המיילדות העבריות

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

סענדער

משתמש ותיק
היה תמוה בעיני כיצד יתכן ששתי מיילדות השתלטו על כל הלידות במצרים. ובפרט לפי אגדות חז"ל שהיו יולדות הרבה בכרס אחד.
חשבתי לתרץ תירוץ פשט חדש לפי פשוטו של מקרא, אך שו"ר שכבר הקדימני האברבנאל.
וז"ל: "שהיה מנהג במצרים, שהיו באות שתים מילדות לעמוד עם כל אשה שהיתה יולדת, והאחת מהן היה עסקה בהוצאת הוולד ובשכלולו, ולכן נקראת שפרה, ע"ש שמשפירה את הוולד. והשנית היה עסקה להחזיק ביולדת ולעוזרה בדברים וקולות ותפלות, ולכן נקראת פועה, מלשון 'כיולדה אפעה'. ואמר שדיבר פרעה למילדות העבריות ר"ל לכולנה, כי לא אמר לשתי המילדות, אלא לפי שלכל המילדות הרבות ההנה, דיבר וצוה זה, וכלן היו נחלקות לשתי אומניות ההם, וזה אמרו ששם האחת שפרה ושם השנית פועה."
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
בדעת זקנים מבעלי התוספות מבואר כי היו רק שתים ממש וז"ל והפירוש וייטב אלהים למילדות ממה שוירב העם ויעצמו כי לפי שאמרו המילדות לפרעה כי חיות הנה ואינן צריכות אותנו הי'ה אומר פרעה שקרניות הם וכשראה כי רבו העם ויעצמו מאד חזר ואמר כן המילדות דוברות כי ברור לי כי חי'ה אחת או שתים אינן מספיקות עם רב כזה.
 

דרומאי

משתמש ותיק
סענדער אמר:
היה תמוה בעיני כיצד יתכן ששתי מיילדות השתלטו על כל הלידות במצרים. ובפרט לפי אגדות חז"ל שהיו יולדות הרבה בכרס אחד.
חשבתי לתרץ תירוץ פשט חדש לפי פשוטו של מקרא, אך שו"ר שכבר הקדימני האברבנאל.
וז"ל: "שהיה מנהג במצרים, שהיו באות שתים מילדות לעמוד עם כל אשה שהיתה יולדת, והאחת מהן היה עסקה בהוצאת הוולד ובשכלולו, ולכן נקראת שפרה, ע"ש שמשפירה את הוולד. והשנית היה עסקה להחזיק ביולדת ולעוזרה בדברים וקולות ותפלות, ולכן נקראת פועה, מלשון 'כיולדה אפעה'. ואמר שדיבר פרעה למילדות העבריות ר"ל לכולנה, כי לא אמר לשתי המילדות, אלא לפי שלכל המילדות הרבות ההנה, דיבר וצוה זה, וכלן היו נחלקות לשתי אומניות ההם, וזה אמרו ששם האחת שפרה ושם השנית פועה."
איך אתה מוכיח מאגדת חז''ל שהיו יולדות ששה בכרס אחד, נגד דברי חז''ל שהיו יוכבד ומרים?!
מלבד שהקושיא לק''מ כיון שהיו יולדות ששה בכרס אחד, הרי שכל לידה היתה של ששה ולדות, ויכלו בזמן נתון להספיק כמעט פי ששה לידות.
 

הכהן

משתמש ותיק
אגב, המלבי"ם אומר שעל פי פשוטו המילדות היו מצריות, ו'המילדות העבריות' זה המילדות של העבריות. עיי"ש.
 

אלימלך

משתמש ותיק
יתכן לדחוק שכל חשובי ישראל היו נרשמים למילדות צדקניות אלה ופרעה חשב שמסתמא הגואל יולד לאחד מהצדיקים (אולם הוא נתן להם הוראה כללית כדי שלא ידעו מהדבר)
 

דרומאי

משתמש ותיק
אלימלך אמר:
יתכן [highlight=yellow]לדחוק[/highlight] שכל חשובי ישראל היו נרשמים למילדות צדקניות אלה ופרעה חשב שמסתמא הגואל יולד לאחד מהצדיקים (אולם הוא נתן להם הוראה כללית כדי שלא ידעו מהדבר)
יתכן להמציא.
 

האחד בא לגור

משתמש ותיק
סענדער אמר:
היה תמוה בעיני כיצד יתכן ששתי מיילדות השתלטו על כל הלידות במצרים. ובפרט לפי אגדות חז"ל שהיו יולדות הרבה בכרס אחד.
חשבתי לתרץ תירוץ פשט חדש לפי פשוטו של מקרא, אך שו"ר שכבר הקדימני האברבנאל.
וז"ל: "שהיה מנהג במצרים, שהיו באות שתים מילדות לעמוד עם כל אשה שהיתה יולדת, והאחת מהן היה עסקה בהוצאת הוולד ובשכלולו, ולכן נקראת שפרה, ע"ש שמשפירה את הוולד. והשנית היה עסקה להחזיק ביולדת ולעוזרה בדברים וקולות ותפלות, ולכן נקראת פועה, מלשון 'כיולדה אפעה'. ואמר שדיבר פרעה למילדות העבריות ר"ל לכולנה, כי לא אמר לשתי המילדות, אלא לפי שלכל המילדות הרבות ההנה, דיבר וצוה זה, וכלן היו נחלקות לשתי אומניות ההם, וזה אמרו ששם האחת שפרה ושם השנית פועה."
יתכן שהם פיקחו על מערכת מיילדות גדולה, והם נתנו את ההוראות.
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
אלימלך אמר:
יתכן [highlight=yellow]לדחוק[/highlight] שכל חשובי ישראל היו נרשמים למילדות צדקניות אלה ופרעה חשב שמסתמא הגואל יולד לאחד מהצדיקים (אולם הוא נתן להם הוראה כללית כדי שלא ידעו מהדבר)
יתכן להמציא.
אבל המצאה יפה דרך דרוש!
 

