הודעות: 163
הצטרף: 09 ינואר 2016, 23:17
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

לא פלוג בדאורייתא

שליחה על ידי הקטן למאד » 25 דצמבר 2018, 19:44

האם מצאנו לא פלוג גם בדיני דאורייתא, ידוע לי שיש בזה רייד [יעו' למשל קובה"ע סי' כ"ו, ועוד..]

זכורני שיש בזה ראיה מדברי הרמח"ל במסילת ישרים, האם ידוע למישהו כזאת?

תודה


רמתים צופים
משתמש ותיק
הודעות: 369
הצטרף: 31 דצמבר 2017, 18:29
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 60 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לא פלוג בדאורייתא

שליחה על ידי רמתים צופים » 25 דצמבר 2018, 20:31

בדין קרוב שפסול לעדות, מבאר החינוך (דלא כהרמב"ם והטוש"ע) שיסוד הפסול היא מחשש משקר, ולכן בשורשו לא היה התורה צריכה לפסול אלא במעיד לזכות קרובו ולא לחובתו, אלא "לחזוק ענין זה הרחיק כל עדות הקרובים אף בחיוב, פן תתפשט הרגל עדותן זה על זה לקבלו אף לזכות, והענין הזה הוא מדרכי התורה השלמה שתרחיק לעולם המכשולות והדברים הקרובים להמצא בהם ההזק אצל בני אדם".


פותח הנושא
הקטן למאד
הודעות: 163
הצטרף: 09 ינואר 2016, 23:17
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לא פלוג בדאורייתא

שליחה על ידי הקטן למאד » 25 דצמבר 2018, 21:02

רמתים צופים כתב:בדין קרוב שפסול לעדות, מבאר החינוך (דלא כהרמב"ם והטוש"ע) שיסוד הפסול היא מחשש משקר, ולכן בשורשו לא היה התורה צריכה לפסול אלא במעיד לזכות קרובו ולא לחובתו, אלא "לחזוק ענין זה הרחיק כל עדות הקרובים אף בחיוב, פן תתפשט הרגל עדותן זה על זה לקבלו אף לזכות, והענין הזה הוא מדרכי התורה השלמה שתרחיק לעולם המכשולות והדברים הקרובים להמצא בהם ההזק אצל בני אדם".
קצת שונה, כי בחינוך זה "לא פלוג" מכח משמרת וגזירה, ולא "לא פלוג" כדי לא להתחיל להבדיל וכו' כדרך תקנות רבנן.


רמתים צופים
משתמש ותיק
הודעות: 369
הצטרף: 31 דצמבר 2017, 18:29
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 60 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לא פלוג בדאורייתא

שליחה על ידי רמתים צופים » 26 דצמבר 2018, 10:15

הקטן למאד כתב:
רמתים צופים כתב:בדין קרוב שפסול לעדות, מבאר החינוך (דלא כהרמב"ם והטוש"ע) שיסוד הפסול היא מחשש משקר, ולכן בשורשו לא היה התורה צריכה לפסול אלא במעיד לזכות קרובו ולא לחובתו, אלא "לחזוק ענין זה הרחיק כל עדות הקרובים אף בחיוב, פן תתפשט הרגל עדותן זה על זה לקבלו אף לזכות, והענין הזה הוא מדרכי התורה השלמה שתרחיק לעולם המכשולות והדברים הקרובים להמצא בהם ההזק אצל בני אדם".
קצת שונה, כי בחינוך זה "לא פלוג" מכח משמרת וגזירה, ולא "לא פלוג" כדי לא להתחיל להבדיל וכו' כדרך תקנות רבנן.
צודק.
זה סוג של גזירה דאורייתא.
השאלה היא רק מה יסוד הדין של 'לא פלוג'.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1339
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 222 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לא פלוג בדאורייתא

שליחה על ידי דרומאי » 26 דצמבר 2018, 10:46

ביש''ש פרק כיצד הרגל מבואר דאמרינן לא פלוג לענין פטור שן ורגל ברה''ר אף דעיקר הטעם משום דוכי יאחזנה בזנבה וילך וזה לא שייך בחיות רעות כארי ודוב וכו'.


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1265
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לא פלוג בדאורייתא

שליחה על ידי יהודה1 » 26 דצמבר 2018, 13:36

אולי הכוונה למסילת ישרים פרק י"א שהביא ראיה מנזיר שאסור ביין ומחמתו נאסר כל הקרוב לזה. אבל לזה לא עניין של לא פלוג אלא של לא לעשות דבר קרוב לאיסור.
למעשה נראה לי שהפירוש הפשוט של "לא דרשינן טעמא דקרא" הוא כך, שאפילו אם הטעם משום זה התורה אסרה את כל מה שנכלל בהגדרה אפילו אם שם לא יהיה הטעם.


גבריאל פולארד
משתמש ותיק
הודעות: 324
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 573 פעמים
קיבל תודה: 187 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לא פלוג בדאורייתא

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 26 דצמבר 2018, 14:06

הקטן למאד כתב:האם מצאנו לא פלוג גם בדיני דאורייתא, ידוע לי שיש בזה רייד [יעו' למשל קובה"ע סי' כ"ו, ועוד..]

זכורני שיש בזה ראיה מדברי הרמח"ל במסילת ישרים, האם ידוע למישהו כזאת?

תודה
יש על זה כלל בלקח טוב של הגר"י ענגיל.
והמס"י זה כדברי @יהודה1 כנראה.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1010
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 189 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לא פלוג בדאורייתא

שליחה על ידי נדיב לב » 27 דצמבר 2018, 01:45

הקטן למאד כתב:האם מצאנו לא פלוג גם בדיני דאורייתא, ידוע לי שיש בזה רייד [יעו' למשל קובה"ע סי' כ"ו, ועוד..]

זכורני שיש בזה ראיה מדברי הרמח"ל במסילת ישרים, האם ידוע למישהו כזאת?

תודה
המהרש"א, בבא קמא עט, ב, מסביר בכך את הדין של תשלום חמישה על גניבה וטביחה של שור.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 871
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 192 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לא פלוג בדאורייתא

שליחה על ידי שמעיה » 27 דצמבר 2018, 10:31

יש תוספות מפורש היכן שהוא שיש לא פלוג בדאורייתא.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 7 אורחים