Practic אמר:
נשאלתי מחבר אודות אשתו שמשתדל לחזק אותה בצניעות. האשה אומרת שהיא מוכנה ללכת עם נעל סגורה וגרביים (שקופות) אך עם חצאית קצרה גבולית שמסתמא יהיו חצאיות שגם קצת יעברו את הברך.
אפשרות שניה, שהיא תלך עם חצאיות ארוכות שמכסות את השוק אבל עם סנדלים.
הם גרים בעיר מעורבת, הם בעלי תשובה ולא משתייכים למגזר או קהילה מסוימת. מה עדיף?
אפשרות שניה עדיפה בהחלט, וכפי שכבר כתבו לפני.
בספר "אוצר דינים לאשה ולבת" (פרק ס' אות ד' בהערה, מהדורת תשס"ה עמ' תשפ"ה) של בנו הרב יצחק יוסף, הביא פסק הלכה מאביו לעניין לבישת גרביים לנשים: "ובתשובה כתב יד לאאמו"ר שליט"א האריך בזה, והעלה
דבוודאי ראוי ונכון לכתחילה ללבוש גרביים בכל אופן, ומכל מקום המקלות בזה מסיבה שהיא, יש להן על מה לסמוך".
אמנם גם חצאית המכסה את הברך מועילה במקום שנהגו בכך וכפי שהובא מהגרש"ז אויערבאך בספר "מעדני שלמה", בזה"ל: "שאלתי את מרן... האם צריך לעורר את הנשים שם בענין לבישת גרביים. ואמר מרן, שחובת לבישת גרביים (כיסוי הרגל מתחת לברך) תלוי הדבר במנהג המקומות, ובמקום שלא נהגו ללבוש אין לגעור בהן... יש להן על מי לסמוך, שהרי דעת המשנה ברורה דלא הוי שוק".
ומציין בהערות למשנה ברורה סימן ע"ה ס"ק ב', ע"פ פמ"ג משב"ז סק"א, דכיסוי מתחת לברך הוא דת יהודית ולא הוי ערוה בעצם, ובזה מהני מנהג המקום להתירו. ומציין להגרי"ח זוננפלד בשלמת חיים (מהדו"ח ט"ז סק"ח) ואגרות משה חלק ג' ק' אות ו', והגרי"ש אלישיב בקובץ תשובות חלק א' י"ג. כל אלה סוברים כך! והחזו"א האריך (באו"ח ט"ז סק"ח) וסיים שקשה להכריע בדבר.
וכן כתב במנחת שלמה חלק ב' (סימן ק"ג אות ט"ו): "לענין שוק ידוע שיש סוברים שזה רק הירך... צריכים ודאי להקפיד שלא לצאת לרחוב בלי גרביים, אבל אין לגעור במקום שההמון הפשוט לא מקפיד על כך".
אבל בנדון דידן "עם חצאית קצרה גבולית שמסתמא יהיו חצאיות שגם קצת יעברו את הברך" זה עלול להגיע לאיסור דאורייתא, וכאשר ישנה אפשרות שניה לכסות את כל הרגל, גילוי כף הרגל לכ"ע אינו בעיה (אלא שתלוי במנהג) וכפי שהבאתי מהגר"ע יוסף.