דרומאי

משתמש ותיק
פרלמן משה אמר:
דרומאי אמר:
אלימלך אמר:
יתכן [highlight=yellow]לדחוק[/highlight] שכל חשובי ישראל היו נרשמים למילדות צדקניות אלה ופרעה חשב שמסתמא הגואל יולד לאחד מהצדיקים (אולם הוא נתן להם הוראה כללית כדי שלא ידעו מהדבר)
יתכן להמציא.
אבל המצאה יפה דרך דרוש!
יתכן להמציא שכל מיילדת היתה עובדת ביום אחד בשבוע, והאיצטגנינים אמרו לו שיוולד ביום פלוני ולכן פנה דוקא לשפרה ופועה.
יתכן גם להמציא שאמרו לו באיזה אזור יוולד ובאותו אזור היו שפרה ופועה.
יתכן גם להמציא...
ואנו אין לנו אלא דברי רבותינו.
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
ואנו בעניני דרוש אם הדברים יש בהם תועלת למשוך את העם לדרך טובה ואינם חורגים מדרך השכל אמינא להו איישר.
 

סענדער

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
איך אתה מוכיח מאגדת חז''ל שהיו יולדות ששה בכרס אחד, נגד דברי חז''ל שהיו יוכבד ומרים?!
מלבד שהקושיא לק''מ כיון שהיו יולדות ששה בכרס אחד, הרי שכל לידה היתה של ששה ולדות, ויכלו בזמן נתון להספיק כמעט פי ששה לידות.
@דרומאי תרגע.
אם שמת לב כתבתי:
סענדער אמר:
לפי פשוטו של מקרא
תראה, אני מתנהג לפי מה שכתב האוה"ח הק' בעשרות מקומות שאפשר לפרש לפי פשוטו נגד חז"ל כל זמן שלא משנה את ההלכה הפסוקה.
אם כל זה לא טוב בעיניך, חוזרני בי, ויותר לא אכתוב מהלכים לפי פשוטו של מקרא אם זה נגד חז"ל. בלי נדר.
 

פלוני

משתמש ותיק
סענדער אמר:
היה תמוה בעיני כיצד יתכן ששתי מיילדות השתלטו על כל הלידות במצרים. ובפרט לפי אגדות חז"ל שהיו יולדות הרבה בכרס אחד.
חשבתי לתרץ תירוץ פשט חדש לפי פשוטו של מקרא, אך שו"ר שכבר הקדימני האברבנאל.
וז"ל: "שהיה מנהג במצרים, שהיו באות שתים מילדות לעמוד עם כל אשה שהיתה יולדת, והאחת מהן היה עסקה בהוצאת הוולד ובשכלולו, ולכן נקראת שפרה, ע"ש שמשפירה את הוולד. והשנית היה עסקה להחזיק ביולדת ולעוזרה בדברים וקולות ותפלות, ולכן נקראת פועה, מלשון 'כיולדה אפעה'. ואמר שדיבר פרעה למילדות העבריות ר"ל לכולנה, כי לא אמר לשתי המילדות, אלא לפי שלכל המילדות הרבות ההנה, דיבר וצוה זה, וכלן היו נחלקות לשתי אומניות ההם, וזה אמרו ששם האחת שפרה ושם השנית פועה."
ראיתי שבספר פה קדוש כ' לדקדק בפס' שכ' פעמיים ויאמר ומבאר שפרעה אמר לקרוא למיילדות ובקריאה זו הפכם למיילדות אבל באמת כל אישה היתה יולדת לעצמה וכך מסתבר שפעם היה
ועשה כן משום שרצה למסד את ענין הילודה ובשביל הבקשה של כל הבן הילוד וכו', וזהו שענו לפרעה שחיות הנה וטרם נבוא וכו' ולכאו' אם כך בשביל מה היו הם מיילדות הרי יולדות לבד ומה טענו לפרעה? וע"כ שזהו עצם הטענה שלהם לפרעה מדוע מינתה אותנו למיילדות ואין בנו צורך
 

דרומאי

משתמש ותיק
האחד בא לגור אמר:
סענדער אמר:
היה תמוה בעיני כיצד יתכן ששתי מיילדות השתלטו על כל הלידות במצרים. ובפרט לפי אגדות חז"ל שהיו יולדות הרבה בכרס אחד.
חשבתי לתרץ תירוץ פשט חדש לפי פשוטו של מקרא, אך שו"ר שכבר הקדימני האברבנאל.
וז"ל: "שהיה מנהג במצרים, שהיו באות שתים מילדות לעמוד עם כל אשה שהיתה יולדת, והאחת מהן היה עסקה בהוצאת הוולד ובשכלולו, ולכן נקראת שפרה, ע"ש שמשפירה את הוולד. והשנית היה עסקה להחזיק ביולדת ולעוזרה בדברים וקולות ותפלות, ולכן נקראת פועה, מלשון 'כיולדה אפעה'. ואמר שדיבר פרעה למילדות העבריות ר"ל לכולנה, כי לא אמר לשתי המילדות, אלא לפי שלכל המילדות הרבות ההנה, דיבר וצוה זה, וכלן היו נחלקות לשתי אומניות ההם, וזה אמרו ששם האחת שפרה ושם השנית פועה."
יתכן שהם פיקחו על מערכת מיילדות גדולה, והם נתנו את ההוראות.
עי' בהעמק דבר להרב נצ"יב שכתב כן.
 
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית